Periode zaterdag 4 juni 2011 - vrijdag 10 juni 2011. Route Surnadal - Molde - Bud - Andalsnes - Alesund - Tafjord - Geiranger - Loen - Olden - Bryggja.

Zaterdag 4 juni 2011.

Sjonge jonge ... ik word vanochtend wakker omdat de camper helemaal heen en weer zwiept. Ik ben nu wel erg blij dat ik gisteravond naast me nog wat gezelschap kreeg ...

Want het waait en regent echt gigantisch. Later hoor ik dat de wind/storm behoorlijk wat schade aangericht heeft ...

Zoals gisteren afgesproken hebben we vanochtend om 10.00 uur een gesprek. Uiteraard ben ik op tijd (met camper en al want ik wil straks direct weer op pad) maar eigenaar Jarl laat nog even op zich wachten. Gelukkig duurt het niet lang en rond 10.30 uur zijn we er al uit en zijn de contracten verlengd. Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op:

Hij geeft me aan dat de veerboot van Kvanne naar Rykkjem elk half uur gaat en dat ik die van 11.00 uur nog zat kan halen.

Nou ... laat dat "zat" maar achterwege want 5 minuten voor tijd arriveer ik in de haven. De overtocht kost me (1 persoon !) slechts NOK 61 = bijna EUR 8. Koopje ...

Aan de overkant neem ik de "70" richting Sunndalsora, een niet bijster interessante plaats maar wel in een prachtig gebied. Gelukkig kan ik nu doorrijden want 2 jaar geleden was de weg afgesloten vanwege vallende rotsen. Ik moest toen een paar uur en een dure brug omrijden om op de volgende camping in Eidsvag te komen.

Als je al in Sunddalsora komt, ga er dan in ieder geval even tanken want om de 1 of andere reden is het hier een stuk goedkoper. De dieselprijs ligt meestal rond de NOK 13,40 per liter terwijl ik hier ongeveer 1 kroon minder betaal. Op een tank (waar in dit geval 76 liter in ging) scheelt me dat bijna EUR 10 .... Eigenlijk is het echt belachelijk dat de diesel hier zo duur is (vinden de Noren zelf ook). Immers ... voor de kust van Noorwegen wordt behoorlijk wat olie gevonden. Ik heb ooit een keer op Isla Marguerita getankt. Dat eiland valt onder Venezuela - waar ook veel olie vandaan komt - en daar betaalde ik toen USD 0,04 per liter. Daar krijg je bijna de slappe lag als je de tank vol gooit ....

Maar goed, net als in Nederland wordt er behoorlijk wat belasting bovenop gedrukt in Noorwegen. Maar in plaats van dat ze daar nou de wegen een beetje van bijhouden worden er in mijn ogen soms onzinnige tunnels gebouwd. Maar ja .. wie ben ik.

Even weer terug naar de route. De tank is vol en als ik Sunndalsora achter me gelaten heb en ik 3 tunnels verder ben verlaat ik de weg en ga naar de boerderij van Bjorn en Perly. Zij zijn eigenaar van Camping Sunndalsfjord en een paar jaar geleden heb ik hun bijgestaan in het opstarten van de camping. Maar de liefde is bekoeld en Perly heb ik al een paar jaar niet gesproken. Samen met Bjorn vul ik de formulieren in en ik ga even "naar beneden" om de camping te bekijken.

Om je een idee te geven moet je maar even in het verslag van 24 juni 2007 kijken. Toen heb ik een paar nachten "boven" bij de boerderij gestaan en had ik dit uitzicht op de camping beneden aan het water:

Dit keer ga ik weer verder want ik heb nog een flinke reis voor de boeg. In het dorpje Eidsvag aangekomen rijd ik door richting Molde en wil onderweg Gammelsetra Camping bezoeken. De eigenaren hadden me vorig jaar al aangegeven dat ze er misschien een jaartje tussen uit zouden knijpen, maar dat ze gewoon de gehele camping dicht zouden doen ....

Alles is hermetisch afgesloten en ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze deze zomer wel open gaan. Ik probeer nog contact met ze te zoeken.

Het is al 13.00 uur en meestal stop ik hier ook even om wat te eten. Dan maar even doorrijden. Mn volgende stop is Kviltorp Camping in Molde, een ietwat vreemde camping. Want de accommodaties (en zeker de prachtige Seahouses) zijn zeer fraai, maar de camping stelt niet zo veel voor. Maar de ligging vergoedt eigenlijk alles. Het ligt vlakbij het centrum van het leuke stadje Molde maar het uitzicht hier .... dat is echt helemaal geweldig:

Helaas willen daar meer mensen van genieten en is het er vaak "volle bak". Een paar jaar geleden heb ik er overnacht en toen maakte ik deze foto:

Nou ....? Gewoon een foto vanaf de camping. Zo'n beetje vanuit de camper.

Voor meer informatie over de seahouses, kijk maar even op:

Als ik "geluncht" heb, uiteraard onder het genot van een lekker bakkie senseo, ga ik weer verder. Want mn eindbestemming vandaag en morgen is PlusCamp Bud, 1 van mn favoriete campings.

Maar eerst nog een camping in Malmefjorden ("aan de andere kant van de berg bij Molde") bezoeken: Bjolstad Camping, een leuke kleine camping direct aan het fjord. Op het moment dat ik arriveer zijn ze druk bezig het sanitair te vernieuwen en eerlijk gezegd was het daar ook wel aan toe. Het gesprek is goed en de bestaande contracten worden verlengd.

Zo ... het begint al laat te worden. Op naar Bud, nog een ritje van ruim een half uur. Ik zou me kunnen voorstellen dat u - na het zien van flash-back foto's - niet helemaal meer goed weet wat voor weer het was. Nou ... het begon met storm en regen vanochtend, vervolgens ging de wind liggen (wel zo fijn op de veerboot), later op de ochtend werd het ook droog en in Molde begon het zonnetje te schijnen. Nu moet ik zeggen dat - wanneer ik hier ook kom - het hier altijd wel mooi weer is. En het rijdt ook wel zo fijn.

Even verder zie ik de "stierberg" opdoemen. De berg welke ik de laatste jaren "beklommen" heb, maar waarbij ik het vorig jaar met een stier aan de stok kreeg:

Doordat ik de teveel naar de berg kijk merk ik te laat op dat PlusCamp Bud 1 grote witte zee van campers en caravans is. Mn mond valt open van verbazing ... niet alleen is mn vaste plekje bezet, ik vraag me überhaupt af of er nog wel een plekje te vinden is. Als ik me meld bij de receptie kom ik eigenaresse Marianne Larsen al tegen. Ze kijkt me aan en zegt "you are coming at the wrong time"... tja, dat is duidelijk. Het is niet alleen overvol, maar de eigenaren hebben het natuurlijk ook nog s giga druk. En dus is er nu geen tijd en ook de latere afspraak van 18.00 uur wordt gecanceld. De afspraak is nu verzet naar morgenvroeg (zondagochtend ...) half 10.

De witte armada van campers en caravans blijkt een "treffen" van de NCC te zijn, de Noorse camper en caravanclub. PlusCamp Bud heeft behoorlijk wat capaciteit en ook ik kan nog wel een plekje vinden. Maar wel een behoorlijk eind van de receptie af en dan word ik met een volgend probleem geconfronteerd ... WIFI werkt niet. Marianne had me al gewaarschuwd ... er zitten nu natuurlijk veel te veel mensen op en de router is steeds overbelast.

Na een paar keer proberen houd ik het voor gezien en besluit ik morgenvroeg na het gesprek verder te gaan. Mn bedoeling was om hier morgen te blijven om wat werk te gaan doen, maar dan moet ik wel internet hebben. En dat gaat hier echt niet meer lukken dit weekend.

Zondag 5 juni 2011.

Het is me gisteravond toch een paar keer gelukt om even verbinding te maken en dat terwijl mn systeem zei van "geen signaal". Maar goed, ik wilde hier blijven vandaag om even flink wat werk te verzetten en dan heb ik echt internet nodig.

Voordat ik naar mn afspraak ga maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

Zoals je ziet is het hier weer s mooi weer. Mijn ervaring van de afgelopen jaren --> als je mooi weer wilt, ga dan naar PlusCamp Bud. Geintje ..? Kijk zelf maar:

10 juli 2008                                                                        24 juni 2009                                                                                  11 juli 2010

Om half 10 meld ik me in de receptie. Het gesprek is goed en ze willen graag het gehele pakket (dus inclusief de Best Deal Camping Card) verlengen. Ook is de eigenaresse er voorstander van om dit voor de gehele groep te regelen ... tja mijn idee :-)

Omdat we in de receptie zitten en ze af en toe klanten moet helpen loopt het gesprek wat uit en uiteindelijk rijd ik pas om 10.45 uur van de camping. Eindbestemming: Andalsnes. Een ritje - inclusief overtocht - van zo'n 2 uurtjes.

Het weer is trouwens super, de lucht is helemaal blauw. Tja ... en dan is Noorwegen zooooooooooo mooi ! Waar je ook kijkt ... dit is vlak voor Molde:

Op de weg naar de veerboot van Solsnes - Afarnes kom ik nog over dit bruggie:

Even voor Solsnes krijg ik ineens een Noor op mn achterbumper. Hij heeft haast en dat is niet des Noors. Maar inhalen heeft toch geen zin ? Even verder gaat de boot .... ooohh ... gaat ie misschien zo ? Even verder haalt hij mij in. Nou ja, komt me eigenlijk wel goed uit. Misschien wachten ze dan ook nog even op mij. Tja ... en dan ben ik vlak bij de boot en dan staat de Noor er al op en mn campertje past er nog net precies op:

Er lijkt nog wel meer ruimte ... maar kijk maar:

Achter de auto's had mn camper echt niet meer opgekund. Het uitzicht vanaf de boot is al net zo mooi:

De overtocht kost me trouwens NOK 164 (= EUR 21). Aan de overkant ga ik eerst even een broodje eten. Want het is inmiddels al 12.00 uur geweest en als ik straks op de camping direct in gesprek "moet" kan ik beter nu alvast wat eten.

Ook de verdere rit naar Andalsnes is zeer fraai. Ik stop nog even voor een shotje:

Okay .. nog eentje vlak voor Andalsnes:

Als ik arriveer op Mjelva Camping is er niemand te zien bij de receptie. Ik heb het idee dat ik op de camping een grasmaaier hoor en besluit met de camper naar "mn" plekkie te rijden. Want op deze camping sta ik altijd op dezelfde plek. Als ik aan kom rijden zie ik eigenaar Knut inderdaad op de zitmaaier en hij is net het stuk aan het maaien waar ik normaal gesproken sta. Als hij mij ziet gebaart hij dat hij bijna klaar is en vervolgens komt hij lachend naar me toe. Een paar dagen terug had z'n vrouw nog gezegd "ik denk dat Marcel dit jaar ook eerder is, want "de Nederlanders zijn vroeg dit jaar"...

We spreken om 16.00 uur af want hij wil graag eerst het maaien afmaken. En dus kruip ik eerst een tijdje achter de laptop en maak nog even een foto van het prachtige uitzicht. Voor de goede orde, dit is het uitzicht vanaf de camping:

Echt helemaal geweldig !

Het gesprek is goed en de contracten worden verlengd. Voor meer informatie over deze mooie camping, kijk maar even op:

Terug in de camper bedenk ik me dat het wel handig is om de volgende camping (Trollveggen) even te melden dat ik morgen de camping kom bezoeken. Kort daarna reageert de eigenaar dat hij er alleen morgenvroeg of vanavond is. Eh ... okay, dan ben ik er om 9.00 uur. Maar goed, de camping ligt hier vlakbij .. dus dat is goed te doen.

Morgen ga ik trouwens maar 1 camping bezoeken, want ik moet gewoon nog heel veel doen voordat ik weer verder ga. En dus maak ik ook gelijk voor dinsdagochtend al een afspraak. Ook heel vroeg trouwens.

Maandag 6 juni 2011.

Zoals gezegd .. vandaag vroeg op pad. Even vlug mn mail checken, de camper klaar maken voor vertrek en om 8.45 uur rijd ik al van de camping.

Als ik me iets voor 9.00 uur meld op Trollveggen Camping is eigenaar Trygve nog niet gearriveerd. Het weer is trouwens niet best. Het is bewolkt, koud en de zon is nergens te bekennen. Een mooie dag op binnen in de camper aan het werk te gaan. Maar eerst het gesprek want even later is Trygve gearriveerd.

Het weerzien is goed, we kunnen het goed met elkaar vinden. Het gesprek duurt wat langer dan gebruikelijk, maar even later zijn de contracten verlengd en zeer waarschijnlijk gaat Trollveggen Camping ook mee doen met de Best Deal Camping Card. Hier een naggie blijven is geen enkel probleem en ik weet dat de WIFI-verbinding hier prima is. Gek genoeg heb je hier ook tv-ontvangst.... Heel verrassend eigenlijk, want als je hier op de camping om je heen kijkt zie je alleen maar giga hoge bergen.

Even later heb ik een mooi plekkie gevonden. Het is trouwens behoorlijk druk, maar goed .. het is nog vroeg en later op de ochtend vertrekken er nog een aantal.

Onder het genot van een lekker bakkie senseo ga ik maar direct aan de slag. Ik moet nog wat BTW-aangiftes doen, ik moet nog een (Frans) contract opmaken voor 38 campings en ik moet nog - en daar begin ik mee - nieuwe nota's en verlengingsvoorstellen uitdraaien voor de campings welke ik deze week ga bezoeken.

Nou ... hier ben ik de rest van de middag wel zoet mee. Halverwege de middag komt er een man bij me welke ik ook in de Hedmark al was tegengekomen. Hij stond toen op een "Best Deal Camping Card camping" en informeert of ik deze camping (Trollveggen) ook deelnemer gemaakt heb. Aan het eind van de middag komt hij weer bij me .... hij heeft een klant voor me (mensen die graag een BDCC willen hebben). Omdat ik aan telefoon ben vraag ik de mensen of ik later even bij hun mag komen en dus zit ik even later bij hun in de caravan om het systeem van de BDCC uit te leggen. En ik help ze gelijk even met de WIFI verbinding. Weer een tevreden klant ha ha.

Na het eten even afwassen en vervolgens nog een poosje achter de laptop om mn verhuursite bij te werken. Want het is behoorlijk druk met boekingen voor het Pinksterweekend...

Nog even over Trollveggen Camping ... voor meer informatie kijk maar even op:

Dinsdag 7 juni 2011.

Voor vandaag heb ik een behoorlijk zwaar programma. Niet alleen moet/wil ik vandaag 5 campings bezoeken, ze liggen ook nog s flink verspreid. De 1e camping (waar ik op 9.15 uur een afspraak heb) ligt hier vlakbij, maar de 3e camping (in Alesund) ligt op bijna 2 uur rijden en de 5e camping ligt daar weer 2 uur vandaan. En dus zit ik ook nu weer vroeg achter het stuur.

Even later rijd ik PlusCamp Trollstigen op. Dit is de laatste camping (vanaf Andalsnes) voordat je de Trollstigen bereikt heb, dus een prima locatie. Als ik aan kom rijden zie ik niet alleen dat het foute boel (voor mij ... er staan 3 bussen ..) is, maar dat eigenaar Edmund flink verbouwd heeft. Het restaurant en de winkel is behoorlijk uitgebreid en als ik binnen kom en verbaasd (over de omvang) rond kijk staat Edmund al breeduit te grijzen. Hij heeft mensen aan de kassa staan, maar als hij mij ziet komt hij direct naar me toe. Hij drukt me in een bank en mompelt wat van "ik kom er zo aan" en rent weer weg.

Terwijl hij klanten aan de kassa staat te helpen roept hij "over de mensen heen" dat hij hetzelfde wil als vorig jaar. Ha ha ... Edmund is eh .. prettig gestoord. Je moet m alleen vastbinden om met m in gesprek te gaan. Anders rent ie namelijk steeds weg. Ik besluit eerst maar een rondje over de camping te maken, vul daarna de formulieren zo veel mogelijk in en dan heeft hij eindelijk tijd. Inderdaad verlengen we zowel het promotiepakket voor de Kosmos Campingwijzer als de presentatie op mn eigen site. Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2655&gebied=more-og-romsdal&land=noorwegen  voor meer informatie over deze prachtig gelegen camping(hytter).

Even voor 10 uur heb ik dan alles geregeld en ga ik weer op pad. Bij Andalsnes aangekomen ga ik nog even het centrum in om nog wat boodschapjes te doen en daarna ... op naar Alesund. Het is echt baggerweer en ik ben heel even blij als ik bij Andalsnes een 6 km. lange tunnel in duik. Even droog :-) Een half uurtje later rijd ik Mana Camping op en het valt nog steeds met bakken uit de lucht. De eigenaar van de camping ziet me aankomen en schiet in de lach als hij mij ziet kijken.

Wij duiken vlug de receptie in om de papieren in te vullen, maar ik ontkom er niet aan om de camping te controleren... tja, da's toch wel een nadeel als het regent ..

Maar alles ziet er weer prima uit en als de contracten verlengd zijn ga ik weer verder richting Alesund. Daar heb ik rond 14.00 uur een afspraak gemaakt met de beheerder en ondanks dat ik veel te vroeg ben, besluit ik maar door te rijden en daar eventueel eerst te eten als de beheerder nog geen tijd heeft. Even na 13.00 uur rijd ik de camping op en beheerder Hans is weer s keidruk :-) Terwijl ik naar de receptie loop kom ik hem rennend tegen. Hij stopt, geeft me de hand, geeft aan dat beheerder nummer 2 Harris het gesprek overneemt en verdwijnt in de regen.

Tja .. nu ga ik dan ook eerst maar in gesprek en even later is alles geregeld. Ook de presentatie van de hytter wordt na een jaartje "overslaan" weer geactiveerd en dus doe ik prima zaken. Wel de moeite om "apart" even naar Alesund te rijden. Want eigenlijk overnacht ik hier altijd en ga dan - jaarlijks ritueel - de Fjellstua op. Vorig jaar heb ik dat nog samen met Hennie gedaan, maar dit jaar is Hennie er (nog) niet en moet ik vanwege de tijd nog wel een paar campings bezoeken.

Ik mag even de camping oprijden met de camper om even wat te eten, maak daarna mn rondje over de camping en ga weer op pad. Volgende bestemming: Stordal.

Als ik Alesund achter me heb gelaten lijkt het weer wat op te knappen en daar ben ik eigenlijk wel blij om want ik moet zo een stukje de bergen in. Een klein uurtje later rijd ik Stordal Camping op. Deze camping wordt gerund door Hans en Irma ... inderdaard .... Nederlanders. Zij zitten ook in de groep van Rondje Noorwegen en dus kost het gesprek even wat meer tijd.

Uiteindelijk rijd ik pas om 16.00 uur Stordal uit. Voor meer informatie over Stordal Camping, kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=2770&gebied=more-og-romsdal&land=noorwegen

Zo ... op naar mn eindbestemming: Bathamn Camping Tafjord. Deze camping ligt aan het eind van het fjord iets voorbij Valldal (van waar je naar de Trollstigen gaat). De camping ligt echt geweldig mooi te midden van woeste bergen en prachtige watervallen. En .. ! direct naast de camping ligt een zwembad. Niet dat je daar nu iets aan hebt, maar wel uiteraard als het mooi weer is.

Ook Bathamn Camping Tafjord wordt gerund door Nederlanders. Bij aankomst is er echter niemand aanwezig, maar even nadat ik ze gebeld heb zitten we om tafel. Ze hebben vorig jaar besloten om mee te doen met de Best Deal Camping Card, maar eigenlijk is het daar nu nog te vroeg voor om daar iets zinnigs over te zeggen. En dus spreken we af om daar na afloop van het seizoen contact over te hebben. Temeer een reden om deze mooie camping te bezoeken ha ha.

Kijk voor meer informatie maar even op: http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/More-og-Romsdal/Tafjord/Bathamn-Camping-Tafjord-van-Ras.aspx

Als Werner en Lisette weer zijn vertrokken ga ik gauw eten, want het is inmiddels al bijna 20.00 uur en mn maag begint te knorren. Onder het eten kijk ik even tv en omdat ze hier (nog) geen WIFI hebben ga ik even offline met mn verslag aan de gang. Ik ben wel benieuwd wat me morgen gaat brengen want er is mooi weer voorspeld .... op zich zou dat goed uitkomen want ik heb een mooi ritje (richting en iets voorbij Geiranger) voor de boeg.

Woensdag 8 juni 2011.

Zoals je ziet gisteren helaas geen foto's. Het was er ook domweg geen weer voor. Van Bathamn Camping Tafjord waar ik afgelopen nacht gestaan heb, wilde ik eigenlijk vanochtend een foto maken ..... maar helaas. Het is zo mistig, dat als ik het fjord in kijk, ik het idee heb dat ze het fjord en de omliggende bergen vannacht hebben weggehaald. Sjonge jonge ...

Even twijfel ik wat ik zal doen, maar iets later lijkt het wat op te trekken. De bedoeling is om iets voorbij Valldal om 8.45 uur de veerboot richting Eidsdal te nemen en dan moet ik om 8.15 uur vertrekken. Daarom had ik de wekker vanochtend even iets eerder gezet, zodat ik ook nog tijd had om eventueel een foto te nemen :-)

Helaas ... dan maar zoeken in mn inmiddels goed gevulde archief ... en daar vond ik nog deze foto (ik sta nu ongeveer op dezelfde plek):

Want op 28 juni 2006 heb ik hier ook overnacht. Het was dus al weer een tijdje geleden. Onderstaande foto heb ik toen 's avonds laat gemaakt:

Precies om 8.15 uur rijd ik de camping af. De rit gaat prima en even later zit ik al op de veerboot. In Eidsdal bezoek ik 2 campings en vervolgens ga ik richting Geiranger. Toen ik vanuit Eidsdal de bergen in reed kwam ik op een gegeven moment boven de wolken en daar was het prima weer. Is ook voorspeld voor vandaag, maar dat weet je nooit. Nu maar hopen dat het in Geiranger ook zo mooi is.

Zo gauw ik Geiranger in het vizier krijg .... eh ... ik moet het anders zeggen .... hieronder:

in het dal ligt Geiranger. Dat weet ik, maar mensen die hier voor het eerst komen :-)

De foto heb ik genomen vanaf deze plek:

en zoals je ziet is het achter de camper (richting Eidsdal dus ..) mooi weer.

Ik begin nu aan de afdaling en even verder stop ik weer even omdat je nu wel zicht hebt op het Geirangerfjord en je mooi de strook wolken kunt zien die me net het zicht ontnemen.

Ook kun je de camping (Geirangerfjorden Feriesenter) welke ik zo ga bezoeken, mooi zien (onder in het midden):

Even later rijd ik de camping op en zoals altijd is eigenaar Finn Magne weer heel druk. En dus maak ik eerst een rondje over de camping en maak nog even een foto van deze prachtig gelegen camping:

Want de grote cruiseschepen liggen hier vlak voor je neus. Bovenstaand schip komt dus niet - zoals het wellicht lijkt - recht op de camping aanvaren, maar ligt voor anker voor de camping omdat er verderop in de haven ook al 2 cruiseschepen liggen. Ik maak nog even een shotje van het dorpje Geiranger in de verte:

en ga daarna met de eigenaar in gesprek. Publiciteit in de campinggids heeft ie gewoonweg niet nodig, maar de vermelding op mijn eigen (accommodatie) site wordt verlengd. Voor meer informatie kijk maar even op:

Vanaf de camping rijd ik nu door naar het centrum van Geiranger. Tja ... dat klinkt heel wat, maar eigenlijk stelt het niet veel voor. Er zijn wat toeristenwinkeltjes voor de enorme aantallen toeristen welke door de cruiseschepen worden uitgebraakt en de campings staan weer vol met toeristen die weer naar de cruiseschepen kijken...

Op Geiranger Camping moet ik even bellen en geduld hebben want de eigenaar is niet aanwezig maar arriveert even later. Intussen heb ik mn rondje al gemaakt. De formulieren worden ingevuld, we kletsen even bij en ik ga weer verder.

Ondanks dat het al 12.30 uur is en mn maag begint te knorren, besluit ik toch maar even door te rijden naar Vinje Camping welke "iets hogerop" ligt. Ook daar is niet altijd iemand aanwezig (zeker niet in het voorseizoen) en dan kan ik daar misschien tijdens het wachten even eten.

Inderdaad blijkt de receptie gesloten, dus weer even bellen. Ik krijg de dochter aan de telefoon. Zij runt de camping deze zomer en ze geeft aan er zo aan te komen. Ik vraag of ik de camper even de camping op mag rijden om even wat te eten en net als ik aan mn broodje wil beginnen zie ik haar bij de receptie naar binnen gaan. Shit ... dan eerst maar even naar de receptie.

Het gesprek is goed en zowel de vermelding in de Kosmos Campingwijzer als op www.vakantiewoningen-in-europa.nl worden verlengd.

Kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3082&gebied=more-og-romsdal&land=noorwegen voor meer informatie.

Vinje Camping ligt trouwens direct naast een flinke waterval. Over het overnachten naast een waterval verschillen de meningen ... de ene slaapt er prima bij ... de andere doet geen oog dicht. Maar spectaculair is het wel :-)

Op onderstaande foto zie je de waterval rechts achter de camper. Sommigen zetten hun tentje er direct naast ... tja ... dan blijf je dus niet droog ha ha.

Na het gesprek ga ik dan toch eindelijk even eten, maak een rondje over de camping en ga voor het laatste stukje de bergen in richting mn eindbestemming van vandaag: Dalen Gaard Familiecamping.

Vorig jaar heb ik (hebben we ..) daar ook gestaan en ik vind het echt een heerlijke plek. Te midden van de bergen - dus met een geweldig uitzicht - en ver weg van de drukte in Geiranger.

Als ik om 15.00 uur de camping op rijd zijn de eigenaren druk aan het schilderen en we spreken af om rond 18.00 uur het gesprek te gaan doen. En dus zoek ik een plekje en vervolgens kruip ik direct achter mn laptop. Want ik lig inmiddels behoorlijk achter met mn werk. Als ik mn mails ophaal komt de rook bijna uit mn laptop ... zoveel ha ha.

Vervolgens mn administratie van de afgelopen dagen bijwerken, de gesprekken van de komende campings voorbereiden en de achterstand in mn verslag wat reduceren.

Daar heb ik na het gesprek nog ruim de tijd voor want er is 1 nadeel van al die hoge bergen rondom de camping --> er is hier geen tv mogelijk ...

Wil je meer informatie over deze mooie camping, kijk dan even op: http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/More-og-Romsdal/Geiranger/Dalen-Gaard-Familie-Camping.aspx

Donderdag 9 juni 2011.

Het kost me enige moeite om me in de benen te hijsen vandaag. De afgelopen dagen had ik elke ochtend "druk" om eruit te moeten, voor vandaag heb ik geen afspraken en kan ik zelf bepalen hoe laat ik weg ga, welke campings ik ga bezoeken en hoe laat ik ze bezoek. Ik maak nog even een foto van mn plekkie hier:

De puist links voor mn camper is de Dalsnibba .. HET uitzichtpunt van Geiranger. Vanaf daar heb je een geweldig uitzicht over het Geirangerfjord. Links voor mij (bij het bankie) zijn gisteravond om 23.00 uur nog mensen (Duitsers) gekomen met een tentje. Dat is natuurlijk geen probleem in Noorwegen want dan is het nog gewoon licht. Toen ze de tent hadden opgezet gingen ze nog bij de picnictafel zitten eten. Toen was het dus al 23.30 uur ... tja, ik verbaas me hier nergens meer over.

Als ik afscheid heb genomen van de eigenaren vertrek ik pas rond 10.00 uur van de camping. Ik mag het van mn vriendin niet meer zo vaak over het weer hebben, maar dat weer is nu juist zo belangrijk. Voor vandaag hadden ze regen voorspeld, veel regen. Maar zoals je op bovenstaande foto kunt zien, is het droog en het zonnetje komt er af en toe door. Helemaal geweldig want ik heb - voordat ik de 1e camping aan het Strynsvatn (meer) bezoek - nog een leuk ritje voor de boeg. Vorig jaar hebben we daar alleen maar regen gehad en dan zie je echt niets.

Gelijk nadat je van de camping weer de weg opdraait gaat het flink de lucht in en dus kan ik al na een paar minuten deze foto:

van de camping maken. Het is even een zoekplaatje, maar onderin - iets links van het midden - ligt de camping. Als je het pad (meer is het ook niet) in het midden van de foto naar beneden volgt kom je bij de receptie en links en linksonder van de receptie zie je de tentjes van mn buren staan.

Even verder ga ik behoorlijk de lucht in, maar goed .. mn camper en zn bestuurder zijn wat gewend en ik kom moeiteloos naar boven. Wel zie ik steeds meer sneeuw:

Heeeel veel sneeuw ... de sneeuwmuren komen zelfs boven de camper uit:

Dan bedenk ik me dat ik hier nog nooit zo vroeg ben langs gegaan (vorig jaar was het bijv. 21 juli). En hoe vroeger je hier langs gaat des te meer sneeuw ligt er nog.

Ook verderop enorme sneeuwmuren:

.. sjonge jonge ....

...ik ben wel benieuwd wat ik nu "boven" aan tref. Eenmaal boven bij het Djupvatnet (meer) valt mn mond open van verbazing.

Even terug in de tijd om even duidelijk te maken wat ik hier normaal gesproken aantref. Deze foto:

heb ik genomen op 3 juli 2009. En zo zie ik het nu:

ongelooflijk. Er ligt nog ijs op en op het ijs een pak sneeuw. Ik heb even het idee dat ik op de Noordpool beland ben:

En eigenlijk ook niet te geloven ... ik sta hier gewoon in mn overhemd en het is helemaal niet koud. Maar in de verte ... waar ik naar toe moet ... ziet het er niet best uit.

Inderdaad, als ik even later de "15" richting Stryn op draai begint het flink te regenen. Maar echt veel last heb ik daar niet van want ik duik gelijk een rits tunnels in. En ook al kom ik hier nu al voor het 6e achtereenvolgende jaar langs .... deze tunnels daar kan ik maar niet aan wennen. Ze zijn smal (als je een vrachtwagen tegen komt moet je elkaar stapvoets passeren), ze zijn bochtig, steil en donker, heel donker.

Aan het eind van 1 van de tunnels zie ik ineens een "geflikker" van lichten. Oei .. foute boel. En ja hoor, er staat een auto dwars over de weg:

en pas als ik dichterbij kom zie ik dat ze met de roosters bezig zijn. Een grote kraan heeft de roosters eruit getild, nooit geweten dat die dingen zo groot waren.

Al met al staat het 10 minuten stil (in Nederland zou je dan de snelweg en de omliggende snelwegen helemaal verstopt zitten ...) en dus heb ik mooi even tijd om naar mn koplampen te kijken. Want ik was al op zoek naar een Renault Truck garage omdat 1 lamp al stuk was, maar nu blijkt dat mn beide koplampen niet meer werken. Oei .... daarom was het zo donker in die tunnels ...

Nu straks in Stryn toch maar even naar een garage. Of ik de lampen zelf niet kan vervangen ? Nee ... Bij een personenauto is dat een makkie maar bij deze Renault Master is het zelfs voor monteurs lastig ... Je kunt er namelijk niet goed en bij en bovendien kun je niet zien wat je doet. Maar daarover straks meer.

Even verder krijg ik het Strynsvatn in zicht en even later rijd ik PlusCamp Camping Strynsvatn op. Eigenaar John Roger is - zoals gewoonlijk - niet aanwezig, maar hij wordt weer opgetrommeld. Dat duurt vaak even en ook dit keer moet ik vrij lang wachten. Maar "moeders" in de receptie is goed gemutst en ik krijg niet alleen koffie voorgezet, maar ze komt met een heel arsenaal aan lekkers aanzetten. Warme wafels met room en jam, broodjes met kaas en jam, nog meer broodjes met kaas. Sjonge jonge ... Ach, zo valt het wachten wel mee.

Even later is ook de eigenaar aanwezig en gaan we in gesprek ... heeeeeeel lang in gesprek. Maar als ik uiteindelijk 2 uur na mn aankomst weer in de camper stap heb ik een voldaan gevoel. Niet alleen heb ik heerlijke wafels gehad, ik heb ook goed zaken gedaan. Want na het plegen van wat telefoontjes is John Roger bereid om voor volgend jaar deel te nemen aan de Best Deal Camping Card. Super !!

Voor meer informatie over deze camping, kijk maar even op: http://www.campingwijzer.nl/Noorwegen/Sogn-og-Fjordane/Stryn/PlusCamp-Strynsvatn-Camping.aspx

Mn volgende stop is maar iets verder: Mindresunde Camping, prachtig direct gelegen aan het Strynsvatn. Maar helaas .. niemand aanwezig. Dan maar weer even bellen. Dit probleem heb ik nu ik in het voorseizoen de campings bezoek veel vaker. In het hoogseizoen is er eigenlijk altijd wel iemand aanwezig. Eigenlijk is het nog een wonder dat het me steeds lukt om iemand te spreken te krijgen. Nou ... nu even niet. Want de eigenaresse is aan het werk en haar man is druk op de boerderij en kan pas over 2 uur op de camping zijn.

Tja .. en nu ? Ik besluit door te rijden naar Stryn omdat ik daar nog een camping moet bezoeken en dan kan ik daar gelijk op zoek naar een garage. Maar op Camping Stryn is niemand te bekennen en moet ik ook een tijdje wachten voordat er - na een telefoontje - iemand arriveert. Vervolgens ga ik op zoek naar een garage. Stryn is een behoorlijke plaats en da's mn geluk want bij de 1e twee garages hebben ze geen tijd. Bij de 3e garage komt er gelijk een monteur aan en als ie mn auto ziet pakt hij gelijk het juiste gereedschap.

Zoals ik al zei: je kunt niet zien wat je doet. En dus komt deze monteur met een speciaal apparaatje aan. Dit apparaatje heeft aan het uiteinde een lampje en een spiegel en dus kan hij wel zien wat ie doet en even later (15 minuten ...) zijn beide koplampen vervangen. Als ik moet afrekenen heb ik al zoiets van "ik ben heeeeel benieuwd" en ja hoor .... NOK 565 oftewel EUR 70. Echt niet te geloven. Omdat ik even het gevoel had dat dit veel weg had van "toeristje belazeren" (maar dat kan ik me eigenlijk in Noorwegen niet voorstellen) heb ik het later nog even nagevraagd, maar het blijkt niet extreem hoog te zijn. Tis toch niet normaal ...

Ik ga nu weer terug naar Strynsvatn en bij Mindresunde Camping heb ik een goed gesprek met de eigenaar en het contract voor de Kosmos Campingwijzer wordt verlengd. Zo ... op naar mn eindbestemming van vandaag: PlusCamp Sande in Loen. Ik wilde ook nog een extra camping opnemen vandaag, maar ik vind het wel genoeg. Even na 16.30 uur rijd ik in de stromende regen PlusCamp Sande op. Met eigenaren heb ik de afgelopen jaren een vriendschap opgebouwd en het weerzien is warm. We spreken af om rond 18.00 uur om tafel te gaan, dus ga ik eerst op zoek naar een plekje.

Ik besluit hetzelfde plekje te kiezen als vorig jaar en kom op de camping een Nederlands stel tegen die ik nu al voor de 3e keer deze reis zie. De man kwam op Trollveggen Camping met een klant aanzetten die graag een BDCC wilde hebben ..

Ik had ze deze camping geadviseerd en volgens hun was het een prima advies ha ha.

Als ik mn camper geïnstalleerd heb kruip ik eerst even met een broodje en een bakkie senseo achter de laptop. Onder andere om even naar het weer te kijken want de vele regen en het vele smeltwater zorgen voor behoorlijke problemen in Noorwegen. Als ik het allemaal goed begrijp valt het hier in deze regio nog wel mee, maar ik lees wel dat de E6 op 5 plekken is afgesloten ... oei... daar ben ik dan wel mooi op tijd langs gegaan.

Om 18.00 uur ga ik "naar boven" en heb een goed gesprek met de eigenaren. Ze zijn zeer tevreden over de Best Deal Camping Card en dus wordt alles verlengd. Magne laat me ook het nieuwe sanitairgebouw (deels klaar) zien. Het damesgedeelte is klaar .. sjonge jonge wat een luxe ... niet normaal. Familiebadkamers met stoomdouche, douchekoppen zo groot als je hoofd ... het moet niet gekker worden. Maar mooi wordt het zeker.

PlusCamp Sande staat ook op mn eigen site en in de "verlengingsdeal" is ook een maaltijd (zalm ... mmm) met een pot bier opgenomen ha ha. Heeeerlijk ! Al was het vorig jaar (toen mn vriendinnetje hier ook was ...) een stuk gezelliger.

Voor meer informatie over deze prachtig gelegen camping, kijk maar even op:

Terug in de camper vind ik het allemaal wel prima voor vandaag...

Vrijdag 10 juni 2011.

Het heeft vannacht gelukkig niet meer zo veel geregend en dus is het hier niet zo nat als vorig jaar toen de auto van mn buurman bijna in het water was verdwenen (als ie m 's nachts niet verplaatst had).

Ik kruip nog even achter mn laptop, neem afscheid van Turid en Magne en ga op pad. Vandaag een belangrijk daggie, want ik wil 4 campings bezoeken en alle 4 staan ze op mn eigen site en adverteren ze in de Kosmos Campingwijzer.

Een groot "afbreukrisico" dus ...

De 1e 3 campings liggen in de Oldedalen van Olden richting de Briksdalgletsjer. In totaal liggen daar iets van 8 campings waarvan er 3 in de gids staan. Mooie campings in een prachtige omgeving. Persoonlijk vind ik de de dalen bij Loen en Olden 1 van de mooiste plekjes van Noorwegen. Waar je ook kijkt prachtige watervallen, mooi blauw water, een heerlijk rustige omgeving en zicht op de gletsjers. Het meeste gaat het echter vandaag niet op. Het is er misschien nog wel rustiger dan anders en de watervallen zijn zeer spectaculair, maar verder is het vandaag donker en regenachtig. Balen dus ...

Ik hou het kort dit keer ... op de 1e twee campings (Oldevatn en Gryta Camping) worden de bestaande contracten verlengd, maar op de 3e camping heb ik een probleem. De eigenaren zijn niet aanwezig en ik word ontvangen door een "vaste" Nederlandse gast die even op past. Ondanks verwoede pogingen krijgen we de eigenaresse (die thuis zou zijn) niet te pakken, maar even later duikt ze op bij de receptie. Ze vraagt of ik niet weer kan komen ... eh .... daar kan ik heel kort in zijn... nee :-) !

De camping had ik al gecontroleerd, dus het gaat alleen maar om het formulier en de advertenties door te nemen. Dat lukt net in de tijd die ze heeft en dus ben ik redelijk snel klaar in Olden. En toch met succes.

Voor meer informatie over deze campings klik maar even op de volgende link:

Het is inmiddels al 12.30 uur. De hoogste tijd om even een broodje te eten. Nu nog 1 camping. Dat klinkt of ik zo klaar ben, maar dat is niet het geval. Mn eindbestemming voor vandaag is Bryggja richting de Vestkapp, een ritje van bijna 2 uur.

Als mn maag weer een beetje gevuld is ga ik weer op pad en het regent nog steeds gigantisch. Onderweg richting de westkust lijkt het echter wat op te klaren en inderdaad ... als ik rond 15.00 uur PlusCamp Nore Fjordsenter op rijd is het droog.

Ik ben wel heel benieuwd wat ik op de camping zal aantreffen. Onderweg hoorde ik dat de eigenaar plotseling in februari dit jaar is overleden en ik heb geen idee wie de camping voortzet. Bovendien moet je altijd wat voorzichtig zijn met dit soort berichten. Maar als ik even later met de dochter in gesprek zit blijkt het verhaal helaas te kloppen. Sjonge jonge ...

Het gesprek is goed en na een paar telefoontjes geeft ze akkoord voor verlenging van beide contracten. Super ! Overnachten is geen probleem en de WIFI werkt ook. Ondanks dat er problemen zijn met Telenor. Ik heb inmiddels via internet en op de campings vernomen dat het behoorlijk foute boel is in Noorwegen. In het noorden is het prachtig mooi weer, maar in het zuiden (ten zuiden van Trondheim zeg maar) kunnen de rivieren de zware regenval en het vele smeltwater niet aan.

Er zijn meerdere wegen afgesloten en ook campings die vlak bij het water liggen komen in de problemen. De komende dagen dus maar even goed opletten waar ik langs ga.

Als ik de camper te plek heb uiteraard eerst even een bakkie leut en dan een poosje achter de laptop. Ook ga ik "morgen" vast voorbereiden want ik heb voor morgen een lange rit op het programma staan. En ik moet het Nordfjord nog over. De rit van de camping naar de veerboot is ongeveer een half uur en de boot gaat om 8.30 uur en 9.15 uur. Ik probeer die van 8.30 uur te halen en dus gaat de wekker morgenvroeg om 7.30 uur. Om die reden besluit ik vanavond maar vast een warme douche te nemen.

; De hytter hier op de camping hebben trouwens een geweldig mooi uitzicht over het Nordfjord. Voor meer informatie, kijk maar even op: