Periode maandag 28 juni 2010 - donderdag 1 juli 2010. Route Kabelvag (Lofoten) - Svolvaer - Laukvik - Sortland (Vesteralen) - Gullesfjord - Narvik - Ballangen (E6).

Maandag 28 juni 2010.

Zoals gisteren aangegeven heb ik vandaag een afspraak met de eigenaar van de camping waar ik nu ben. Die afspraak is om 12.00 uur in Kabelvag (iets verderop), maar ik moet nog een afspraak plannen en het lukt me om die na de 1e afspraak te plannen zodat ik vanochtend nog mooi wat kan doen.

Helaas is het nog steeds triest en koud (ca. 8 graden) weer.... maar het lijkt de komende dagen beter te worden. Het probleem is alleen dat het weer hier in Noorwegen nauwelijks te voorspellen is. Als ze toch in Nederland - een land van maximaal 300 km. lengte - het weer al niet kunnen voorspellen, hoe moet dat dan in een land met een lengte van 2.500 km .... Eigenlijk moet je het van dag tot dag bekijken. Zo moet ik bijvoorbeeld nodig wassen en als ik nu 's morgens zie dat het die dag mooi weer wordt dan blijf ik gewoon een dag extra staan.

Nog even van mn plekkie hier:

En eigenlijk heeft het ook wel wat. Aan de andere kant van het water enorme bergen welke met de toppen in de wolken zitten, in de verte besneeuwde bergtoppen en een heerlijke rust.

Mensen die Noorwegen - en zeker Noord Noorwegen - niet gewend zijn, zullen deze camping een veredelde parkeerplaats vinden, maar grasplaatsen zijn hier eigenlijk bijna niet mogelijk. Bovendien komen hier heel veel campers en die hebben gewoon verharding nodig. Overigens zijn er verder op de camping wel grasplaatsen, dus als mensen met de tent komen is dat geen enkel probleem.

Rond 11.30 uur pak ik op, doe in Kabelvag nog even vlug boodschappen en ga naar mn afspraak. Toen ik 2 jaar geleden in Kabelvag was, was het heel erg war. Nou ... daar heb ik nu niet echt last van ha ha.

Mn gesprek is net als 2 jaar geleden, hoopgevend .... maar omdat er meerdere mensen moeten beslissen is het een kwestie van afwachten.

Ik heb nog even iets tijd over voor mn volgende afspraak en dus stop ik onderweg nog even vlug om wat te eten en rijd daarna door naar Svolvaer. Daar heb ik een afspraak op Anker Brygge, een prachtig complex welke ik vorig jaar op Mol Travel geplaatst heb en waar ik nu kennis wil maken. En bovendien wil ik ook graag met eigen ogen zien wat ik op mn site heb staan (deze klant had zich vorig jaar september via de mail aangemeld).

Nou ... dat wordt beloond ... sjonge jonge ..... wat is dit mooi ! Ik ben rondgeleid en heb onder andere een prachtige suite mogen bekijken. Zeker niet goedkoop, maar het feit dat er nu nog slechts 1 kamer/suite vrij was, zegt genoeg. Niet goedkoop maar het is het geld meer dan waard. Kijk voor meer info maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2887/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Als ik Svolvaer verlaten hebben en via de E10 verder noordwaarts rijd bedenk ik me dat ik toch een beetje de tijd in de gaten moet houden. Want om 16.00 uur wil ik natuurlijk wel klaar zitten voor de wedstrijd. Onderweg zie ik op meerdere parkeerterreinen Nederlandse campers met de schotel omhoog staan. Of ze hier overnacht hebben of dat ze alleen stoppen om de wedstrijd te gaan bekijken weet ik natuurlijk niet.

Mn eindbestemming vandaag is Sandsletta Camping, maar onderweg wil ik in ieder geval nog 1 camping bezoeken. Want 2 jaar geleden heb ik deze foto gemaakt:

... links zie je Sildpollnes Sjøcamp liggen en deze camping wil ik nu graag even bezoeken. Maar halverwege kom ik nog een camping (Hammerstad Sjøhuscamping) tegen en vanaf de weg zie ik dat er nieuwe hytter gebouwd zijn. En even later ben ik met eigenaresse Kari in gesprek. De camping is te klein (15 plaatsen ..) om te adverteren op www.campings.nl, maar ze hebben bijna even veel hytter en daar willen ze wel graag een vermelding van hebben op Mol Travel. Super ...

Voor het resultaat en meer informatie kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3074/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

Mn volgende stop is dus op Sildpollnes Camping maar al bijna direct bij binnenkomst geeft de eigenaresse aan geen interesse te hebben. Maar als mn voorstel voor Mol Travel gedaan heb a draait ze bij en even later loop ik ook hier met een mooi contract de deur uit. Ik maak trouwens een presentatie van de appartementen welke je op bovenstaande foto kunt zien liggen. Voor meer info van deze prachtig gelegen camping, kijk maar even op: VOLGT.

Nu moet ik toch een beetje haast maken want het is inmiddels al bijna 15.30 uur en ik weet niet meer precies hoe ver Sandsletta nog rijden is. Maar het valt mee en even later rijd ik de camping op. Ik meld me even vlug bij de receptie, krijg de WIFI code mee en zoek een plekje. Ik heb niet veel keuze dit keer want het WIFI signaal is in principe alleen beschikbaar in het prachtige centrumgebouw. Maar misschien als ik een beetje in de buurt ga staan dat ik het signaal wel kan "pakken". En inderdaad ... niet echt super, maar het werkt. Ook de schotel doet het en dus zit ik precies voor het begin van de wedstrijd in de startblokken.

YEEEEEEEEEEEESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS .... DOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRRRRRRRR !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Opnieuw niet echt met oogstrelend voetbal, maar ik kan ook niet echt een ploeg noemen welke wel mooi voetbal speelt. Of het moet misschien Argentinië zijn.

Na de wedstrijd meld ik me weer in de receptie want mn contactpersoon zou later op de middag komen. Sandslette Camping wordt gerund door Beate en haar broer en vanwege drukte bij de receptie en het feit dat ik met beiden op tafel moet en dat dat nu niet wil lukken verzetten we de afspraak naar morgen. Want zoals het nu lijkt blijf ik hier morgen nog een daggie staan. Misschien dat ik dan morgen wel kan wassen ....

Dinsdag 29 juni 2010.

Na een onrustige nacht ben ik toch weer op tijd wakker en ik hoor "het gekraak van de camper" al. Dat lijkt goed ha ha. En ja hoor ... als ik de screens open doe zie ik dat het prachtig mooi weer is. Gisteravond laat leek het al wat te verbeteren en aan het begin van de nacht begon de zon te schijnen. Dat klinkt wat vreemd, maar het wordt hier natuurlijk niet donker en dus is bijvoorbeeld ook bijna geen verschil tussen de dag en nacht temperatuur.

Een paar dagen terug zag ik bij Ramberg om 23.30 uur nog een fietser vertrekken. Vertrekken ja ... Ik had het idee dat hij al onderweg en even schuilde voor een bui of gewoon om even op te warmen. Toen het later op de avond wat beter werd zag ik m weer op de fiets stappen. En eigenlijk kun je als fietser ook beter 's nachts onderweg zijn. Want dan is het natuurlijk een stuk rustiger op de weg.

Gewapend met een bakkie Senseo kruip ik eerst even achter de laptop om te kijken wat het weer vandaag gaat doen. YES !! Dat lijkt goed. Het blijft in ieder geval droog en het wordt zelfs 15 graden. En voor de komende nacht wordt ook zon en 13 graden voorspeld ha ha. Ik kan me voorstellen dat als je dit nu in Nederland met het zweet metersdik op het voorhoofd zit te lezen, dat je denkt "die Mol is gek". Maar gistermiddag was het regenachtig en 8 graden. Nu is het zonnig en is het dus een keer zo warm !!

En dus ga ik gelijk richting receptie en even later heb ik mn 1e wasje draaien. En dus even tijd om even een foto van mn plekje hier te maken:

Gisteren kon je dus van het uitzicht niets zien ... nu is het geweldig !

Zoals je ziet moet ik wat moeite doen om een lijntje te spannen, maar mn luifel en de vlaggenmast bieden uitkomst ha ha.

Op Sandsletta Camping hebben ze een werkelijk schitterend centrumgebouw, opgetrokken in typisch Lapland style. Op de foto lijkt het of ik hier alleen sta:

Maar op het gras rechts van de camper staan een flink aantal tenten en verder richting het water zijn allemaal mooie plaatsen waar behoorlijk wat campers en caravans staan.

"Beneden" bij het water zijn ook 2 hottubs en een - ook weer in Lapland style opgetrokken - sauna':

Dat lokt me eigenlijk wel en in zo'n hottub zitten met zo'n uitzicht:

Terug in de camper ga ik eerst mn verslag bijwerken, daarna even een broodje eten en vervolgens met de nieuwe presentaties aan de slag.

Als ik op internet wat informatie wil opzoeken kom ik bij toeval op de volgende site terecht: http://dok.waarbenjij.nu/?page=message&id=3493725 en ik herinner mij dat de schrijfster van deze site dat op Saltstraumen Camping mij verteld had. Als ik haar verslag lees zie ik:

Dan staat er naast ons een Duitse caravan met de tekst: Just Married. Achter ons een Nederlandse camper met de tekst: de mooiste woning op de mooiste plekken, en een leuke tekst op een Duitse camper: Wir verreisen die erbe unsere Kinder, en de aller mooiste is die van een andere Duitse camper: Traume nicht von das Leben, aber lebe deine Traum.

De tekst "de mooiste woningen op de mooiste plekken" staat dus bij mij op de camper. Dat is natuurlijk grappig om te lezen, maar die laatste tekst welke zij noemt "traume nicht von das Leben, aber lebe deine Traum" heb ik een aantal jaren geleden ook gezien. Ik heb m nog even opgezocht:

Sjonge jonge ...ik heb wel een goed geheugen want die foto had ik gemaakt op 7 juli 2006 ...

De rest van de middag zit ik wisselend buiten (want het is heerlijk weer) en voor de buis, maar de wedstrijd (Uruguay - Zuid Korea) kan me niet bekoren. Later op de middag heb ik dan eindelijk een gesprek met de eigenaren en de contracten worden verlengd. Voor meer informatie over deze mooie camping kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2672/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen

Ik heb inmiddels de 2e was hangen want als het zonnetje blijft schijnen, dan droogt het vannacht ook nog wel.

Na het eten even afwassen en daarna nog even achter de laptop en me vast voorbereiden voor morgen want dan ga ik weer op pad.

Woensdag 30 juni 2010.

Helaas ... als ik wakker word is het niet zo mooi als ze gisteren voorspeld hadden en de was is nog niet droog...

Even na 9 uur wordt er op mn deur geklopt en staat er een klein meisje met een bordje. Engels spreekt ze niet en ik heb dus geen idee wat het is:

Maar het smaakt prima en natuurlijk heb ik later even geïnformeerd wat ik nu gegeten heb.... oh jee ... dat bruine zijn dus lapjes walvis met daarbij een soort van pannenkoek en de roze saus is yoghurt met creme fraiche. Het spijt me ... maar het smaakte heerlijk. Ik heb het wel s eerder aangegeven maar hier zien ze walvis net als gewoon andere vis. Zo heeft ieder land haar eigen gewoonten. De Noren vinden het misschien wel raar dat wij rundvlees eten ...

Maar om 10.30 uur is het meeste droog en da's maar goed ook want ik heb vanochtend afspraken gemaakt voor vanmiddag, maar ook voor het eind van deze ochtend. En dus moet ik weer s opschieten ...

Mn 1e bestemming is een Guesthouse ook hier in Laukvik en direct gelegen aan de kust. Ook dit is een klant welke zich vorig jaar via de mail aangemeld heeft en waar ik de accommodatie nu voor het eerst zie. En dus krijg ik een rondleiding door eigenaresse Vibeke en ik ben met name onder de indruk van de ligging. Op haar site had ik al gezien dat dit DE ideale plek is om de middernachtzon te zien en dat geloof ik best. Sjonge jonge ... wat mooi.

Kijk maar even op:  www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2673/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen voor meer informatie.

Het contract wordt verlengd en ik ga gauw weer op pad want rond 14.00 uur heb ik in Sortland afgesproken en ik moet ook nog een stukkie met de boot. Ik neem de "shortcut" van Laukvik naar Fiskebol. Die route heb ik 2 jaar terug ook gereden en dat is me goed bevallen. Toen was het grotendeels onverhard, maar ik heb begrepen dat er nu een groot stuk vernieuwd en dus verhard is. Het eerste wat ik te zien krijg is dit "bassin" met daarover een dijk. Waarom noem ik het zo ? Omdat er zeer weinig water staat. Daardoor en doordat er wit zand onder ligt krijg je echt een prachtige kleur:

Deze is van boven (niet van mezelf):

De weg loopt dus over die dijk naar de overkant. Zoals gezegd, de weg is grotendeels verhard en biedt bijna continue prachtige uitzichten ... maar dan ineens is het gedaan met de pret .... grus .. oftewel grind.

Je kunt er nog steeds 50-60 p/u rijden, maar het blijft oppassen met de opspattende steentjes. Wel grappig ...de verharding houdt hier op omdat ze in de nabije toekomst nog een brug willen maken richting de overkant. En op dezelfde hoogte begint inderdaad aan de andere kant weer de verharding. Het uitzicht blijft onverminderd mooi

en af en toe passeer ik een idyllisch strandje:

Rond 12.20 uur kom ik in Fiskebol aan. Volgens mij gaat de boot op elk vol uur en dus ga ik even eten.

Het is trouwens in het geheel niet een vervelende plek om te staan:

Even later arriveert de veerboot en worden de auto's "uitgebraakt".

De overtocht is niet goedkoop ... NOK 221 (=EUR 27,63) maar duurt dan ook 45 minuten. Ik loop - uiteraard .... want het is heerlijk weer - direct door naar het dek en vanaf daar heb je een prachtig uitzicht.

Zie je het huisje links met het groene dak ? heeft gewoon een eigen baai en strandje ... wauw !

Een blik terug richting Fiskebol (Lofoten):

En een blik vooruit richting Melbu (Vesteralen):

Eenmaal aan de overkant rijd ik direct door naar Sortland want ik ben wat aan de late kant. Maar vlak voor de enorme brug even voorbij Stokmarknes minder ik toch even vaart. Want net op dat moment komt er een enorm schip van de Hurtigruten onder de brug door. Sjonge ... hoeveel geluk kun je hebben om zo'n foto te maken:

Nog eentje dan ... "het past net" ...

Even later rijd ik Sortland binnen, maar mn afspraak bij de Tourist Office van Vesteralen (waar ik al meerdere keren een gesprek mee gehad heb) is nog niet (direct) een succes. Vlakbij de Tourist Office is een kapper en ik hoop dat ze direct tijd hebben want er moet hoognodig wat af ... Nou ja, misschien kan ik anders voor morgenvroeg wel een afspraak maken want ik wil hier ook in Sortland overnachten. Maar het valt mee, ik moet heel even wachten maar vervolgens word ik voor NOK 360 (= EUR 45 ............) geknipt. Daar gaat mn maandsalaris ...

Ik kruip weer achter het stuur en ga naar de camping hier in Sortland. Een camping met veel accommodaties en dus interessant voor Mol Travel. Maar eh ... het gesprek verloopt enigszins vreemd. Terwijl ik zit te praten met de eigenaar komt er iemand vlak naast me staan (wij zitten aan tafel ..) en net als ik me al behoorlijk begin te irriteren zegt de eigenaar dat dat zn zoon is. Vervolgens begint de kleindochter (jaar of 6) met haar telefoon foto's van me te nemen en dan zo'n beetje met de telefoon vlak voor me en je kunt begrijpen dat ik het niet echt een fijn gesprek vind.

Een van de redenen om hier te overnachten is omdat de camping over WIFI beschikt, maar bij navraag blijkt dat alleen bij het restaurant te zijn. Ik probeer het toch nog bij de kampeerplaatsen, maar helaas ....

Tja ... ik zit nu een beetje in dubio. Het is nog niet echt laat, dus in principe zou ik nog een stukkie kunnen rijden. Ik heb eigenlijk ook wel zin om s naar Andenes te rijden van waar veel "Whale Watching Tours" vertrekken. Daar hebben ze WIFI maar het is wel even 2 uur rijden. En bovendien niet op de route. Dat betekent dat ik dan morgen weer hetzelfde stuk terug (want Andenes ligt aan het eind van een schiereiland) moet rijden en dat wordt me eigenlijk te gek.

In de zomer is er wel een veerverbinding richting Gryllefjord, maar ik weet niet of ik er dat allemaal voor over heb.

En dus besluit ik door te rijden richting Narvik (E6). Onderweg is er bij Harstad nog een leuke camping met WIFI, maar 2 jaar geleden heb ik aan de E10 ook een camping bezocht waar ze - volgens mij - WIFI hebben. Ook de E10 van Sortland richting Narvik is een prachtige route. "Knoeperds" van bergen en het uitzicht is geweldig. Zeker met dit weer natuurlijk. Deze foto:

maakte ik 2 jaar geleden volgens mij ook. Heel indrukkwekkend en naarmate je verder komt ga je denken "waar blijft de weg". En inderdaad duik je even later een tunnel in.

Tegen 17.00 uur zie ik in de verte de camping liggen waar ik het zo net over had --> Gullesfjord Camping. De receptioniste herkent me en geeft aan dat ze inderdaad WIFI op de gehele camping hebben.

Ik zoek een mooi plekje ... niet zo moeilijk met zo'n uitzicht:

Maar al direct denk ik "dit wordt geen tv kijken vanavond" want waar je ook kijkt ... het zijn allemaal enorme bergen:

En inderdaad, de WIFI verbinding is prima ... maar de schotel kan geen signaal krijgen. Ook op de radio is er geen zender te vinden en dus maar via internet naar de radio luisteren.

Donderdag 1 juli 2010.

Vanochtend kruip ik eerst nog even achter de laptop en ga me voorbereiden op de rit welke ik vandaag ga rijden. Mn bedoeling is om vandaag 2 campings te bezoeken en het enigste waar ik rekening moet houden is dat de eigenaresse van de 1e camping tot 15.00 uur aanwezig is.

En dus vertrek ik wat later op de ochtend. De weersvoorspelling is trouwens weer s niet uitgekomen, maar ik moet er wel eerlijk bij vertellen dat ik naar de plaats heb gekeken waar ik nu ben en waar ik straks naar toe ga. En dus niet naar de route welke ik ga rijden. Want verderop zie ik dat de lucht behoorlijk blauw is. Kben heeeeel benieuwd.

Ik ben ook heel benieuwd of ik dit keer moet betalen, want de eigenaresse gaf gisteren aan dat ik maar moest komen betalen bij vertrek. Maar als ik de receptie binnen loop is Werner - de eigenaar - ook aanwezig. Ook hij herkent me van 2 jaar terug en een vreemd gesprek volgt. Want ze hadden 2 jaar geleden aangegeven de camping te willen verkopen en die is inmiddels ook verkocht. Maar ze runnen de camping nog voor de nieuwe eigenaren. In tussentijd is Werner begonnen een nieuw bedrijf op te starten, namelijk de verkoop van kant en klaar maaltijden en dan met name gericht op campings.

En dus informeert hij of ik hem daar niet behulpzaam bij kan zijn. Ach ... dat kan ik altijd proberen natuurlijk. En ik kan het sowieso wel in mn site vermelden voor het geval dit door Nederlandse campingeigenaren in Noorwegen gelezen wordt. Dus komt ie --> www.apnespis.no (niet te verwarren met apenpis ..). Oh ja ... ik krijg nog een bakje toegegooid ... Werner geeft aan dat er iets van "deer" in zit, dus nou ja ... vanavond gelijk maar eten.

Ik kruip weer achter het stuur en draai de E10 op richting Narvik. En ik ben nog geen 10 minuten onderweg of de lucht is inderdaad blauw ... niet te geloven:

Rond 12.30 uur zie ik dat het in de verte wat bewolkt begint te worden en dus besluit ik nog maar even "in het zonnetje" een leuke plek op te zoeken om even wat te eten. Zoals eerder al aangegeven is het vinden van een leuke plek hier in Noorwegen geen enkel probleem en dus zit ik even later hier te eten:

Het is nu nog een klein uurtje rijden naar Narvik, maar door onvoorziene omstandigheden rol ik net voor 15.00 uur Narvik Camping op. Net op tijd want ik zie eigenaresse Anita net aanstalten maken om te vertrekken.

Haar man is ook nog aanwezig en dus kunnen we gelijk spijkers met koppen slaan en even later heb ik een contract voor Mol Travel geregeld. Ik moet nog wel even met hun de camping op om foto's te maken van de hytter, want die hebben ze (nog) niet op de site staan. Kijk voor meer info maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3075/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.

Mn einddoel vandaag is Ballangen Camping, vanaf Narvik nog ongeveer 40 minuten rijden. Maar in Narvik is het weer s giga druk. Tis echt niet te geloven. Ik heb geloof ik in weken al geen verkeerslicht gezien, maar in Narvik staan er warempel meerdere. Om 16.30 uur rijd ik Ballangen Camping op. Eigenaar Jørn is niet aanwezig maar komt later vanavond. Ik krijg de code meer voor de WIFI en ga op zoek naar een plekje. Ook op deze camping heb ik geen tv-ontvangst, dus daar hoef ik niet op te letten. En als ik de camper te plek heb lijkt de WIFI verbinding in orde.

En dus kruip ik eerst nog even een poosje achter de laptop, maar krijg niet echt meer wat uit handen. Dus eerst maar even wat eten (kant en klaar maaltijd van vanochtend, dus zo klaar) en daarna heb ik toch weer wat meer energie en ga ik nog met mn presentaties op Mol Travel aan de slag.

En later nog even naar de receptie om met de eigenaar om tafel te gaan. Het gesprek loopt echter niet helemaal naar wens, maar ondanks dat wordt het contract voor Mol Travel verlengd. Dus als je meer informatie wilt over deze camping, kijk dan even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2680/vakantiewoning/nordland-noord-lofoten-vesteralen/noorwegen.