Italie, de kust ten oosten van Venetie (Caorle, Lido di Jesolo, Cavallino, Punta Sabbioni), periode vrijdag 6 - donderdag 12 oktober 2006

Vrijdag 6 oktober 2006.

Als ik wakker word en ik het dakraam open doe zie ik een strakblauwe lucht. YES ! --> op het strand is 's morgens om 8.15 uur nog niet zoveel te doen natuurlijk. Op de betonnen rand heb ik gisteravond een bakkie leut gedronken:

Als ik de foto weer terug zie lijkt het wel een kamp met die grote lampen, het hek en in de verte een uitkijkpost....

Eerst buiten maar s ff een bakkie koffie drinken. 's morgens is het eerst nog wel wat fris maar in de loop van de ochtend loopt de temperatuur behoorlijk op.  Vanmorgen eerst mn mails van de afgelopen dagen maar s beantwoorden. Daarna even lekkere bolletjes gekocht want op het park is gewoon een SPAR supermarkt. Tja, wat is er eigenlijk niet op zo'n park. Echt ongelooflijk: theater, postkantoor, dokterspraktijk, geldautomaten, 3 restaurants, diverse winkels waaronder een juwelier, schoenenwinkel en lingeriewinkel, een ijssalon, en nog een snackbar. De zwembaden hebben een totale oppervlakte van maar liefst 34.000 m2 en totaal zijn er ca. 1500 kampeerplekken en daarnaast nog 278 bungalows en een hotel met 64 kamers. En tot slot beschikt het park over een eigen 9 holes golfbaan....

Tussen de middag even eten en dan mn ligbed maar s achter uit de camper halen. Want je weet natuurlijk niet of ik dit weer lang houd dus eerst maar s even van de zon genieten. Op het strand is het redelijk druk met opnieuw veel Duitsers (veel gaten ...)

Om 15.00 uur houd ik het voor gezien en begint mn kop al behoorlijk "te trekken", dus maar s aan het werk. Inderdaad weet ik veel campings telefonisch te bereiken en met enkele maak ik een afspraak. Die zijn trouwens vnl. volgende week dus morgen maar s even kijken wat ik ga doen.

Aan het eind van de middag ga ik met het eten aan de slag (bami) en 's avonds kijk ik nog even tv.

Zaterdag 7 oktober 2006.

Ik heb toch maar besloten om richting Cavallino te gaan omdat het morgen iets bewolkt wordt. Als het vandaag ook een zonnige zou zijn geweest was ik hier tot maandag gebleven. Redelijk op tijd vertrek ik hier en wordt opnieuw met het massale van deze camping geconfronteerd. Op de camping zelf merk je niets van het massale (dat zal in de zomer wel anders zijn) maar nu is het overal rustig. De plekken zijn groot en er is geen lawaai.

Maar als je weg wilt moet je eerst bij een soort van betaalkantoor betalen, dan met je pasje door de slagboom en vervolgens bij de receptie je pasje weer inleveren en je paspoort ophalen. Sjonge jonge wat een gedoe. In Noorwegen reed je gewoon weg en werd je uitgezwaaid door de campingeigenaar ... tja, niet te vergelijken ..

De 1e 3 campings die ik bezoek (voor en in Lido di Jesolo) zijn helemaal dicht en 2 ervan kon ik gisteren ook telefonisch al niet bereiken. Vlak voor Lido di Jesolo (bij Cortellazzo) rijd ik op een al te groot weggetje en word ik geconfronteerd met een bord "verboden voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton" .. .tja..

ik ben toch wel iets zwaarder... eerst maar s kijken. Het blijkt een soort van (Sint Maartens-) vlotbrug te zijn. Ik moet EUR 1 voor de overtocht betalen en het lijkt me niet zo'n probleem. Aan de andere kant van de brug gaat het echter ineens behoorlijk steil naar beneden en ik moet er schuin afrijden om te voorkomen dat ik niet aan de grond kom.

Ook Lido di Jesolo is veranderd in een spookstad. Niets meer te doen. Dus maar door richting Cavallino. Daar liggen tussen Cavallino en Punta Sabbioni (eindpunt van dit schiereiland, vanaf daar kun je heell gemakkelijk met de boot naar Venezia) ongeveer 30 campings. Maar de meesten zijn ook inderdaad gesloten. Ik weet welgeteld 1 eigenaar te spreken maar veel meer dan z'n visitekaartje bemachtigen kom ik niet.

Camping Cavallino is wel open en dat is te merken ook. De camping met ca. 500 plaatsen is voor 75% vol. En ik hoef eigenlijk al niet meer te vertellen dat dit met name Duitsers zijn. Wat ik niet wist is dat deze camping onderdeel uitmaakt van een groep campings waar ook camping Gardiola aan het Gardameer onder valt. Het hoofdkantoor van deze organisatie zit in Munchen en die heb ik inmiddels een mail gestuurd maar nu blijkt dat de directeur hier maandag of dinsdag naar toe komt. Als de receptioniste hem belt lijkt hij geinteresseerd. We zijn benieuwd ...

Ik ga lopend op zoek naar een plekje want ik blijf hier tot maandag. Het is inderdaad wat bewolkt maar lekker qua temperatuur. Ik vind een prachtig plekje, nu op slechts 6 meter van het strand en vanuit de camper kijk ik over de zee. Alleen jammer dat er een hek tussen staat. De opening naar het strand is echter precies achter de camper dus dat komt mooi uit. Tenminste als het morgen mooi weer wordt ...

Halverwege de middag zie ik ineens tussen alle Duitsers een Nederlandse camper staan. We raken aan de praat en voordat ik het weet zit ik er aan de koffie en even later hebben we ook al een fles wijn op. Dan vlug eten want het Nederlands Elftal moet natuurlijk zo spelen. Ton, met wie ik vanmiddag kennisgemaakt heb wil de wedstrijd ook graag zien en komt vanavond bij mij in de camper kijken. Ton komt uit Oss en is supporter van Top Oss ... ja, precies Ton uit Oss van Top uit Oss ha ha.

De wedstrijd is spannend en leuk maar met iets meer geluk had er een overwinning ingezeten. Stom dat ie Vennegoor niet in bracht.....

Na de wedstrijd kijk ik nog even voor Ton op weeronline naar het weer in Garda want daar willen hun morgen naar toe. En ook daar blijft het de komende 6 dagen nog boven de 20 gr.

Zondag 8 oktober 2006.

Ik word wakker van om mij heen opbrekende Duitsers. Gezien het lawaai gaan d'r aardig wat naar huis. Als ik weer een beetje wegdommel begint de Duitser naast mij die niet naar huis gaat, z'n mat voor de caravan te vegen ... om 8.30 uur 's morgens ... lekkere vent.

D'r maar uit dus en als ik buiten zit is het al behoorlijk warm. De lucht is mooi blauw. Eerst maar even wat foto's maken:

Tegen 11.00 uur pak ik de fiets en fiets ik richting Punta Sabbioni. Zo kan ik mooi zien of de campings die ik nog wil bezoeken ook gesloten zijn en dat blijkt inderdaad het geval. Morgenvroeg maar s even bellen of ik er telefonisch misschien een paar te pakken kan krijgen en anders houd ik het hier voor gezien. Ik ga nog wel naar Punta Sabbioni, want de camping daar, Camping Mira Mare is nog open tot 5 november. En vanaf daar kun je direct op de boot naar Venezia.

Terug bij de camping peuzel ik eerst de bolletjes die ik vanochtend al had opgehaald op en daarna naar het strand. Ligbed voor de 2e keer al uit de camper, da's al een keer zo veel als in de 4 maanden dat ik naar Frankrijk en Noorwegen ben geweest ...  Als ik een poosje op het strand gelegen heb lokt het water bij eigenlijk ook wel en ik neem een duik in de zee. Het water is eigenlijk helemaal niet koud.... heeeeel apart !

In de verte zie ik de cruiseschepen af en aan varen richting Venezia:

Ik heb gelezen dat met name die cruiseschepen, door de hoge golven die ze produceren, veel schade aan de stad aanbrengen. Misschien een beetje domme gedachte, maar waarom meren die schepen dan niet iets verderop aan en breng die dikke Amerikanen met de bus of kleinere bootjes naar Venezia ??

Halverwege de middag vind ik het wel goed en ga met mn verslag aan de gang. Moet ik natuurlijk wel een beetje bijhouden he !

Zondagavond lekker tv kijken: boer zoekt vrouw en natuurlijk "24" want dat heb ik gisteravond gemist vanwege de voetbal.

Maandag 9 oktober 2006.

Dat ik van dag tot dag leef blijkt vandaag maar weer s. Want terwijl ik me opmaak voor vertrek naar Punta Sabbioni (zie verslag van gisteren) en alles in de camper op ruim krijgt het vandaag een heel andere wending. Want als ik aan het bellen ga vraagt een van de campings of ik direct langs wil komen. Eh .. ja, natuurlijk ... dus vlug richting camper, laatste dingetjes terecht leggen, kabel eraf, van de blokjes af en op naar camping Garden Paradiso.

Gelukkig weet ik die nog precies te zitten en inderdaad het hek is opengemaakt. Bij de meeste campings kom je nl. de inrit niet eens op en kun je dus ook niet zien of er iemand aanwezig is. De receptioniste ontvangt me hartelijk en even later zit ik met de eigenaar achter de pc. Hij is zeer geinteresseerd en in principe is de deal rond.

Morgen ga ik nog even weer naar m toe om de contracten op te halen omdat iemand anders moest tekenen.

Bij de naastgelegen camping Europa is ook volk en maak ik een afspraak voor morgenmiddag. En ook morgenvroeg heb ik al een afspraak .. sjonge jonge, ik heb niet eens tijd om op het strand te zitten ha ha.

Onderweg doe ik bij een supermercato boodschappen en begin al te merken dat ik steeds meer moet kopen. De Hollandse voorraad raakt op. De aardappels ook en heb nu nieuwe "potatoe Olanda" gekocht. Heel apart !

Terug op de camping zoek ik mn plekkie weer op en mn Duitse buurman lacht. Hij kwam vanmorgen al naar me toe "sie gehen doch nicht weg ?". Want hij vind mij een aardige buurman ... komt natuurlijk omdat ik voor hem op internet even het weer op zoek. Zij staan eigenlijk op het punt om naar huis te gaan maar zo lang het hier goed blijft, blijven ze hier.

Overigens had ik m onterecht beschuldigd. Gisterochtend om 8.15 uur dacht ik dat hij aan het vegen was maar vanmorgen zag ik dat er van de camping iemand langs komt om alles te vegen. De grapjas.

En als ik dan in mn mail een mailtje tegen kom van camping San Francesco in Caorle die interesse hebben om voor 3 campings te adverteren (hun eigen camping en 2 campings in Kroatie .... ik vroeg me al af waar Fazana en Medulin lagen ..) en waarschijnlijk heb ik hier aan het eind van de week een afspraak over.

En dus ben ik hier ineens nog wel een aantal dagen onder de pannen. Nu heb ik natuurlijk geen haast en zeker niet als ik zaken kan doen.

Als ik de afwas gedaan heb (als er warm water is bij het toiletgebouw doe ik dat meestal daar) zie ik in de verte weer een kerstboom varen (een cruiseschip met ontzettend veel lichtjes ..). Blijft een mooi gezicht.

Dinsdag 10 oktober 2006.

Een drukke dag vandaag want behoorlijk wat afspraken. Vanmorgen heb ik een afspraak met Maurizio Fiorini .. sjonge wat een mooie naam, dat is nog s wat anders dan Marcel Mol.... Maurizio is directeur van Baia Holiday waar 5 campings onder vallen waaronder de camping waar ik nu al sinds zaterdag sta.

Onder het genot van een cappucino onderhandelen op het terras. En het lijkt goed. Morgen een vervolggesprek om mn voorstel te bespreken.

Hij heeft me trouwens een mooi verhaal verteld over Sicilie. Hij is heel erg enthousiast over Zuid Italie, vind de mensen daar gastvrijer en warmer en de natuur is op veel plekken nog ongerept. Zo ook op Sicilie. Waarop ik hem vraag waarom hij daar dan geen camping koopt/begint. Toen bleef het even stil.. uiteindelijk vertelde hij dat de mafia daar teveel macht heeft en dat daardoor veel bedrijven niet durven te investeren op Sicilie. Hij gaf aan dat hij er waarschijnlijk niets van merkt op het moment dat hij daar een camping koopt of begint maar als het eenmaal loopt dat de mafia een vinger wil hebben en ook zal krijgen. Hij gaf aan dat hij als 20-jarige in het leger zat en gestationeerd was in Palermo. Toen was het nog veel erger met de mafia. Nu is het misschien niet zo zichtbaar maar wel direct en indirect aanwezig.

Daarna nog even wat telefoontjes plegen, vlug eten en daarna vanmiddag nog een aantal afspraken. En met wisselend succes. Maar ik weet (bijna) overal binnen te komen en mijn presentatie te geven. Veel eigenaren/directeuren hebben de naam www.campings.nl wel s voorbij zien komen, dus de ingang is niet moeilijk. Maar de reactie op de prijzen is nogal verschillend.

En steeds weer is het verrassend om tijdens het gesprek achter "de groepjesvorming" te komen. Zo probeerde ik donderdag zaken te doen op Pra Delle Torri (wat niet lukte) heb vanmiddag accoord gekregen op camping Garden Paradiso (flink contract) en terwijl ik bij Mediterraneo zit, vertelt directeur Nicola dat hij en een camping waar ik morgen een afspraak mee heb (dei Fiori) en de eerder genoemde campings allemaal onder dezelfde groep vallen.

Pffff... allemaal goed bijhouden dus .. en erop letten als je afwijkende prijsafspraken maakt.

En voordat ik het weet zit ik ook bij directeur Marco van dei Fiori aan tafel en is het 18.00 uur als ik terug kom op de camping. Zo .. nu eerst een biertje op het strand ...pfff...

Langs het water loopt een vent in een zwembroek hard te lopen, hij heeft de vaart er flink in, als hij weer bij een soort van dam is (een rij stenen het water in ..) maakt hij allemaal armbewegingen en gaat ie vervolgens handstand doen. Dan strekt en buigt hij z'n benen 5 keer en rent weer naar de volgende dam.... en ik heb echt maar 1 biertje gehad.

Morgen opnieuw 5 afspraken ... sjonge jonge .. haal ik Toscane nog ??

's avond krijg ik een mailtje van Jan van der Horst, mn oud-collega, hij heeft hier afgelopen zomer op dezelfde camping (Cavallino) gestaan. Grappig .. Ik bezoek natuurlijk vrij veel campings maar op slechts enkele overnacht ik omdat vrijwel alle campings hier dicht zijn.

Woensdag 11 oktober 2006.

Pfff ... al weer een blauwe lucht ha ha..

Om 10.00 uur loop ik naar de receptie voor mn vervolggesprek met Maurizio maar hij is helaas in gesprek. Maar hij komt wel even naar me toe en spreken een tijd af. In tussentijd ga ik naar een andere camping en ook daar moet ik bijna 3 kwartier wachten. In tussentijd maak ik contact met de receptionist en dat is belangrijk want die gaat straks vertalen. De eigenaar spreekt geen Engels/Duits.

Maar het wachten loont want hij is geinteresseerd. Alleen ... la signora die de marketing op dit park regelt komt maandag terug van vakantie en dan wil hij pas beslissen. Oei, het ziet er naar uit dat ik hier nog wel tot dinsdag moet blijven want ook op een ander park had ik al hetzelfde probleem. En direct een handtekening is het allerbeste ..

Terug bij camping Cavallino vind ik het best wel spannend. Want wat zal Maurizio van mn voorstel vinden ? Hij begint kritisch ..  goeie tactiek ha ha. Maar na een half uur is "ie om". Hij gaat accoord met mn voorstel en vraagt me het contract klaar te maken zodat hij aan het eind van de middag kan tekenen. YES !! Met deze post (5 campings tegelijk in Italie en Kroatie) verdien ik nu en bij een verlenging volgend jaar even veel als dat ik de afgelopen 4 maanden in Frankrijk, Zwitserland en Noorwegen verdiend heb ! En er zit nog het nodige in het vat.

Op mn eigen plaats op de camping eet ik buiten en geniet ik van het zonnetje.

In de loop van de middag bezoek ik nog wat campings en weet nog wat afspraken te maken. Ook 1 voor maandag ..

Rond 18.00 uur ben ik weer terug op de camping en onder het genot van een wijntje tekent Maurizio het contract en fax ik het naar het kantoor in Nederland. Zo die is binnen...

Nu kan ik rustig voetbal kijken.

Tegen het vallen van de schemering opnieuw een prachtig zicht over de zee met een mooie lucht:

Donderdag 12 oktober 2006.

Door al deze gesprekken en doordat ik de hele tijd op 1 camping sta, maak ik helaas niet zoveel foto's. Maar binnenkort ga ik uiteraard nog een daggie naar Venetie en dan "zal ik de schade inhalen".

Mn Duitse buren vertrekken al op tijd. Ze schudden me nog even de hand, koppelen de caravan achter de auto en vertrekken richting Lago d'Iseo.

Omdat ik vandaag geen afspraken heb ga ik maar s even wat dingetjes regelen en plannen. Dus telefonische follow-up doen bij campings die nog niet gereageerd hebben en met nieuwe campings (in Punta Sabbioni) een afspraak maken. Verder "de deal" van gisteren verder administratief afronden, mailtjes beantwoorden en gemaakte boekingen uitprinten. Tussen de middag even broodjes (vers gehaald bij de winkel op de camping) eten in het zonnetje en aan het eind van de middag (omdat ik het nu aan tijd heb) pannekoeken bakken.....

En dan is de dag al weer voorbij.

Vandaag verder geen successen gehaald. Wel via de mail nu met een aantal campings bezig, maar s kijken hoe dat afloopt.

Morgenmiddag heb ik weer wat afspraken. En zaterdag ga ik naar Venetie omdat er dan op de (toch al gesloten) campings niemand meer te bereiken is. In de zomer stopt de bus hier voor de camping, nu moet ik iets verder lopen naar de hoofdweg (10 min. lopen) en dan met de bus naar Punta Sabbioni. En vervolgens heb je aansluitend een bootverbinding met Venetie.