Periode vrijdag 9 juli 2010 - donderdag 15 juli 2010. Route Viggja (bij Trondheim) - Surnadal - Bud - Molde - Andalsnes.

Vrijdag 9 juli 2010.

Ik word vanochtend al voor de wekker wakker .... van de warmte !! Het moet niet gekker worden ha ha. En inderdaad, als ik de screens open trek schijnt het zonnetje volop.

Voor vandaag heb ik geen spectaculaire en lange rit voor de boeg. Mn bedoeling is om vandaag naar Surnadal te rijden, ongeveer 1,5 uur rijden. Voorgaande jaren ben ik altijd in 1x naar Molde/Bud gereden maar inclusief een aantal campingbezoeken onderweg vond ik dat eigenlijk net altijd iets te lang.

Ik moet wel even rekening houden met de 2 Duitse campers welke achter me staan. Gisteren vroeg ik hun hoe laat ze vanochtend weg gingen en dat was zeker niet eerder dan 10.00 uur. Ik heb ze toen aangegeven dat ik voor de tijd wel weg zou zijn, maar dat ze ook via het gras richting een andere uitgang konden rijden. Maar de buurman direct achter mij zei dat dat echt niet ging lukken. Vanochtend kwam ik m rond 9.10 uur of zo buiten tegen en dus vraag ik m nog een keer hoe laat ze weg willen. Ach ... ein stunde ... 3/4 stunde oder so was...

Staat ie ineens om 9.35 uur bij mn camper. Dat ze nu toch wel weg willen. Ja hallo ... ik heb je toch niet voor niets gevraagd gisteren en vanochtend ? Dus ik vertel m netjes (!!) dat hij net nog tegen me gezegd heeft dat het waarschijnlijk tegen 10.00 uur zou worden. Nou ... of hij de NEDERLAAG tegen Spanje nog steeds niet verwerkt had weet ik niet, maar hij (jonge vent .... even oud als mij ha ha) begint me toch te mopperen. Tja .. en dan ben ik consulent van de Kosmos Campingwijzer en dan houd ik me maar rustig, maar .... sjonge jonge ....

En weet je ... ik in rap tempo alles opruimen, rijden ze ineens toch over het gras weg. Tja ... het is dat ik geen steen kon vinden ....

Maar goed, ik ben nu wel klaar voor vertrek ha ha. Ik groet mn Nederlandse buren nog even (die verwacht ik wel weer tegen te komen want die gaan ook richting Molde/Bud) en ga op pad.

Zoals gezegd, echt ver hoef ik vandaag niet te rijden. Mn eindbestemming is Surnadal Camping Brekkøya en even na half 12 rijd ik de camping op. Eigenaar Jarl zit toevallig op het terras en dus kletsen we onder het genot van een bakkie koffie even bij en vullen we de papieren in. Ondanks dat er enige onduidelijkheid is wat er volgend jaar met de camping gaat gebeuren verlengt hij de contracten.

Hij heeft inmiddels (was vorig jaar nog niet zo) over de gehele camping WIFI en dus zoek ik op het achterste deel een plekkie. Het is weer even passen en meten, maar ik krijg de schotel net d tussen de bomen door. Ook de WIFI werkt prima. SUPER !!! Eerst maar s een broodje eten want het is inmiddels al bijna 13.00 uur. En daarna antwark. Het weer nodigt ook wel uit om buiten te gaan zitten, maar ik wil eigenlijk vanmiddag nog even met mn BTW-aangiftes aan de slag. Moet ook gebeuren. Af en toe ga ik even buiten "luchten" met een bakkie leut en even bijkletsen met opnieuw Nederlandse buren welke ik "ergens" al een keer eerder tegen ben gekomen. Dit is mn plekkie hier:

Zoals je ziet is het nog steeds prima weer. Het is rond de 20 / 22 graden en eerlijk gezegd zit ik nu liever hier (wat de temperatuur betreft ..) dan in Nederland.

Surnadal Camping Brekkøya is een beetje een "vreemde" camping. Voor bij de brug is een fraaie receptie met een heerlijk gezellig restaurant en dito terras. Op het voorste stuk zijn eigenlijk alleen maar seizoensplaatsen. Vervolgens krijg je een stukje weiland (kun je net op bovenstaande foto zien) en vervolgens het achterste stuk waar een aantal fraaie hytter staan en waar een aantal tourplaatsen zijn.

De bedoeling was (hebben we de afgelopen jaren over gesproken hoe hij dat het beste zou kunnen doen) om het weiland tussen deze 2 gedeeltes in te richten als tourgedeelte en bij aankomst hoopte ik eerlijk gezegd dat dit nu gerealiseerd zou zijn. Maar eh ... vanwege omstandigheden ... lijkt dit nu niet door te gaan. Heel jammer, wat het is een mooie plek. De camping ligt op loopafstand van het centrum, je kunt hier prima vissen, het is hier heerlijk rustig en het sanitair is uitstekend.

Ik heb hier nu een paar keer overnacht, maar ook van het "seizoensplaatsvolk" heb je totaal geen last. Voor meer informatie over de camping, kijk maar even op:

www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2674/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Onder het eten kijk ik even tv. Daarna even afwassen en nog een poosje achter de laptop. Om 21.30 uur vind ik het wel prima en kruip ik nog een poosje achter de laptop. Morgen ga ik weer verder !

Zaterdag 10 juli 2010.

Vannacht heb ik heerlijk rustig geslapen, maar als ik wakker word regent het. Huh ? Ik krijg toch soms echt een sik van die weersvoorspellingen. Maar als ik even later richting het sanitairgebouw ga, komt het zonnetje er al weer door.

Terug in de camper werk ik nog even mn verslag bij en bereid me nog even voor op de campings welke ik vandaag wil bezoeken. Ik moet ook nog weer s met de boot en ik hoop dat ik dit keer wel langs Sunndalsøra kan. Vorig jaar was de weg afgesloten en moest ik een paar uur omrijden via Kristiansund.

Ik groet mn Nederlandse buren nog even en ga daarna gauw op pad want ik moet nog met een veerboot en heb van eigenaar Jarl begrepen dat die om het half uur gaat (behalve van 9 - 10.00 uur ... dan hebben ze pauze ....tja ..). En dus ben ik mooi op tijd bij het veer van Kvanne naar Rykkjem. De boot is mooi op tijd en even later kiezen we het ruime sop. Met nadruk op sop want het schuim staat op het water. Het water is ineens weer behoorlijk omgeslagen en het is heel donker. Voor mij staan 2 auto's. De bestuurder van de voorste auto (een Duitser ...) stapte even uit, maar ging rap weer naar binnen toen er een golf over de boeg sloeg ha ha.

En de betaling gaat weer heeeeeeeeeeeeeeeel apart. Op de boot komt er een knaap aan met de tickets. Hij vraagt hoe lang de camper is .. dus ik zeg 6.87 m. Zegt ie "because of the nice orange hat i make it 6 m." (ik heb een oranje puntmuts op mn dashbord - voor het raam - staan) En dus hoef ik maar NOK 59 = EUR 7,38 te betalen. Kooppie !

Mn 1e stop is Sunndalsfjord Camping even voor Eidsvag. Je gaat dan via Sunndalsøra en daar zijn flink wat tunnels. De tunnels voor (komend vanaf het noorden) dit stadje zijn niet zo lang, maar wel bochtig en niet al te breed. De tunnels tussen

Sunndalsøra en Eidsvag zijn redelijk nieuw, goed verlicht en breed. Maar ook langer. Na de 3e tunnel doemt rechts direct aan het fjord Sunndalsfjord Camping op. Ik laat de camping even rechts liggen en rijd door naar de boerderij van de eigenaren. Maar ik tref het niet ... de eigenaren zijn niet thuis en komen pas vanavond weer terug. Tja ... hier blijven vind ik geen optie en dus rijd ik naar beneden, controleer de camping en geef de papieren aan een vaste (Duitse) gast die hier elk jaar de hele zomer staat (vissers).

Mn 2e stop ligt iets voorbij Eidsvag (richting Molde). Gammelsetra Camping heb ik vorig jaar opgenomen. Ik was er al een paar keer langs gereden en het zag er gewoon leuk uit. Mooi gelegen aan een meer en heeeeeerlijk rustig. Het sanitair is oud maar schoon en de eigenaren zijn vriendelijk. Maar tot zaken is het nog niet gekomen. Ook nu niet .. Als alles geregeld is "ga ik even aan de stroom" (uiteraard even overlegd ...) want het is echt een "bakkiesenseoweer". Sjonge jonge ... het is echt geen lekker weer meer, het regent nu ook nog behoorlijk en het lijkt wel nacht zo donker.

En dus ga ik na mn broodje en bakkie leut weer gauw door. Mn eindbestemming is PlusCamp Bud Camping, iets voorbij Molde. Dit is 1 van mn favoriete campings en het is er vaak mooi weer (de camping ligt direct aan zee). Even voor Molde sla ik af en het lijkt in de verte (aan zee) wat lichter te worden. Normaal gesproken pak ik vervolgens de tunnel "heen" en de rondweg om de berg "terug", maar dit keer heb ik geen keuze: de tunnel is afgesloten.

Bij Malmefjorden zie ik dat het weer in de verte inderdaad beter is, maar hier is het nog steeds donker. Ver beneden me aan het fjord zie ik Bjolstad Camping liggen. Die en een camping in Molde sla ik nu eerst over, die ga ik maandag bezoeken op de terugweg.

Tegen 15.00 uur bereik ik PlusCamp Bud Camping. En het is inmiddels echt prachtig mooi weer ... tis niet te geloven. In de verte zie ik al de berg liggen welke ik vorig jaar (zie foto's 25 juni 2009) beklommen heb en eigenlijk heb ik er wel weer zin in om nu hetzelfde te doen:

Bij de receptie tref ik eigenaresse Marianne, maar ik kom niet echt gelegen. En dus spreken we om 18.00 uur af.

Ik zoek een plekje en dat is nog een hele toer want het is behoorlijk druk. Maar even later heb ik de camper staan en zowel de schotel als de WIFI werkt. Helemaal super.

Ik kruip nog even een tijdje achter de laptop en bereid me nog even voor op het gesprek van straks. Voor ik naar de receptie ga maak ik nog even een rondje over de camping en ga daarna met Marianne en haar man Ole in gesprek. Een leuk en bijzonder stel. Als Marianne even bij de balie moet helpen vertelt Ole dat ze een stuk gaan uitbreiden en we lopen even naar het gedeelte toe. Poeh .... grootse plannen !

Terug in de receptie ronden we het gesprek af en niet alleen worden de bestaande contracten verlengd, ze gaan ook akkoord met deelname aan de Best Deal Camping Card. Helemaal superrrrr !

Na het eten kijk ik uiteraard even naar Duitsland - Uruguay maar echt boeit het me niet. Vanmiddag heb ik al even naar het weer gekeken en ik heb inmiddels weer besloten de berg op te gaan. Ole had me vorig jaar aangegeven dat het uitzicht het mooist is als de zon bijna "in het water ligt". En dus ga ik pas tegen 22.30 uur op pad. Het 1e stuk is iets hellend en op een gedeelte van het pad lopen net als vorig jaar koeien. Vorig jaar schreef ik nog dat ik hoopte dat er geen stier tussen liep .. nou ... nu zie ik m al van verre. Koeien zie ik verder niet, totdat ik - ver boven me !! - deze in het vizier krijg:

ze maakt een geluid, maar of het nou is van "kijk maar uit, de stier heeft een slechte dag" of dat ze tegen de stier zegt "die was hier vorig jaar ook, pak m nou maar aan" .... ik heb geen idee. Maar ik ben er niet gerust op. Ik passeer de stier op iets van 5 meter en hij kijkt me aan en begint te grommen .... oei .... afgelopen week heb ik een foto gezien van iemand die in Pamplona door een stier op de horens genomen was. Maar goed ... die vragen erom en ikke niet.

Mn vader vertelde me vroeger altijd "als een hond op je af komt moet je niet hard weg gaan lopen". Zou dat met een stier ook zo zijn ? Ik besluit het er maar niet op te gokken en loop rustig door. Ondertussen kijk ik wel of ie niet achter me aan komt, maar het valt mee. Even verder heb ik het - veilige - hek bereikt en daarna gaat het ook behoorlijk de hoogte in.

En even na 23.00 uur heb ik de top bereikt en is dit mn uitzicht ...

Echt helemaal geweldig !! Het is inmiddels niet meer helemaal onbewolkt, maar dat geeft ook wel een leuk effect voor de foto's:

Maar daardoor is het zicht "naar beneden" wel wat donkerder. Zie je de camping liggen ? Rechts op de foto ligt het vissersplaatsje Bud:

En als ik even later weer naar beneden loop en een foto naar boven maak lijkt het wel nacht:

Ik besluit nu voorzichtheidshalve om een andere route naar beneden te nemen. En eerlijk gezegd is deze route nog mooier want niet alleen ontloop ik de stier zo, het uitzicht is ook hier nog geweldig.

En zo zie ik dus ineens weer de Hurtigruten varen, niet echt heel duidelijk ... maar in het echt was het wel een mooi gezicht:

Af en toe kijk ik even naar beneden en zie dat de stier inmiddels gezelschap heeft gekregen van de koeien. Het pad naar beneden wordt nu wat lastiger en op en steil stuk hangt gelukkig (net als bij de top) een ketting waar je je aan vast kunt houden. Omdat ik achterwaarts naar beneden ga heb ik niet in de gaten wat me te wachten staat en als ik de ketting los gelaten heb en me omdraai en oog in oog met een koe sta schrik ik me helemaal de pleuris. Dat was dus ook de koe die me zo straks van boven stond te bekijken. Maar goed .. ze doet niks, maar ik vraag me wel af wat dat beest hier doet (op de foto in het midden):

misschien is het wel een bergkoe ....

Even later loop ik de camping weer op. Het is inmiddels al bijna 00.00 uur en lekker rustig op de camping ha ha. Zo ... dit geeft toch wel een goed gevoel .... als je daar zo bovenop die berg staat heb je een heel "machtig" gevoel !!

Zondag 11 juli 2010.

Vannacht - uiteraard - prima geslapen en ik heb de nodige moeite om uit mn (mollen)nest te komen. Maar ik heb genoeg te doen vandaag en dus zit ik een half uurtje later al achter de laptop. Het is een beetje bewolkt, maar gaandeweg de morgen komt het zonnetje er steeds meer door. Vanochtend ga ik eerst aan de slag met mn verhuursites, tussen de middag even eten en daarna nog even mn verslag bijwerken.

Intussen is het flink warm geworden en voor het eerst deze reis ga ik af en toe even de camper uit omdat het te warm wordt. Dit is trouwens mn plekkie hier:

Links zie je de berg welke ik gisteravond beklommen heb.

De rest van de middag ben ik bezig met de campingadministratie en ondertussen kijk ik naar 1e bergetappe van de Tour de France. En verder .. een dag om gauw te vergeten.

Op het moment van schrijven is het 18.00 uur en ik zit al klaar met mn oranje shirt aan. En het begint al behoorlijk te kriebelen ....

Even later komt mn Duitse buurman (camper links van mij) bij me, of ik zin heb in "Seelaks". Tuurlijk. Tussen de campers staat een picnictafel en als hij mij roept dat de vis klaar is loop ik met een bord naar buiten. Maar dan zie ik pas dat ze de tafel helemaal gedekt hebben en dat er al een bord met rijst, groente en even later een enorme lap vis voor me klaar staat. Tja ... als het op eten en bier aan komt kun je de Duitsers hun gang wel laten gaan.

Om 20.15 uur bedank ik ze vriendelijk want nu moet ik toch echt voor de buis. Het gekriebel van zo straks verdwijnt echter al tijdens de wedstrijd. Ik heb er geen goed gevoel bij en zie de ene moordaanslag na de andere. Natuurlijk springen die Spanjolen wel overdreven op, maar daar hebben er bij Nederland (van Bommel, Robben) ook een aantal een handje van. Maar spannend is het wel en ik zit bijna vast in de stoel ha ha. Helaas helaas .... het mag niet zo zijn.

Na de wedstrijd zet ik de tv gelijk op een andere zender, maar dat is nog wel even zoeken voordat ik een zender vind waar het niet over de finale gaat. En dus lig ik al op tijd op bed ....

Maandag 12 juli 2010.

Vandaag ga ik weer op pad en opnieuw is het mooi weer. Gisteravond heeft het nog wel iets geregend, maar het is nu droog en iets bewolkt. Ik ga me eerst even douchen en daarna de camper klaar maken voor vertrek.

Daarna kruip ik nog even achter de laptop, onder andere om 1 van de campings te bellen welke ik vandaag wil bezoeken. Want bij Kviltorp Camping in Molde is de eigenaar niet altijd aanwezig. Maar vandaag wel, dus dat komt mooi uit.

Om 9.30 uur begint het ineens enorm te waaien. Zo vanuit het niets (het was net bijna windstil) komt er vanaf zee een flinke bries aanzetten en onmiddellijk is het een drukte van jewelste op de camping. Mensen die vandaag blijven staan zetten hun luifels en voortenten vast met sjorbanden en mensen die zoals ik vandaag willen vertrekken breken snel alles af. Voordat de wind het doet.

Ik geef mn camper bij de camperserviceplaats nog even een flinke beurt (schoon water tanken en vuil water lozen), neem afscheid van Ole en Marianne en ga op pad. In Einesvagen doe ik nog even flink wat boodschappen en rond 10.30 uur rijd ik Bjølstad Camping op. Net als een paar dagen geleden in Eidsvag is ook hier de camping beneden aan het water en de receptie en de woning "boven". En dus ga ik eerst met de eigenaren in gesprek. Dit keer aan de keukentafel (foute keuze ....) en even later zijn de bestaande contracten verlengd.

Daarna ga ik met de camper naar beneden (tja ...) om de camping te controleren. Het sanitair hier is weer typisch Noors: oud maar schoon. Maar het uitzicht van de camping is helemaal geweldig, 2 jaar geleden heb ik hier overnacht en toen maakte ik deze foto:

maar vandaag is het helaas niet (meer) zulk mooi weer. Voor meer informatie over deze camping en de hytter, klik maar even op de volgende link:

www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2662/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik ga gauw door naar Molde want dan ben ik daar nog net voor 12.00 uur. En inderdaad even voor 12.00 uur rijd ik de camping op en mn mond valt open van verbazing: moest ik de afgelopen jaren steeds inchecken in de kiosk annex snackbar tussen de hamburgers en de frites bestellers door, nu is er een prachtig nieuw sanitairgebouw met daarboven een fraai 4-pers. appartement (te huur).

Bij de receptie is het druk, dus geef ik eigenaar Terje een seintje dat ik eerst even de camping over ga. De camping ligt direct aan het fjord en ook hier waait het enorm. Ik ben niet zo gek op harde wind en zou hier nu ook zeker niet gaan overnachten ... Verder is dit eigenlijk wel een aardige camping, zeker als je met een camper bent. En zeker als je Molde wilt bezoeken want de camping ligt op loopafstand van het centrum. En bovendien heb je ook hier een geweldig uitzicht.

En !! de camping beschikt over zeer fraaie accommodaties (o.a. "Seehouses"), kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2853/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Ik loop terug naar de receptie en dit keer is er wel tijd om in gesprek te gaan. Het contract voor Mol Travel wordt verlengd, maar verder kom ik niet tot zaken. Helaas ... Ik heb met Terje overlegd dat ik even de camper aan de stroom mag zetten om even te eten en werkelijk waar ... de hagelslag waait me bijna van het brood ... en ik heb de deur van de camper dicht ha ha.

Rond 13.30 uur ga ik weer op pad. Op naar de oversteek van Sølsneset naar Alarnes. Je draait dan bij Molde direct een onderwatertunnel in en ik blijf het maar zeggen (doe ik elk jaar ...): pas op want het gaat behoorlijk steil en bochtig naar beneden. Als je niet op tijd bij remt of terugschakelt krijg je veel te veel gang ...  En ook al ben ik bijna overal goed bekend, ook nu is het oppassen want een of andere grapjas remt zo hard dat bijna alles ineens in de tunnel stilstaat. Noren beginnen m in te halen (op het rechte stuk in de tunnel), maar daar waag ik me maar niet aan.

Eenmaal "weer boven" blijkt de beste man bij elk onoverzichtelijk punt nagenoeg te stoppen en op een gegeven moment heb ik er wel genoeg van en passeer m. Even later bereik ik Sølsneset en ik zie de auto's net de veerboot oprijden. Maar een vrachtwagen voor mij wordt al tegengehouden en de boot lijkt behoorlijk vol. Er worden nog wat personenauto's "bijgepropt", de slagboom gaat naar beneden en weg istie. Bij deze overtocht is het trouwens altijd druk. Ik sta nu dus bijna vooraan, maar ik heb hier ook wel s behoorlijk langer moeten wachten. Nu valt dat mee want er varen 2 boten en de andere is al onderweg naar deze kant van het fjord.

Betalen gaat nu weer op de ouderwetse manier en dit keer moet ik wel "normaal" afrekenen: NOK 159 (= EUR 20). Als we de overkant bereikt nemen ga ik richting mn eindbestemming Andalsnes. Daar moet ik 3 campings bezoeken en mn bedoeling is om op Mjelva Camping te overnachten. Rond 15.00 uur rijd ik de camping op en ik heb geluk: ik tref eigenaar Knut en zn vrouw beide bij de receptie. Ik informeer nog of ze liever hebben dat we vanavond in gesprek gaan, maar ben eigenlijk wel blij als ze aangeven dat het nu ook wel kan.

Het gesprek is leuk, met name met Knut (die me een aantal jaren geleden richting het ziekenhuis in Andalsnes "geschopt" heeft en om het uur bij me in de camper kwam kijken hoe het met me ging ..) kan ik het goed vinden. De contracten worden verlengd en hij geeft aan dat '"mn plekje nog vrij is". Dat doet hij denk ik ook wel met reden: op de camping is 1 plek waar je een geweldig uitzicht hebt en daar wil hij uiteraard liever klanten hebben. Maar goed ...dat vind ik ook logisch en dus sta ik altijd achter op de camping op een plek waar en de schotel tussen de bomen doorgaat en waar ik ook nog WIFI heb.

En dus rijd ik naar de plek, zet de camper goed neer en probeer voor de zekerheid nog even de schotel. Die pakt gelijk het signaal en ondertijd staan er (volgens mij was dat vorig jaar ook zo ...) Nederlanders met open mond te kijken dat ik daar tv kan kijken. Ze staan er al een paar dagen en hebben alles geprobeerd. Maar ik sta iets verder van de bomen en de schotel richt zich precies tussen een aantal bomen door ha ha.

Als ik de camper geïnstalleerd heb maak ik nog even een rondje over de camping en ook hier is het behoorlijk vol. Terug in de camper kruip ik nog even achter de laptop maar echt veel uit handen krijg ik niet. En dus ga ik even later maar vast met het eten aan de slag. Vanmorgen een ijsbergsla en wat feta gekocht en dus heb ik vandaag een gezonde maaltijd op het programma staan ha ha. Onder het eten even naar de tv kijken, daarna even afwassen en daarna wisselend voor de buis en achter de laptop.

Dinsdag 13 juli 2010.

Het was al voorspeld voor vandaag, maar inderdaad word ik al op tijd wakker van de regen .... en echt warm is het ook niet. Vanaf morgen lijkt het weer iets beter, maar als ik even later op internet kijk wat de voorspellingen zijn voor vandaag, zou je er bijna depressief van worden. Mn planning voor vandaag is om PlusCamp Trollstigen te bezoeken en daarna naar Trollveggen Camping te gaan.

Beide campings liggen hier vlakbij, maar bij PlusCamp Trollstigen moet ik altijd eerst een afspraak maken. Want daar komen regelmatig "bussen binnenrollen". Mensen die vanaf een cruiseschip over de Trollstigen gereden worden en hier een lunch "moeten" hebben om tijd te winnen. Want het cruiseschip moet natuurlijk wel voldoende tijd hebben om vanaf Geiranger naar Andalsnes of Molde te varen.

Een paar jaar geleden kwam ik dus precies op zo'n moment dat er iets van 12 bussen binnen kwamen. En dan heeft de eigenaar echt geen tijd ha ha. Daar ben ik toen wel achter gekomen.

En dus ga ik vanochtend eerst mn verslag bijwerken en daarna die camping bellen .....

Rond 11.00 uur ben ik klaar voor vertrek, de afspraak is gemaakt en ik word verwacht op PlusCamp Trollstigen. Ik stel mn navigatiesysteem in, maar doe dat in Noorwegen eigenlijk alleen maar om de reistijd te kunnen zien en de bochten "van tevoren te zien aankomen". Want dat is met zo'n camper wel handig. Een kwartiertje later ben ik aan de voet van de Trollstigen en kan direct met eigenaar Edmund in gesprek. Een leuke vent, alleen heeeel erg druk. En je moet eigenlijk zorgen dat ie op de plek blijft ha ha. Maar helaas ging ik vanochtend toch de mist in. Voor de gids moet ik weten wat de prijs is voor een plaats inclusief 2 personen. Tja .. dat wist ie niet uit het hoofd, dus hij loopt weg en komt pas na 10 minuten weer terug. Zich altijd wel netjes excuserend, dat wel ..

Maar goed, de contracten worden verlengd en hij geeft me nog mee dat ik "the right person on the right place" ben. Mooi om te horen ha ha. Na het gesprek maak ik nog even mn rondje over de camping en ga weer op pad. Voor meer informatie over deze prachtig gelegen camping, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2655/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen

Aangekomen bij de E136 ga ik even een paar kilometer het Romsdal in richting Dombas en meld me bij de receptie van Trollveggen Camping. Eigenaar Trygve is niet aanwezig, maar de receptioniste is zeer behulpzaam en drukt me even later de telefoon in de handen. We spreken af dat we vanavond om tafel gaan en dus ga ik op zoek naar een plekkie. Het plekkie waar ik vorig jaar stond (en waar ik dus weet dat de schotel tussen de bomen doorgaat en de WIFI werkt ..) is nog vrij, dus lang hoef ik niet te zoeken.

Na "de lunch" kruip ik achter de laptop, werk ik de campingadministratie bij en ga ik me vast voorbereiden op de campings welke ik de komende weken nog moet bezoeken. Ondertussen kijk ik met een schuin oog naar de Tour de France en ga even na 18.00 uur met het eten aan de slag. Even na 20.00 uur ga ik richting receptie en ik verwacht dat ik de rest van de avond wel onder de pannen ben want we hebben flink wat te bespreken.

Het gesprek is prima en de bestaande contracten worden verlengd. Maar we zijn nog niet met alles klaar en dus komt Trygve morgenvroeg nog even een bakkie Senseo scoren. Dus ...

Woensdag 14 juli 2010.

Omdat ik ook nog wil wassen en omdat ik hier waarschijnlijk een paar dagen blijf staan (zondag moet ik in Alesund mn vriendinnetje oppikken en dat is niet zo ver meer rijden) heb ik gisteravond al een wasmuntje gekocht. Maar als ik wakker word regent het. Niet voor lang, maar echt "wasdrogend weer" is het niet. Dan nog maar een daggie wachten want voor morgen zijn de voorspellingen wat beter en verwachten ze ook een hogere temperatuur.

En dus kruip ik achter de laptop en om 9.15 uur komt Trygve bij me. Met behulp van mn laptop kan ik m mooi wat dingen laten zien en we zijn weer een stapje verder. Meer kan ik er eigenlijk niet over zeggen .... beroepsgeheim ...

Tegen 11.00 uur wordt hij gebeld door zn vrouw ... waar ie toch blijft ha ha. Ach ... die Senseo is ook gewoon veel te lekker.

Tussen de middag ga ik even eten en daarna ga ik weer terug naar mn kantoor. Want ik moet nog behoorlijk wat dingetjes printen. Onder andere een paar boekingen welke ik gisteren geregeld heb, maar ook - en dat kostte me nagenoeg de gehele middag - de nota's en aanvullende informatie voor de klanten welke voor Mol Travel verlengd moeten worden. Mn bedoeling was om ook klanten te benaderen welke zich vorig jaar september online hadden aangemeld, maar dat ga ik - gaan we - waarschijnlijk niet redden.

Want mn vriendin (Hennie) landt zondagavond in Alesund en op zaterdag 31 juli vertrekt ze weer vanaf het vliegveld in Bergen. In die - ruwweg - 2 weken moeten we behoorlijk wat campings bezoeken en dus is er niet veel tijd om extra klanten in de route op te nemen. Dus nog maar even kijken hoe ik dat dan ga doen.

Aan het eind van de middag is het trouwens behoorlijk opgeklaard. Geregend heeft het vandaag niet meer en de temperatuur is ook behoorlijk aangenamer. Gisteren was het nog 12 graden, maar inmiddels is het al 17 graden en morgen wordt het zelfs 23 graden ... pfff ... wat warm !

Donderdag 15 juli 2010.

Als ik wakker word en naar buiten kijk lijkt het er nog niet echt op dat het vandaag mooi weer gaat worden. Maar als ik deur open doe heb ik het idee dat iemand een föhn op me richt. Als ik even later eigenaar Trygve bij het sanitairgebouw tegenkom  vertelt hij dat nu (om 8.00 uur) al 20 graden is. Dat komt natuurlijk ook omdat de zon hier 's nachts al begint te schijnen, maar de wind is ook gewoon warm.

Ondanks de wind ga ik toch maar een wasje draaien. Want de komende weken ben ik/zijn we steeds onderweg en heb ik eigenlijk geen tijd om te wassen. Omdat ik behoorlijk wat was heb doe ik ook de luifel uit (daar maak ik dan lijnen onder) en zet die voor de zekerheid goed vast. Maar als even later de was hangt wakkert de wind flink aan en ik moet een paar keer naar buiten springen om de luifel vast te pakken. De meeste luifels zijn "ingehaald" maar ja ... daar hangt mijn was aan.

Maar door de warme wind kan ik bijna bij de was staan wachten en het meeste is in een poep en een scheet droog. En dus haal ik de luifel maar gauw in ... zonder schade.

Na het eten ga ik met mn BTW aangiftes aan de slag. Moet ook gebeuren en voor het eind van de maand. Dat brengt altijd redelijk wat extra werk (administratie) met zich mee en dus ben ik hele middag wel onder de pannen. Af en toe ga ik even buiten zitten om te luchten of om een foto te maken:

Trollveggen Camping is een camping welke zich eigenlijk niet goed op de foto laat zetten. De bergen naast de camping zijn zo hoog dat je eigenlijk nooit een mooie foto kan maken.

Vorig jaar heb ik hier ook een paar dagen gestaan, kijk voor die foto's maar even in mn verslag van 27 juni 2009. Vandaag heb ik het ook weer geprobeerd:

Ik moet er hier altijd om lachen dat de schotel gewoon een signaal pakt. Want dat verwacht je niet met zulke enorme bergen naast je. Op de rechterfoto zie je zo'n beetje recht boven de schotel van mn camper de berg Trollryggen. Om je even een idee te geven, deze berg is 1.740 meter hoog en alleen de steile wand (vanaf de schuine sneeuwgrens) is al 1.000 meter hoog. Trygve vertelde vorig jaar dat als je daar van boven een steen laat vallen en het echt een tijdje duurt voordat je m hoort vallen. En hij raakt echt niet eerder iets anders want de wand helt flink over. Vanaf boven naar beneden scheelt dat maar liefst 15 meter.

Trygve vertelde gisteren dat hij het altijd wel grappig vindt dat als er weer s wat stenen naar beneden komen dat mensen dan naar boven kijken. Want als je dat geluid hoort is de steen meestal al beneden en zie je dus niets. Ook heel grappig om te vertellen: de bergen naast deze camping zijn zo indrukwekkend dat iedereen hier over de camping loopt en naar boven kijkt. Trygve vertelde dat er dus zo eens 2 mensen met de koppen tegen mekaar gestuiterd zijn (het lijkt de Tour de France van vandaag wel ...) ha ha.

Later op de avond is er een mooi schouwspel. De lucht is boven de bergen helemaal blauw (dat zie je niet op de foto ...) en daaronder hangt nog wat bewolking tussen de bergen. Deze lichten dus wat blauw op, een heel gek gezicht.

Om aan te geven dat je van overal een prachtig uitzicht hebt, heb ik deze foto van achter mn laptop door de deur naar buiten genomen:

Wil je meer informatie over deze geweldige camping kijk dan even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2854/vakantiewoning/more-og-romsdal/noorwegen