Periode woensdag 28 juli 2010 - zaterdag 31 juli 2010. Route Vang i Valdres - Laerdal - Flam - Gudvangen - Bergen (incl.bezoek aan de stad) - Fjell (op schiereiland voor Bergen).

Woensdag 28 juli 2010.

Na een lekkere douche gaan we de camper vast klaar maken voor vertrek en vervolgens even kijken hoe de weersvoorspellingen zijn. Maar dat blijft twijfelachtig. We hoeven vandaag maar 90 km. te rijden, maar toch lijkt er onderweg al behoorlijk verschillend weer te worden voorspeld. En zo kan het zijn dat we rond 10.30 uur (want ik moet eerst nog wat boekingen afwikkelen) met bewolking vertrekken, een groot gedeelte van de route bewolking gehouden hebben maar vervolgens met stralend mooi weer Laerdal binnen rijden.

Dit is ook onze eindbestemming vandaag en dus vraag ik eigenaar Even of we later vanmiddag om tafel kunnen zodat we nu eerst een plekje kunnen zoeken en even kunnen eten. Dat komt hem gelukkig ook goed uit en dus spreken we om 15.00 uur af. Om je even een indruk te geven, zo staan we:

Hennie kruipt in het zonnetje en ik kruip achter de laptop want het is druk met boekingen.

Om 15.00 uur ga ik richting receptie en ga met eigenaar Even in gesprek. Even is Noors maar spreekt redelijk goed Nederlands ... grappig. Het gesprek is goed en de contracten worden verlengd. Uiteraard bespreken we meer dingen en dus ben ik pas om 16.30 uur weer terug. We nemen nog een bakkie en besluiten i.p.v. vanavond nu even naar het centrum van Laerdal te lopen omdat nu de winkels nog open zijn.

Camping Laerdal Ferie og Fritidspark ligt direct aan het Sognefjord. Op onderstaande foto:

ligt de camping links en aan het eind ligt een klein strandje. De camping heeft veel en goede voorzieningen en wordt goed bezocht.

Voor meer informatie over deze prachtige camping kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2869/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen

Het centrum van Laerdal ligt vlakbij en we gaan eerst naar het oude gedeelte:

waar prachtige houten gebouwen en huizen staan. Echt hele fraaie huizen .... even een korte impressie:

Uiteraard kopen we even een lekker ijsje en lopen daarna terug naar de camping. We kijken nog even bij het fjord:

en terug bij de camper eerst even een bakkie leut en daarna ga ik met het eten aan de slag. Voor vandaag staat er lasagne op het programma.... mmmm

Inmiddels is het flink gaan regenen en is het maar goed dat we de wandeling al gemaakt hebben. Maar even later is het weer droog. Nu maar hopen dat het morgen ook weer mooi wordt want dan gaan we over de Aurlandsvegen.

En we hebben nu geen keuzes meer.... er zit geen rek meer in de planning. Morgen gaan we 4 campings bezoeken en dan vrijdagochtend gaan we naar een camping in Bergen en willen vervolgens de stad gaan bezoeken. En zaterdagochtend vertrekt Hennie om 6.00 uur vanaf het vliegveld in Bergen.

Donderdag 29 juli 2010.

Vanochtend vertrekken we al op tijd want we hebben weer een flink aantal campings en een mooie route (Aurlandsvegen) voor de boeg. En dus rijden we even na 9.30 uur al Vindedal Camping op en worden ontvangen door Hans.

Hans en Lieuwkje zijn Nederlanders die in de zomer deze mooie rustige camping runnen en na ons rondje nemen we samen met Hans de papieren door.

Even na 10.00 uur gaan we weer verder en even later draaien we de Aurlandsvegen op. Het weer lijkt goed, het is droog .. iets bewolkt ... en af en toe komt het zonnetje er door. De beklimming gaat goed en eenmaal boven stoppen we even bij een parkeerterrein:

om even richting een meertje + waterval te lopen:

en om even de sneeuw in te gaan. Maar bij nader inzien leek ons dat wat te gevaarlijk want de sneeuw bleek bij nadere inspectie meer ijs en we waren onze schaatsen vergeten ....

De route over de Aurlandsvegen is geweldig mooi en samen met de "55" (Sognefjellet) en de "51" (Jotunheimen) een van de mooiste routes in het gebied wat ik voor de Kosmos Campingwijzer moet bezoeken. Vlak voordat we aan de afdaling beginnen zien we in het dal bewolking hangen:

Even iets verder schijnt de zon erop en samen met het uitzicht op besneeuwde bergtoppen geeft dat een prachtig beeld:

Het gaat nu behoorlijk naar beneden en even later zien we de weg onder de wolken liggen:

Gek genoeg hoeven we niet door de wolken heen te rijden ... dat heb ik al een paar keer ervaren en daar wordt je niet vrolijk van. Halverwege de afdaling komen we aan bij het geweldige uitzichtpunt boven Aurland:

Daar moet je niet zijn als je hoogtevrees hebt, maar het uitzicht is adembenemend. Dit nietige dorpje is Aurland:

En op veler verzoek dan nu een foto van ons samen:

Daarna gaat verder naar beneden ... onderweg maken we nog even dit geweldig shot van het Aurlandsfjord waar net een schip aan komt varen:

Even na 12.00 uur rijden we Aurland binnen en arriveren er precies tegelijk met het schip wat we zo straks zagen. We gaan direct door om de volgende camping te bezoeken: Lunde Camping. Ik heb weer geluk, eigenaar Jens maakt net aanstalten te vertrekken en ik vang m nog net op zodat we in gesprek kunnen. Daarna maken we even een rondje over de camping en gaan verder richting Bergen.

De volgende stop is Flam Camping, maar we willen eigenlijk eerst even eten. Dus stop ik even bij de camping of mn contactpersoon John er straks ook nog is. Dat blijkt het geval en dus rijden we door naar een van de grote parkeerplaatsen in Flam. Onderweg hadden we al zicht op dit cruiseschip:

(we zagen het eerst alleen van de achterkant en toen dacht Hennie eerst dat het een gebouw was, nou .. qua grootte had het inderdaad gekund ...)

Als we op de parkeerplaats staan zie je pas echt hoe groot zo'n schip is:

Ik ben op internet even op zoek geweest. De Costa Luminosa vaart onder Italiaanse vlag, is 292 meter lang en 32 meter breed, herbergt 2.260 passagiers en daarnaast nog s 921 bemanningsleden... echt niet normaal !

We hebben de tafel en stoelen even achter uit de camper gehaald en dit plekje is toch wel heel bijzonder:

Daarna gaan we terug naar Flam Camping en ik kan direct met John in gesprek. Het gesprek is goed, voor de gids wil hij niet adverteren maar hij wil wel graag een presentatie op Mol Travel. Superrrrr...

Kijk voor meer info over deze camping maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3091/vakantiewoning/sogn-og-fjordane/noorwegen.

We maken een ronde over deze mooie camping en zeker vanaf de hoger gelegen plaatsen heb je een prachtig zicht op de haven.

We laten "het treintje" voor wat het is en rijden richting onze eindbestemming van vandaag in Gudvangen. Maar onderweg slaan we nog even af naar het dorpje Undredal. Deze winter had ik mailcontact met iemand vanuit het dorp die de promotie verzorgde, maar ik heb dit keer geen geluk. De persoon is vanmiddag niet aanwezig, maar het dorpje Undredal (van waar je mooie cruises door de fjorden kunt maken) is een bezoekje meer dan waard en het is maar 6 km. vanaf de E16.

Even later draaien we de E16 weer op en direct weer een 11,5 km. lange tunnel in. En de tunnel uitkomend zien we in de verte direct Vang Camping liggen, direct aan de E16. Ik spreek met eigenaresse Siri af om later vanmiddag even om tafel te gaan zodat we eerst de camper kunnen installeren. We vinden een mooi plekje met zicht op meerdere watervallen ..... nu eerst even een bakkie senseo !

Op Vang Camping is ook WIFI en dus kruip ik later op de middag even achter de laptop om mn verslag bij te werken. Daarna even eten en afwassen en de avond is zo weer voorbij.

Vrijdag 30 juli 2010.

Ook vanochtend vertrekken we weer op tijd want vandaag staat er een flinke rit voor de boeg en daarnaast willen we vanmiddag graag Bergen gaan bezoeken. En dus rijden we iets voor 9.30 uur van de camping en draaien de E16 op richting Voss/Bergen. Het weer is helaas behoorlijk minder dan de afgelopen dagen en ook voor vanmiddag in Bergen lijkt het niet best weer te worden.

Even voor Voss doen we nog even boodschappen in een zeer grote (en goedkope .. naar Noorse begrippen dan ...) Coop Extra en rijden even later door dit wintersportstadje waar het net als in andere wintersportstadjes als Stryn en Geilo altijd behoorlijk druk is. Even later draaien we weer de E16 op en naarmate we dichterbij Bergen komt begint het harder te regenen .... pffff...

Rond 11.45 uur rijden we Bratland Camping op, even voor Bergen. Een ideale camping om Bergen te bezoeken want de bushalte ligt voor de deur. En dus wordt dit ook ons overnachtingadres. Mn contactpersoon Ase geeft aan dat ze liever over een uur even om tafel wil en dus gaan we eerst de camper installeren en even een broodje eten. Daarna ga ik de camping over en daarna met Ase in gesprek. De bestaande contracten worden verlengd en ik mag hier wel een naggie blijven staan. Voor meer info over deze camping, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2872/vakantiewoning/hordaland/noorwegen

Even na 14.00 uur zijn we klaar voor vertrek naar de stad, al moeten we flink wat moed bijeensprokkelen. Want de regen valt nu echt met bakken uit de lucht ....het lokt nog niet echt ...

Maar als we een half uurtje later met de bus in het centrum arriveren regent het al wat minder hard en even later is het zelfs droog. We lopen door het centrum richting de markt en struinen daar eerst langs de kraampjes. Om de markt staan prachtige panden:

en even verder natuurlijk Bryggen ... de oude houten pakhuizen waar Bergen bekend om is:

van de naam van het pand links op de foto kun je van maken wat je er van maken wilt, maar in werkelijkheid staat er "Fisk Alfred Skulstad".

Je moet ook zeker even een wandeling maken door de nauwe steegjes langs en achter de winkels:

en net als 4 jaar geleden (de laatste keer dat ik het centrum van Bergen bezocht) was mn grote vriend weer aanwezig. Zie ook de foto linksboven op de 1e pagina van dit verslag:

Vanaf Bryggen lopen we richting de Fløibanen, de oude tandradbaan welke je op avontuurlijke wijzer naar de 320 m. hoge Fløien brengt. We twijfelen wat we zullen doen, want kijkend naar de top van Fløien ziet het er niet best uit. De bewolking hangt heel laag en de top ligt in de wolken. We nemen aan dat daardoor het zicht van boven naar beneden ook niet best is en besluiten het er niet op te gokken. En dus lopen we via het prachtige oude centrum:

weer richting de hoofdstraat en gaan op een verwarmd terras even uitrusten (....) met een heerlijk bakkie cappuccino en een muffin.

Het terras ligt rechtsonder het prachtige gebouw (met klok) van Bergens Tidende ... de 4e grootste krant van Noorwegen.

Daarna lopen we weer richting de haven waar ze met een groot gedeelte van de kade aan het werk zijn. Maar vanaf de zuidkade heb je een prachtig zicht op Bryggen:

Rechts op de rechterfoto kun je nog net de Fløibanen zien .. jammer genoeg werkt het weer vandaag niet echt mee. Althans niet voor de foto's .. want het is nog steeds droog en zelf hebben we er geen last van.

Het is inmiddels etenstijd en omdat dit de laatste avond voor ons samen is besluiten we om hier even wat te eten. We kiezen voor Dolly Dimple's, een zeer fraai ingerichte pizzeria, en op advies van de bediening nemen we 1 grote (40 cm.) pizza voor ons samen:

(we hadden al 2 stukken op hoor ...)

Volgens de knaap zouden we daar wel genoeg aan hebben en hij heeft meer dan gelijk want we krijgen m amper op. En gezien de lage prijs hier .... (de pizza alleen al kost NOK 232 = EUR 29) past eentje ons beter ha ha.

Het nagerecht bestaat uit een enorme softijs waar ik de prijs maar niet van ga noemen ... want hij was gewoon heerlijk !

Na het eten houden we het voor gezien en besluiten we weer terug te gaan naar de camping. Op advies van de buschauffeur van zo straks gaan we nu met de "Bybanen":

(het stationnetje ligt tegenover het prachtige oude pand van de Rikstelegraf)

richting Nesttun. Daar moeten we even wachten op de bus welke ons naar Bratland Camping brengt, maar uiteindelijk stappen we om 21.00 uur weer de camper binnen. Een heerlijk daggie !

Daarna gaan we ons vast "voorbereiden op de nacht", want Hennie vertrekt om 6.00 uur vanaf het vliegveld van Bergen en dus gaat de wekker om 4.00 uur ...

Zaterdag 31 juli 2010.

Het verslag van deze dag begint 's een keer niet 's morgens vroeg, maar midden in de nacht. Want de wekker gaat om 4.00 uur !

Gisteren hebben we al strategisch een plekje uitgekozen vlakbij de in/uitgang zodat we niet midden in de nacht de hele camping over hoeven. We maken de camper klaar voor vertrek en even na half 5 rijden we richting het vliegveld.

Midden in de nacht door de buitenwijken van Bergen, de 1 na grootste stad van Noorwegen met ca. 300.000 inwoners .... weer een ervaring rijker ha ha.

Hennie is in ieder geval mooi op tijd. Het vliegtuig vertrekt om 6.00 uur en ze moet uiterlijk 20 minuten van te voren aanwezig zijn ... echt niet te geloven. Als we afscheid genomen hebben en Hennie heb uitgezwaaid ....snik, snik ... ga ik weer richting camping en inmiddels weet ik hier ook al goed de weg. Tegen 5.30 uur lig ik weer op bed ...

De wekker heb ik dit keer maar wat later gezet, dus dit keer om 8.48 uur :-) Ik "knooi" nog wat an in de camper, ga nog even langs de receptie en vertrek tegen 11.00 uur richting Skogtun Camping. Deze camping ligt "aan de andere kant" van Bergen, in Fjell op het schiereiland Støra. Een prachtig gelegen camping, maar met een beperkt aantal caravan en camperplaatsen. En dat blijkt ... want als ik aan het eind van de ochtend arriveer is er nauwelijks meer een plaats te vinden.

Maar de plaats welke nog vrij is is zeer fraai .... en het uitzicht is geweldig:

Skogtun Camping is prachtig gelegen en ik heb direct zicht op zee !

Bij aankomst was eigenaar Helge aanwezig en het weerzien is hartelijk. De afgelopen jaren ben ik enigszins bevriend met hem geraakt en het klikt goed tussen ons. We spreken af om later vanmiddag om tafel te gaan en dus ga ik eerst achter de laptop om met mn boekingsadministratie aan de slag te gaan en om mn verslag bij te werken.

Later op de middag komt Helge langs in de camper en onder het genot van een biertje (is weer s wat anders ha ha) nemen we de papieren door en hij verlengt de advertentie in de Kosmos Campingwijzer. Ook staan de accommodaties van Skogtun Camping op Mol Travel. Kijk voor meer info maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2670/vakantiewoning/hordaland/noorwegen

De camping wordt dit seizoen gerund door de zwager van Helge. Helge is namelijk sinds vorig jaar in dienst bij Brann Bergen, 1 van de grotere voetbalclubs in Noorwegen. Hij leidt de jeugd op voor de club en dat is hem wel toevertrouwd want hij zelf ook profspeler in Noorwegen geweest. Morgenavond wordt de wedstrijd Brann Bergen - FC Molde (speelt Europa League) gespeeld en natuurlijk lijkt me dat heel erg leuk. Maar Helge's schoonfamilie komt uit Molde en hij weet niet of hij nog extra tickets kan krijgen. Dat hoor ik morgen.

Mijn bedoeling was trouwens om morgen weer verder te gaan, maar de eigenaar van "de volgende camping" is op zondag niet aanwezig en dus blijf ik hier tot maandag. Internet werkt hier prima en ik heb nog genoeg te doen. Bovendien lijkt het weer maandag wat beter te gaan worden en het is de bedoeling om maandag naar Kinsarvik te gaan. En dus een mooie route ... en nog mooier als het weer goed is.

Na het eten en de afwas kruip ik nog even achter de laptop en hoor (en zie even later in de herhaling) FC Twente met 1 - 0 voorkomen tegen AJAX ... superrrrr..