Via Apulie & Abruzzen noordwaarts. Vanaf donderdag 8 - zondag 11 april 2010. Route Gallipoli (incl.bezoek aan deze mooie stad), Ostuni, Manfredonia, Roseto degli Abruzzi.

Donderdag 8 april 2010.

Oh ja ... dat had ik nog niet verteld. Op deze camping heb je prive-sanitair ! Echt helemaal super geregeld. In een sanitairblok zijn allemaal privébadkamers met douche, bidet, toilet en wastafel gesitueerd en daar krijg je er 1 van toegewezen.

En daar maak ik dus vanochtend eerst even gebruik van. Daarna kruip ik nog even achter de laptop, maar moet vervolgens al weer opschieten omdat ik om 10.00 uur een afspraak heb op Baia di Gallipoli Camping Resort en dat is aan de andere kant van de stad.

En dan zul je het net zo zien dat je je zit te haasten en dan ben je al net iets te laat .... kom je de receptie binnen, blijkt dat de eigenaresse er niet is ! De receptioniste wil wel even bellen en ze geeft aan dat de eigenaresse er met een uur is. Ja daaaaaaag ! Dus ik open de "mopperdoos" weer en geef haar aan dat ik zo lang niet kan wachten en dat ik niet voor niets gisteren een afspraak gemaakt heb en dat we om 10.00 uur hebben afgesproken. En dus krijg ik even later te horen dat de eigenaresse er over een half uurtje is.

Terwijl ik zit te wachten komen ineens de Denen de receptie binnen. De Denen waar ik vorig weekend op Camping Punta Alice naast stond. Ze hadden me zien lopen want ze staan op deze camping. Maar eigenlijk was dat niet de bedoeling want ze wilden eigenlijk graag het oude centrum van Gallipoli bezoeken en wilden daarom ook naar Camping La Masseria. Maar die konden ze gisteren niet vinden. En dus heb ik ze uitgelegd waar het is en waarschijnlijk zie ik ze straks wel weer ha ha.

Toch wel grappig dat je die mensen na zoveel honderd kilometer weer terug komt. Aan de andere kant wist ik ook dat ze hier heen gingen en omdat er niet zoveel campings open zijn en ik er bovendien behoorlijk veel bezoek, was de kans natuurlijk groot dat ik ze nog een keer zou tegenkomen.

Om 10.30 uur (poeh poeh ...) komt de eigenaresse binnen. Netjes op tijd ! Het klikt direct, maar het gesprek loopt niet gemakkelijk want ze spreekt geen Engels of Duits. Wel spreekt ze redelijk Frans en omdat mn Frans beter is dan mn Italiaans schakelen we daar maar op over. Even lijkt het gesprek de verkeerde kant op te gaan. Het budget voor dit jaar is op en ze wil bovendien nu nog niet voor volgend jaar beslissen. Maar door een trucje komen we wat dichterbij elkaar en dan blijkt ineens dat ze ook met www.campings.com werken en daar werk ik inmiddels ook voor. En dus pak ik die spullen erbij en ik heb geluk. Ze is tevreden over www.campings.com en daardoor is ze ook sneller geneigd bij ons een contract te tekenen.

En dus sta ik om 11.30 uur buiten met een aantal mooie contracten. Ook voor Mol Travel, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3054/vakantiewoning/apulie/italie.

Nu kom ik al weer in tijdnood. Ik wilde eigenlijk eerst even boodschappen doen en dan terug naar de camping, maar ik had met de eigenaar van Camping La Masseria rond 11.00 uur afgesproken. Toch maar direct naar de camping.

Maar als ik langs de zee terug rijd naar Gallipoli en dit zie:

moet ik natuurlijk even stoppen. Op de foto verkleurt het nog iets, maar in werkelijkheid is het water echt superblauw ... echt niet te geloven zo mooi !!!!

In de verte zie ik het oude centrum van Gallipoli liggen:

Daar wil ik eigenlijk vanmiddag nog even naar toe. Maar nu gauw door...

Bij de receptie staat de eigenaar me al op te wachten (ach ... is het ook een keer andersom ha ha). Ik geef m aan dat ik eerst de camper even weer op de plek zet en zie dan ook dat de Denen nu hier ook staan.

Het gesprek met eigenaar Lucio is goed en eerlijk gezegd heeft hij ook een mooie camping welke bovendien het gehele jaar geopend is. En dus interessanter om te gaan adverteren.

Dat doet ie dan ook en ook hier sluit ik een dubbel contract + een contract voor Mol Travel. Voor meer informatie over deze mooie camping, kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3059/vakantiewoning/apulie/italie.

Terug bij de camper zie ik dat het al 12.40 uur is en de supermarkt (op loopafstand) gaat om 13.00 uur dicht. Dus vlug door ... tis me het daggie wel.

Ik red het allemaal net en een half uurtje later zit ik aan een paar heerlijke verse broodjes. Onder het eten besluit ik om direct maar richting Gallipoli te gaan. Wel op de fiets (ik had eerst in de kop om lopend te gaan, maar dat is toch wat te ver) en even later zie ik het oude centrum voor me liggen. De fiets parkeren is wat makkelijker dan ik met de camper gewend ben en al direct kan ik een mooi plaatje schieten:

Het kasteel heet Castello Angioino en ze zijn druk bezig het op te knappen. Links van de brug liggen weer allemaal bootjes die ze met touwen het schuine stuk op trekken:

De man die links bij dat blauwe bootje staat is de knaap die me gisteren op de camping verwelkomde en als ik hem gegroet heb lijkt het net of ik hier al vaker ben geweest ha ha.

Na het kasteel is dit een van de eerste panden die mn aandacht trekt:

Niet omdat het zo'n mooi pand is, maar meer om de benamingen erboven (Cremeria .... Yogurteria)

Daarna ga ik het centrum in. Daar wordt het maken van foto's wat lastiger want de straatjes zijn erg smal. En als je dan de enorme Cathedraal (Duomo E Curia Vescovile) op de foto wilt zetten ...

... krijg je een iets vertekend beeld ha ha.

Kerken zijn hier trouwens in overvloed. Op het kaartje wat ik bij de camping heb meegekregen tel ik er maar liefst 18 !! Mag het ietsje minder zijn ? sjonge jonge ...

Maar het moet gezegd worden ... het zijn allemaal prachtige panden:

Het oude centrum ligt op een soort van schiereiland op de rotsen en aan de buitenzijde van de stad heb je steeds een prachtig uitzicht. En ook hier weer dat prachtige blauwe water:

En nog maar weer s een kerk. Dit keer de Chiesa S. Francesco D'Assisi:

Via de kade loop ik weer richting het centrum en dat het toeristisch is, is goed te zien aan de vele terrasjes:

Iets verderop neem ik het er dan ook maar even van en geniet even in het zonnetje van een lekkere cappuccino.

Hoe nauw de straatjes zijn kun je goed op deze foto's zien:

En in de meeste straatjes gaan ze ook gewoon met de auto langs. Het zal je dan ook niet verwonderen dat er weinig terreinauto's en USV's rijden. Die kunnen er domweg niet doorheen.

Als ik bijna weer bij de fiets ben zie ik nog dit prachtige pleintje:

Aan de rechterkant van de weg zijn ze in oude stijl een prachtig pand aan het optrekken. Op borden zie ik dat het een marktgebouw moet worden... poeh !!

Mn fietsie staat er nog en om 15.30 uur ben ik weer terug bij de camper. En nu maar s aan de bak want ik heb nog genoeg te doen.

Later op de middag komen de Denen nog naar me toe of ik zin heb om mee te gaan eten, maar daar heb ik eigenlijk geen rust voor. Kheb al veel te veel vrij gehad vandaag ha ha. Nu maar s even wat doen want het is natuurlijk wel leuk als de zaken goed gaan, maar je moet wel voldoende tijd hebben om alles (goed) af te wikkelen.

En dus zit ik de rest van de avond achter de laptop af en toe even met een schuin oog kijkend naar het voetbal. Morgen ga ik weer verder. Nog geen idee hoe het morgenvroeg gaat lopen want ik heb een aantal campings op het programma staan die pas in mei open gaan ....

Vrijdag 9 april 2010.

Ik sta al op tijd naast mn bed want eigenlijk wil ik rond 9.00 uur vertrekken. De campings welke ik wil bezoeken liggen aan de oostkust van Apulie en allemaal redelijk dicht bij elkaar. Dat betekent dat als ik daar rond de middagpauze aan kom (dan is er zeker op een gesloten camping niemand te bereiken) dat ik een paar uur kan wachten. Dat schiet dus niet op. Dus moet ik of op tijd vertrekken of pas na de middag want het is eerst nog 1,5 uur rijden.

Op de ochtend vertrekken is handiger omdat er op de gesloten campings vaak maar een halve dag gewerkt wordt en dat is meestal 's morgens. Bovendien heb ik dan eventueel 's middags wat meer tijd om naar een overnachtingscamping te zoeken.

Nou ... 9.00 uur red ik net niet, maar als ik van de Denen afscheid genomen heb en bij de receptie van de eigenaar nog wat foto's op mn "stickie" krijg kan ik eindelijk op pad. En dat schiet gelijk lekker op want de camping ligt bijna aan de oprit naar de snelweg richting Lecce. Bij Lecce ga ik richting Brindisi en vervolgens Bari. Iets verder pak ik de afrit om de 1e camping te bezoeken bij Specchiolla. Maar dat is gelijk al geen succes. Camping Pineta al Mare ligt (de naam zegt het al) direct aan het strand en sjonge jonge ... het is hier wel weer mooi ! Maar helaas is het hek gesloten.

Achter het hek zie ik iemand lopen en hij komt naar me toe. Het lijkt me een onderhoudsman en als ik aangeef waar ik voor kom loopt hij zonder iets te zeggen weg en begint te bellen. Dus ik denk "die belt de direttore" of zoiets. Hij staat een eind van me af en eerlijk gezegd weet ik niet of hij wel iemand aan de lijn heeft. Op een gegeven moment zie ik m weg lopen ..... en hij kwam nooit meer terug ha ha.

Ik twijfel nog even, als hij de direttore gebeld heeft om te komen dan had hij dat toch wel gezegd ?

En dus ga ik weer op pad. Op zich rijd ik precies de goede richting uit. Want ik rijd noordwaarts en de campings liggen - uiteraard - allemaal aan de kust. En dus kan ik telkens even de snelweg op of over de parallelweg rijden. Wel grappig: ik kijk dan op km. paaltjes van de snelweg waar de campings ongeveer liggen. Het adres van de volgende camping luidt "E55/SS379 (=snelweg) km. 25" en inderdaad heb ik even verder de camping gevonden. Die is - volgens de gids - geopend, maar ook hier vind ik een dicht hek. Ik bel "over het hek heen" naar de receptie en even later sta ik bij de receptie mn verhaal te doen. Ze heeft echter al aangegeven niet te kunnen beslissen en dus ga ik even later weer op pad.

De 3e camping vind ik - zelfs met bovenstaande km. kennis - domweg niet en dus rijd ik door naar Ostuni. Onderweg heb ik eigenlijk al tegen mezelf gezegd dat ik er maar gewoon van uit moet gaan vandaag geen zaken te doen ... tja ... en dan gebeurt vaak het tegenovergestelde. Want bij Camping Villaggio Pilone word ik niet alleen vriendelijk ontvangen, de receptioniste spreekt bovendien goed Engels en de eigenaar is ook toevallig aanwezig. En het gesprek loopt goed.

Ruim een half uur sta ik met een aantal mooie contracten buiten. Poeh ! Niet slecht ha ha...

Ook deze camping is nu nog gesloten maar het ziet er allemaal heel verzorgd uit en het park beschikt over veel faciliteiten (volgens de brochure) en ligt direct aan het strand. Kijk voor meer informatie maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/3061/vakantiewoning/apulie/italie.

Van de volgende camping heb ik een gewoon straatnaam adres, maar als ik weer op de snelweg zit en Helga aangeeft dat ik over 3 km. de afslag moet nemen, zie ik de camping rechts van de weg liggen. Ik zie nog net dat het hek ook hier dicht zit en ik heb geen zin om een stuk terug te rijden. En dus besluit ik door te rijden naar Monopoli (om een hotel te kopen ...). De camping staat goed aangegeven, maar als ik de receptie binnenloop zie ik dat de display van mn telefoon helemaal geen bereik aangeeft. Shit ... het was mn bedoeling om hier te blijven, maar als ik de rest van de middag niets kan doen...

Tel daarbij op dat de eigenaresse niet echt vriendelijk is: als ik binnenkom geeft ze aan dat ze eigenlijk net wil sluiten en dat ik nog 5 minuten heb. Eh .... heeft ze al gezien dat ik geen klant ben ? Maar goed ... ik heb mn besluit al genomen, hier ga ik niet blijven. Bovendien staat de camping mij ook niet echt aan. De camping ligt behoorlijk steil tegen een heuvel op (overal krap dus ..) en ik zie ook geen andere gasten. En dus rijd ik de camping af en ga op zoek naar een plekje om even wat te eten en met mezelf te overleggen wat ik nu ga doen.

Het is inmiddels 13.00 uur en de volgende camping ligt op ruim 2,5 uur rijden. Eigenlijk was het mn bedoeling om dat stuk morgen te rijden, maar als ik mn broodjes op heb, heb ik mn besluit genomen. Ik ga dat stuk vanmiddag nog rijden. Het doel is Camping Lido Salpi en daar heb ik onderweg al goede verhalen over gehoord. Een van de redenen om morgen dit stuk te rijden is de drukte en die gedachte was nog niet zo gek want als ik even verder bij Bari ben is het behoorlijk druk.

Maar even later heb ik Bari achter me gelaten en rijd ik over een soort van autoweg langs de plaatsen Giovinazzo, Molfetta (ja ... lach maar ...) en Bisceglie. Opvallend is dat hier overal gewerkt wordt. Ik zie allemaal bouwkranen (en ze draaien ook ...). Er wordt hier dus nog veel gebouwd !

Even voorbij Barletta neem ik de afslag richting Margherita di Savoia en ga daar even tanken want mn tank is nagenoeg leeg. Bij het tankstation is het weer even goed opletten want ze hebben hier weer "servizi" en "non-servizi" plaatsen. Op de borden staat vaak de prijs van "non-servizi" aangegeven, in dit geval (diesel) EUR 1,19. Maar als je bij de verkeerde pomp gaat staan betaal je in dit geval zo EUR 0,06 per liter meer. En omdat er bijna 90 liter in gaat loont dat wel even de moeite om goed op te letten en zelf de diesel er even in te mikken.

Ik zit nu op de kustweg "159". Als je daar langs gaat pas dan wel op, je mag er 50 ... maar er wordt echter stevig gereden en de weg is niet al te breed.

Even voor Manfredonia vind ik Camping Lido Salpi en al direct bij aankomst zie ik dat er behoorlijk wat Nederlanders, Duitsers en Zwitsers staan. Een goed teken ! De eigenaar is niet aanwezig, maar met een mannetje van het onderhoud loop ik de camping over en vind ik een mooi plekje. Maar als ik terug ben bij de camper is toch ineens de eigenaar gearriveerd en dus gaan we direct in gesprek.

Ook hier loopt het gesprek goed en even later heb ik weer een dubbel contract gerealiseerd. Het gaat toch mooi zo deze week !

Als ik mn camper te plek heb en de schotel mooi tussen de bomen door gaat, de Senseo al weer pruttelt en !! ik zelfs gratis WIFI heb ... ben ik helemaal blij ha ha. Dit is volgens mij de 1e keer dat ik het meemaak dat ik in Italië gratis WIFI heb.

Ik moet het morgen nog even met de eigenaar overleggen, maar eigenlijk wil ik hier nog wel tot zondag blijven. Kan ik morgen mooi wat doen want ik heb nog behoorlijk wat contracten liggen die ik nog af moet wikkelen.

Zaterdag 10 april 2010.

Vannacht prima geslapen, maar als ik de screens open trek zie ik geen blauwe lucht. Huh ? wat krijgen we nou ?? En echt warm is het ook niet. Is dit de consequentie van het te ver noordwaarts rijden ? Gisteren in ieder geval nog niet want gistermiddag was het ook hier behoorlijk warm. Nou ja ... tisnietaaans ....

Vandaag wil ik proberen om een flink stuk van mn achterstand weg te werken want het succes heeft zo ook zn keerzijde. Want afgelopen week heb ik flink wat contracten afgesloten en ik moet er nog een flink aantal online zetten op www.vakantiewoningen-in-europa.nl. Maar zoals zo vaak komt er weer van alles tussendoor en aan het eind van de ochtend ben ik, voor wat betreft het online zetten van accommodaties, nog niet echt opgeschoten.

Maar nu eerst even naar de eigenaar, want ik wil hier dus nog een nacht blijven en wil dat nog even met hem afstemmen. Nou ... dat is dus geen enkel probleem. Als ik maar wat (goede) reclame voor hem ging maken. Dat is bij deze camping niet zo moeilijk want het bevalt me hier prima. De plekken zijn vrij groot:

Ik kon deze foto alleen maar maken omdat mn Zwitserse buren net even weg waren met hun - grote - camper....

Vanochtend vroeg stond het trouwens behoorlijk voller en alle Nederlanders zijn inmiddels ook vertrokken.

Het sanitair ziet er ook prima uit:

En Camping Lido Salpi ligt bovendien aan een fraai zandstrand:

(zoals je ziet is het inmiddels al weer prima weer) ... even mn "natuurlijke" kant laten zien:

Voor meer informatie kijk maar even op www.lidosalpi.it .

Terug in de camper ga ik even een broodje eten en dan eindelijk aan de slag met de nieuwe vermeldingen. Aan het eind van de middag ben ik toch nog flink opgeschoten en ga ik met het eten aan de slag.

Daarna even Paultje kijken, nog even weer achter de laptop en daarna is het tijd voor voetballuh...

Zondag 11 april 2010.

Als ik wakker word hoor ik druppen op het dak vallen. Tja ... dat hadden ze gisteren al voorspeld. Het is trouwens heel gek, het is in het noorden van Italië beter weer en warmer dan in het zuiden. Nou ja ... ik ga vandaag weer 250 km. noordelijker en daarna dagelijks een stukje verder noordwaarts. Want volgende week zondag ben ik weer in Nederland !

Na een lekkere warme douche ga ik eerst nog de laatste presentatie op Mol Travel afmaken. Het is trouwens nummer 102 in Italië !! Mn streven was om over het aantal van Noorwegen (106) heen te gaan, maar als je je bedenkt dat ik in Italië in november 2008 slechts 24 accommodaties had, in november 2009 50 en nu dus 102 dan is het toch eigenlijk gewoon helemaal SUPER .... Voor een overzicht kijk maar even op: www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen/italie

Daarna ga ik nog even mn verslag bijwerken. De bedoeling is om vandaag na de lunch te vertrekken zodat ik vanochtend nog maximaal van de WIFI gebruik kan maken. Na het verslag ga ik met mn verhuursites aan de slag en rond 12.15 uur raak ik met mn buurman uut Grunning'n aan de praat. Hij vraagt wanneer ik vertrek. Dus ik vertel hem dat ik nog even een broodje ga eten en dan op pad ga. Waarop hij aangeeft dat er volgens hem een "mittagsruhe" geldt tussen 13.00 en 15.00 uur. Okay .... dan mag ik wel opschieten. Zoals wel vaker ontgaat mij vaak dit soort dingen. Dat komt omdat ik natuurlijk geen gewone gast ben. Als "gewone" gasten binnenkomen heeft de campingeigenaar/receptioniste vaak zijn/haar verhaal al klaar, maar ik kom eerst voor zaken. En dat schiet de aanvullende informatie er nog al s bij in...

Maar ik red het allemaal op tijd en rijd om 12.45 uur van de camping. Op richting het noorden !

Via de "89", een soort van dubbele autoweg, rijd ik richting Foggia. Wie heeft daar ook al weer gevoetbald ? Was dat niet Bryan Roy ?

Het hele stuk hier en ook als ik snelweg richting Pescara op draai is nagenoeg vlak. Niet echt bijster interessant om te rijden. Bovendien staat er een stevige wind en daardoor is het toch nog lastig rijden. Zeker als ik een vrachtwagen in moet halen. Want om de 1 of andere reden zitten er behoorlijk wat vrachtwagens op de weg. Ben ik niet gewend op zondag ...

Een stuk verder noordelijker ... bij Termoli slingert de weg wel behoorlijk door de bergen, maar wel steeds vlakbij de kust langs. Echt veel tijd om van het mooie uitzicht te genieten heb ik niet, maar mooi is het wel. Ik ben nu trouwens in de provincie Molise aangekomen en eerlijk gezegd "jeukt het me wel". Want deze provincie is op Mol Travel nog niet gevuld. Ik heb - uiteraard - al even gekeken, maar alle campings (dat zijn er niet zoveel ...) zitten hier dicht.

En dus rijd ik door richting Pescara. Er was veel regen voorspeld, maar veel meer dan een paar spetters heb ik eigenlijk nog niet gehad.

Maar bij Pescara begint het dan toch flink te regenen. De snelweg loopt een behoorlijk eind om de stad heen, een stuk het binnenland in, dus eerst denk ik dat het daaraan ligt. Maar als ik even later bij Pineto de afslag genomen heb en ik weer op vertrouwd terrein de SS16 op rijd, regent het nog steeds. Als ik camping Eurcamping (de enige camping welke in de naaste omgeving geopend is ...) op rijd is er niemand te bekennen. Bij de receptie bedoel ik dan, want op de camping staan toch weer een behoorlijk aantal campers en caravans.

Ik ben hier vaker geweest, dus zoek ik zelf een plekje en ga - uiteraard - eerst even een bakkie Senseo zetten en even achter de laptop. Ik werk nog even (verder) mn verhuursites bij en ga me daarna melden bij de receptie. Daar kijkt de eigenaresse me verbaasd aan "ben je er nu al weer" ? Ha ha ... ik moet hier niet te vaak komen ha ha. We kletsen even wat bij en daarna ga ik weer richting camper.

Gezien de temperatuur (het is echt koud ...) ben ik genoodzaakt om vanavond visfilet te eten, maar daar heb ik ook wel heel veel zin in. Onder het eten even voetbal kijken en uiteraard 24 en daarna gaat bij mij het licht uit ...

Morgenvroeg maar s even kijken of ik nog wat afspraken kan plannen. En dat is best lastig want de meeste klanten die ik nog wil spreken, hebben de camping nog niet open. En bovendien moet ik nu (omdat ik op doorreis ben ...) de afspraken goed op volgorde plannen, zodat ik niet heen en weer hoef te rijden.