Mn 2e week (deel 2) op Sicilië. Vanaf donderdag 25 - zondag 28 maart 2010. Route San Vito Lo Capo, Isola delle Femmine, langs Palerma, Finale di Pollina.

Donderdag 25 maart 2010.

Gisteravond heb ik nog s goed nagedacht over het wel of niet naar Kroatië gaan. Mn bedoeling was om per 1 april over te steken van Bari naar Dubrovnik, zodat ik dan nog een maand had om langs de kust van Kroatië noordwaarts te trekken.

Maar 1 april ga ik niet redden. Na dit weekend ben ik nog wel een 1,5 week onderweg op Sicilië en door Zuid-Italië om Bari te bereiken en de planning was om het weekend van 1 mei weer terug te zijn in Nederland. Dat zou betekenen dat ik maar iets meer dan 2 weken in Kroatie zou kunnen zijn en dat is me veel te kort.

Bovendien heb ik privéredenen om eerder terug te gaan, dus zoals het er nu uit ziet ga ik wel richting Bari maar daarna langs de Adriatische Kust noordwaarts richting Pescara, Ancona en Venetië. De bedoeling is dan om het weekend van 17/18 april weer terug te zijn in Nederland....

Goed, vandaag maar 's met mn presentaties voor Mol Travel aan de slag want ik heb er nog behoorlijk wat te doen. Ook vandaag is het weer wat bewolkt, dus prima weer om achter de laptop te zitten ha ha.

Halverwege de ochtend loop ik even richting het restaurant en krijg weer een cd in de handen gedrukt ha ha. Nouououou ... ik wilde alleen maar even een broodje halen :-)

Aan het eind van de ochtend heb ik 2 presentaties klaar en nog wat administratie gedaan. Na "mn lunch" wil ik met de 3e aan de slag, maar op de site van de klant vind ik wel mooie foto's van de kamers, maar niet van de buitenzijde van het pand. Dus loop ik daar denk ik ook maar even langs. Kan ik zelf even een foto nemen.

En dus loop ik even later met mn camera eerst richting strand:

Tja ... ondanks dat de lucht ook nu niet strakblauw is, is het water toch heel licht van kleur:

Echt druk is het niet. Het is ook niet te geloven eigenlijk. Het is nu volgens mij iets van 21/22 graden, op de stranden in Nederland zou het dan behoorlijk druk zijn, maar hier niet:

Direct langs het strand loopt een fraaie boulevard met palmbomen en aan de andere kant van de straat een eindeloze rij hotels en restaurantjes:

Ook in het centrum van San Vito Lo Capo kun je zien dat het behoorlijk toeristisch is. In de zomer kun je hier vast niet zoals nu een foto midden op de straat nemen:

Er zijn trouwens wel toeristen, natuurlijk van de camping maar ook van de ontelbare pensions/hotelletjes/b&b's. Echt niet normaal. Als je hier op een hoek van een willekeurige straat gaat staan en je ziet geen hotel, b&b of camere staan dan moet je echt 's naar de oogarts. De straat waar Hotel Abbadia (de 3e klant) aan ligt heb ik zo gevonden. Na een tijdje denk ik dat het misschien wel handig is om het huisnummer even te gaan opzoeken. Ja hoor ... nummer 263 ...

Zo ... weer een kilootje afgevallen ha ha. Halverwege kom ik trouwens nog het gemeentehuis tegen:

Ziet er iets anders uit dan het gemeentehuis in Dalfsen ha ha.

Als ik foto's van het hotel gemaakt heb en terug loop naar de camping loop ik nog even bij het huis van Frank langs. Nee niet Frank Boeijen. En nee ook niet Frank Rijkaard ... die andere Frank (zie hierboven).

Even later krijg ik de enorme puist weer in beeld. Die berg ligt vlak naast de camping, nog een geluk dat de schotel niet die kant op gaat ha ha:

Terug in de camper ga ik weer verder met mn presentaties en mn verslag even bijwerken. Morgen ga ik weer verder. Morgenmiddag heb ik een afspraak op een camping vlakbij Palermo en daar blijf ik ook overnachten. Morgenvroeg heb ik een afspraak bij een camping hier vlakbij. Allebei FAITA campings, dus ik ben benieuwd.

Aan het eind van de middag loop ik nog even richting "mn kantoor" en heb opnieuw een zeer leuk gesprek met eigenaar Antonino, de kok en tolk 1 (Santo). Ze proberen me iets over Couscous uit te leggen. Ik geef aan dat ik dat in Frankrijk wel s gehad heb ... oei fout fout .... Dat was heel wat anders. Hier wordt het met zeevruchten bereid en in september is er zelfs rond het Couscous een waar dorpsfeest. Als Santo een klant moet helpen proberen de andere mannen me aan het verstand te krijgen hoe het bereid wordt en hoe het smaakt. Maar we komen er niet uit en dus moet ik proeven ha ha. (een volgende keer zal ik het dus waarschijnlijk ook niet snappen...). Vervolgens krijg ik er nog een of ander sterk drankje bij. Mmmm.... het smaakt allemaal prima.

In de camper maak ik mn 4e presentatie af en ga daarna even eten. Vanavond nog 2 en dan ben ik met de presentaties rond San Vito Lo Capo in ieder geval bij. Sjonge jonge ... Sicilië begint behoorlijk te vullen zo. En ik moet ook nog een aantal villa's plaatsen...

Vrijdag 26 maart 2010.

Vanochtend nog even de laatste presentatie online zetten, broodjes halen en afscheid nemen bij het restaurant en iets na 10.30 uur rijd ik van de plek. Ik loos nog even vuil water en ga dan richting Camping El Bahira.

Deze camping ligt ca. 3 km. voor San Vito Lo Capo direct aan de Golfo di Cofano:

Echt heeeel erg mooi !

Je kunt het niet helemaal goed zien maar iets voor die punt welke in zee loopt staat een auto. Het zijn Nederlanders en ze zitten heerlijk in die baai te zonnen ... pfff, had ik ook wel even zin in eigenlijk.

Gisteren heb ik gebeld met de camping voor een afspraak. Maar als ik even na 11.00 uur de receptie binnen loop is de eigenaar niet aanwezig. Hij wordt wel direct gebeld (nu pas ?) en de receptioniste geeft aan dat hij er over 15 minuten wel is.

Ja ja ... Ik heb dus in ieder geval wel een half uurtje over. En dus pak ik mn camera en loop ik even over deze grote camping.

Over groot gesproken ... wat dacht je van deze cactussen:

Ze zijn in werkelijkheid groter dan op de foto te zien is. Want ze staan achter het plateau van het zwembad, ca. 2 meter lager. Ik kan het niet goed inschatten, maar volgens mij zijn ze zeker 6 meter hoog !!

Op de camping ligt een fraai zwembad en er zijn behoorlijk wat voorzieningen.... en overal dat uitzicht:

Als ik een half uurtje later bij de receptie ben is de eigenaar natuurlijk nog steeds niet gearriveerd...

Wel grappig ... de camping gaat morgen (vrijdag) pas open, maar eerst komen er 2 Zwitserse stellen die een mobilhome willen huren en vervolgens Duitsers met een caravan. Maar die Italianen doen daar niet zo moeilijk over.

En dus wordt iedereen vriendelijk ontvangen.

Om 11.45 uur is dan eindelijk de eigenaar gearriveerd en even later zit ik met hem en de receptioniste (om evt. met de taal te hulp te schieten) in gesprek. Een half uurtje later sta ik met een aantal fraaie contracten buiten. Van tevoren weet je dat nooit, maar toen ik over deze camping liep dacht ik "dat moet toch lukken".

Voor meer info over de camping en de mobilhomes zie --> www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3044/vakantiewoning/sicilie/italie.

Even buiten de camping besluit ik echt op een heel vervelende plek even wat te eten:

Sjonge jonge wat is het hier mooi !!!

Rond 13.00 uur ga ik weer verder. Mn einddoel vandaag is Camping La Playa in Isola delle Femmine, iets van 10 km. voor (westzijde) Palermo. Een ritje van bijna 1,5 uur.

Onderweg richting de kustweg "187" stop ik in Castelluzzo nog even om te tanken. Na het tanken vraag ik de pompbediende of ze ook ruitenvloeistof heeft want die is helemaal opperdepop. (of er is een slangetje lek).

Ze pakt een gieter, vult die met water en even denk ik dat ze er alleen maar water in wil gooien. Maar dan pakt ze een buisje met ruitenvloeistof, gooit dat in het reservoir en vult m vervolgens met water. Maar bij het afrekenen rekent ze daar niets voor. Nu heb ik natuurlijk ook voor EUR 93 getankt dus ze zal er toch wel wat aan verdienen, maar om er nou niets voor te geven.

Ik wil haar vervolgens dan maar EUR 2 fooi geven, maar ze is standvastig en geeft aan dat het zo wel goed is. Als ik het gebouwtje uit loop probeer ik het nog 1x en leg de EUR 2 in een schaaltje. Maar ze heeft me gezien en komt me na .. bijna kwaad ha ha. Toch wel weer toppunt van vriendelijkheid. Niet te geloven !

Na een half uurtje draai ik bij Alcamo de snelweg op richting Palermo. Deze snelweg (door mij gedoopt als de Gouden Regen Monte Autostrada):

is trouwens prima en bovendien tolvrij. De kustweg zal uiteraard - direct langs het strand - mooier zijn, maar het uitzicht hier is ook zeer fraai:

of deze "met een toefje slagroom":

Vlak voor Palermo neem ik de afslag naar Isola delle Femmine en even later rijd ik de camping op.

Mn contactpersoon is echter niet aanwezig, maar we hadden ook nog geen tijd afgesproken. De receptioniste vraagt me of 19.00 uur goed is ? Tuurlijk ...

En dus ga ik op zoek naar een plekje, raak nog even met Nederlanders (Friezen) aan de klets en zet de camper te plek. Eerst even "uitblussen" want het is behoorlijk warm.

Daarna kruip ik nog even achter de laptop en even op tijd met het eten aan de slag omdat ik om 19.00 uur bij de receptie moet zijn.

Dit keer is mn afspraak er wel op tijd, maar echt makkelijk is het gesprek niet. Er zijn ... eh.... wat probleempjes op de camping en we komen niet tot overeenstemming. En dus spreken we af om morgenavond nog een keer om tafel te gaan. Wel kunnen we een deal maken over: 2x overnachting - WIFI - ruil (tegen bijbetaling) presentatie Mol Travel. Kijk voor meer info over deze camping maar even op:

Als ik terug ben in de camper krijg ik niet veel meer uit handen en dus kruip ik nog even voor de tv. Morgen blijf ik hier nog een dag en ga dan zondag langs Palermo weer wat richting Messina. Wanneer ik weer terug ga naar het vasteland weet ik nog niet.

Zaterdag 27 maart 2010.

Als ik wakker word is het al weer lekker aan de temperatuur. En dus bedenk ik me dat ik misschien vandaag ook nog wel even kan wassen. Twee uurtjes later heb ik de was hangen. De zon schijnt en het waait ook behoorlijk, dus dat droogt snel. Maar daar komt later op de ochtend verandering is als een Duitse camperaar besluit zn camper zo dicht langs mn was te zetten, dat niet alleen de wind en de zon weg is, maar hij bovendien met zn uitlaat in mn beddengoed staat te ronken. En net als ik denk "wat een eikel" zet ie m nog wat dichter langs mn waslijn. Als het nu van de andere kant waait, waait het tegen zn camper aan. Grrrr....

Het meest irritante vind ik nog dat ik inmiddels alleen op een veldje sta en er is echt plek zat !

Maar goed, ik heb me ingehouden, een nieuw lijntje gespannen en de was (wel een beetje demonstratief natuurlijk ha ha) op een andere plek opgehangen.

Ondertussen heb ik vanochtend mn verslag bijgewerkt en wil ik vanmiddag nog 2 presentaties online zetten en mn verhuursites vast wat gaan bijwerken. Tussen de middag even een broodje (hier vanochtend gehaald op de camping) eten en verder achter de laptop. Ook vandaag schijnt de zon volop, maar gaandeweg de middag begint het steeds harder te waaien. En dus niet echt fijn om buiten te zitten. Maar de was is in ieder geval droog en aan het eind van de middag heb ik alles weer opgeruimd.

Ook dit keer weer op tijd eten want ik heb om 19.00 uur een vervolgafspraak bij de receptie. En .. met succes ! Want even na half 8 stap ik de camper weer in met een mooi contract. Het gaat wel mooi zo met de "FAITA-campings".

De rest van de avond zit ik deels achter de laptop en voor de tv. Morgen ga ik er trouwens weer vandoor. Hij lijkt me toch wel een goed idee om op zondag (in de hoop dat het dan wat rustiger is) langs Palermo te rijden. De volgende camping heb ik al gebeld en de eigenaar wil me wel te woord staan (had anders maandagochtend wel gekund ..)

Zondag 28 maart 2010.

Omdat ik nog WIFI heb kruip ik vanochtend na een lekkere douche direct achter de laptop. Mailtjes beantwoorden, boekingen afwikkelen en mn verhuursites bijwerken.

Gisteravond is er trouwens nog behoorlijk wat binnengerold. Dat heb ik gisteravond niet meegekregen omdat ik de screens dicht had, maar er staat nu een Zwitserse caravan naast, en iets verderop zijn nog 2 Franse campers en een enorme (tuurlijk) Duitse caravan bijgekomen. Ik schat dat er hier nu zo'n 15 campers en caravans staan. Zo is het eigenlijk nu hier op de meeste campings wel zo.

Omdat ik vanochtend de tijd nog moet verzetten is de ochtend zo voorbij. Ik maak nog even een foto van mn plekkie hier:

En loop nog even naar de kust. Nee, niet naar het strand .. want ook hier is geen strand. Dat begint me nu toch zo langzamerhand wel op te vallen ... er zijn best veel en mooie stranden (zoals in San Vito Lo Capo), maar de meeste campings liggen niet direct aan het strand. Alleen Camping Scarabeo ligt direct aan een fraai zandstrand.

Omdat het zondag is heb ik mezelf verwend met 2 heerlijke croissants, of zoals ze hier op Sicilië worden genoemd: cornetta. Ja ... zeg het maar ... precies ....ik dacht ook direct aan een lekkere aardbeiencornetto.

En daarna maak ik me klaar voor vertrek. Om 13.00 uur ben ik klaar, groet de eigenaren van de camping nog even en rijd van de camping.

Even later draai ik de autostrada E90 richting Palermo op. Eerst is er nog niets aan de hand, maar dan ineens houdt de snelweg op. Ik heb er uiteraard goed voor gewaakt dat ik niet dwars door het centrum hoef, maar opeens duiken er stoplichten op en begin ik toch wel te twijfelen. Maar zowel mn navigatiesysteem als de borden geven aan dat ik goed zit. Het is natuurlijk nog wel een rondweg, maar ik had verwacht dat deze om de stad zou lopen. Nou, dat doet ie dus niet. Hij loopt wel om het centrum, maar ik ben nu wel heel erg blij met mn keuze om hier op zondag langs te rijden want het is nu al behoorlijk druk. Net als bij Catania ook hier weer geen strepen op de weg:

En dus "dwarrelt" iedereen maar wat over de weg. Mijn tip: houdt gewoon het midden aan, dat is het veiligst. Op de rechter"baan" is het het gevaarlijkst, invoegen gebeurt zonder te kijken en tot 2x toe zie ik iemand een oprit als afrit gebruiken. En op de linker"baan" rijd je nooit snel genoeg en dan halen ze je wel van rechts in.

(het is nu maandagmorgen dat ik met dit verslag bezig ben en heb net even mn Ned. buren gevraagd of ik misschien niet toch verkeerd ben gereden, maar ook zij waren hier met de caravan langs gekomen ... dus .... bij Palermo is er geen snelweg om de stad !! )

Even later neemt de drukte af en heb ik de stad achter me gelaten. Mn eindbestemming vandaag is Camping Rais Gerbi in Finale di Pollina op zo'n kleine 1,5 uur rijden van de vorige camping. Ik heb nog even getwijfeld of ik na Palermo nog een stuk kustweg zou nemen, maar volgens mij loopt de kustweg tot aan Cafalu niet langs de kust (klinkt wel u logisch he) en heb je vanaf de autostrada zelfs een mooier uitzicht omdat deze weg hoger gelegen is.

De autostrada wordt op een gegeven moment wel een tolweg, maar als ik bij Pollina de tolpoortjes gepasseerd ben moet ik EUR 1,80 betalen. Daar hoef je nou ook weer niet wakker van te liggen.

Nu rijd ik wel naar de kustweg "113" want de camping ligt aan de kustweg. En hier loopt de kustweg wel direct langs de kust met af en toe schitterende vergezichten. WAUW !

Het is alleen jammer dat het wat bewolkt is, maar de temperatuur is nog steeds prima.

Even later rijd ik Camping Village Rais Gerbi op. De eigenaar weet dat ik kom, maar we hebben niet duidelijk een tijd afgesproken. Bij de receptie is niemand te bekennen, maar ik heb een lijstje met mobiele nummers van alle FAITA-camping-eigenaren (is goud waard !) en dus bel ik de eigenaar en even later zitten we in gesprek. Halverwege het gesprek worden we gestoord door 2 mannen die binnen komen. De eigenaar loopt direct naar ze toe en komt even later terug met de vraag of we het gesprek straks kunnen voortzetten. Want hij moet die mannen nu spreken. Ik krijg een vaag verhaal over verkiezingen (dat klopt ... dat is vandaag en morgen hier in Italie .. maar ik heb ook begrepen dat er in deze omgeving niet gestemd hoeft te worden) ... en krijg hier wel wel weer ... eh.... bepaalde gedachten bij (net als op de vorige camping).

Ik besluit dan eerst maar een plekje voor de camper te gaan zoeken. Het 1e stuk (aan de wegkant) bestaat uit vrijwel alleen maar mobilhomes en bungalows, maar tussen het spoor en de kust zijn fraaie plekken voor campers en caravans. Spoor ? Ja ... de trein gaat zo'n beetje door het midden van de camping. Heb je daar geen last van dan ? NEE. Sterker nog ... waar ik nu sta hoor ik m niet eens terwijl het spoor zo'n 50 meter verderop ligt. De camping bestaat uit terrassen. Op het terras "boven mij" zijn grote plekken gemaakt en daar staan de meeste campers. Een Nederlandse camper staat direct aan het spoor, maar dat ligt wel ca. 25 meter lager en gaat een stuk onder de camping door.

Die man vertelde dat hij de trein wel hoort, maar ik sta dus 50 meter verderop een terras lager en heb daardoor geen last van de treinen en bovendien een geweldig uitzicht !

Wel heel grappig --> ik kom hier weer de Nederlanders tegen welke naast me op Camping Spartacus in Pompei stonden en die ik eerder al aan de kust bij Rome tegen kwam. Ze hebben hetzelfde rondje gemaakt als ik. Terwijl zij 1,5 week geleden op Camping La Timpa stonden, stond ik iets verder op Camping Jonio in Catania. Van andere Nederlanders hadden ze gehoord dat ik op Camping Jonio stond. Ha ha .. hoezo ik ben wereldberoemd op Sicilië :-)

En daarna zijn we eigenlijk achter elkaar aangereden, maar hebben we ook op steeds verschillende campings gestaan.

Als ik de camper te plek heb neem ik nog even een bakkie senseo en ga weer terug richting de receptie. Daar wikkelen we het gesprek af en ook hier sluit ik weer "het maximale" af. Ook voor Mol Travel wil de eigenaar een vermelding. Kijk voor meer info maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3045/vakantiewoning/sicilie/italie.

Terug bij de camper kruip ik nog even achter de laptop. Daniela, de eigenaresse van de vorige camping had me al aangegeven dat haar camping en Camping Rais Gerbi hetzelfde WIFI systeem gebruiken. En inderdaad - na enige moeite - lukt het me met dezelfde code in te loggen. Super !