Periode zondag 20 juni 2010 - woensdag 23 juni 2010. Route Brønnøysund - vervolg route RV17 noordwaarts - Nesna - Furøy.

Zondag 20 juni 2010.

Als mn wekker om 7.48 uur gaat hoor ik de camper al kraken. En dat is een goed teken ! Ja hoor ... als ik de screens open trek zie ik dat het zonnetje schijnt. YES !!

Eerst even douchen en daarna ook gelijk maar even een foto maken van mn plekkie hier:

Zoals je ziet staan er nu behoorlijk wat campers. Vrijdag stond ik hier samen met 2 Duitse campers en een Noorse caravan maar die vertrokken gisterochtend allemaal. Maar gisteren aan het eind van de middag rolde er behoorlijk wat binnen. Flink wat Duitse campers, een Nederlands busje, een Noorse caravan en een jong Noors stel in een tentje .....brrrrr....

Op deze foto:

kun je zien dat ik wat in de luwte sta van de berg en de bosjes. Ik sta niet echt op een officiele plek, al komt dat op de meeste Noorse campings niet zo nauw want er zijn bijna nergens gescheiden plaatsen.

De berg op de achtergrond is trouwens de Torghatten, "de berg met het gat":

Voor meer info en foto's (2 jaar geleden heb ik "het gat bezocht"..) kijk maar even in het verslag van 24 juni 2008.

Zoals je kunt zien ligt de Torghatten en dus ook de camping op een eilandengroep. Deze camping ligt direct aan het water en beschikt bijvoorbeeld over een mooi strandje:

Maar ja ... daar heb je nu ook niet zo veel aan ... met 8 graden .... brrrr..

Mn bedoeling is om me rond 9.30 uur klaar te maken voor vertrek en dus kruip ik nog even achter de laptop om mn verslag bij te werken. Maar dan ineens houdt de verbinding het voor gezien en loopt mn laptop vast. En natuurlijk mn verslag nog niet opgeslagen. En dus .... alles voor niks. Ik vind het nu wel prima, sluit alles af en maak me klaar voor vertrek. Want om 11.00 uur wil ik in Horn zijn en dat is nog 45 minuten rijden vanaf de camping. Vlak voor Brønnøysund maak ik vanaf de brug waar ik het gisteren over had nog even 2 mooie shotjes:

In de verte zie je de Torghatten waar de camping "onder" ligt:

Om half 11 rijd ik de haven van Horn binnen en ben dus mooi op tijd. Eigenlijk de 1e ha ha:

Zoals gezegd heb ik vandaag 3 overtochten en de 1e en 2e volgen redelijk dicht op elkaar.

Normaal geef ik mensen altijd aan dat ze niet teveel naar de tijden in het "Kystriksveien RV 17" (verkrijgbaar bij alle tankstations aan de RV17 en op alle veerboten) moeten kijken omdat je er dan tegen gaat rijden. Maar bij dit stuk moet je wel even opletten. Ik zal het uitleggen --> de 1e boot gaat om 11.00 uur en heeft een capaciteit van 58 auto's. De boot is ongeveer 20 minuten onderweg en over het volgende eiland is het dan ongeveer 25 minuten rijden naar de 2e veerboot.

Als je om 11.00 uur de 1e boot neemt kun je om 12.00 uur net de 2e halen. Die 2e heeft een capaciteit van 31 auto's. Dus als de 1e boot vol is kan de helft er niet op. Dat heb ik dus 2 jaar geleden meegemaakt .... iedereen probeert dan zo snel mogelijk het eiland over te komen om op tijd (en vooraan) bij de 2e boot te zijn.....

Onderweg maak ik nog even dit shotje:

....... In dit geval gaat er om 12.00 uur nog een boot (volgens het boekje), maar daarna gaat de eerstvolgende boot pas weer om 14.20 uur en om 16.25 uur. Dan moet je dus bijna 2,5 uur wachten.

Daarom heb ik bewust voor vertrek 11.00 uur gekozen zodat ik een grotere kans heb (vanwege de 2 boten) om om 12.00 uur mee te kunnen. En het is nog voorseizoen dus ik ben er niet helemaal zeker van of er inderdaad wel 2 boten varen.

Maar het valt allemaal mee en om 12.00 uur rijd ik in Forvik "de 2e veerboot op". In "het boekje" staat ook aangegeven wat je moet betalen en klopte het de 1e overtocht nog ... nu moet ik een veel lager bedrag betalen; NOK 131 (EUR 16,38) in plaats van NOK 319 (EUR 40) wat in het boekje staat. Hoe dat kan ? Geen idee .... eergisteren betaalde ik bij een overtocht ook veel minder dan in het boekje stond. Misschien dat het ermee te maken heeft dat het nog voorseizoen is ??

Deze 2e overtocht van Forvik naar Tjøtta duurt een uur en onderweg doet de veerboot "op verzoek" nog een extra haventje aan. Vandaar dat deze camper:

ook achteruit de veerboot opgereden is omdat hij er onderweg uit gaat en er weer een paar auto's de boot oprijden. Het haventje was trouwens goed verstopt, want hier:

zie je nog niet dat er achter de rotsen rechts in zee een haventje verstopt is. Ook hier weer een leuk strandje, maar er zijn weinig mensen op het strand vandaag .....

Vanaf de boot heb je af en toe een heerlijk uitzicht:

En zie je het soms in de verte flink regenen:

"Aan de overkant" iets voorbij het havenplaatsje Tjøtta stop ik even om een broodje te eten en hier is het weer heerlijk weer (het wisselt nogal ...)

Ik kan zelfs met de deur open eten ... het lijkt wel gewoon warm ha ha:

Ik ga nu richting mn laatste overtocht vandaag op een klein uurtje rijden. Onderweg passeer ik nog de enorme brug bij Sandnessjøen, maar daar regent en waait het zo hard dat het me niet lukt om een foto te maken.

Maar geloof me ... ik blijf aan het foto's maken want het is hier gewoon prachtig mooi !!

Zo rijd ik langs de zee en zo rijd ik weer de bergen in:

En zie naast me de sneeuw op de bergen liggen. Zoals je bovenstaand kunt zien heb ik flink wat foto's gemaakt, maar in werkelijkheid was dat nog een keer zo veel. Want niet alle foto's zijn bruikbaar en ik kan natuurlijk niet alle foto's in mn verslag zetten. En om aan te geven hoe belangrijk het weer is voor het maken van foto's moet je maar even mn verslag van 24 juni 2008 erbij pakken ... toen was het heel heel erg donker.

Om 14.45 uur rijd ik het haventje van Levang binnen. Nog mooi op tijd, maar ik wist niet precies hoe lang het rijden was en vroeg me onderweg steeds af wanneer het haventje zou opduiken...

Vlak voor vertrek (15.05 uur) komt een meisje langs om af te rekenen en dit keer klopt het precies met het boekje....

Deze overtocht duurt maar 25 minuten en die heb ik grotendeels binnen doorgebracht. Ik heb het nog even op het dek geprobeerd, maar op dit stukkie begon het weer flink te regenen. Maar als ik even later in Nesna van de boot rijd is het weer droog. Gelukkig maar, want Nesna Feriesenter is mn eindstation van vandaag ...

Als ik me meld bij de receptie zijn beide eigenaren niet aanwezig, maar die worden morgenvroeg wel verwacht. En dus ga ik op zoek naar een plekje. De knaap bij de receptie geeft aan dat ik maar beter wat dichtbij de receptie kan blijven want het is overal behoorlijk nat. Als ik de camping op rijd zie ik daar de sporen van. Op het gras zie je overal "slip" sporen en een aantal campers staan op een verhard gedeelte. Als ik over het gras loop zak ik gewoon weg in het natte grond. Dat is dus zeker geen optie voor de camper. Even later vind ik een redelijk droge plek, maar voor de zekerheid zet ik de camper met de neus naar het pad en achteruit op de blokken zodat ik in 1x vanaf de blokken het pad op kan rijden.

Als ik de camper te plek heb en ik even later met een bakkie senseo achter de laptop zit en de WIFI-verbinding prima werkt .... dan is mn dag helemaal geslaagd ha ha. Mn bedoeling is om hier in ieder geval morgen ook nog te blijven en dan dinsdag weer verder te gaan. Maar dat hangt ook een beetje van het weer af.

Op het eind van de middag ga ik met mn verslag aan de gang, kijk nog even naar het slot van Italië - Nieuw Zeeland en ga daarna even eten.

Maandag 21 juni 2010.

Voor vandaag was er mooi weer voorspeld, maar als ik wakker word klettert het al weer op het dak. Bij mooi weer moet je hier in het noorden van Noorwegen nou niet gelijk denken dat je in de korte bokse kunt lopen, maar dat het een droge dag wordt. En in plaats van 8 graden .... 10 graden bijvoorbeeld. Ik raak er inmiddels ook al aan gewend maar soms zie ik gewoon iemand in een T-shirt lopen of fietsen. De Noren hier zijn deze temperatuur helemaal gewend.

Ik moet wel lachen om de gedachte dat de Italianen nu hier waarschijnlijk met een aantal truien en jassen over elkaar zouden lopen ...

Zoals gezegd blijf ik hier vandaag en misschien morgen ook nog wel. Want als ik naar de weersvoorspellingen kijk lijkt het woensdag en donderdag beter te worden. In 1 stuk naar Bodø is wel te doen, maar als het iets tegen zit met de veerboten ben je de hele dag wel onder de pannen. En dus heb ik "het in de kop" om morgen een gedeelte te gaan rijden en dan donderdag de rest.

Oh jee .... op moment van schrijven is het dinsdagochtend 10.42 uur en een Noorse camper wil vertrekken maar graaft zich helemaal in. Ik zie de man nu naar de receptie lopen en ik denk dat ie er met een tractor uitgetrokken moet worden want hij ligt al met de carrosserie plat op het gras ... Daar mag ik morgenvroeg ook wel rekening mee houden.

Oh ... Bjørn is inmiddels al gearriveerd en gaat m er met zn pick-up uit trekken ? Allemachtig ... die Noorse camper is een Kabe Travel Master van 7 meter ... die weegt wel 3x zo veel als die pick-up .... maar geen enkel probleem hoor. Hij trekt m er zo uit !

Vanochtend ga ik eerst even richting receptie om te kijken of Bjørn en Nina - de eigenaren van deze mooie camping - er zijn. Gisteren had ik al gehoord dat er iets met Nina zou zijn en inderdaad ... even later geeft Bjørn aan dat Nina in het ziekenhuis ligt en gisteren naar een ander ziekenhuis is overgebracht omdat ze geopereerd moest worden. Ze is van Mo i Rana (ca. 1,5 uur rijden van hier) naar Tromsø overgebracht en dat is vanaf hier (Nesna) 1.000 km. rijden !! Niet te geloven wat een afstanden ...

Terug bij de camper besluit ik gelijk maar even richting de supermarkt te lopen want het weer lijkt wat op te knappen. Dus eerst maar even een foto van mn plekkie hier:

Nesna Feriesenter ligt echt geweldig mooi. Overal waar je staat heb je een prachtig uitzicht:

En je zal toch vanaf je veranda dit uitzicht hebben:

In het centrum aangekomen koop ik even brood, melk en toetjes. Ik wilde ook verse groente kopen, maar de bloemkool en krop sla van EUR 4 heb ik laten liggen ....

Terug in de camper kruip ik weer achter de laptop. Het kacheltje hoeft trouwens nog niet aan want inmiddels is de bewolking wat weggetrokken en het warmt lekker op in de camper.

Tussen de middag ga ik even een broodje eten en de rest van de middag zit ik wisselend achter de laptop en voor de buis. Halverwege de middag zie ik ineens dat er "achter mij" ook nog flinke bergen zijn en met zo'n lucht:

ziet alles er ineens heel anders uit !

Aan het eind van de middag ben ik begonnen met het plaatsen van een aantal nieuwe accommodaties in Noorwegen. Ik gaf laatst aan dat het nu meestal verlengingen zijn en dat scheelt me veel werk. Want met een nieuwe vermelding ben ik toch ca. 30 a 45 minuten mee bezig. En dus ga ik na het eten en de afwas nog even verder ...

Ik heb trouwens - na overleg met Bjørn - om hier morgen ook nog te blijven en woensdag weer verder te gaan.

Dinsdag 22 juni 2010.

Vannacht weer heerlijk geslapen, maar helaas .... ook nu klettert de regen weer op het dak van de camper. Kon ik de laatste dagen wat slecht uit mn nest komen, vandaag spring ik als een jong molletje mn bed uit .... brrr .... maar echt warm is het niet. En dus gaat dit keer na mn ontbijt en een bakkie leut (de senseo en mn elektrische kacheltje kunnen niet tegelijk aan ..) het kacheltje aan.

Ik heb flink wat op het programma staan en dus kruip ik direct achter mn laptop. Eerst nog een presentatie afmaken en daarna mn verslag bijwerken. Ondertussen mailtjes beantwoorden en nog wat telefoontjes plegen en later op de ochtend de nieuwe vermeldingen bevestigen aan de campings en de nota's opmaken en versturen. Verder nog wat boekingen afwikkelen en de ochtend is zo weer voorbij.

Tussen de middag even een broodje eten en vervolgens weer antwark. Aan het eind van de middag lijkt het eindelijk wat op te knappen, het zal tijd worden...

En na het eten komt het zonnetje er zelfs af en toe door. Nou ja zeg ....

Ik heb me inmiddels ook voorbereid op morgen en Bjørn nog even gevraagd hoe lang het rijden is naar Kilboghamn. Want ik moet morgen nog 2x met de veerboot en de overtocht van Kilboghamn naar Jektvik duurt een uur en dus gaat die boot ook niet zo vaak. Ik besluit de veerboot van 11.50 te nemen en dus wil ik morgen rond 9.45 uur vertrekken. Maar ik ben nog steeds niet gerust op de ondergrond hier. Als ik in het gras loop hoor je het gewoon soppen ...

Volgens Bjørn valt het allemaal wat mee omdat ik wat hoger sta dan de camper welke hij er vandaag uitgetrokken heeft. Nou ja ... morgen maar op tijd van de plek rijden ...

Woensdag 23 juni 2010.

Gisteravond bleef het zonnetje nog mooi een tijdje schijnen en dus kan ik een paar uur later het kacheltje aan doen. Ook vanochtend ziet het er fraai uit en mijn gevoel zegt dat ik een goede keuze heb gemaakt door vandaag weer verder te gaan. Ik ga me eerst even douchen, kruip nog even achter de laptop om o.a. nog even naar het weer te kijken en even voor half 10 ben ik klaar voor vertrek.

Zoals gisteren al aangegeven ben ik er niet gerust op. "Achter" sta ik op de blokjes en wel zo dat ik direct vooruit het pad op kan. Maar ik kom niet verder dan 25 cm. en vervolgens beginnen mn voorwielen te slippen. Gek genoeg "graaf ik mezelf (als Mol) niet in" maar slippen de banden over het gras. Okay .... de ondergrond is schijnbaar wel hard genoeg. En dus laat ik koppeling steeds iets opkomen, slip iets naar voren, zet m op de handrem (zodat ik niet weer terug glij ..) en herhaal dat een paar keer. En ja hoor .. even later sta ik op het pad ... verbaasd aangekeken door mn Duitse buurman.

Even later rijd ik Nesna uit en ga weer verder noordwaarts over de RV17. In 1e instantie lijkt het een makkelijk ritje te worden maar vervolgens gaat het stevig omhoog en al direct heb je een geweldig uitzicht over de besneeuwde bergtoppen:

Iets verder stop ik even bij een parkeerplaats en tja .... wat moet ik er van zeggen .... ik ga "op de rand" staan, kijk naar links en zie dit:

en als ik naar rechts kijk zie ik dit:

echt heeeeeeeelemaal geweldig. Tel daarbij op dat het hier ongelooflijk stil is en er gaat mij even een rilling door mn lichaam .... poeh wat mooi !

De rit gaat verder richting Mo i Rana (aan de E6), maar halverwege sla ik linksaf om verder de RV17 te volgen. Ik rijd nu weer richting de zee en heb onderweg steeds een prachtig uitzicht:

Op 25 juni 2008 gooiden ze - toen ik hier langs reed - poedersuiker over deze berg (zie foto's 25 juni 2008) :

Rond 11.20 uur rijd ik Kilboghamn binnen ... Mooi op tijd, maar als ik bij de haven kom begin ik m te knijpen. Sjonge jonge wat staat het vol. Heel veel campers en een aantal grote vrachtwagens. Dat lijkt niet goed.

Maar als het "ticketmeisje" langs geweest ben ik gerustgesteld. Ze geeft aan dat het er wel op past... 10 minuten later zie ik de "deuren" bijna achter mn camper dichtgaan. Poeh ... dat past net:

Ook dit keer moet ik iets minder betalen dan in het boekje staat aangegeven, maar goedkoop is het nog steeds niet --> NOK 357 (= EUR 45). Maar de overtocht duurt dan ook een uur ...

Het is altijd wel grappig op die veerboten ... de toeristen lopen meteen door naar het dek, de Noren blijven binnen.

Maar de overtocht van Kilboghamn naar Jektvik is heeeeeeeelemaal geweldig. Zeker met dit weer ! Tja ... en dan is de lucht nog niet eens strakblauw:

Je moet even goed kijken, maar op onderstaande foto iets rechts onder het midden staat het symbool van de Poolcirkel ... we passeren dus nu de Poolcirkel:

De noordpoolcirkel is de parallel op 66° 30' noorderbreedte.

Deze poolcirkel loopt voor grote delen over land, in tegenstelling tot de zuidpoolcirkel. In Europa loopt hij over het noordelijkste puntje van IJsland en verder over Noorwegen, Zweden, Finland en het Russische Kola (schiereiland). Op het Noord-Amerikaanse continent loopt de cirkel over Alaska (Verenigde Staten), Canada en Groenland. De stad Jokkmokk, de officieuze hoofdstad van Lapland, ligt op deze breedtegraad.

In principe ligt boven deze cirkel het gebied waar de zon gedurende een aantal nachten rond 21 juni niet meer onder gaat, de zg. middernachtzon. Hoe noordelijker men komt hoe meer nachten het betreft. Overigens kan men ten zuiden van de cirkel dit verschijnsel ook beleven op een hoger gelegen punt.

In de winter op het noordelijk halfrond komt de zon in een aantal nachten rond 21 december niet meer boven de horizon ten noorden van de noordpoolcirkel. En ook hier geldt: hoe noordelijker hoe meer dagen het betreft.

Pfff ... ik heb in totaal 35 foto's genomen vandaag. Ik heb er flink wat weg gemikt, maar het blijft moeilijk met zoveel moois:

Tegen 13.00 uur arriveren we in de haven van Jektvik. Ik moet nu nog 1x met de boot en die gaat vanuit Agskardet, wat vanaf Jektvik nog ongeveer een half uur rijden is. Ik weet dat de boot om 13.45 en om 14.15 uur gaat en dus stop ik onderweg om even vlug te eten. Als ik even een bakkie koffie wil zetten zie ik dat de koelkast het niet doet. Huh ? Gas op ? Tja .. daar heb ik nu eigenlijk geen tijd voor. Eh .. maar nu kan ik natuurlijk ook geen koffie zetten. Nou, dan maar geen koffie. Ik smeer mn brood en dit is inmiddels al niet meer vers genoeg om "zo" te eten en dus doe ik er dan kaas op en vervolgens in de oven. En die gaat ook op gas .... dus ....

Tja, dan zit er niets anders op en dus ga ik eerst de gasflessen omwisselen en vlug even koffie zetten en eten. Om 13.45 uur ga ik weer verder. Het is nog ongeveer 15 minuten rijden naar de haven schat ik. Dat klopt inderdaad, maar als ik in de haven aan kom zie ik dat niet alles op de boot past. Huh ? Welke boot is dat nou ? Waarschijnlijk die van 13.45 die te laat is. Maar ik twijfel wel want ik hoorde vanochtend ook de reden waarom die boot zo vol zat: volgens het boekje had er om 10.10 uur ook een boot vanuit Kilboghamn moeten vertrekken, maar die is nooit komen opdagen. En dus hebben daar vanochtend mensen bijna 2,5 uur staan wachten. Als reactie werd gegeven dat niet alle tijden "in het boekje" meer klopten ... tja, da's handig.

In de verte zie ik de veerboot verdwijnen richting Furøy, mn eindbestemming van vandaag:

Rond 14.30 uur is de veerboot weer terug en dit keer kan alles er makkelijk op. Ook nu betaal ik weer fors minder: NOK 59 (= EUR 7) in plaats van NOK 147. Ik heb het nu nog een keer goed nagevraagd, maar het blijkt te kloppen; 2 jaar geleden heb ik wel NOK 137 betaald. Ik denk toch dat het komt omdat het nog wat vroeg in het seizoen is ...

Aan de overkant rijd ik direct door naar Furøy Camping waar ik 2 jaar geleden ook een goed gesprek gehad heb. Toen was het heel slecht weer en was het hier gigantisch rustig. Nu staan er behoorlijk wat campers ... Duitsers .. .oh ja, natuurlijk, die moeten natuurlijk voor de buis vanavond.

Ik heb een goed gesprek met de eigenaren en we doen zaken.

Eigenaar Trygve gaat akkoord met een vermelding op Mol Travel, voor meer info kijk maar even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3071/vakantiewoning/nordland/noorwegen.

Overnachting (inclusief WIFI) is ook geen probleem en ik vind een heerlijk plekje direct aan het fjord:

Echt een geweldige plek ! Het lijkt of ik alleen sta, maar op een ander stuk staan dus een flink aantal Duitse campers:

En op het moment van schrijven (woensdagavond 21.00 uur) staan er zo'n 20 campers + nog wat caravans en tenten. De camping heeft bovendien 19 hutten waaronder een aantal zeer fraaie en daarvan zijn de meesten ook bezet.

Toen ik vanmiddag te plek had heb ik eerst mn WIFI verbinding geprobeerd, maar die was prima. Vervolgens even een kopie maken in mn (rijdend) kantoor want de camping had geen kopieerapparaat. Ook nog even gelijk een nota maken en daarna ga ik samen met de eigenaar even foto's maken van de "high-standard" hutten want op zn eigen website heeft hij alleen maar foto's van buiten de accommodaties.

Als ik weer bij de camper ben geniet ik eerst even in het zonnetje van een bakkie senseo want het is nog steeds heerlijk weer. Nou ja ... niet zoals in Nederland natuurlijk, maar in het zonnetje wordt het al gauw zo'n 12 graden ha ha.

Ik kruip nog even achter de laptop en begin vast met mn verslag. Na het eten ga ik nog even verder en krijg ik ook eindelijk contact met mn contactpersoon van de FAITA in Sardinië. Daar ben ik eind februari geweest en ik ben nog steeds met hun in onderhandeling. En daar lijkt nu weer wat schot in te komen.

Uiteraard kijk ik vanavond ondertijd naar het WK ... kben benieuwd wat Duitsland gaat doen ...

Helaas .... weer gewonnen ... nouououuu.