Italie, Lago d'Idro, Lago di Caldonazzo, Lago di Levico en de route richting de kust bij Venetie, periode zondag 1 - donderdag 5 okt. 2006

Zondag 1 oktober 2006.

Ik word wakker van de regen. Lekker ! Ik heb vandaag wel de nodige dingetjes te doen, maar ik had me eigenlijk ook een beetje verheugd op een beetje lezen in de zon maar dat zit er vandaag niet in. Koud is het niet, het is "lauw" buiten maar af en toe regent het.

Zondag is voor mij de dag om de "rommel" van de afgelopen week bij te werken. Dus mn papieren van de campings bijwerken, de boekingen via mn eigen site uitprinten, nieuwe contracten uitprinten en bundelen. En uiteraard even een paar foto's maken vanaf de camping:

Het is altijd maar weer afwachten of de schotel over de bergen heen gaat. Maar ik ben er inmiddels bedreven in. Eerst even over de camping lopen om een mooi plekje op te zoeken en ondertijd kijken of iemand een schotel gericht heeft. Op deze camping richtte de schotel zich net tussen 2 bergen door ..

Zicht over het Lago d'Idro met aan de overkant het dorpje Anfo waar ik gisteren de 1e camping aan dit meer bezocht. Zoals je op de voorgrond ziet, weinig zandstrand hier..

Wauw .. blijft mooi die schittering in het water. Niet zo mooi als in Noorwegen natuurlijk.

En dan voordat ik het weet is het al weer etenstijd.

Om 19.00 uur uiteraard voetbal kijken en de zondag is voorbij voordat ik het in de gaten heb. Ik bereid me ook al vast voor op het gesprek morgenochtend met Sergio en de andere campings die ik wil bezoeken.

Maandag 2 oktober 2006.

FF douchen, mn camper een "servicebeurt" geven en dan naar camping Belvedere, een paar honderd meter verderop. En warempel Sergio is aanwezig en staat mij uitvoerig te woord. Na mn presentatie bekijkt hij uitvoerig de beide sites. We spreken af om voor alle 6 campings aan het Idro meer een prijsvoorstel te doen en dit te mailen naar Jeroen (zoals zaterdag beschreven). Als ze het voorstel accepteren heb ik een mooie post.

In Idro haal ik nog even wat broodjes in een klein winkeltje en rijd richting het Lago di Ledro, een klein meertje op ongeveer 20 min. rijden van Riva, de noordelijkste plaats aan het Lago di Garda.

Ik voel me er direct op mn gemak. Leuke dorpjes, geen drukte, prachtig meer, kleine campings.

Mn doel is om camping Al Lago te bezoeken maar onderweg kom ik eerst camping Azzurro tegen. Ik besluit om dan ook die maar te bezoeken. Onvoorbereid (voor deze camping) ga ik het gesprek met de eigenaresse aan. Ze belt haar compagnon die even later op de camping komt. Dat lijkt interessant ... maar de compagnon (Adriano) heeft maar even tijd maar geeft aan, mij wel rond 15.00 uur in Molina di Ledro (het volgende dorp) te willen ontvangen. Ik vraag verder maar niets meer .. dit lijkt goed.

Terwijl ik op de compagnon wacht loop ik even over de camping. Ook hier wordt het al herfstig, alleen anders. In Nederland gaat dat altijd gepaard met regen en wind maar het is hier nu nog lekker weer.

Dan naar de buurman, camping Al Lago in Pieve di Ledro. Daar zijn de broers Penner helaas niet aanwezig. Ik laat de informatie achter en weet eigenlijk nog niet of ik hier weer terug kom.

Dan de volgende camping aan dit meer ... maar daar is helaas niemand aanwezig. Eerst maar even broodje eten.

14.00 uur .. wat te doen ? wachten tot 15.00 uur of "even" heen en weer naar Limone aan het Gardameer waar ik nog een camping wil bezoeken, of in ieder geval waar ik iemand wil spreken die eigenaar is van 5 campings, waaronder camping Toscolano (van die mooie poort) waar ik zaterdag geweest ben.

Ik kies voor deze laatste optie, want als ik dit morgen wil doen moet ik ook een stuk omrijden. Het 1e stuk "naar beneden" gaat nog vrij gemakkelijk. Wel een aantal haarspeldbochten en een lange tunnel maar het stukje van Riva van Limone is niet echt fijn. Het is verboden voor vrachtwagens en waarom verbaast me dat niks. Je rijd meer onder de rotsen dan er langs en soms zijn er tunnels maar meestal is het gewoon een gat in de berg waar de weg doorheen loopt. En dan niet recht, nee .. al kronkelend en met uitstekende rotspartijen. Meestal rijd ik dus tegen de middenstreep van de weg en dat is af en toe hachelijk als een tegenligger dat niet in de gaten heeft. Of als je midden in zo'n grot ineens een camper in de bocht tegen komt...

In ieder geval ben ik blij als ik camping Garda (wat origineel ..) in Limone op rijd. Als ik uit stap staat er al iemand te wachten. Hij kijkt niet echt gastvrij en als hij mij met een map aan ziet komen wordt z'n uitstraling niet echt leuker. Na een korte "woordenwisseling" geeft hij aan geen reclame meer nodig te hebben want z'n 5 campings doen het goed genoeg en hij loopt weer z'n kantoor in. Helaas kan ik niet zo gauw een steen vinden .... hij geluk. Wat een ei... kastanje.

Limone sul Garda is trouwens een prachtige plaats. Doet me een beetje aan Stresa denken. Veel hotels en prachtige oude gebouwen. Helaas kan ik mn camper nergens kwijt en eigenlijk heb ik nog behoorlijk de pest in over die kerel.

Terug naar het Lago di Ledro !

Op kantoor word ik gastvrij ontvangen door Adriano. Hij is inderdaad geinteresseerd maar het is wel een beetje een vreemde vogel. Ik geloof het niet eerder dan dat hij z'n handtekening gezet heeft. Onder mn uitleg zit ie te sms'en en als hij even later gebeld word valt ie van verliefdheid bijna van z'n stoel. Hoor ik m nu kusjes geven door de telefoon of kraakt z'n stoel.

Als ik de deur uitloop heb ik het nog warm van de sterke koffie (hij vroeg al 2x keer of ik er geen suiker in wilde ..) maar, ik heb de handtekening ! En nog een dubbele advertentie ook. (dus op campings.nl en op camping.eu)

Een goed begin van de week.

Ik heb besloten om toch maar even weer naar camping Al Lago te rijden. Als de broers er nog niet zijn kan ik daar misschien wel overnachten.

De broers zijn inderdaad nog niet aanwezig maar ik mag wel overnachten en vind een mooi plekje aan het water. SUPER !

Na het eten loop ik nog even naar de receptie en ontmoet daar Mario. Een van de eigenaren van de camping. En ... hij spreekt Nederlands. D'r zijn hier overigens wel meer Italianen die Nederlands spreken, want ze worden er in de zomer natuurlijk mee overspoelt. Zelfs hier.

Hij lijkt geinteresseerd maar wil eerst met z'n broer overleggen. Hij vraagt of ik morgenvroeg terug wil komen. Uiteraard .. geen probleem !

Dinsdag 3 oktober 2006.

Om half 10 zit ik al met Mario, z'n vrouw en z'n broer om tafel. Ze plaatsen een dubbele advertentie + een advertentie in een campingvoordeelkrant die begin volgend jaar wordt uitgebracht. We drinken koffie bij de keukentafel en het klikt. Ik voel me hier thuis. Hij vraagt of ik in januari nog op de Vakantiebeurs in Utrecht kom want daar staan zij ook bij de stand van Trentino. Kunnen we samen even een wijntje drinken zegt ie.

Om 11.15 uur ga ik tegen mn zin in weg. Best gezellig eigenlijk. Maar de 3e camping aan dit meer wil ik nog bezoeken en dan moet dat uiteraard voordat ze tussen 12.00 en 15.00 uur dicht gaan.

Automatisch houd ik er al een beetje rekening mee dat ik hier ook zaken zal doen. Maar helaas. Die vlieger gaat niet op. Hij kent de site maar wil dit jaar (...) niet adverteren. Ook hij staat op de Vakantiebeurs, dus daar zal ik tussen 9 t/m 14 januari 2007 toch naar toe moeten.

Op naar Riva aan het Gardameer, dus afdalen. Ook in Riva bezoek ik nog een camping maar tref de manager niet en de volgende camping die ik bezoek is in Torbole, iets onder Riva aan de andere kant van het meer. Daar is het gigantisch druk en ook de camping staat behoorlijk vol. Hoofdzakelijk met Duitsers want als ik het goed heb begrepen hebben die nog een paar daagjes vakantie en vanuit bijv. Munchen ben je hier zo.

De manager komt pas na de middag, dus even de camping over en even eten.

De bedoeling is om vanmiddag aan het meer van Coldonazzo te overnachten, tenminste als ik nog een camping kan vinden die nog open is.

Via Rovereto ga ik iets noordelijker richting Trento en dan via een binnenweggetje naar Coldonazzo. Aan het begin van het weggetje staat een verbodsbord voor vrachtwagens ... oh jee. Halverwege blijkt waarom. Passeren is niet mogelijk en als ik op een gegeven moment een auto tegenkom moet die de stoep op. Even later een bord met 17% stijging ... ach, ik ben wat gewend .. maar het is een flinke klim met scherpe haarspeldbochten. Maar het stuk is niet zo lang en even later rol ik Calceranica (ja, lekkere plaatsnamen hebben ze hier) binnen. Daar zitten ongeveer 7 campings zo'n beetje naast elkaar. En inderdaad zijn ze allemaal dicht op 1 na. De keuze waar ik ga overnachten is dus niet zo moeilijk.

Camping Fleiola is een leuke kleine camping direct aan het meer en omdat het hier niet zo druk heb ik de plekken voor het uitkiezen. Ik vind een heel mooi plekje direct aan het strand (sorry, vergeten foto te maken ....) en ik weet het met de schotel ook weer net tussen de bomen voor mekaar te krijgen.

Woensdag 4 oktober 2006.

Ik had al gelezen in een campinggids dat de toegangsweg onder een spoorlijn door ging. En ik blijf me erover verbazen hoe krap dat soms is. En dan zijn er toch zeker ook nog wel grotere campers als die van mij:

Even voor de beeldvorming: mn camper is 2,90 hoog (dakraampjes goed dicht dus !!) en 2,35 breed, maar de spiegels steken natuurlijk iets verder uit. Maar goed, stapvoets erdoor ... het gaat allemaal weer goed.

Ik haal nog even wat verse broodjes in het dorp en bezoek nog een aantal campings aan het meer. Ik wil vanmiddag een beetje op tijd klaar zijn omdat ik morgen richting Venetie wil en gezien het aantal campings daar, wil ik dat even goed voorbereiden.

En dus sta ik om 14.00 uur al te plek op camping Levico Terme, wat overigens een hele mooie camping is. Ook dit is de enige camping hier in het dorp die open is en dus mail ik vanavond alle campings die dicht waren en die ik bezocht nog mijn voorstel door. Op deze camping is het wel weer behoorlijk druk en er staan zelfs nog Nederlanders.

Het weer is nog steeds goed en ik besluit ook even een 'handwasje te draaien'. Kan het vanmiddag mooi even drogen. Aan het eind van de middag begint het ineens wat te rommelen in de verte en als de wind opsteekt haal ik de was binnen en doe alles dicht. En ja hoor ... even later valt het met bakken uit de lucht. Want dat is wel een verschil met Nederland: in Nederland kan het de hele dag miezeren, hier is het of ze een emmer leeg gooien en even later is het weer mooi weer.

Ik gebruik de avond om mn verslag bij te werken en heb morgenvroeg om 10.00 uur nog een afspraak met de manager van deze camping. En dan op naar de kust tussen Venetie-Trieste, ca. 200 km. rijden.

Donderdag 5 oktober 2006.

Brrrrrr.... vannacht flink koud gehad. Of dat nou kwam omdat de camping in de bergen ligt of door de fikse regenbui gisteravond waarbij het flink afkoelde, gezien de kou vannacht denk ik beide. Gelukkig is het bij Venetie warmer weer. Zal het 's nachts ook wel wat warmer zijn. 's morgens een mooi gezicht over het Levicomeer:

Het gesprek met Andrea Antoniolli van camping Levico loopt op niets uit. Hij is wel geinteresseerd maar vind de prijs te hoog. Maar hij wil wel met de andere 2 campings in het dorp (die ook gisteravond een voorstel via de mail verstuurd heb) overleggen om samen iets te gaan doen. Ik hoor nog ...

Nadat ik van de servicevoorzieningen gebruik gemaakt heb is mn camper er weer helemaal klaar voor en rijd ik via de "47" en de "53" naar Treviso.

De wolken trekken weg, de lucht klaart op, ik ga de goede kant op:

Onderweg bedenk ik me dat ik schijnbaar ook niet hoefde te betalen. Daar hebben we het helemaal niet over gehad ... dus ...

Op de camping had ik vanochtend al even wat broodjes gekocht en bij San Dona di Piave vind ik een mooie parkeerplaats waar ik een poosje stop. De parkeerplaats is echter onverhard en het stuift er behoorlijk. De ramen dus maar dicht laten, maar de zon brand er aan de andere kant ook flink op dus uiteindelijk na het eten en even mailen toch maar verder gereden.

Ik laat Venezia dus links (eigenlijk rechts) liggen en rijd eerst naar de campings die het verste weg liggen tussen Venezia en Trieste. En waar in ieder geval ook nog enkele campings open zijn.

Mijn bedoeling is om op Centro Vacanze Pra delle Torri in Caorle te overnachten. Maar eerst naar een paar grote campings in Bibione. De 1e camping waar ik kom is alles dicht en dan ook echt dicht. Groot hek voor de ingang en niemand te zien. Bij de 2e heb ik geluk. De receptie is wel dicht maar er zijn mensen aan het werk. Als ik heb uitgelegd wat ik kom doen wordt ik naar een "winterkantoor" in Bibione gestuurd. Daar heb ik een kort gesprekje met directeur die namens alle 3 campings spreekt maar ik word doorverwezen naar een zekere Stuart Lanz. Klinkt niet echt Italiaans maar hij is het wel. En ik krijg zijn mobiele nr. De man houd kantoor in Padova wat niet echt in de buurt ligt bij waar ik nu ben. Eerst maar s bellen dus.

Bibione is trouwens een behoorlijke plaats met ontzettend veel winkels en terrasjes, maar op dit moment vrijwel uitgestorven. Ook niet zo gek als je bedenkt dat deze 3 campings alleen al 1350, 500 en 526 plaatsen hebben. En dan zijn er nog een paar kleinere campings. En uiteraard heel veel hotels en huisjes. Ik blijf me erover verbazen dat alles hier dicht is.  Opvallend is dat de campings die open zijn ook gelijk behoorlijk wat kampeerders trekken. Dus schijnbaar is er wel vraag. Opvallend is ook dat het bijna allemaal Duitsers zijn en af en toe wat Zwitsers. Verder niet. Bijna geen Nederlanders, Belgen, Engelsen of Fransen. En waarom is me niet duidelijk. Het is nu ca. 22/24 graden en de komende week blijft dat ook zo.

Nadat ik in Caorle nog een camping bezocht heb (ook dicht) vind ik even voorbij Caorle Pra delle Torri. Het is inmiddels 17.00 uur geweest en eigenlijk heb ik het wel gehad... en dan werkt de receptioniste ook nog niet echt mee. Ze zit achter een soort van glasplaat (gedeeltelijk) en is niet echt vriendelijk en behulpzaam. Maar na even aandringen weet ik toch haar bazin te bereiken die uiteindelijk de manager van dienst belt. Verder dan dat kom ik helaas niet. Geen interesse. PUNT.

Als ik aangeef dat ik hier wil overnachten geeft ze aan dat het minimum 2 nachten is. Maar goed, het is mooi weer en morgen even een rustdaggie is wel lekker. Kan ik gelijk s kijken of ik de campings die al dicht zijn wel telefonisch kan bereiken.

Plaats 143 is nog vrij en dat vind ik wel grappig want daar heeft mien breurtien 2 maand geleden gestaan. En die zei dat die plek ideaal lag tussen het strand en de toiletten. Scheelt me een ritje met een elektrisch karretje. Ik heb geprobeerd het plaatsnr. op de foto te krijgen maar dat wilde niet goed lukken:

De plek is inderdaad ideaal al moet ik even manouvreren om de schotel tussen de bomen door te krijgen. Maar ik heb ontvangst en als ik snelle hap (soep en pizza) gegeten heb doet zelfs de senseo het. En de plek is trouwens maar EUR 10 per nacht. Da's nog een keer te doen.

Later op de avond drink ik een bakkie leut op het strand en zie de (volle) maan op de zee schijnen. Prachtig gezicht. En ... ik zit gewoon in mn t-shirt. Het is echt nog lekker weer.