Via Abruzzen, Marche, Gardameer huiswaarts. Vanaf maandag 12 - zondag 18 april 2010. Route Roseto degli Abruzzi, Cupra Marittima, Porto Sant'Elpidio, Numana, Bellaria, Lido degli Scacchi, Peschiera del Garda, Ellmau, Kinding, Hohensyburg (bij Dortmund), Lemelerveld inclusief slotwoord.

Maandag 12 april 2010.

Sjonge jonge wat is het toch koud ! Echt niet normaal ... Dus gelijk het kacheltje maar even aan. En maar direct beginnen met plannen. Even later heb ik het rond al zijn een aantal dingen nog niet zeker. Zo weet ik nog niet of mn contactpersoon van de 2e afspraak wel op het tijdstip dat ik er ben, kan zijn. Het is nu natuurlijk wel wat lastiger omdat ik nu op doorreis ben. Als ik hier in november langs kom zou ik bijv. wel een middag of zelfs dag kunnen wachten. Maar dat gaat nu niet.

De 1e afspraak heb ik in Cologna, slechts 6 km. gelegen van Roseto. Dan denk je: mwoah .... paar minuten. Tja .. niet dus. Ik doe er 20 minuten over ...

Eurcamping waar ik afgelopen nacht gestaan heb ligt aan de zuidzijde van Roseto en Camping Stork waar ik zo de afspraak heb ligt aan de noordzijde van Cologna. Je moet dus eerst beide plaatsen door en volgens mij is het daar gewoon echt altijd druk. Onderweg zie ik trouwens dat het 7 graden is. (om 10.00 uur !!) Dat kan niet kloppen denk ik, maar even later staat er 8 graden ... dus het is echt koud !

Vlakbij Camping Stork begin ik te twijfelen waar het ook al weer was. En als ik op dat moment een bordje met camping zie besluit ik de onderdoorgang te nemen. Want ook hier loopt het spoor weer continue vlak langs de kust. Aan de weg stond aangegeven dat deze 3 m. hoog is, maar als ik er vlak voor sta, staat er max. 2,90 m. Oei ... dat kan ook maar net. Want ik ben 2,87 meter (inclusief schotel), maar dan moet ik niet even "opstuiteren" of zo. Dus stapvoets onder het spoor door. Eigenlijk met de gedachte dat ik hier toch eerder ook langs ben gekomen. Maar als ik aan de andere kant ben zie ik dat dat niet het geval is. Een andere camping dus.

Enne ... ik ga nu natuurlijk niet weer terug ! Dus blijf ik langs het strand rijden en even later sta ik voor Camping Stork.

Het gesprek met de nieuwe directeur verloopt moeizaam, maar het resultaat is goed. Even later zit ik weer achter het stuur en dit keer een ruime onderdoorgang, maar wel weer een ander probleem. Er zit een behoorlijke "knik" in en ik heb het gevoel dat ik dat niet ga halen. De tunnel is gelukkig breed genoeg en dus ga ik er iets schuin onder door. Ik kom toch nog iets aan de grond, maar verder geen schade. Sjonge jonge .... een afspraak met hindernissen ha ha.

De volgende afspraak heb ik iets verderop. Ik word hartelijk ontvangen, maar de parkmanager heeft slecht nieuws. De directeur moest naar een bijeenkomst en komt pas om 15.00 uur weer terug. Tja ... daar kan ik nu niet op wachten. Dan maar contact via de telefoon en mail houden (ging om een voorstel wat ik vorig jaar gedaan had ...).

Ik rijd nu de Abruzzen uit en besluit weer een stuk snelweg te pakken. Want de kustweg SS16 is hier echt giga druk en helemaal in de steden San Benedetto del Tronto en Grottammare. Net ten noorden van Grottammare pak ik weer de afslag en draai weer de SS16 op voor mn volgende afspraak: Camping Calypso bij Cupra Marittima. Ik zit nu inmiddels in de provincie Marche en ook hier weet ik overal goed de weg.

Even later draai ik de camping op, maar eigenaresse Milva heeft geen tijd (khad een afspraak "zonder tijd" gemaakt) en de receptioniste vraagt of ik later terug kan komen. Eh ... nee dus.

Maar het is inmiddels al 12.30 uur en over een uur heeft ze wel tijd. Samen met de receptioniste zoek ik even een plekje waar ik met de camper kan staan en ik heb zelfs stroom. Tijd voor een broodje en een bakkie senseo !

Het gesprek met Milva verloopt ook moeizaam. Dat komt ook omdat de campings voor dit seizoen niks meer willen doen. Niet echt verrassend natuurlijk en ik ben er wel op ingesteld. Maar soms lukt het niet om iemand te overtuigen.

En dus doe ik voor Recreatie Media geen zaken, maar ze gaat wel akkoord met een vermelding op Mol Travel. Voor meer info over deze camping, kijk maar even op: VOLGT.

Zo straks heb ik een paar afspraken voor morgenvroeg geregeld, maar misschien dat ik vanmiddag ook nog een afspraak heb. Daar kan ik pas rond 16.00 uur over bellen en dus heb ik net Milva gevraagd of ik hier nog een paar uurtjes kan blijven staan. Is geen probleem en ik kan zelfs even van WIFI gebruik maken, ook al kan het volgens haar niet zo zijn dat ik verbinding in de camper kan hebben. Nou wel dus ha ha.

Om 15.40 uur besluit ik er vandoor te gaan en vast richting de camping te rijden waar ik nog wil afspreken. In Pedaso laad ik nog even mn Italiaanse abonnement op en ga weer de snelweg op. Het weer is trouwens helemaal omgeslagen.

Het zonnetje komt er wat door en het is inmiddels weer droog. En het is ook veel aangenamer qua temperatuur.

Bij Porto San Giorgio neem ik de afrit weer en draai weer de SS16 op. Even verder stop ik even om te kijken of het nog lukt met de afspraak, maar dat gaat helaas niet lukken. En dus rijd ik door naar Camping Le Mimose in Porto Sant'Elpidio. Een vast adres voor mij en eigenlijk wilde ik er geen gebruik van maken. Want ze zijn er altijd supervriendelijk en ik wil daar geen misbruik van maken. Maar het is domweg de enige geopende camping hier, dus er zit niet anders op.

Om 16.30 uur heb ik de camper weer te plek. Niet op mn vaste stekkie want het heeft hier volgens mij flink geregend want is behoorlijk zacht. En dus laat ik de camper maar (deels) op het pad staan:

De camping ligt trouwens direct aan zee (rechtsachter - op de foto - de camper).

Voor meer info over deze camping, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/2706/vakantiewoning/marche/italie of in mn verslag van 30 oktober 2009.

Ik kruip nog even met een bakkie leut achter de laptop en ga daarna met het eten aan de slag. Na het eten even afwassen en gelukkig hoeft mn kacheltje vanavond niet meer aan.

Dinsdag 13 april 2010.

Vannacht heerlijk geslapen en na een lekkere warme douche ben ik er helemaal klaar voor. Want het belooft een lastig daggie te worden. In ieder geval de afspraken van vanochtend ...

De 1e afspraak is in Numana op een klein kwartiertje rijden en we hebben afgesproken dat ik er tussen 10.00 en 11.00 uur zou zijn. En dus kruip ik nog even met een bakkie Senseo achter de laptop en werk mn verslag nog even bij.

Om 9.30 uur maak ik de camper klaar voor vertrek en even later rijd ik de camping af. Hier in Porto Sant'Elpidio weet ik ook goed de weg en ik neem de Lungomare ("langs de zee"). Want die route is niet alleen mooier, maar het gaat ook sneller dan over de SS16 met al die stoplichten. Bovendien heb ik hier een hogere onderdoorgang. Even later zit ik aan de noordzijde van het stadje en draai weer de kustweg SS16 op. Even voor Civitanova Marche draai ik weer de snelweg op. Bij de op- en afrit is het trouwens altijd giga druk !

Bij Porto Recanati sla ik weer af en even na 10.30 uur rijd ik Camping Numana Blu op. Ik ben de camper nog niet uit of ik zie al dat het foute boel is. De eigenaar is megadruk en ik ben bang dat ik mn potje geduld tot op de bodem moet leegeten. In november heb ik ook een (verlengings-)gesprek met de eigenaar gehad, maar toen kwamen we er niet uit. Het gesprek is nu anders (kost me een half uurtje als ik uit moet leggen waarom...) en op een gegeven moment roept ie "maak de contracten maar klaar".

Dus ik krijg een buro en stoel toegewezen, maak de contracten klaar .... maar inmiddels is de eigenaar al weer gevlogen. De secretaresses weigeren m te bellen ...."hij heeft het druk" krijg ik te horen. Dus moet ik wachten ....wachten .... wachten ... Een van de secretaresse zet me een bakkie (1 slok) espresso voor, maar als ik die helemaal (.....) op heb is mn geduld op. Want ik heb zo nog een afspraak (met zn vader trouwens) en dit schiet niet op zo.

Volgens de vriendelijke secretaresse welke me net koffie bracht zijn ze een nieuw zwembad aan het bouwen, daar moet ik maar even gaan kijken. Uiteindelijk vind ik m, gooi een lasso om zn nek en trek m mee naar de receptie.

Nou ja ... zo is het niet helemaal gegaan, maar uiteindelijk heeft ie wel alles getekend en daar ben ik heel blij mee. Want Camping Village Numana Blu is een heel mooi park. Voor meer informatie kijk maar even op: VOLGT.

Ik vind trouwens dit stukje Marche (dus van Porto Recenata tot aan Sirolo) de mooiste plek om aan de kust in de Marche te verblijven. Prachtige stranden (ook met mooie baaien, kijk maar s op de foto's in mn verslag van 4 november 2009), de autostrada en de spoorlijn zijn ver weg en de omgeving is zeer fraai !

Mn volgende afspraak is al even apart als de 1e (tja .. familie van elkaar ha ha), maar mn opzet is geslaagd. Met veel geduld en een stukje vasthoudendheid heb ik toch gekregen wat ik graag wilde. Dus ...

Van Numana rijd ik weer richting autostrada en draai vlak onder Ancona (bij Osimo) weer de snelweg op. Vraag niet hoe ... want ik heb dit hier nu geloof ik voor de 4e keer gedaan en ik snap er nog steeds geen hout van hoe het hier allemaal in elkaar krioelt. Zonder navigatiesysteem en zonder borden kun je het hier echt wel vergeten de oprit naar de snelweg te vinden. Echt niet te geloven !

Bij Senigallia neem ik weer de afslag want ik wil nog even naar de super. Eenmaal weer op de SS16 krijg ik het nog aan de stok met de eigenaresse van een tankstation. Het bord aan de weg geeft een dieselprijs aan van EUR 1,16 ... maar als ik mn tank vol willen gooien zie ik dat de literprijs op EUR 1,256 staat. Ik zie het nog net op de tijd en omdat de eigenaresse er vlakbij staat spreek ik haar erop aan. Ze mompelt iets van "oh sorry ... vergissing".

Uit principe vertik ik het om hier te tanken en rijd weg. Ik zie haar met een soort van sleutel naar het bord lopen, maar als ik een eindje weg ben keert ze halverwege het bord weer om en loopt terug. Wel duidelijk toch ?!

Oppassen dus ... geloof nooit de borden aan de weg, maar kijk ook goed wat de literprijs bij de pomp is. Ik heb een tank van 100 liter. Reken maar uit wat het scheelt ....

Als ik boodschappen gedaan heb rijd ik door en vindt een eindje verder de camping. Ik weet dat iets verder een parkeerplaats is, want het is 13.30 uur en ik heb wel zin in een broodje. Dus ga ik even eten (met een bakkie leut) en om 14.00 uur rijd ik naar de camping. Ik noem bewust de naam niet want ik ben er min of meer pisnijdig weggegaan. Ik ben al een aantal jaren met die lui in gesprek. Vorig jaar in november had ik het bijna rond en op de Vakantiebeurs gaf een ander familielid van de camping aan dat ik de volgende keer zeker langs moest komen. Maar dit keer werd ik door pa opgevangen en die was eh ... niet echt vriendelijk. Ik kreeg nauwelijks de gelegenheid mn verhaal te doen en de zoon die me op de Vakantiebeurs uitnodigde zei niets ....

Dat laatste gebeurt wel vaker. Op de Vakantiebeurs zijn ze vaak met groepjes (campingeigenaren) bij elkaar en sommige vinden het dan leuk om gewoon interessant te doen. Nou ... als hij me dat de volgende keer weer flikt krijgt ie de wind van voren ! Ik rijd de kustweg weer op en als even verder het zonnetje begint te schijnen kalmeer ik weer wat ha ha. Bij Fano pak ik weer de snelweg want ik wil nog een stukkie rijden. De camping waar ik wil overnachten ligt net iets boven Rimini en de afslag naar Bellaria is gelukkig ook net boven Rimini. Want als het niet nodig is probeer dan de SS16 bij Rimini te mijden want daar staat bijna de hele dag file !

Om 15.30 uur rijd ik Happy Camping Village op. De eigenaresse is niet aanwezig en dus zoek ik vast een plekje op. Maar ik ga eerst even de camper goed verzorgen (vuil water lozen, schoon water tanken) en als ik een mooi plekje gevonden heb, komt de receptionist de stroom aansluiten. En me vertellen dat de eigenaresse nu wel gearriveerd is. Dus loop ik met m mee. Het gesprek met eigenaresse Marianna verloopt zeer goed en ondanks dat de contracten nog niet getekend zijn, zijn ze wel opgemaakt en heb ik akkoord. Superrrr !

Terug bij mn plekkie op Happy Camping voel ik me ook weer helemaal Happy ! Al met al is het vandaag toch behoorlijk goed gegaan. Terwijl de Senseo al weer pruttelt ga ik met de planning voor morgen en donderdag aan de slag en als dat ook geheel volgens plan is ingevuld kan mn dag niet meer stuk ... En al helemaal niet omdat ik deze foto's weer in de korte bokse gemaakt heb, want het zonnetje schijnt weer:

Er staan trouwens behoorlijk wat campers en caravans hier op de camping. Niet zo veel als met Pasen want toen stond de camping helemaal nokkienokkie vol.

Kheb mooi zicht op het strand .... een heerlijke plek !

Woensdag 14 april 2010.

Het was hier vannacht heerlijk rustig en dat is eigenlijk onbegrijpelijk. Want de camping ligt midden tussen de (volle) bebouwing van Bellaria. Sowieso niet zo "mijn gebied" hier. Veel te druk en alles helemaal volgepropt. Kmoet er dan ook niet aan denken om hier in de zomer te moeten zijn ...

Mn 1e afspraak heb ik vanochtend om 11.00 uur in Casal Borsetti en dus kruip ik nog even achter de laptop om wat te doen. Om 9.30 uur loop ik richting receptie om het "stroommannetje" op te halen want hier hebben ze de stroomkasten weer allemaal afgesloten. Die loopt gelijk mee en dus rijd ik rond 9.45 uur van de camping en draai even later weer de SS16 op.

Een van de eerste plaatsen waar je dan langs rijd is Cesenatico (waar ik meestal overnacht) en de camperplaats daar staat nagenoeg helemaal vol. Ongelooflijk ... ik schat dat er zo'n 40 campers staan. De camperplaats ligt trouwens vlakbij de SS16, daar zal het dus niet zo rustig zijn geweest ...

Dit stuk SS16 richting Ravenna is weer een echte Italiaanse weg. Het is echt niet normaal meer. Het is dat de weg behoorlijk breed is want je moet gewoon de gaten zien te omzeilen. Een tip: volg de lijn van de vrachtwagen voor je. Want die hebben vaak goed zicht en slingeren ook over de weg. En dat is hier trouwens best nog riskant want omdat de weg zo breed is, wordt er ook regelmatig tussen het verkeer door ingehaald. Zij zijn nu trouwens - eindelijk - met sommige stukken aan het werk. Niet meer het "plak- en smijtwerk" wat ik vorig jaar nog beschreef: ------- Vanochtend van Cesenatico richting Ravenna waren ze zo'n stuk aan het repareren. Ze zetten dan een gedeelte van de weg af en mikken vanaf dat stuk dan gewoon ruw asfalt in de gaten. Voor de duidelijkheid, die gaten bevinden zich dan op het stuk waar het verkeer overheen rijdt ! En het lijkt wel of ze wachten met asfalt gooien totdat er weer een vrachtwagen aan komt. Dan rijdt het gelijk lekker in zeker ?! ------ maar eindelijk gewoon hele stukken eruit en opnieuw asfalteren.

En net als je denkt dat je het ergste gehad heb kom je bij Ravenna op een stuk. Dat is echt verschrikkelijk ! Er zijn 2 rijbanen, maar iedereen rijdt in het midden van beide banen zodat je beter de gaten kunt ontwijken... eigenlijk is het gewoon lachwekkend. Iets voorbij Ravenne neem ik de SS309 richting Venezia en iets verderop bij de stoplichten stop ik achter deze auto:

Een Roemeen, maar wel met heeeeeeeeeeeeeeele mooie naam ha ha. En een mooi emailadres: marcel@marcel.com.ro ...

Bij Casal Borsetti neem ik de afslag. Vorig jaar op 10 november heb ik hier nog op een mooie camperplaats overnacht (zie verslag van 10 nov. 2009), maar nu rijd ik door naar Residence Mare Pineta waar ik een afspraak heb. Het park is nog gesloten, maar als ik aan kom rijden zit ook alles potdicht. En dus bel ik de eigenaar of hij er al is. Nee dus ... over 45 minuten pas. De wat ? We hadden toch om 11.00 uur afgesproken ? Ja, dat klopt ... maar ik ben verlaat...

Tja, dan heb je weinig keus. En dus pak ik mn laptop en ga wat werk doen. Om 11.45 uur komt er een auto aan en die neemt een andere ingang. Dus ik weer de eigenaar bellen of hij dat was. Niet dus....nog steeds onderweg. En dus neem ik ook de andere ingang en zit even later in gesprek met de secretaresse en een andere eigenaar. Binnen 10 minuten is alles geregeld en het bezoek van de andere eigenaar wacht ik niet af. Had ie maar op tijd moeten zijn ha ha.

Mn volgende afspraak is om 14.00 uur een half uurtje verderop en ik wil nog eigenlijk even langs mn vriend Tiziano in Lido di Spina. Telefonisch krijg ik m niet te pakken, maar ik rijd toch even naar de camping (ook gesloten) en klets even bij met de mensen bij de receptie onder het genot van een bakkie leut. Een van hen wil al weer het mannetje van het onderhoud bellen, omdat ze ervan uit gaat dat ik hier weer wil overnachten. Maar ik vertel haar dat ik dat heel graag weer in november kom doen...

Buiten de poort eet ik nog even een broodje en moet daarna nog een lekker fris probleempje van mn toilet oplossen. En daarna ga ik weer op pad. Mn volgende afspraak heb ik bij Riccardo (waar ik inmiddels ook mee bevriend ben geraakt), maar die kan helaas niet direct een beslissing nemen. Het gaat om 2 nieuwe campings, dus de moeite waard. Ook deze camping is nog gesloten en dus kruip ik weer in de camper en rijdt naar de paar kilometer verderop gelegen Camping Florenz in Lido degli Scacchi.

Daar word ik herkend door de receptionist en da's knap want ik ben hier 3 jaar niet geweest. Ik heb een keer een afspraak met de eigenaar gehad, maar dat was op het "winter" kantoor in het prachtige stadje Comacchio iets verderop. En dat leidde niet tot resultaat. De eigenaar is niet aanwezig op de camping en dus laat ik de info achter en krijg maar liefst 2 dames mee die me de plaats wijzen. Vlak bij het strand vinden we een mooi plekje al zijn de plaatsen niet al te groot en kan ik ook gewoon (door takken/bomen) de draai haast niet krijgen om de camper op de plaats te krijgen. Met hulp van een Nederlandse buurman lukt dat uiteindelijk wel en even later kan ik aan het werk.

Want !! op deze camping hebben ze gratis (en ook nog prima werkend) WIFI en dat komt me goed uit, want ik moet veel "online-werk" doen. Ik moet er nog wel even opmerking bijplaatsen. De WIFI is wel gratis, maar dit keer moet ik wel de overnachting betalen (EUR 15) en dat is inmiddels al weer een hele tijd geleden. Maar goed, de eigenaar hier is ook niet aanwezig en dus kan ik ook niet wat regelen. Dit is mn plek hier:

Ik ben via de regenpijp van het sanitairgebouw naar boven geklommen, toen (door de pannen te verschuiven) over de panlatten verder gegaan en uiteindelijk vanaf de nok deze foto's gemaakt. Goed hè ?!

De rest van de middag zit ik achter mn laptop. Helaas dit keer zonder Senseo want op deze camping is niet voldoende ampère beschikbaar. Eigenlijk niet te geloven .... dat verwacht je toch op Sicilië of in Zuid-Italie, maar niet hier in Emilia-Romagna !

Mijn diner bestaat vanavond uit bami. Onder het eten even tv kijken, daarna afwassen en de rest van de avond verder achter de laptop. Gisteravond ben ik het voetbal helemaal glad vergeten, maar nu zit ik er om 22.30 uur klaar voor en zie SCH een prima wedstrijd afleveren tegen PSV. Maar ja ... het gaat ook nergens meer om.

Donderdag 15 april 2010.

Vandaag ga ik weer verder. Op naar mn laatste afspraak welke ik vanmiddag om 15.00 uur heb aan het Gardameer. Dat is ongeveer 2,5 uur rijden van hier en dus kruip ik eerst nog een tijdje achter de laptop om nog wat dingetjes te regelen.

De bedoeling is om rond 11.00 uur te vertrekken. Dat lukt me bijna en rond 11.30 uur draai ik de autoweg op richting Ferrara. Ook dat is de laatste jaren een beetje ongewild vaste prik geworden. Eerder reed ik altijd door naar Chioggia of Venetie. Maar doordat ik steeds meer mensen leer kennen (kost meer tijd ...) en omdat ik de laatste jaren altijd eerder terug moest vanwege een beurs in november in Montpellier ga ik altijd via deze snelweg weer terug.

Meestal sla ik dan bij Ferrara af richting Bologna. Dat geeft mn navigatiesysteem nu ook weer aan als snelste route --> via Ferrara - Bologna - Modena richting Brescia. Maar niet alleen lijkt me dat een heel eind om, op doordeweekse dagen kun je Bologna beter mijden want het is daar altijd superdruk ! En dus ga ik nu bij Ferrara "rechtsaf" richting Padova en sla even verder af om vervolgens door de Po-vlakte over de "482" richting Ostiglia te rijden. Een prima alternatief !

Alleen bij Ostiglia pak ik de "12" richting Verona. En dat was niet zo'n goede keus. Ik snap het eerlijk gezegd ook niet ... op de kaart stond een snelweg aangegeven maar die heb ik nooit aangetroffen. Die is er dus nooit geweest of ze hadden m heel goed verstopt. En dus is het een stukje kruip door sluip door met af en toe even een "dit schiet lekker op weg". En de aansluiting bij Verona is niet handig. Ik krijg ruzie met en het navigatiesysteem en de borden en het lukt me niet om de snelweg op te komen. Dat lijkt een beetje onnozel, maar aan beide kanten van de autostrada loopt een autoweg .... daar kom ik wel op, maar vervolgens geen oprit naar de autostrada.

En dus, als ik even later de borden van Peschiera zie, besluit ik maar over "de oude weg" naar het Gardameer te rijden. Daar weet ik zonder hulp goed de weg en om 14.30 uur rijd ik Camping Bella Italia op. Ik heb om 15.00 uur afgesproken, maar als ik me gemeld heb kan ik kort daarna in gesprek. Het gesprek neemt een half uur in beslag en is wisselend vriendelijk en pittig, maar uiteindelijk lijkt het de goede kant op te gaan. We spreken af dat ik morgenvroeg de contracten bij de balie afgeef en blijf hier vanavond.

En ... hoe vaak ik hier ook geweest ben, en hoe vaak ik ook aan het Gardameer geweest ben, ik heb nog nooit op deze camping overnacht. En ik kan je vertellen .... dat is een hele gewaarwording ! Het park is 32 ha. !! groot, beschikt over diverse zwembaden, bars, restaurants, sport- en speelplaatsen en ligt over een stuk van 1 km. direct aan het prachtige Lago di Garda. Als ik van de receptie richting de campingplaatsen rijd verwacht je elk moment een kruispunt met verkeerslichten ..... zo groot !!

Maar als ik eenmaal een plaatsje gevonden heb en met een bakkie Senseo (ja ja ... hij doet het weer) over het meer kijk, dan krijg je er helemaal niks van mee dat het zo groot is. Tel daarbij op dat het dichtstbijzijnde sanitairgebouw net is opgeleverd en is voorzien van prachtig sanitair en ik vind het helemaal prima. Nou ja ... 1 klein minpuntje: bij aankomst krijg je direct een armbandje om .... bweeehh...

Zo sta ik dus:

met direct naast de camper het Gardameer. Tussen de plaatsen en het meer loopt een wandelboulevard:

en het uitzicht is echt geweldig ! Als je hier staat ben ik heel even vergeten dat ik de komende 2 maanden bijna altijd aan zee gestaan heb....

Het is trouwens behoorlijk druk. Ik schat dat er zo'n 150 campers en caravans staan, opnieuw het meest Duitsers en Zwitsers. En er zijn ook behoorlijk wat mobilhomes en bungalows gevuld.

Okay ... nu aan het werk ! Want ik moet nog wat contracten maken en het lijkt wel of de Sicilianen het aanvoelen dat ik Italië ga verlaten want die beginnen ineens ook te bellen. Eentje vraagt mij of ik nog op Sicilië ben ... eh nee ... net niet meer ha ha.

Ik ga ook vast de rit van morgen voorbereiden want ik heb een pittig ritje voor de boeg. Om die reden wil ik morgen al vroeg vertrekken want in Oostenrijk wil ik nog een uitstapje maken naar Ellmau, maar daarover morgen meer. Na Ellmau wil ik dan nog proberen om voorbij Munchen te komen. In totaal een rit van zo'n 600 km.

Vrijdag 16 april 2010.

Vanochtend gaat de wekker al voor 7.30 uur want ik wil vandaag op tijd weg en ik moet zo nog even bij de receptie langs. En dus rijd ik om 8.15 uur al van de plek en ga richting receptie. Toch ook al een flink stuk rijden ha ha.

Daar is mn contactpersoon helaas nog niet aanwezig en daar had ik al op gerekend. Toen ik gisteravond de contracten klaargemaakt heb, heb ik er ook vast een formulier met aanvullende informatie bijgedaan en dus geef ik het hele pakket af bij de receptie. Maar net als ik weg wil rijden komt Giovanna, mn contactpersoon, eraan. Kan ik haar toch nog even bedanken voor de overnachting en het verhaal nog even kort toelichten.

En daarna op pad ! Mn 1e doel is Ellmau, op zo'n 3,5 uur rijden. Waarom Ellmau ? Omdat mn broertje en zn vrouw daar een pension gekocht hebben en dat heb ik nog niet gezien. Dat wordt dus hoog tijd !

Ik had deze week al een paar keer gekeken naar het weer want om het met regen te bezichtigen is natuurlijk niet leuk. Maar helaas .... er is behoorlijk slecht weer voorspeld.

Ik ben er natuurlijk nog niet, maar de dag begint in ieder geval met prachtig mooi weer. En dat is gelijk heerlijk rijden. Het waait nauwelijks, het is droog en het uitzicht is geweldig:

Wel is er heel veel vrachtverkeer op de weg en dat is wel lastig rijden met een camper. Of je moet hetzelfde tempo aanhouden van OF de auto's OF van de vrachtwagens ... maar dat werkt helaas niet.

Even voorbij Bolzano (Sud-Tirol) krijg ik steeds meer sneeuw te zien:

Even verder stop ik even om een Oostenrijk vignet te kopen (EUR 7,99), dat wil nog een keer. Even voor de grens moet ik EUR 14 aan (Italiaanse) tol aftikken en als ik de Brennerpas gepasseerd ben nog s EUR 8 (Oostenrijkse) tol.

Over vrachtwagens gesproken. Soms ben je aan het rijden en dan denk je ineens "huh ?" "die rijden vlak achter elkaar"...

Blijkt het een trein met vrachtwagens te zijn .... dus .....

Bij Worgl neem ik de afslag en even na 12.00 uur zie ik Pension en Appartementen Hartkaiser in Ellmau voor het eerst in het echt ... wauw !!

Let goed links op de foto op de besneeuwde bergtoppen ...

De omgeving is echt geweldig mooi:

De huidige eigenaresse laat me even binnen en ik krijg een rondleiding. Kan ik vast zien wat ik er in september allemaal moet doen ha ha.

Voor meer informatie, kijk even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3024/vakantiewoning/tirol/oostenrijk.

Terug bij de camper besluit ik toch eerst maar een stukkie te gaan rijden. Ik wil eigenlijk even eten, maar sta hier niet helemaal fijn. Als ik weer op de doorgaande weg zit rijdt de eigenaar net voor me:

Hij heeft het pension zeker goed verkocht ha ha.

Even later rijd ik de snelweg weer op en op de Oostenrijks-Duitse grens stop ik even om wat te eten. Het zonnetje schijnt nog steeds en het is heerlijk weer.

Mn einddoel vandaag is Camping Kratzmuhle in Kinding, zo'n 75 km. onder Nurnberg. Nu nog ongeveer 2 uur rijden, als de drukte tenminste een beetje mee zit.

Het eerste stuk richting München is geen enkel probleem, maar bij München wordt het al wat drukker, maar het rijdt nog lekker door. Het stuk tussen München en Nürnberg is druk en het lijkt wel of het steeds drukker wordt. Vooral bij wegwerkzaamheden is het behoorlijk vol en bij Ingolstadt staat het ineens helemaal stil. Gelukkig niet voor lang en dus rijd ik even na 16.00 uur de camping op.

Bij de receptie is niemand te bekennen, maar een onderhoudsman heeft me al aangegeven dat ik wel door kan rijden en me dan straks kan melden. Maar ik twijfel .... want op mn telefoon heb ik totaal geen bereik en volgens de gids is er wel WIFI ... maar werkt dat ? De onderhoudsman geeft aan dat er een telefoon bij de ingang van de receptie hangt waarmee ik de eigenaar kan bellen. En dus heb ik even later de eigenaar aan de telefoon. Hij geeft aan dat de WIFI werkt en dat hij me na 17.00 uur wel te woord wil staan.

Deze grote camping heeft een mooi gedeelte voor "doortrekkers" en even later zit ik aan een lekker bakkie Senseo. Ik probeer nog even voor de zekerheid of mn Vodafone internet echt niet werkt en dat klopt. En dus ga ik eerst met de route voor morgen aan de slag. Om 17.15 uur ga ik richting receptie, koop voor EUR 5 een WIFI-verbinding van 3 uur en heb bovendien een heel goed gesprek met de eigenaar. Hij heeft eigenlijk al aangegeven wel zaken te willen doen, maar kan niet direct een besluit nemen.

Tevreden ga ik richting camper en ga met het eten aan de slag. Daarna even eten, tv kijken, afwassen en mn verslag bijwerken. Morgen ga ik weer verder.

Zaterdag 17 april 2010.

Gisteravond werkte de WIFI niet echt fijn en ben ik er vroegtijdig mee gestopt. En dus heb ik nu nog 2 uurtjes over en die wil ik eigenlijk nog even gebruiken. Scheelt me vanavond weer wat MB's. En voor vandaag heb ik een rit van 5 uurtjes op het programma staan. Ik moest trouwens nog even flink zoeken naar een geschikte overnachtingsplek. Mn bedoeling was eigenlijk om via Oberhausen - Arnhem te rijden, maar op een redelijke afstand lag daar geen camping vlakbij de snelweg.

En dus neem ik nu een andere route. Rond 10.30 uur heb ik een deel van mn verhuursites bijgewerkt en maak ik me klaar voor vertrek. Voordat ik de snelweg op rijd ga ik nog even tanken en nog een eh .. probleempje aan de auto verhelpen.

Maar daarna gaat de gang er flink in en afgezien van wat oponthoud bij wegwerkzaamheden bij Würzburg kan ik lekker door rijden. Even voor Frankfurt neem ik "45" oftewel de Sauerland Autobahn richting Dortmund. Wat mij betreft een prima route, want het is hier veel minder druk dan via de "3".

Vlakbij Wetzlar stop ik even om wat te eten en daarna vervolg ik mn rit richting Dortmund. Vlak voor Dortmund neem ik de afslag en via een soort van fietspad rijd ik even later Camping Hohensyburg op. Heel even heb ik een flashback ... volgens mij ben ik hier heeeeel lang geleden ook een keer geweest. Uiteraard loop ik even met de map de receptie in, maar soms weet ik van te voren al dat het niet wat gaat worden. Dit is zo'n camping ....

Het is een grote camping met een klein gedeelte voor "tourgasten". Een gedeelte op het gras, maar de campers worden op een soort van (vlak) terrein met grind gestald:

En daarvoor wordt EUR 15 gevraagd. Exclusief stroom, want die krijg je pas als je 2 euro "in een paal" gegooid hebt. Tja ... EUR 17 voor zo'n plek (je staat camper aan camper en eigenlijk is het dan niet meer dan een camperplaats en dan vind ik dit wel heel veel geld ...)

Maar .... de senseo pruttelt weer. De schotel gaat net bij de bomen langs en mn internetverbinding is ook prima. En dus haal ik mn mailtjes nog even op en heb nog weer een aantal boekingen. Die wikkel ik nog even af en ga daarna met het eten aan de slag. Voor vanavond heb ik visfilet op het menu staan. Normaal eet ik dit als het koud is ... en dat is nu niet echt het geval, maar het is ook een beetje traditie geworden op de laatste avond van mn reis.

De rest van de avond zit ik wisselend achter de laptop en voor de buis. Dr kwam hier zo straks wel een hele bijzondere combinatie binnen. Ik dacht dat ik alles al zo'n beetje gezien had wat dat betreft. Aan het begin van de avond kwam er een karretje het pad af met een man op de bok en een ezel ervoor. Eerst dacht ik dat ze met kids aan het rondrijden waren, maar nee hoor. Even later zie ik de ezel aan een touw in het gras staan en hij is van de (zelfgebouwde) eh ... bak ...het slaapgedeelte aan het inrichten ha ha. Sjonge jonge ...

Zondag 18 april 2010.

Vannacht prima geslapen, al was het al vroeg rumoerig op de camping. Dit keer van Nederlanders die tenten aan het opbreken waren. En ik schrok helemaal wakker toen mn koelkast (vlak naast mn hoofd) ineens op het gas overschakelde. Maar even later weer op de stroom, dus schijnbaar had mn buurman - die ook gaat vertrekken - de slaap nog niet helemaal uit.

Zo !! Nog even achter de laptop met een bakkie leut. Vandaag het laatste deel van mn reis....

Slotwoord:

Ik ben aan het eind gekomen van een bijzondere reis. Want dit was voor mij de 1e keer dat ik van mn vaste reisplan ben afgestapt. Normalerwijs ga ik in de zomer ca. 2,5 maand naar Noorwegen, in het naseizoen (half sept. - eind november) naar Italië (boven de grens Rome - Pescara) en in de winter (eind januari - medio april) naar Spanje en Portugal. Vanaf april 2006 heb ik steeds dat schema gevolgd en nu dus voor de eerste keer wat anders. En dat is me uitstekend bevallen !

Al valt het niet met elkaar te vergelijken. Met name in Spanje kom je veel overwinteraars tegen die puur om het weer gaan. In Portugal kom je meer mensen tegen welke je ook in Zuid-Italie tegen zou kunnen komen. Meer de "rondtrekkers" en dus zie je op Sardinië, Sicilië en Zuid-Italie bijvoorbeeld ook meer campers dan caravans rijden. Een advies geven wat je het beste zou kunnen doen in de winter hangt helemaal van je wensen af. Als je puur voor het weer gaat en langere tijd op 1 plek wilt blijven, ligt Spanje meer voor de hand. Als je wat meer van de natuur wilt genieten zou je de reis naar Spanje met Portugal kunnen combineren. Of gewoon s naar Zuid-Italie gaan ! Daar (zeker op Sicilië) is ook nog s heel veel te zien op historisch en cultureel gebied.

Ook op een ander vlak was het voor mij een bijzondere reis --> mn doel (en mn gedachte) was om in Zuid-Italie meer administratief werk te gaan verrichten. Mn site verder uitbouwen, klanten aanschrijven, etc. En daarnaast heel veel te gaan ondernemen en te gaan bezoeken. Maar van beide is eigenlijk niets terecht gekomen. Mn gedachte was dat ik daar meer tijd voor zou hebben omdat heel veel campings nog gesloten zouden zijn. Dat was op Sardinië wel zo (daar was ik van medio - eind februari echt te vroeg ...), maar op Sicilië liep het heel anders. Daar ben ik echt heel erg druk geweest en dat is ook te zien op de sites.

Op mijn eigen site had ik totaal geen accommodaties op Sicilie, nu staan er 21 !! Kijk maar s op --> www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/italie/sicilie

Ook voor Recreatie Media (eigenaar van de sites www.campings.nl, www.camping.eu en www.vakantiehuisjes.nl ) heb ik goede zaken kunnen doen. Niet alleen op Sicilie, maar met name ook in Apulie (Puglia).

Zakelijk gezien is deze reis daarom zeker een succes geweest. Het aantal accommodaties op www.vakantiewoningen-in-europa.nl is zelfs meer dan verdubbeld. Voor ik 10 februari vertrok stonden er in Italie 48 accommodaties op, nu staan er in totaal al 104 op. Kijk maar s op http://www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/italie. Toen ik rond de 75 accommodaties stond, heb ik mezelf voorgenomen om Noorwegen (106 accommodaties) te overtreffen, maar dat is op het moment van schrijven (van dit slotwoord) nog net niet gelukt. Er zijn echter nog een aantal accommodaties "onderweg", dus dat komt wel goed !

Het weer is me trouwens reuze meegevallen. Ik geloof dat ik in ruim 2 maanden slechts een paar dagen iets regen gehad heb, maar de rest van de tijd was het droog en aangenaam weer. Zoals eerder al aangegeven een stuk minder warm dan in Spanje, maar voor mij is dat prima. Bij temperaturen boven de 25 graden kun je toch niet werken ha ha.

Nog 1 opmerking: voordat ik vertrok was ik wat huiverig over Zuid-Italie en Sicilië. De gedachten aan de maffia en veel armoe stemden me niet gerust. Maar daar heb ik tijdens mn reis niets van meegekregen. Natuurlijk moet je overal oppassen en goed op je spullen letten, maar mijn ervaringen in Spanje (en zeker op de snelweg tussen de Franse grens en Barcelona) zijn een stuk negatiever. Ook de verhalen van mede camperaars dat er is ingebroken of dat ze zijn overvallen, spelen zich meestal af in Spanje. En dan ook weer meestal bij Barcelona of Valencia in de omgeving. Van de maffia heb ik zelf niets meegekregen, maar ik heb wel begrepen dat deze overal goed geïnfiltreerd is, ook op campings .....