Periode woensdag 17 oktober - zaterdag 20 oktober 2012, incl. slotwoord. Route Bellaria, Ravenna, Bologna, Ellmau, Schwarzenau, Lemelerveld.

Woensdag 17 oktober 2012.

Oei ... gisteravond voor het eerst sinds een maand de lange broek aan gehad. Ik ga natuurlijk steeds iets noordelijker en we komen steeds verder in het seizoen. Overdag kun je daar nog niet zo veel van merken, maar 's avonds wordt het wel wat frisser. En vannacht dus ook ... Dus vanochtend eerst maar even een warme douche.

Na mn ontbijt kruip ik nog even achter de laptop. Voor vandaag (laatste werkdag in Italie) heb ik 4 afspraken op de planning staan. De 1e om 10.45 uur in Cesenatico en dus maak ik me even na 10.00 uur klaar voor vertrek. Want op Happy Camping Village moet je dat wat eerder regelen dan op een andere camping .. want hier moet eerst de stroomkast van het slot.

En dus moet je eerst richting receptie en dan maar hopen dat ze een beetje snel komen. Maar ik heb geluk. Ik zie een onderhoudsmannetje lopen en hij heeft ook een sleutelbos aan zn riem hangen (stoer hoor :-). En hij is al vlak bij de camper dus even later heb ik alles weer aan boord en ga ik op pad.

In Cesenatico bezoek ik Cesenatico Camping Village, onderdeel van Club del Sole. Deze groep ken ik goed, maar het is me tot nu toe nooit gelukt om zaken te doen. Als ik meld bij de receptie blijkt ook hier een wisseling in de campingdirectie te hebben plaatsgevonden. De receptionist herkent me (waarvan is me niet duidelijk... eerdere bezoeken ? beurs in Utrecht (ik werk altijd vanuit hun stand ...) en geeft me de gegevens van de nieuwe directeur en zal bovendien zorgen dat deze mn voorstel ontvangt.

Even later draai ik weer de SS16 op. Mn volgende bestemming is Marina di Ravenna. Ook vaste prik, want elk jaar bezoek ik de groep Gestione Campeggi om hun contract te verlengen. De eigenaar heb ik gisteren al telefonisch gesproken en hij is er vandaag helaas niet. Maar hij heeft me gevraagd de stukken even af te geven en ik heb toch nog een andere afspraak vlakbij dus ....

Ook met dit gesprek ben ik vrij vlot klaar en dus ben ik uiteindelijk een uur eerder dan gepland bij Adriano Camping Village (ook Club del Sole ...). Ook hier weer de gebruikelijke taferelen .... er komt iemand uit de receptie en die schreeuwt "chiuso .. chiuso !!" (=dicht) Hij heeft schijnbaar mn reclame op de auto niet gezien ha ha. Ik vertel hem dat ik een afspraak heb met campingdirecteur Roberto en ik krijg te horen dat hij over 10 minuten zal arriveren.

Nou kun je dat in Italië normaal gesproken rustig verdubbelen, maar heel verrassend arriveert even later Roberto. Ook Roberto ken ik inmiddels een flink aantal jaren en het gesprek is goed. Hij moet mn voorstellen even bespreken, maar gaat in ieder geval akkoord met de verlenging van de promotie van de mobilhomes --> http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2735/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Roberto gaat er gelijk weer vandoor want hij heeft nog een afspraak en ik maak even een rondje over de camping. Wat ze zijn flink aan het vernieuwen en twee jaar geleden is er een prachtig nieuw zwemparadijs gerealiseerd. Voor komend seizoen staan de sportterreinen op het programma om vernieuwd te worden.

Zo .... op naar mn laatste adresje van vandaag --> Centro Turistico Citta di Bologna. Dit is tevens mn eindbestemming van vandaag en vanaf de kust ongeveer een uurtje rijden. Onderweg stop ik even om wat te eten.

Ik had trouwens vandaag de afspraken bewust zo gepland want bij Bologna is het altijd errrruuug druk. En als je Bologna wilt bezoeken houd er dan rekening mee dat je op de buitenste ring gaat rijden. De binnenste ring is voor het doorgaande verkeer en kent nagenoeg geen afslagen. Dus als je aan het begin gelijk verkeerd zit :-) ... heb je pech.

Om je een indruk te geven:

links zie je de 6-baans binnenring en ik rijd zelf op de buitenring die ook soms nog weer 8-baans is vanwege de vele op- en afritten. Even verder neem ik de afslag en even later rijd ik de camping op.

Campingdirecteur Daniele (man) is aanwezig en even later is niet alleen het probleem (betaling) opgelost, ik kan hier ook overnachten.

Een plekje zoeken op deze mooie camping is op zich geen probleem, maar het kost me wel enige moeite om een plek te vinden waar ik de schotel tussen de bomen door krijg:

Op de achtergrond zie je het sanitairgebouw en dat is hier prima geregeld. Mooie grote douche en wc-ruimtes en zelfs wc-papier. Ik zet niet zo vaak sanitairgebouwen op de foto maar hier wil ik wel een uitzondering voor maken:

Over de hele lengte van de camping loopt een netjes aangelegd voetpad:

Echt druk is het niet en de eigenaar gaf net aan dat het buiten het seizoen moeilijk is om gasten te krijgen. Vlakbij de camping is een groot Fiera (beurs-) gebouw en Bologna staat erom bekend dat er veel "bouw" beurzen gehouden worden. En de bouw ligt ook hier in Italië behoorlijk stil en dus weinig beurzen of weinig animo.

De stad Bologna is trouwens een bezoek meer dan waard. Eerlijk gezegd vind ik het 1 van de mooiste steden van Italie en ik zou heel graag de stad nog een keer in willen. Ik heb de stad voor het laatst bezocht op 17 oktober 2008 .. inderdaad op de dag af precies 4 jaar geleden. Van mn bezoek heb ik een uitgebreid verslag gemaakt met heel veel foto's --> http://www.waarisdemol.nl/italie20086index.html

Centro Turistico Citta di Bologna is trouwens een prima uitvalsbasis voor een bezoek aan de stad. Want de bus stopt op de camping ... makkelijker kan het niet !

Wil je meer informatie over de camping, kijk dan even op: http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2699/vakantiewoning/emilia-romagna/italie

Als ik de camper te plek heb, kruip ik nog een tijdje achter de laptop, werk mn verslag bij en ga rond 18.30 uur met het eten aan de slag. Morgen ga ik Italie verlaten. Mn eindbestemming voor morgen is Ellmau ... wordt vervolgd.

Donderdag 18 oktober 2012.

Ook vanmorgen pak ik even een warme douche en kruip daarna nog even achter de laptop om wat dingetjes te regelen. Vandaag ga ik - zoals gezegd - naar Ellmau, een ritje van zo'n 5 uur.

En dus vertrek ik rond 9.30 uur van de camping. Op de snelweg aangekomen blijkt al direct dat het hier inderdaad druk is. Ik duik de binnenring op die hier 4 rijstroken breed is. Daarnaast dus de buitenring met 2 - 3 rijstroken en aan de andere kant van de vangrail hetzelfde verhaal. Sjonge jonge.

Het is even goed oppassen, maar even later heb ik Bologna achter me gelaten. Volgens de ANWB routekaart is Modena het volgende knooppunt. Iets ten noorden van dit gedeelte waren dit jaar een aantal aardbevingen/aardschokken en volgens de campingdirecteur van Centro Turistico Citta di Bologna zat de schrik er bij de bevolking na de aardbevingen in L'Aquila in april 2009 goed in. Veel bewoners van Bologna welke in flatgebouwen woonden kwamen naar de camping (net buiten de stad) om daar te overnachten in tentjes. In Bologna viel de schade mee, maar iets ten noorden van de lijn Bologna - Modena was er in mei dit jaar veel schade en vielen er 22 doden te betreuren.

Op en vanaf de snelweg is van deze schade niets te zien en even later neem ik de afslag bij Modena en ga ik richting Verona. Gek genoeg heb ik dit stuk nog nooit gereden. De meeste keren reed ik via Frankrijk terug. Maar dat was nog in de tijd dat ik pas eind november terug naar Nederland ging. En in bijv. 2008 en 2009 moest ik wel via Frankrijk terug omdat we in Montpellier op een beurs stonden.

Dit keer rijd ik dus terug via Oostenrijk en Duitsland, maar ik heb geen winterbanden en heb dus goed naar het u weer gekeken de afgelopen dagen. Zeker op de Brenner. Daar viel afgelopen maandag nog sneeuw, maar nu zijn de voorspellingen prima. Het weer is echt perfect en bovendien heb ik weinig oponthoud. Even later ben ik Verona gepasseerd en rijd ik verder over de Autostrada del Brennero. Voor mij rijd trouwens de bus van FC Midtjylland:

een bekende Deense sportclub. Ik dacht dat ze alleen bekend waren van het voetbal, maar ze schijnen ook een zeer goede handbalafdeling te hebben. En ik heb niet kunnen zien "wat er in zat ...".

Als ik Trento ben gepasseerd zie ik steeds meer sneeuw op de bergen en het uitzicht is echt geweldig:

Even voorbij Bolzano stop ik even voor een korte break en als ik mn broodjes verorberd heb ga ik nog even tanken en een vignet kopen voor de Oostenrijkse Autobahn (EUR 8). En daarna weer op pad. Naarmate ik dichter bij de Brenner kom is er meer sneeuw op de bergen:

en even later zie ik het zelfs "onder me".

De witte stroken bij de huizen zijn sneeuwresten. Oei .. zo komt het wel erg dicht bij.

Even later begin ik aan de afdaling en hier is het oppassen geblazen. De weg is hier 3 stroken breed en op de rechterstrook bevindt zich 1 lange strook vrachtwagens die hier niet harder mogen dan 40km. per uur. Ik rijd zelf rond de 100km. per uur en omdat er af en toe wel s een chauffeur uit de rij gaat om even om de vrachtwagen voor hem heen te kijken en ik de middelste baan volledig (qua breedte dan he !) nodig heb, rijd ik in het midden van de linker en de middelste strook. Da's wel zo veilig. Kmoet alleen even goed op het achterop rijdende verkeer letten. Ik ga dan uiteraard wel aan de kant :-)

Rond 14.30 uur rijd ik langs Innsbruck en wat opvalt is dat je hier niet harder mag dan 100km. per uur. Dat geven althans de matrixborden aan. Ik heb het nog even nagevraagd bij mn broertje en volgens mij is dat om smog te voorkomen. Tja ...

Om 15.15 uur rijd ik het terrein van Buchau nr. 7 in Ellmau. Het terrein van Pension Appartementen Hartkaiser waar mn broertje en zn vrouw eigenaar van zijn. Als ik de camper te plek heb, kruipen we even met "een glaasje drinken" in het zonnetje en kletsen we lekker bij.

Even na 17.00 uur gaan we richting de Ellmau Fussball Arena want de boys van mn broertje moeten voetballen. Helaas heb ik de camera vergeten en da's jammer want het uitzicht vanaf het veld ... wauw !!

En waarschijnlijk hebben de mannen ook te veel van het uitzicht genoten want tegen het altijd lastige FC Brixen verloren ze uiteindelijk met 0 - 2 ...

Terug bij de camper kruip ik even vlug achter de laptop en daarna gaan we samen eten. Om 23.30 uur kruip ik onder de wol en maak ik me op voor een koude nacht ... met misschien wel sneeuw.

Vrijdag 19 oktober 2012.

Nou ... de kou viel reuze mee. En sneeuw heb ik ook niet gezien. Dat had zo maar gekund want mn broertje woont op 850m. hoogte en dan wil er 's nachts nog wel s sneeuw vallen. In de winter ligt het er in ieder geval metershoog.

Ik kruip nog even achter de laptop om wat telefoontjes te plegen en maak me rond 9.30 uur klaar voor vertrek. Ik neem afscheid van mn familie en ga verder huiswaarts.

Vandaag is mn eindbestemming - zoals inmiddels gebruikelijk - Camping Mainblick in Schwarzenau ... iets voor Würzburg. Een ritje van zo'n 4 a 5 uur ... afhankelijk van de drukte. Op de heenreis heb ik er in ieder geval bijna een hele dag over gedaan omdat ze toen om de paar km. met de weg bezig waren en het toen verschrikkelijk druk was.

Dat lijkt nu wel mee te vallen. Iets voor Munchen ga ik nog even tanken en bij Munchen is het - zoals gewoonlijk - wel heel druk, maar eenmaal verder richting Nurnberg kan ik wat meer van de prachtige herfstkleuren genieten:

Even na 12.00 uur stop ik even voor een lunch en pas als ik uit de camper stap merk ik hoe warm het is ... sjonge jonge ...

Als ik weer de snelweg op rijd zie ik dat het 25 graden is ... ach, gelukkig hoef ik niet meer aan het werk ha ha.

Iets verder - bij wegwerkzaamheden - sta ik even in de file, maar da's maar even. Even later ben ik ook Nurnberg gepasseerd en als het van 6- naar 4-baans gaat is het weer oppassen geblazen. Het wordt nu toch steeds drukker en regelmatig moet ik flink in de remmen:

En eerlijk gezegd ben ik blij als ik even voor Wurzburg bij Schwarzenau de afslag kan nemen. Want verderop lijkt het opnieuw stil te staan. Onderaan de snelweg gooi ik bij een tankstation vast de tank weer vol. Hoef ik dat morgen in ieder geval niet meer te doen en even later rijd ik de camping op.

Ik word vriendelijk verwelkomd door de eigenaren en even later heb ik de camper te plek:

Ook hier is het nog flink warm en om de warmte wat buiten te houden doe ik aan de zonkant de screens dicht.

Het kost me enige moeite, maar als ik eenmaal een bakkie senseo tot me genomen heb lukt het me om mezelf achter de laptop te hijsen. Mailtjes beantwoorden en in ieder geval ook even weer mn verslag een stuk bijwerken.

Terwijl ik met het verslag bezig ben hoor ik dat er inmiddels flink wat files staan op het stuk waar ik langs gegaan ben. Bij München veel files, bij Nurnberg staat een file van 12km. en ook bij Würzburg staat een file. Goede keuze dus om buiten de spits om te rijden. Morgen de rest !

Als ik het verslag klaar heb is het etenstijd. Zoals gebruikelijk op de laatste dag van mn reis --> visfilet met rijst en kerriesaus. Normaal gesproken om de camper wat te verwarmen (de visfilet moet 45 min. in de oven), maar dat is nu niet echt nodig. Maar het is ook gewoon lekker .... stom he :-) ?!

En daarna vind ik het wel genoeg voor vandaag...

Zaterdag 20 oktober 2012.

Vandaag nog een stukkie van bijna 600km. dus op tijd er uit en na een paar bakken koffie ben ik om 8.30 uur klaar voor vertrek. Er is echter een probleempje ... het is echt enorm mistig. Oei ... da's niet fijn op de snelweg.

Maar als ik even later de snelweg op draai suizen de BMW's en de Audi's me al weer voorbij. Schijnbaar valt het dus op de snelweg wel mee.

Ik rijd heel even richting Wurzburg en pak daarna weer de A7 richting Kassel. Qua drukte bevalt me dit goed, ze zijn alleen op het 1e stuk op ongelooflijk veel plaatsen met de weg en met bruggen bezig. Omdat het niet druk is kost me dat niet heel veel extra tijd, maar met de camper geeft het wel wat vertraging. Het duurt even voordat ik weer "op gang" ben, zeker als het berg opwaarts gaat. Dit stuk is ook wat heuvelachtiger, misschien daarom met caravan niet aan te bevelen ?

Er rijden trouwens wel veel caravans, maar dat zijn met name Duitsers en heel veel naar huis kerende Denen. Denen rijden trouwens altijd met 2 caravans. In Noorwegen zie ik dat ook heel vaak.

Van de mist heb ik trouwens geen last al duik je soms (op onderstaande foto in de verte) wel weer een mistig gebied in:

De herfstkleuren zijn trouwens prachtig:

De rit verloopt voorspoedig totdat ik Kassel voorbij ben en ik via de "44" richting Dortmund/Paderborn rijd. Op de parkeerplaatsen had ik al gezien dat er heel veel "gele mensen" rondliepen, maar ook op de weg begint de "gele massa" steeds drukker te worden. Op de radio had ik al gehoord dat Borussia Dortmund vanmiddag tegen Schalke moet en normaal gesproken zitten er 80.000 mensen in het Westfalenstadion en dus besluit ik nog maar even door te rijden totdat ik de afslag naar Paderborn/Bielefeld gehad heb.

Dat blijkt een goed plan, want even later is het een stuk rustiger op de weg en pak ik de 1e P om even een broodje te eten. Even later bereik ik Bielefeld en helaas .. het stuk snelweg wat nu al meer dan een half jaar klaar ligt is nog steeds niet in gebruik. De vorige keer dat ik hier langs kwam (mei 2012) had ik het idee dat het "eindstuk" niet klaar was, maar volgens mij is dit wel het geval. Nou ja ... er zal wel een reden voor zijn.

Het stuk loopt nu nog steeds door de stad en als het niet druk is valt het best wel mee. Vlakbij de Ikea zie ik dit:

WAUW !! wat een mooie kleuren. Mooi rood is niet lelijk ha ha.

Even later zit ik weer op de snelweg richting Osnabruck en vanaf daar kan ik flink doorrijden en even voor half 3 rijd ik Nederland binnen. En trouwens ... naarmate ik dichter bij Nederland kom, gaat ook de temperatuur naar beneden. En uiteindelijk moet zelfs de kachel aan ... sjonge jonge ....

Zo .... datwast. Ik kom nog met een slotwoord .... laturrr.

Slotwoord:

Ik ben weer terug van een 5-weekse reis door Italië. De 1e dagen onderweg en in het noorden van Italië, later ... via het Gardameer richting Toscane. Halverwege Toscane ben ik het binnenland ingetrokken. Dit probeer ik altijd zo veel mogelijk te vermijden, domweg omdat dat teveel tijd kost. Maar soms vraagt een situatie om een uitzondering en dus ben ik dit keer in Sarteano en later Assisi en Lago Trasimeno geweest.

Ook Rome heb ik weer bezocht al heb ik niet veel meer dan 3 campings gezien. Daarna ging de rit weer oostwaarts en ben ik via Abruzzen, Marche en Emilia Romagna weer richting Oostenrijk/Nederland gereden.

Terugkijkend moet ik toch constateren dat het een "zware rit" geweest is. En dan bedoel ik met name zakelijk. De kosten rijzen de pan uit (dieselprijs ca. EUR 1,80) en de campings hebben te lijden onder de crisis. En dus ik ook. Dat vertaalt zich met name in moeizame verlengingen en slecht betalen. Maar goed, als ik Italië nu niet bezocht had waren de problemen nog groter geweest.

Dacht ik dat ik in Italië zo langzamerhand "de krenten wel uit de pap" had en geen nieuwe contracten meer kon afsluiten, toch heb ik dit jaar weer een aantal leuke contracten kunnen regelen. Zowel voor de Kosmos Campingwijzer en Recreatie Media (www.campings.nl) als voor mn eigen website www.vakantiewoningen-in-europa.nl.

Wat het weer betreft is september, oktober echt een prima tijd om te reizen. Het was nagenoeg continue boven de 20 graden, al zijn de avonden natuurlijk wel een stuk korter (vroeg donker). En Italië is gewoon een heeeeerlijk land met een grote verscheidenheid. Prachtige steden, mooie stranden, vriendelijke mensen, heerlijk eten. Italië staat volgend jaar zeker weer op mn lijstje !!