Italie, rondje Gardameer, periode dinsdag 26 september 2006 - zaterdag 30 september 2006

Dinsdag 26 september 2006.

's morgens eerst even naar de receptie gelopen maar de eigenaar is er nog steeds niet. Iets zegt mij dat hij er wel geweest, maar dat er gewoon geen interesse is. En ook dat ik hier waarschijnlijk wel zal moeten betalen ... Ik maak weer dezelfde afspraak dat ze mij zullen bellen maar als ik om 10.00 uur nog niets gehoord heb maak ik me klaar voor vertrek. Gezien mn voorgevoel (betalen) maak ik hier ook gebruik van de campervoorzieningen. Ook dat is weer even passen en meten maar het lukt me om alles te verversen.

Bij de receptie blijkt de baas ineens gearrviveerd (ja, ja) maar de receptioniste geeft aan dat hij geen interesse heeft. En ik moet inderdaad (vol) betalen ...

Gauw weg hier. Het weer is overigens behoorlijk beter, het is nog iets bewolkt maar in ieder geval droog.

Via Brescia neem ik weer een stukje autostrada (EUR 2,10 tol) richting Peschiera. Wel grappig, ik reed een poosje achter een vrachtwagen met over de gehele achterzijde een dame in een string .... miste ik bijna de afslag ha ha.

Ik begin aan de zuidoostzijde van het Gardameer omdat daar een aantal grote campings zijn die sluiten of net gesloten zijn. Peschiera sla ik eerst over en begin met de campings in Pacengo en dan via Lazise naar Bardolino. Mn werkwijze werkt prima. Ik heb een lijstje met de campings die hier zitten opgeschreven met de sluitingsdata en grootte gemaakt en de campings liggen allemaal aan 1 weg. Dus goed op de borden letten dat je er niet 1 over slaat en borden staan hier genoeg ... sjonge jonge .... Af en toe moet ik gewoon even stoppen om alle borden te kunnen overzien.

Onderweg doe ik nog even boodschappen omdat ik nog moet eten. Iemand vertelde mij dat het hier zo duur was, maar 4 bolletjes voor EUR 0,71, een pak melk voor EUR 0,49, een fles wijn voor EUR 1,65, dat is toch heel goedkoop ? Of zou dat ook aan het seizoen liggen ? De toeristen weg, dus de prijzen weer normaal. Dat was bij de (vroegere) AH in Ruinen ook altijd zo.

In totaal bezoek ik vandaag maar liefst 8 campings en bij een aantal verloopt het goed. Ik doe nog niet direct zaken maar heb voor de komende dagen wel 3 vervolgafspraken. Nadeel is dat deze campings zo groot zijn dat er nooit 1 iemand een beslissing neemt. Vaak moet het in de familie besproken worden en loopt het via een aantal schijven. Daarom pak ik ook steeds een gebied, zodat ik nog een 2e keer bij een camping langs kan gaan.

Tegen 16.00 uur houd ik het voor gezien en overnacht op camping Delle Rose. Deze camping is al dicht, ik heb vanmiddag even met de directrice gesproken maar die had direct een afspraak. Dus afgesproken om morgenvroeg tegen 10.00 uur verder te praten. Ze is dus geinteresseerd ...

Ik sta nu op het parkeerterrein van deze mooie camping (450 plaatsen, prachtig sanitair !)

en vanavond gaat de poort dicht en is er bewaking. Ze hebben me zelfs aangesloten op de stroom en ik heb mn privetoilet (speciaal voor me open gemaakt) Echt heel gaaf. Zakendoen zou nou helemaal een mooie afsluiting zijn. En .. ik heb zelfs tv ontvangst. En dat is deze week natuurlijk wel belangrijk vanwege de voetbal.

Niet dat ik er echt tijd voor heb vanavond want ik wil alle bezochte campings even kort vastleggen want alleen de campings van vandaag heb ik al zoiets van, hoe zat dat ook al weer ... Vanaf nu ga ik dat direct bijhouden.

Ook moet ik al weer nieuwe setjes contracten maken en ik heb nu stroom, dus kan ik mooi even printen.

Woensdag 27 september 2006.

Om 9.45 uur zou ik dus een afspraak hebben met Alexandra de directrice, maar helaas .. ze is verhinderd. Haar broer komt bij de camper en vraagt of ik mee wil komen naar het kantoor zodat ik hem een presentatie van de campingsite kan laten zien. Mijn Italiaans wordt iets beter maar echte gesprekken kan ik nog niet voeren. Engels beheerst hij niet en Duits gebrekkig ... maar hij lijkt onder de indruk van de site. Hij zal het met z'n zus overleggen.

Voordat ik naar de volgende afspraak ga rijd ik eerst even naar Lido, want daar gaf de receptioniste gisteren aan dat de manager vanochtend bereikbaar zou zijn en ik weet niet hoe laat ik hier weer kan zijn. Zij is echter weer niet aanwezig dus op naar camping Cisano.

Het lijkt of ik hele stukken rijd maar deze campings, ca. 15 in totaal liggen op een strook van ongeveer 10 km. Veel managers moeten vaak even ruggespraak houden en dan is het makkelijk om later op de dag of de volgende week even weer te komen.

Op camping Cisano is iets vreemds aan de hand. Gisteren heel enthousiast, nu geeft de eigenaar aan dat hij dit jaar niet wil adverteren om eerst alles "intern op orde te brengen". Even later komt er vanuit onverwachte hoek een uitleg.

Want als ik weer richting zuiden rijd, kom ik voor de 2e keer door het prachtige plaatsje Lazise. Daar is vandaag een markt en het is er gigantisch druk. Maar ik heb eigenlijk wel even zin om het plaatsje in te gaan, maar de camper is natuurlijk nergens te parkeren. Dus maar naar camping du Parc gereden (daar was ik gisteren geweest) en daar mag ik de camper even parkeren. Als ik de camper uit stap loop ik Wim, de eigenaar van de Kosmos Campingwijzer tegen het lijf. Dat is wel heel erg toevallig. Ik had hem verteld dat ik naar italie ging maar niet welke route ik ging rijden. Hij heeft hier een vakantiehuis en geeft mij een lift naar Lazise omdat hij z'n vrouw nog op zou halen.

Zelfs de auto parkeren kost nog enige moeite en zijn vrouw vinden nog veel meer. Dus pakken we maar een terrasje en vraagt hij mij hoe het gaat. Ik ben wat voorzichtig want we zijn nu natuurlijk concurrenten. Maar als hij mij voorstelt om voor mij wat contactpersonen op te schrijven van campings die ik nog moet bezoeken kunnen we allebei vrijuit praten haha.

Hij geeft ook aan dat camping Cisano in principe is overgenomen door de eigenaar van een van de grootste campings aan het Lago di Garda, camping Bella Italia, maar dat de huidige eigenaar zich er nog niet bij neer wil leggen. Dat is dus wat vanochtend bedoelt werd....

Als Wim z'n vrouw gevonden heeft besluit ik nog even door het plaatsje te slenteren (want het is te warm om er flink de pas in te zetten)

en dan via het strand naar camping du Parc te lopen. En dat is dichterbij dan ik verwacht had.

Daarna ga ik richting Peschiera om daar de campings te bezoeken. Helaas doe ik niet echt concreet zaken. Wel weer vervolgafspraken en morgen heb ik om 9.00 uur, 10.00 uur en 11.00 uur afspraken op campings in de buurt. Voor de middag wil ik dan nog bij Bella Italia zijn om daar met Sergio, de manager, te praten. En dat is een belangrijke afspraak want Bella Italia is naast Cisano ook eigenaar van Serenella in Bardolino. Ja ja .. ik raak hier al aardig ingeburgerd ...

Bij camping Butterfly in Peschiera houd ik het voor gezien. Ik zoek een plekje en heb morgenvroeg een afspraak met de directrice. De camping kan me nog niet echt bekoren maar ik sta met een aantal campers bij elkaar en de toiletten zijn schoon en vlakbij.

Terwijl ik mn mails beantwoord en dit verslag maak kijk ik met een schuin oog naar PSV, sjonge wat een slechte wedstrijd en dan nog winnen ook.

Donderdag 28 september 2006.

Op tijd naar de receptie maar de vogels zijn al weer gevlogen. De Nederlandse receptioniste had me al gewaarschuwd dat ze "afspraak is afspraak" hier niet echt kennen. Dus weer terug naar de camper, nog even naar de beurs kijken en dan naar mn volgende afspraken. Ik begin er een beetje een hard hoofd in te krijgen of deze afspraken wel nagekomen worden.

Bij de 1e camping is eigenaar Antonio gelukkig aanwezig. Het gaat niet accoord met wat ik voorgesteld heb maar wil wel een basisvermelding op de site. Is mn bezoek in ieder geval niet voor niets. Bij de 2e camping in Pacengo is de eigenaresse, senorina Biondani, gelukkig ook aanwezig. Maar helaas, als ik de presentatie wil geven weigert hun internetverbinding. Maar ik ben niet voor 1 gat te vangen en als ik op mn eigen laptop alles heb laten zien gaat ze accoord met een uitgebreide advertentie. YES !

Dan naar Bella Italia in Peschiera. Spannend want dat is een hele grote vis. Nog groter dan ik verwacht had want tijdens de afspraak met Sergio blijkt dat ook Butterfly (waar ik vannacht overnacht heb en waar ik verwoede pogingen doe om de eigenaren te spreken ..) onder dezelfde groep/familie valt.

Bella Italia is echt een reuzencamping met in de zomer meer dan 12.000 gasten. Ongelooflijk !

Het gesprek loopt redelijk goed maar uiteraard moet il padrone eerst beslissen...

Zo, nu heb ik ze gehad aan de zuidoostkant van het meer, ik steek nu over naar de zuidwestzijde van het meer waar ook heel veel campings liggen. Onderweg nog 3 campings. Bij 1 kan ik mn presentatie doen, maar bij de andere 2 laat ik informatie achter en ga ik morgen weer naar toe.

Ik heb me overgegeven aan de Italiaanse gewoonte om tussen de middag niets te doen. Ze lunchen vaak van 12.00 - 15.00 uur en dan is er op de meeste campings niets te doen. Recepties zijn vaak wel open, maar de mensen die je moet spreken zijn dan vaak niet aanwezig.

Na enig zoeken vind ik een (illegaal) plekje in de schaduw en ga even lekker rustig van mn net gehaalde broodjes en koffie genieten. Ondertijd bereid ik me voor op de campings die ik hier vandaag nog wil bezoeken en beantwoord ik mn mails.

In 1,5 uur weet ik daarna nog 3 campings te bezoeken. Op de 1e is de eigenaar niet aanwezig maar die komt speciaal voor mij naar de camping. Lijkt goed. Hij is ook heel erg geinteresseerd maar het lijkt niet te gaan lukken. De 2e camping is dicht en niemand aanwezig en ook de 3e is dicht maar daar weet ik eigenaar nog te vinden in de afgesloten receptie, de stiekemerd !

Onderweg ben ik door Moniga del Garda gereden. Ik had al een bord zien staan dat er geen vrachtwagens en bussen door het dorp mochten, maar ten eerste ben ik geen van beide, ten tweede wist ik niet waarom en ten derde zocht ik een camping in het dorp.

Na 100 meter komt er ineens een vernauwing en als ik door de bocht kijk zie ik dat het verderop niet veel beter wordt. Het is echt heel smal. Typisch zo'n Italiaans weggetje dwars door een dorp waar in Nederland al lang paaltjes gestaan hadden. Op een gegeven zie ik een krant uit een brievenbus steken en verwacht deze uit de brievenbus te rijden. Bij elk uitstulpsel (lampen, brievenbussen, etc.) moet ik bijna stapvoets langs. En doordat het geen muurtjes zijn maar gewoon hoge huizen lijkt het allemaal nog smaller.

Enfin... ik rijd er heelhuids door, geen dakgoot geraakt ha ha.

Tegen 16.15 uur ben ik het zat en om te voorkomen dat ik in het drukke verkeer terecht kom ga ik weer richting Peschiera. Onderweg ga ik nog even weer langs een camping waar ik vanochtend geweest ben, maar de manager is nog steeds niet te vinden. Dus op naar de Butterfly. Daar word ik weer lachend verwelkomt door de Ned. receptioniste die mij aangeeft dat haar baas met iemand anders moet overleggen. Tja, dat heb ik inmiddels bij Bella Italia begrepen...

Hetzelfde plekje waar ik vanochtend stond is nog vrij en ik sta tussen een Oostenrijkse, Zwitserse en Duitse camper in.

Mooi, kan ik vanavond mooi voetbal kijken .. YES, Heerenveen door !!

Alle wegen hier op de camping hebben namen van componisten. Ik sta aan de Via Beethoven welke uitkomt op de Via Puccini en deze komt weer uit op de Via Schubert. Ik krijg nog verstand van componisten ook zo. Even kijken, oh ja .. Via Verdi, Via Haendel, Via Brahms, Via Bach, Via Rossini (is dat geen motorrijder ?) en Via Ravel. Heel apart... De huisjes waar ik op uit kijk hebben ze allemaal in het geel geschilderd. Maar wel allemaal net een andere kleur geel.

Vrijdag 29 september 2006.

Bij de receptie geven ze aan dat de 1e nacht gratis was en dat ik voor de 2e nacht EUR 10 moet betalen. Da's toch netjes !

Daarna weer opnieuw richting het zuidwesten van het Gardameer. Daar liggen met name bij de plaatsen Moniga del Garda, Manerba del Garda en San Felice del Benaco veel campings. Overigens zijn deze campings wel een stuk kleiner dan de campings boven Peschiera.

Maar eerst nog even een paar flinke campings bij Sirmione bezoeken, nl. Garda Village en San Francesco. Bij Garda Village weet ik door te dringen tot de commercieel directeur, die me even te woord staat, bij San Francesco heb ik voor de 3e keer geen succes (manager niet aanwezig).

Via Desenzano del Garda rijd ik niet weer opnieuw door Moniga del Garda, waar ik gisteren bijna vast kwam te zitten en de 1e camping waar ik terecht kom is camping la Rocca in Manerba. De eigenaar daarvan is niet aanwezig, dus bezoek ik e eerst een paar campings in de omgeving en ga rond de middag weer terug naar la Rocca. Heerlijk wat een rust. De camping ligt iets op een heuvel en samen met de tegenover gelegen camping heb je hier een prachtig uitzicht over het Gardameer omdat ze beide iets op een heuvel liggen.

Bij camping la Rocca heb ik een gesprek met senore Livio wat dus niet de eigenaar blijkt te zijn maar een bedrijfsleider. Hij is echter zeer geinteresseerd als ik hem een presentatie heb gegeven en hij zal een goed woordje bij de eigenaren doen. Ondanks dat de ervaring heeft geleerd, dat als je niet direct een handtekening krijgt, je geen succes behaalt, heb ik hier toch een goed gevoel bij.

Na het gesprek mag ik de camper even de camping oprijden om te eten. Ik mag zelfs even stroom pakken. En het toilet gebruiken. Want ik pas me nu toch maar aan, aan de Italiaanse gewoonte om tussen de middag, tussen 12.00 en 15.00 uur niet te gaan werken. Dus even lekker in de schaduw eten en mn mails ophalen en uiteraard even naar de beurs kijken.

Tegen 15.00 uur vertrek ik weer. De rit gaat verder naar San Felice del Benaco waar ik ook weer een aantal campings bezoek. Helaas zijn er een aantal dicht maar soms weet ik me toch nog de receptie in te lullen. Op camping Eden heb ik succes. Deze camping gaat morgen dicht, dus ik ben net op tijd.

De Italiaanse eigenaar is aanwezig, maar spreekt nauwelijks Engels/Duits. Gelukkig biedt de Hongaarse receptioniste Timea uitkomst want zij spreekt zelfs een beetje Nederlands. De eigenaar heeft weinig tijd en zet ongelezen een handtekening en geeft Timea opdracht het verder af te wikkelen. Oke ...

Mn laatste camping vandaag is camping Ideal Molino in San Felice del Benaco. Een kleine camping en ondanks dat ik net bij camping Eden vandaan kom (wat ook een mooie camping is) is Ideal Molino (omdat er nog een oude watermolen op de camping is) een waar paradijs.

De toegangsweg is zoals hier bij veel campings: alsof ze je niet willen hebben als je een camper of caravan hebt. Op camping Gardiola, ook in San Felice moest ik een haakse bocht nemen waarbij ik een paar keer moest insteken om de bocht door te komen. En dit is de toegangsweg naar Ideal Molino:

Direct gelegen aan het Lago di Garda, echt schitterend ! Ik vind een mooi plekje en na enig manoevreren heb ik tv ontvangst. Als ik het eten klaar heb zet ik een stoel en tafel langs de betonnen rand en eet met het uitzicht op het Gardameer. Schitterend !

De Nederlandse eigenaresse Ingeborg is niet aanwezig maar morgenvroeg wel.

's avonds uiteraard naar Grijpstra en naar Baantjer gekeken en verder niet zo veel gedaan. Want het was me het weekje wel ... sjonge jonge wat een campings heb ik gezien deze week.

Zaterdag 30 september 2006.

Zo'n beetje de laatste dag dat de campings aan het Gardameer geopend zijn, een uitzondering daargelaten. Ook de camping waar ik nu sta gaat dicht en de paar gasten zijn aan het opbreken. Ik geniet nog even van het uitzicht:

Ingeborg heeft geen interesse en ik moet zelfs vol betalen bij de receptie (nou ja op EUR 0,35 na dan ..). Leuk niets verdiend en dan ook nog de camping betalen... nououou..

De 1e camping die ik vandaag wil bezoeken ligt in Toscolano. De route gaat via Salo en Gardone, sjonge jonge wat een prachtige panden hier. Overal mooie gebouwen en kerken. Maar helaas zo druk en smal dat ik nergens kan parkeren. Op Campeggio Toscolano word ik gastvrij ontvangen maar ik word verwezen naar de zustercamping in Simone (10 min. onder Riva). Oei, dat wordt lastig want mijn bedoeling is om langs het Lago d'Idro te rijden. Als ik de camping afrijd ook hier weer een krappe toegang (wel een mooie dit keer):

In Toscolano ga ik nog even boodschappen doen en dan richting Idro. Een uurtje later eet ik mn nog warme stokbrood op aan het Lago d'Idro. De eerste camping ligt in Anfo, aan de linkerzijde van het Idro meer. Volgens de gids gaat deze camping vandaag dicht maar als ik aan kom kijkt de eigenaresse heel verbaasd en maakt gebaren dat de camping gesloten is. Gezien haar kledij (....) verwacht ze geen gasten meer, maar staat me toch te woord en ik krijg de gelegenheid om een presentatie te geven.

Ze verwijst me echter door naar Jeroen, een Nederlander die net buiten het dorp een vakantiecomplex heeft. Jeroen is president van alle vakantieaccommodaties rond het Idromeer. Maar als ik daar aan kom blijkt Jeroen op vakantie te zijn. Dat schiet wel op zo.

Dus dan maar naar de plaats Idro. Mijn bedoeling is daar te overnachten op camping Azur Rio Vantone want die is namelijk de hele maand oktober nog open. Als ik een plekje gevonden heb loop ik even naar camping Belvedere want de eigenaar daarvan, Sergio, zit ook in het bestuur. Maar ook Sergio is niet aanwezig ...pfff. Maar de receptioniste wil m wel even bellen en we spreken telefonisch af om maandagochtend even om tafel te gaan zitten.

Als ik bij de camper kom bedenk ik me dat ik eigenlijk vandaag geen spat opgeschoten ben. Gelukkig maakt het feit dat ik voldoende ampere heb (dus SENSEO !!) en tv ontvangst, veel goed. Ik ga nog even buiten lezen want het is heerlijk weer.

Na het eten even het verslag bijwerken en de rest van de avond vind ik het eigenlijk wel goed.

Morgen blijf ik hier staan. Het is mooi weer en ik moet nog wat administratieve dingetjes afwikkelen. En maandag is er weer een dag !