Vertrek zaterdag 2 juni 2007 - zondag 10 juni 2007. Route Lemelerveld-Groningen-Bremen-Hamburg-Arhus-Frederikshavn-Oslo-Jevnaker.

Zondag 3 juni 2007.

Nadat ik gisteren al een flink stuk gereden heb en bij Bremen overnacht heb, is vandaag de rit "langs Hamburg" aan de beurt. Maar deze keer gaat het prima en even na 18.00 uur rijd ik camping Arhus op. Deze camping ligt iets boven Arhus op nog ca. 175 km. van Frederikshavn en is ideaal voor "doortrekkers". Waarom deze camping voor mij ? in 1e instantie omdat deze camping WIFI heeft, maar als ik me meld bij de receptie blijkt deze natuurlijk weer net niet te werken. Maar volgens de eigenaar wordt dit probleem morgenvroeg opgelost en eigenlijk vind ik het wel prima.

Ik wil morgen namelijk om 14.00 uur hier pas vertrekken en kan dan mooi morgenvroeg nog even wat mailtjes "verstouwen".

Als ik de camper net te plek heb staan komt er nog een Nederlandse camper naast me staan. Later op de avond raak ik met de man aan de praat en vraag hem of hij misschien weet hoe hard ik met de camper in Duitsland op de snelweg mag rijden. Volgens mij gelden er namelijk geen restricties maar onderweg ben ik wel 2x geflitst terwijl ik rond de 110 km p/u reed.

Daarna heb ik het maar niet meer gegokt en ben ik stapvoets bij de camera's langs gereden (beetje overdreven ...).

De rest van de avond vind ik het eigenlijk wel prima en kijk ik uiteraard naar "24".

Maandag 4 juni 2007.

Om 8.00 uur ben ik al weer klaar wakker en ga ik eerst maar s even wat ouwe krantjes lezen. Daarna vast de spullen voor de Kosmos Campingwijzer maar s even wat bij elkaar zoeken, want als ik morgen de boot af kom, ga ik direct de 1e campings bezoeken.

Even na 9.00 uur loop ik richting receptie en geeft de camping-eigenaar mij aan dat de WIFI moet werken. Ben heel benieuwd ....

Maar helaas .. niet dus .. Dus weer richting receptie. De camping-eigenaar geeft aan dat hij de monteur opnieuw zal bellen. Die is namelijk vanochtend al geweest en had aangegeven dat het zou werken. En bovendien gratis ... normaal moet je hier wel betalen, maar omdat de verbinding nu niet helemaal goed is kost het niets.

Terug in de camper zet ik de programma's "open", dus zodra de verbinding het doet zie ik het aan de binnenkomende mailtjes. Na 3 kwartier is het bingo. Het werkt .. en behoorlijk vlot ook ! Ik heb nu trouwens een extra "antenne" voor WIFI: een soort van USD stick die ik met een verlengsnoertje uit het raam hang. En dat scheelt behoorlijk !

De hele ochtend ben ik bezig met mailtjes en boekingen. Zo ... de camping is al weer betaald ha ha.

Rond 12.30 uur eet ik spaghetti 2 (gisteren al spaghetti gekookt) want vanavond sta ik rond etenstijd op de boot te wachten en nu kan ik ook nog mooi even afwassen. Even na 14.00 uur heb ik alles aan kant en na het afrekenen (EUR 12 .. mooi prijsje !) rijd ik richting Frederikshavn.

Het is trouwens heerlijk weer om te rijden. Het is iets bewolkt maar droog, het waait bijna niet en de temperatuur is lekker.

2 uurtjes later sta ik voor de terminal van de Stena Line. Het inchecken is zo gebeurd maar het oprijden van de boot laat flink op zich wachten. Ondertussen pak ik mn spullen "voor de nacht" en smeer vast wat broodjes. Ook raak ik aan de praat met 2 meiden ut Grunningn die naast me staan in de rij.

Als een van de laatsten rijd ik de boot op ... en natuurlijk .... proppen ze mij weer ergens tussen. Ik moet een aantal keren insteken om er tussen te komen en alles gaat op de centimeter ... 10 seconden nadat ik de camper uit ben wordt ik volledig klemgezet door een vrachtwagen die ook weer op een paar centimeter bij mn luifel langs gaat. Bweeeehh... weg hier .. dit kan ik beter niet zien ..

Bij de informatiedesk informeer ik nog even of het mogelijk was geweest om op de kamer te internetten (dan weet ik dat voor terugweg, want ik kom nu toch niet meer bij de camper) maar dat blijkt niet het geval.

Als ik een tijdje op mn kamer geweest ben (nee, ik had geen straf ...) ga ik nog even een frisse neus halen en kom opnieuw de SC Heerenveen sponsorende meiden tegen (ze werken bij Unive) en we gaan samen even wat drinken. We raken aan de klets (vnl. ik schijnt het ...) over van alles en nog wat en heeeeel toevallig zitten ze ook nog in de kamer naast mij ... heel apart.

Tegen 23.30 uur val ik als een blok in slaap en dat is maar goed ook want morgen is het vroeg dag ..

Dinsdag 5 juni 2007.

Hoezo vroeg dag ? De boot komt om half 8 aan in Oslo en omdat ik de aankomst in het Oslofjord niet wil missen heb ik de wekker op half 6 gezet. Maar al om 5.20 uur sta ik naast mn bed (1 van de 4) .... spanning voor de douane ? Dus eerst maar s even lekker douchen en tegen 6.00 uur sta ik al op het zonnedek. We varen al in het Oslofjord en het weer is geweldig !

Ik kan het niet laten om toch even weer een paar foto's te maken:

heel mysterieus:

Vlak voor aankomst in Oslo zijn ook Marieke en Linda wakker. Omdat hun maar met z'n tweetjes zijn heb ik helaas niemand die naast me in de camper komt zitten zodat ik niet opnieuw door de douane wordt aangehouden ... helaas ..

Dit keer ben ik no time van de boot (1 van de eersten) en natuurlijk word ik weer aangehouden. Maar dit keer tref ik een douane beambte die 10 x vriendelijker is dan de discuswerpster die me er vorig jaar uitpikte. Ze stelt me wat vragen en ik probeer zo relaxed mogelijk te antwoorden en maak wat grapjes. Overigens had ik de camper zo neergezet dat de rij achter mij er niet langs kon. Nieuwe tactiek ha ha. En ik weet niet wat doorslaggevend was, maar 5 minuten later reed ik de haven uit ... pffffff ....

Dit keer weet ik zonder kaart en zonder navigatiesysteem (die denkt net als het apparaat wat ik vorig jaar bij me had dat we nog steeds in Denemarken zijn en roept continue "omkeren indien mogelijk, omkeren indien mogelijk") de weg richting Hønefoss te vinden en een half uurtje later rijd ik camping Rørvik op in Krokkleiva.

Het mag duidelijk zijn dat het daar nog niet druk is (het is 8.20 uur ...), maar gelukkig tref ik de eigenaresse. Die moet echter eerst weg en vraagt of ik hier blijf overnachten. Ik heb besloten om te proberen te overnachten op campings die WIFI hebben en dus vraag ik haar tegen beter weten in (kleine camping ..) of ze WIFI heeft. Ze geeft aan dat het bijna klaar is en volgende week in de lucht zal zijn .. huh ? Maar goed, daar heb ik nu niets aan en ik geef haar aan dat ik wel wacht tot ze weer terug is. Kan ik mooi even een bakkie koffie drinken en me vast gaan voorbereiden op het "campingwijzerverhaal" ... want hoe ging dat ook al weer ?

Intussen is "mien moe" (mn vriendin van 70 die ik vorig jaar hier op de camping ontmoet heb) ook wakker geworden en ze reageert weer heel enthousiast. Als ik wat lastige vragen voor de kiezen heb gehad, geeft ze aan dat haar vriendin (de campingeigenaresse) haar gevraagd heeft de formulieren met mij in te vullen. De camping was ik al weer overgelopen en dus pak ik mn map erbij.

Tis weer even wennen maar een half uurtje later is het gepiept en maak ik me op voor de 17% stijging richting de hoger gelegen E16. (Oslo-Bergen)

Ook dit keer gaat het zonder problemen en na een half uurtje bereik ik Jevnaker.

Voor dat ik naar Sløvika camping rijd koop ik nog een Kneipbrood in de Cööp en rijd even na 12.00 uur de camping op. Mijn bedoeling is hier te overnachten maar bij de receptie tref ik niemand aan en op het veldje waar ik vorig jaar ook gestaan heb, staan 5 grote caravans met dito auto's ..., geen idee wat voor volk dat is ...

En omdat ik eigenaar Hans ook telefonisch niet kan bereiken en ik bij hem thuis (hij woont vlakbij de camping) niemand aantref, overnacht ik hier toch maar. Het weer is trouwens nog steeds super en volgens de krant blijft het t/m zondag rond de 25/27 graden.... heel apart !

Later op de avond komt Hans toch nog naar me toe. Hij wil (uiteraard) liever morgen even om tafel, dus ik vraag hem of hij misschien een internetverbinding kan regelen. Wireless op de camping of in de receptie heeft ie niet, maar ik had gehoopt om misschien morgen even naar z'n huis te kunnen om daar te kunnen mailen/internetten.

Maar hij heeft een andere oplossing: ik kan z'n computer(verbinding) in de receptie wel gebruiken en dus gooi ik al vast een lijntje uit. Morgenvroeg maar s proberen.

Later op de avond vergeet ik even dat het haast niet donker wordt en schrik van de tijd: 23.00 uur ... een halfuurtje terug stond ik nog met Hans buiten te praten en scheen het zonnetje nog ... ik moet er weer even aan wennen. Dus maar gauw alle screens dicht anders slaap ik straks niet. Alhoewel .. vanochtend was ik al om 5.20 uur wakker, vanmiddag had ik het even moeilijk in het zonnetje, maar nu ben ik klaar wakker.

Woensdag 6 juni 2007.

Zo gauw ik wakker ben natuurlijk gelijk even proberen of ik verbinding kan maken, maar helaas. Maar ik heb om 9.00 uur met Hans afgesproken en na wat aanpassingen werkt het. En hij geeft aan dat ik zo lang kan blijven als ik wil (gratis ...). Wat een bijzondere man is dit toch...

Ik nodig hem uit bij de camper te komen en zet m een lekker bakkie senseo voor. Benieuwd wat hij ervan vindt, want dat kennen ze hier in Noorwegen niet. Nou .. het valt in de smaak ! We nemen de formulieren door en verlengen de advertentie van vorig jaar.

We kletsen nog wat over de camping en hij vraagt mij of ik zin heb om vanavond of morgenavond een wandeling te gaan maken ... tuurlijk !!

Als hij vertrokken is ga ik eerst met deze site aan de slag want gistermiddag heb ik off-line al het een en ander klaargezet. Ook haal ik mn mailtjes binnen en zie dat er een paar boekingen bij zitten. Dus hoe lang ik hier blijf ... geen idee !

Gedurende de dag bedenk ik me dat dit toch wel heel handig is en ik overleg met mezelf of ik hier niet nog wat langer zal blijven. Want ik wil www.moltravel.nl eigenlijk ook wel zsm de lucht in hebben, ik wil mn "oude" verhuursite http://home.hetnet.nl/~recreatiewoning/index.html nog wat aanpassen en ik wil www.waarisdemol.nl helemaal gewijzigd hebben (zoals mn 1e en 2e reisverslagen nu al gewijzigd zijn)

En dan kan ik ervoor kiezen om af en toe wat langer op een camping te blijven staan om dat te regelen, maar dan is maar de vraag wanneer ik weer een camping tegen kom met een goede internetverbinding. Ik zal er dan waarschijnlijk op moeten gaan rijden en bovendien is de verbinding die ik nu heb snel en kan ik bovendien gratis via internet bellen.

Dus later op de avond met Hans overlegd en hij vindt het allemaal wel prima. Maar goed, zo lang wil ik hier natuurlijk niet gratis staan. We hebben nu afgesproken om vrijdagavond een eind te gaan sjouwen.

Donderdag 7 juni 2007.

Al heel vroeg op de ochtend is het behoorlijk warm en omdat ik geen brood en melk meer heb besluit ik rond 10.00 uur (dan is het nog niet zo warm) op het fietsie naar Jevnaker te gaan. Dat is ongeveer 6,5 km .. qua afstand dus makkelijk te doen maar heen en terug toch nog een flinke trap vanwege bergie op bergie af. Dus na de tijd gelijk maar even douchen want ik heb een flinke sonjabakkerprestatie geleverd vanochtend.

De rest van de dag ben ik met moltravel bezig en weer een aantal boekingen. Niet echt een spectaculair verhaal dus ...

Vrijdag 8 juni 2007.

Vandaag wil ik proberen moltravel online te krijgen, dus na het afwerken van een aantal mailtjes ga ik druk aan de slag. Later op de ochtend wordt het behoorlijk warm in de camper ... pfff ... zo warm is het nog niet geweest. Het blijft overigens tot volgende week vrijdag nog 20 - 25 graden in de omgeving van Oslo. Verder naar het noorden is het koeler maar droog, en dat vind ik het belangrijkste.

Tussen de middag even weer een stukje Kneippbrot eten en daarna weer aan de slag met de site van moltravel.

Tegen de avond ga ik weer op de gezonde toer: aardappels, ijsbergsla (met ei, augurk en feta - met olijven) en een schnitzel.

Onder het eten komt Kira (van de receptie) bij me of ze internet mogen gebruiken ... dit is omgekeerde wereld ha ha. Ik blijf het heel apart vinden.

Dus ga ik na de afwas maar verder met waarisdemol. Daar kan ik ook offline mee aan de slag. Tegen 20.30 uur is "mijn stekkertje weer ingeplugd" en heb ik weer internet.

Om 21.00 uur heb ik met eigenaar Hans afgesproken maar ik zie al wel dat dat niet gaat lukken. Eerst is ie met een grote tractor caravans aan het verplaatsen. Die tractor is overigens wel nodig hier want ook hier is het behoorlijk steil. Gistermiddag ging dat al mis. Mn Franse buurman nam niet voldoende "aanloop" en kwam 10 meter "onder de top" stil te staan. Dat is niet zo erg .. maar hij had er ook nog een caravan achter hangen. Toen hij m achteruit liet rollen zag ik al dat hij met achteruit rijden niet echt veel ervaring had. Maar op het moment dat ik wilde helpen stond er al een Noor achter de caravan aanwijzingen te geven. Eenmaal beneden gaf hij zoveel gas en ging hij met zoveel gang de heuvel op (grind ...) dat ik dacht dat hij er aan de andere kant weer af zou schieten ha ha.

Maar een andere Noor had daar al rekening meegehouden en die hield het verkeer tegen ... blijft een goed volk die Noren.

Dat het ook anders kan blijkt echter vanavond. Er komt politi op het park en er is de nodige commotie. Blijkt dat een knaap zonder vaste woon- en verblijf- plaats (goh .. waar doet me dat toch aan denken ?) zich helemaal klem gezopen te hebben in een hytter. En omdat hij daarnaast ook vervelend was heeft de eigenaar hem laten verwijderen.

Dat is volgens Hans wel vaker een probleem in Noorwegen (dat merk je trouwens ook al op de boot als sommige Noren zich gewoon dronken zuipen omdat het zo goedkoop is ... voor hen dan he !). De Noren drinken meestal door de week niet, dat is gewoon niet te betalen. Maar gaan dan vaak in het weekend los. Dat gaat dan niet in de proporties die we in Nederland gewend zijn maar omdat ze niet zo vaak drinken en er dus niet zo goed tegen kunnen zijn ze "niet helemaal fris meer".

Maar goed .. dit is de 1e keer dat ik dit in Noorwegen heb meegemaakt. Als Hans om 21.30 uur bij de tractor staat geef ik m aan dat voor mij morgenavond sjouwen ook niet een w probleem is (ik kan me voorstellen dat hij nu niet zoveel zin meer heeft). Hij kijkt mij opgelucht aan ... daar is ie wel blij mee ha ha.

Tot 22.30 uur ben ik met waarisdemol bezig en dan vind ik het eigenlijk wel goed. Het zonnetje schijnt nog steeds dus doe ik de screens allemaal maar dicht ... het blijft wennen...

Zaterdag 9 juni 2007.

Het is nu bijna 12.00 uur en www.waarisdemol.nl is klaar ! Oftewel alle foto's aangepast en de voorgaande 3 reizen geclusterd want je zag door de vlaggetjes het bos niet meer ha ha. Opmerkingen of tips zijn echter natuurlijk van harte welkom ..

Ik ga nu even eten en vanmiddag verder met www.moltravel.nl. Die gaat maandagochtend de lucht in. In 1e instantie met een beperkt aantal accommodaties van RP Holidays maar in de loop van de week aangevuld met accommodaties van Hogenboom Vakantieparken. Afgezien van het feit dat ik dit niet in enkele weken voor elkaar heb, ben ik natuurlijk ook afhankelijk van de verbinding op campings. De accommodaties van Hogenboom zijn overigens allemaal in 1 keer aangeleverd en staan nu inmiddels offline op mn site klaar. Ik moet nu alleen nog de foto's erbij plaatsen en dan de accommodaties stuk voor stuk ter controle langs lopen.

De eerste 2 Noorse klanten (Hans en een vriend van hem) hebben zich trouwens al aangemeld, maar ik kan nu natuurlijk nog niets op internet laten zien...

De rest van de middag ben ik bezig om mails te beantwoorden en met moltravel. Af en toe ontvlucht ik de camper even, want het is soms niet meer uit te houden. Na het eten en de afwas ga ik op het fietsie naar "boven" en even heb ik een flashback van de Alpe d'Huez .. sjonge wat een klim. Ik probeer een beetje rustig aan te doen om niet met het zweet blank op de snufferd bij Hans thuis te komen, maar dat lukt me niet helemaal.

Het laatste stuk is helemaal niet meer fietsend te doen dus dat leg ik lopend af. Ik maak kennis met de vrouw van Hans en na een bak koffie (volgens Hans minder lekker dan de senseopads ha ha) gaan we voor een wandeling "de berg op". Hij laat mij eerst de boerderij zien en vanaf de schuur heb ik een mooie blik op het huis:

Verder de berg op gaan we onder het spoor door (traject Oslo-Bergen) en Hans vertelt dat deze doorgang er al ongeveer 100 jaar is. Hij vertelt lachend dat dat vroeger geen probleem was, toen konden ze er met paarden en koeien wel onder door. Maar de laatste tijd hebben ze de doorgang nogal eens moeten uitgraven omdat ze er niet meer met de tractors onder door konden.

Even verder komen we bij een aantal giga oude eikenbomen. Overigens wel lachen, Hans spreekt redelijk Engels maar kan soms een woord niet vertalen. Hij zocht de vertaling voor "eik" zei het vervolgens in het Noors en dat klonk precies zo als in het Nederlands. Of je het ook zo schrijft weet ik niet, maar gaandeweg de avond kwamen we er achter dat heel veel woorden op elkaar lijken of in ieder geval hetzelfde klinken.

Deze eikenboom is ca. 1000 !! jaar oud ... Dat is geen typefout, hij heeft het laatst laten onderzoeken en de schatting ligt rond de 1000 jaar. Het is dan ook een immens ding:

Als we iets verder lopen komen we bij een oude woning. Hans geeft aan dat dit de oude boerderij is en nu verhuurd wordt. Het heeft wat weg van de oude huizen die in Røros staan:

Hier zijn overigens 2 woningen in gemaakt en deze woningen ga ik later ook op mn www.moltravel.nl plaatsen. Als we verder lopen komen we de 60 koeien die ze bezitten tegen. He .. zegt Hans, zitten ze nu hier ? Ik reageer wat verbaasd dat hij dat niet weet, maar als hij vervolgens aangeeft dat hun totale eigendom ongeveer 250 ha !!! beslaat, vraag ik me zelfs af of ze ze nog wel weer kunnen vinden. Ongelooflijk wat een oppervlakte ...

Als we weer terug lopen richting de boerderij komen we weer bij de spoorlijn. Dit keer geen doorgang maar gewoon er over heen lopen. Let wel ... dit is de enige treinverbinding tussen Oslo en Bergen en er komt frequent een trein langs. Gelukkig gaan ze hier niet zoals in Frankrijk met 500 km. per uur dus lopend kun je je nog wel redelijk uit de voeten maken. Maar dan vertelt Hans "het verhaal van de maiskneuzer". Die pastte dus niet meer onder de doorgang en dus staken ze daarmee altijd deze overgang over.

Omdat zo'n apparaat nou eenmaal niet echt snel wendbaar is bellen ze vantevoren altijd even naar een speciaal telefoonnummer bij de Noorse Spoorwegen om te informeren of er buiten de normale treinregelingen om, niet een extra trein langs zou komen. Dat was niet het geval werd hem verzekerd .. en je voelt m al aan komen.... net op het moment dat ze met de kneuzer op het spoor zitten komt er een trein om de bocht. Hans vertelt in gebrekkig Engels: "i shit all the colors of the rainbow but just in time i crossed the rail. I few seconds later and i was crashed ..".

Om een lang verhaal kort te maken ... we zijn dit keer snel overgestoken en lopen dwars door het veld weer richting boerderij:

Daar is inmiddels ook Kari (de receptioniste van de camping die hier vlakbij woont) bijgekomen en onder het genot van een wijntje en wat anti-sonjabakker spul kletsen we over van alles en nog wat. Omdat de boerderij bovenop een heuvel ligt, zie bovenstaande foto, koelt het hier nog sneller af en krijg ik een (Noorse) trui toegeworpen. Uiteraard vergeet ik opnieuw de tijd (omdat het maar licht blijft) en tegen 00.00 uur val ik naar beneden. Dit keer hoef ik helemaal niet te trappen en moet ik oppassen dat ik de bochten goed door kom. Nee .. niet vanwege de drank, maar vanwege het feit dat het hier behoorlijk steil is en ik met mn gewicht natuurlijk als een baksteen naar beneden zeil.

5 minuten later kruip ik voldaan de camper in ... leuk is dit om zo contact met "de bevolking" te hebben !

Zondag 10 juni 2007.

Dit keer ben ik wat later wakker dan normaal, ga eerst met mn lievelingsklusje bezig (wc-cassette legen) ... dan heb ik dat maar weer gehad. Zet vervolgens de fiets weer achter in de camper want morgen ga ik hier (eindelijk) weer weg en ik heb m vandaag niet meer nodig.

Daarna even lekker scheren en douchen en de rest van de ochtend ben ik met Moltravel bezig. Gistermiddag heb ik trouwens ook mn "oude" verhuursite bijgewerkt en de nieuwe accommodatie 't Kuierpadtien in Wezuperbrug erop geplaatst. Kijk maar s op http://home.hetnet.nl/~recreatiewoning/index.html.

Na de (middag)broodjes ga ik even een eindje lopen om wat foto's van de camping te maken. Rechts zie je mn camper en achter mn camper de receptie, daar loopt mn internetkabel dus naar toe.

En links op de foto zie je het Randsfjord waar de camping aan grenst. Dit fjord is zo'n 60 km. lang. Op internet kwam ik overigens nog een leuke site tegen voor het geval je nog meer foto's van het Randsfjord wilt zien: http://www.randsfjorden-odnes.com/randsfjorden_3.htm. De site is van een Nederlands gezin die hier aan het fjord wonen.

Het veld waar ik op sta is zo 100x100 meter en is nu redelijk leeg. Maar gisteravond rolden hier ca. 8 campers en caravans het terrein op. Oh ja .. nog vergeten te vertellen. Ik werd gisteren bijna getorpedeerd door een Noorse camper. Aan de hand van bovenstaande foto kan ik dat het makkelijkste uitleggen. De foto heb ik gemaakt met mn rug naar de weg en dan moet je weten dat het pad naar de camping behoorlijk steil is. Gisteren kwam daar dus een Noor (dacht ik) naar beneden suizen en die had duidelijk teveel gang. In plaats van te stoppen probeerde hij ineens het veld op te rijden.

Op de foto zeg maar boven het woord "redelijk". Maar in plaats van een bocht te nemen probeerde hij (met gang) er schuin op te rijden en raakte daarbij dus een flink betonblok. Hij raakte dit met de zijkant van de camper ongeveer 1,5 meter van de voorzijde .... maar wel gewoon doorrijden he ! En net op het moment dat ik dacht dat hij bij mij onder de luifel zou schieten bleef hij met de achterbumper achter het betonblok hangen. En dus ... de hele zijkant beschadigd .. de sufferd. Vervolgens parkeerde hij de camper zo'n beetje tegen mn luifel aan en ondanks dat ik me het wel kon voorstellen dat ie nou niet op "gezeur" zat te wachten heb ik m toch maar even vriendelijk gevraagd of hij daar bleef staan .. hoezo ? vroeg ie .. te dichtbij ? eh .. ja dus.

Dus hij de camper weer in, 1 dot gas en hij belandt midden op het veld waar uiteraard nog voldoende plaats was. Daarbij stond hij ook nog s op een aantal kabels maar ik heb het toen maar even laten rusten.

Later op de avond komt de man naar me toe om z'n excuses te maken. Ze waren gisteren net met het vliegtuig in Oslo aangekomen en hadden een camper gehuurd. En hij vertelde dat hij nog niet zoveel ervaring had om met een camper te rijden ... goh ??

Ondanks dat de camper (volgens mij) splinternieuw was werd er niet meer naar de schade gekeken. Ik denk dat het verhuurbedrijf dat nog wel gaat doen.

Eh ... waar was ik, oh ja ... even van de camping gelopen om een aantal foto's te maken. Vanaf de weg heb je nog een mooi uitzicht op de camping:

Terug bij de camper ga ik eerst dit verslag bijwerken en verder met Moltravel. Uiteraard vanavond even naar Foppe kijken. Zoals gezegd ... morgen vertrek ik richting het Mjøsameer. De eerste camping die ik dan ga bezoeken is in Gjøvik en daarnaast via de westzijde van het meer richting Tretten en dan langs de oostzijde weer richting Lillehammer/Hamar. Waar ik morgenavond overnacht heb ik nog geen idee van, maar omdat ik alle campings vorig jaar ook bezocht heb weet ik de meesten nog wel zonder navigatiesysteem te vinden.