Vertrek voor mn 5e reis. Vanaf zaterdag 15 - vrijdag 21 september 2007. Route Houten - Breda - Antwerpen - Brussel - Luxemburg - Metz - Nancy - Montigny-le-Roi - Pont-St.Esprit - Sanary-sur-Mer - Giens/Hyeres - Port Grimaud (St.Tropez).

Zaterdag 15 september 2007 ... de dag van vertrek.

Om 6.40 uur gaat de wekker al. Sjonge jonge wie heeft dat ding zo vroeg gezet. Maar goed, ik heb de tijd wel nodig. Want ik wil vandaag en morgen een flink stuk rijden en onderweg heb ik nog afspraken bij Recreatie Media en bij Camper Centraal in Houten.

Het lukt me om rond 7.15 uur te vertrekken. Maar elk nadeel hep z'n voordeel want als het zo vroeg is, is het lekker rustig op de weg.

Ik had om 8.20 uur in Harderwijk afgesproken maar even na 8 uur ben ik er al. Mooi. Na mn gesprek met Berry gauw door naar Camper Centraal. Daar moeten nog even wat kleine dingetjes aan de camper geregeld worden, maar het is toch al 10.30 uur als ik er weg rijd.

Bij Camper Centraal hebben we nog een discussie wat vanaf Houten de snelste manier is om in Luxemburg te komen. Uiteindelijk kies ik voor de optie om via Eindhoven en Maastricht te rijden. Maar net als ik de afrit richting Eindhoven neem, hoor ik dat er tussen Eindhoven en Maastricht 6 km. file staat.

e

En dus schiet ik nog net weer de weg op richting Breda/Antwerpen. En het gaat prima. Bij Antwerpen is het, zoals altijd, druk, maar er is geen enkel oponthoud en even later heb ik zelfs al Brussel achter me gelaten.

Even voor Namen (Namur) neem ik even rust want ik heb inmiddels al weer 2 uurtjes gereden. En uiteraard wil ik ook even eten.

Ook probeer ik mn nieuwe abonnement van Vodafone uit. Want die heb ik aan laten passen en nu betaal ik nog slechts EUR 144 per maand en heb dan onbeperkt (want 50 MB per dag) internetgebruik. En afgelopen jaar zat ik meestal rond de 300 MB per maand, voornamelijk doordat ik voor campings.nl ging werken. En .. het abonnement werkt. Natuurlijk heb ik gelijk ook even naar de route gekeken en het maakt eigenlijk niets uit of je nou via Maastricht of via Brussel rijdt (vanaf Houten dan he !). Maar eerlijk gezegd vind ik dit veel fijner rijden. Zowel naar Antwerpen toe als van Antwerpen - Brussel en ook even na Brussel nog is het 6-baans en dat rijdt toch wat ontspannender.

De rit gaat verder richting Luxemburg waar ik natuurlijk nog even ga tanken. De rit gaat verder richting Metz en Nancy en onderweg stop ik nog een keer.

Onderweg was ik een zeer fraaie camper tegengekomen en als ik de parkeerplaats op rijd zie ik m een eindje verderop staan. Met name de achterkant van de camper is zeer fraai. Als hij even later weg rijdt maak ik even een foto van de achterkant:

Degene die mij kennen weten dat dit toch wel erg grappig is ...

Dat vindt de eigenaar ook. Hij (Belg) stopt en vraagt mij of ik nog meer foto's wil maken. Want dan vraagt ie EUR 5 ... grapjas.

Als ik weg rijd heb ik al een aantal campings uitgezocht. 1 camping bij Montigny-le-Roi staat me het meest aan en dan kan ik nog een stukkie rijden.

Even na 18.00 uur rijd ik camping Du Chateau op en ja hoor ... op deze camping zijn we 2 jaar geleden ook geweest. Toen kwamen we in het donker aanrijden maar nu het nog licht is zie ik pas wat voor mooie camping dit is. En de eigenaar is heel schappelijk. Als hij me vraagt of ik alleen ben en ik hem uitleg dat ik aan het werk ben geeft hij mij de electriciteit gratis en hoef ik slechts EUR 7,50 te betalen. En dan heb ik ook de douches gratis ha ha.

(EUR 4 voor de plaats en EUR 3,50 per persoon).

En dat de camping niet duur is en de toiletten schoon is te zien, want de camping staat behoorlijk vol met Nederlanders. De meesten zijn goed bruin, dus schijnbaar op de weg terug.

Ook de ligging van deze camping is perfect. Ver genoeg van de snelweg om er geen last van te hebben, maar ook weer niet te ver zodat je niet een heel eind hoeft om te rijden.

De rest van de avond doe ik niet zo heel erg veel. Als later op de avond de telefoon gaat heb ik eigenlijk geen zin om op te pakken. Maar als ie een 2e keer gaat pak ik m toch maar op en uiteindelijk resulteert het gesprek in een boeking ha ha.

De voetbalsamenvattingen red ik nog net maar direct daarna gaat letterlijk en figuurlijk het licht uit ...

Zondag 16 september 2007.

Gisteren heb ik trouwens totaal 650 km. gereden. Ook vandaag heb ik nog een flink stuk op het programma staan, maar ik wil eerst even de boeking van gisteravond doorgeven en even wat mailtjes beantwoorden. Ik heb het idee dat ik het toch niet in 1x red, dus "druk" zit er niet achter vandaag.

Eerst maar s de wc-cassette legen want die is al weer behoorlijk vol. Daarna even douchen en ik voel me weer helemaal geweldig.

Als rond 10.00 uur de camping al zo'n beetje helemaal is leeggelopen begint het mij ook te kriebelen en besluit ik op te pakken. Maar dan komt de buurvrouw naar me toe lopen, of ik belangstelling heb voor een Nederlandse krant. Schijnbaar heb ik de kop te bruin om uit Nederland te komen ha ha.

Als ik aan geef dat ik net uit Nederland kom en onderweg net een krant gekocht heb (en bovendien wilde ze mij het Eindhovens Dagblad geven ha ha) maar dat ik het toch heel vriendelijk vind raken we verder aan de praat en komt ook de Brabo buurman erbij.

Tja .. en dan is het zo weer een half uurtje later he. Rond 10.45 uur rijd ik van de camping. Het 1e stuk ga ik "binnendoor" via Langres en Longeau. Zo snijd je een stuk af en bovendien bespaar je een stukkie tol. Maar bij Dijon neem ik toch de snelweg want ik heb er geen behoefte aan om dwars door de stad te rijden. Zo doe ik dat trouwens vaker. Af en toe de "N" pakken die veelal parallel aan de tolweg loopt. Uiteraard rijdt dit een stuk minder snel dan de tolweg maar het is een welkome afwisseling en bovendien scheelt het behoorlijk (zeker met de camper ..) in de tol.

Rond 13.00 uur stop ik even om wat te eten. Ik ben inmiddels 100 km. boven Lyon. Bij Lyon rijd ik echter verkeerd. Nou ja verkeerd ... ik houd Marseille aan en dan sturen ze je via de A46 om Lyon heen. Eerder reed ik altijd via de route langs het water maar eerlijk gezegd bevalt me de "omleiding" een stuk beter. Want het is dan wel iets verder rijden .. het rijdt een stuk fijner dan het gekronkel langs het water en door de tunnels in Lyon. Zeker voor herhaling vatbaar.

Even onder Lyon pak ik weer een stuk "N" weg maar kom vervolgens bij Tournon hopeloos vast te zitten. Ik heb geen idee wat er aan de hand is maar het staat helemaal vast en een eindje verderop zie ik de mensen zelfs in de caravan zitten. Ik besluit de camper maar even op een parkeerterrein te zetten. Ik wilde toch nog even stoppen dus ga ik even een krantje lezen.

Een half uurtje later rijd het weer. Blijkt er een soort van Tour de France langs te zijn gekomen... zeg maar Tour de Tournon ..

Bij Valence pak ik weer even de snelweg en onder Valence er weer af. Dit keer ook om een andere reden. Want ik heb onderweg al besloten dat ik nu op een camperplaats ga overnachten en wellicht kom ik er zo 1 tegen.

Maar als ik Montelimar voorbij ben, besluit ik toch maar even de campergids te raadplegen. En zoals in Frankrijk gebruikelijk is hier vlakbij een mooie camperplaats direct aan de Rhone. Maar als ik Bourg-St.Andeol aan kom blijkt de camperplaats deels vol en op een ander gedeelte wordt een soort van dorpsfeest gehouden. Dus besluit ik door te rijden naar Pont-St.Esprit. Volgens de campergids (van 2006 ..) moet er direct rechts van de brug een camperplaats zijn, ook direct aan de Rhone. Maar daar is parkeren nergens mogelijk en als ik 2x gevraagd heb blijkt dat deze er vroeger wel was maar nu is verdwenen omdat er een nieuwe (dijk) wal is gemaakt. Ik besluit nog even door te rijden en zie in de verte direct aan het water een Duitse camper staan.

En ook al is dit niet een officiele camperplaats, de plek is zeer fraai en de Hamburger verzet z'n camper iets zodat ik achter m om het plateau kan staan:

Nou niet gek he ? Met een prachtig uitzicht op Pont-St.Esprit maar wel bijna onder een brug. Nou ja .. ik vind het wel prima zo.

Vandaag toch weer 500 km. gereden ...

Onder het voetbal eet ik vandaag nasi 2. En daarna maar even een flinke pot koffie zetten want ik begin al wat weg te zakken ... leeftijd he !

Maandag 17 september 2007.

De wekker gaat om 8.00 uur af maar al voor 7.00 uur ben ik wakker. Want de plek is toch niet zo rustig als het gisteravond leek. Van de brug (deze zie je niet op de foto, die ligt achter de camper ...) heb ik wel minder last dan verwacht maar in het water ligt een boot met een kraan erop die met de oever begint te graven (nee .. niet waar ik sta ..). Om 7.30 uur vind ik wel prima en ga d'r uut. Eerst even afwassen en dit verslag bijwerken en daarna ... op pad !

Ik heb besloten om niet via de snelweg te gaan want het is nog maar 200 km. en op de radio heb ik net wat filemeldingen gehoord. Het 1e stuk van de rit is niet bijster interessant. Nu heb ik natuurlijk ook niet echt een mooie route uitgezocht, het is nu even puur van A naar B.

Via Orange (overigens een zeer fraaie stad !) en Avignon rijd ik via een nagenoeg kaarsrechte N7 via Senas naar Aix-en-Provence. Daar pak ik de N96 richting Aubagne en vind aan dat "weggetje" een mooie lunchplaats.

Ik neem het er even van want om met deze temperatuur (het is rond de 30 gr...pffff) bij een camping aan te komen heb ik ook niet zo veel trek in. Rond 14.30 uur ga ik weer verder en pak even later eventjes een stukkie snelweg richting Toulon.

En direct rol ik een drukke kustplaats in. Ik weet weer precies waarom ik zulke gebieden in de zomer liever links laat liggen. Sjonge jonge ... nu is het half september en is het nog steeds druk. En die Fransen, die proberen je zelfs op een rotonde waar ik amper met de camper de draai kan krijgen, nog in te halen. Mooi land .. maar veel te veel Fransen ..

De 1e camping die ik wil bezoeken ligt in Sanary-sur-Mer. En ik ben heeeel blij dat camping Mas de Pierredon al op tijd staat aangegeven want mijn navigatiesysteem wenst in deze wirwar van dorpjes-straatjes-rotondes-afgesloten wegen niet mee te werken.

Rond 15.30 uur kom ik aan op de camping en ik ga meteen "flink" van start. Want de eigenaar van deze camping is ook eigenaar van een andere camping hier in deze plaats. En ... ik heb geluk. Als ik me meld bij de receptie blijkt de eigenaar toevallig aanwezig. Hij zit in gesprek met een andere partij die ook voor een advertentie op internet komt. Een half uur later is het gesprek ten einde en zie ik de "tegenpartij" samen met een wel heel strakke en schaars geklede dame de camping verlaten. Zware tegenstand dus ha ha.

Het gesprek met de eigenaar loopt naar mijn mening niet goed. Dat heeft ook alles te maken met de temperatuur. Het liefst verplaatste ik de afspraak naar vanavond maar ik moet nu doorpakken. En de eigenaar is geinteresseerd. Dat lijkt goed. Maar ik krijg het niet voor elkaar het contract getekend te krijgen. Hij belooft rond 30 september, als de camping sluit, antwoord te geven. Tja ...

Als ik afscheid heb genomen bedenk ik me dat het inmiddels al 16.30 uur is en dat het toch wel handig is als ik hier zou kunnen blijven. Toch de eigenaar maar even aanschieten en ja hoor .. geen probleem "zoek maar een plekje uit". Dat is nog niet zo makkelijk. De camping is redelijk goed bezet en veel plekken liggen onder de bomen. Dat is natuurlijk wel fijn (schaduw ..) maar aan de andere kant weet je dan zeker dat je geen tv-ontvangst hebt.

Uiteindelijk vind ik een mooi plekje en even later heb ik de camper te plek.

Ondanks dat het zweet me van de kop af gutst (scheelt weer een Sonja Bakker dieet) heb ik eerst zin in een bakkie koffie. En even later raak ik aan de praat met mn buren uit Grave (bij Nijmegen). Zij geven aan de temperatuur wel erg fijn te vinden. Een paar uurtjes terug was het 27 graden in de schaduw ...

Dat zal ook wel, maar om te werken is het niet fijn en bovendien heb ik al maanden niet zulke hoge temperaturen meegemaakt. Ik liep in Noorwegen bij 12/13 graden nog gewoon in een t-shirtje ha ha.

Na het eten ga ik nog even achter de laptop zitten en af en toe geniet ik buiten nog even van een bakkie senseo. Wat ik morgen ga doen weet ik nog niet.

Morgen weer een dag ..

Dinsdag 18 september 2007.

Vanochtend ga ik eerst maar s een start maken met mn achterstand in mail beantwoording. Want al voordat ik vertrok lag ik "achter". En de temperatuur (en daarna houd ik erover op ..) is nu heerlijk. Het is gisteravond lekker afgekoeld en ook nu is het heerlijk weer.

Aan het eind van de ochtend loop ik even richting receptie en informeer ik of het mogelijk is dat ik hier nog een nacht kan blijven. En opnieuw wordt aangegeven dat dit (gratis) geen enkel probleem is. Huh ? moet ik mn negatieve opvattingen over de Franse gastvrijheid bijstellen ? Nog maar even afwachten ...

Tussen de middag even buiten een broodje eten en wat lezen en daarna weer aan de slag. De rest van de middag besteed ik aan het voorbereiden van de campingbezoeken voor de komende 2 weken. En er liggen hier campings genoeg, dat is het probleem niet. Maar ik moet proberen om de juiste campings eruit te pikken. Campings die of al adverteren in gidsen bijv. (want dan adverteren ze al Europees en staan ze wellicht open voor verandering adverteren op internet) of juist campings die groot genoeg zijn om te adverteren maar dat nog niet doen. Daarbij kijk ik ook naar de ligging.

De camping waar ik nu sta bijv. ligt niet aan de kust en die willen vaak eerder adverteren dan een camping die bijv. direct aan de kust ligt. Zo heb ik bijv. slechte ervaringen met campings in Argeles sur Mer, maar "even verderop" lukte het wel bij campings die in een minder bekend gebied liggen.

Later op de middag haal ik mn fiets uit de garage want mn buurman heeft me ervan overtuigd dat Sanary-sur-Mer het bezoeken waard is. Naar zijn mening is deze plaats mooier dan St.Tropez. Dus maar even op het fietsie want het is ca. 3 km. naar het centrum en de haven.

Nadat ik mn band eindelijk zo hard heb dat ik er nog een beetje op kan fietsen ga ik onderweg eerst op zoek naar een tankstation om mn band verder op te pompen. En dan rol ik Sanary-sur-Mer in .. wauw !

Even wat voor-informatie:

Sanary-sur-Mer is een gemeente in het Franse departement Var (regio Provence-Alpes-Côte d'Azur) en telt 16.995 inwoners (1999). De plaats maakt deel uit van het arrondissement Toulon.

Sanary-sur-Mer

8.8  Cultuur

8.0  Stranden

Weersverwachting Sanary-sur-Mer deze week

licht bewolkt zonnig zonnig vrij zonnig vrij zonnig vrij zonnig vrij zonnig
Dag
ZW
ZW
W

Oh sorry ... ik zou het niet meer over het weer hebben...

Ik vind een plekje waar ik mn fiets kan stallen en ga lopend verder. Het is inderdaad een erg leuke stad:

Op de voorgrond de oude vissersbootjes en op de achtergrond de "elite" winkeltjes.

Nog een leuk beeld. Links de oude bootjes, rechts de luxe zeiljachten:

Maar niet in de orde van grootte als bij St.Tropez. Je ziet hier ook geen porsches en ferrari's rijden. Hier liggen geen kapitale "miljoenenverslindende" schepen. Dit stadje ademt gezelligheid uit. Leuke steegjes:

gezellige terrasjes met palmbomen:

en een heerlijke boulevard:

Kortom .. echt leuk. Alleen weer heeeeeeel druk. Het is toch wel opvallend dat ik op de fiets sneller het centrum uit ben als de auto's die overal in de rij staan. En opnieuw vraag ik me af hoe het hier midden in het hoogseizoen is.

Terug bij de camping eerst even uitpuffen. Want de klim was stevig en natuurlijk de wind vol tegen. En het waait behoorlijk.

Na het eten even afwassen en daarna met mn verslag aan de gang en met een schuin oog naar Real Madrid kijken. mwoah .. het lijkt het Ned. Elftal wel.

En net zie ik dat Freddy Wennemars bij team Telfort gepresenteerd wordt. Grappig ... die trainde ook altijd bij Studio Kontrast in Dalfsen als ik ook aan het fitnessen was. Hij is toch iets verder ha ha.

Morgen ga ik weer verder. Benieuwd hoe het de komende gesprekken gaat.

Woensdag 19 september 2007.

Omdat ik in Sanary en in een nabijgelegen plaats nog een camping wil bezoeken en daarna een stukkie moet rijden, besluit ik pas rond 10.30 uur te vertrekken. Dan kan ik namelijk tussen de middag mooi rijden en zit ik op het warmste moment van de dag lekker in mn koele camper. Maar het loopt allemaal anders ...

Rond 10.00 uur begin ik op te pakken en eerlijk is eerlijk Camping Mas de Pierredon is me beter bevallen dan ik in 1e instantie had verwacht. Want ondanks dat de camping bijna naast de snelweg ligt heb je daar totaal geen last van. Het personeel is supervriendelijk en het sanitair goed voor mekaar !

Ik neem afscheid van mn vriendelijke buren uit Grave en ga op zoek naar camping les Girelles. En ik ben heel blij dat ik een navigatiesysteem heb want de camping ligt helemaal aan de andere kant van Sanary.

Ook hier wordt ik gastvrij ontvangen en ik mag even de camping oprijden. Bijna alle campings hier hebben een slagboom voor de camping en een aantal hebben daarvoor geen parkeerplaats. En aangezien ik niet zoveel trek heb om de camper aan de weg te parkeren rijd ik meestal door tot de slagboom. Als ze deze dan niet open doen laat ik m daar gewoon staan en loop naar de receptie. In dit geval kon er zelfs nog niet een fietser in of uit en dus had ik het vlot voor mekaar dat ik de camping op kon ....

De mensen hier zijn supervriendelijk en ondanks dat het gehele gesprek in het Frans verloopt doe ik zaken. Superb !

Dan gaat de rit naar Six-Fours-les-Plages en ondanks dat het maar 8 km. is, doe ik er ruim een half uur over. Sjonge jonge wat een drukte. Dat er markt is in Sanary maakt het er allemaal niet beter op. Bovendien moet ik nogal s aan de "noodrem" trekken als ik weer s door zo'n haveloze Franse automobilist wordt gesneden. Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe lang ik de camper nog heel houdt met die grapjassen. Deze keer proberen ze me zelfs in te halen op een rotonde (waar maar 1 rijvlak is ..)

Uiteindelijk bereik ik toch ongeschonden de camping in Six-Fours-les-Plages maar uiteindelijk is al wel 12.00 uur. Ik zie de eigenaar nog net de receptie afsluiten. Ik geef m aan waar ik voor kom en excuseer me voor mijn komst op dit ongelukkige tijdstip. Het helpt ... hij vraagt mij of ik om 14.00 uur weer kan komen. En dus besluit ik daar maar te blijven. De camper staat mooi in de schaduw, kan ik hier mooi even eten en even wat mailtjes beantwoorden.

Als ik even na 14.00 uur de receptie binnenloop is hij er al. Dat begint goed ! Een uurtje later sta ik met een dubbel contract (op www.campings.nl en op www.camping.eu ) buiten. Helemaal geweldig.

Zo .. nu maar even aanmaken want ik moet nog langs Toulon en daar zal het later op de middag wel drukker worden. Maar ik moet ook nog even boodschappen doen en tanken. Als ik dit gedaan heb verwacht ik de snelweg op te kunnen. Maar mn navigatiesysteem heeft andere plannen. Ik denk dat ik wel weet waarom. Bij Toulon gaat volgens mij de snelweg helemaal door tunnels onder de stad door. En inmiddels ben ik de "ingang" wel voorbij en daarom stuurt het navigatiesysteem mij zo'n beetje dwars door de stad. Maar als ik een half uur later wel de snelweg op rijdt merk ik ook waarom het zo druk was in de stad. De tunnels zijn afgesloten ... En dus sta ik na 5 minuten helemaal vast op de snelweg. Want nu moet alles hier natuurlijk weer de snelweg op... Ja hallo .. hier heb ik geen zin in. En dus pak ik de "binnendoor" route ri. Carqueiranne. Ook nog een zeer fraaie route !

Want even na deze plaats heb je een prachtig zicht op het schiereiland waar Giens op ligt. Dat is mn volgende bestemming. In totaal liggen daar 5 campings die ik wil bezoeken. Ik had verwacht dat ik er vanmiddag nog een paar zou kunnen bezoeken maar doordat ik bij de vorige camping heb moeten wachten en ik over 55 km. totaal ruim 1,5 uur gedaan heb, zal daar niet veel van terecht komen.

Tegen 16.30 uur rijd ik camping International in Giens op. Als ik me meld bij de receptie blijkt de eigenaar niet aanwezig. Maar morgenvroeg wel wordt me verzekerd. Dus informeer ik of ik hier kan overnachten. Geen probleem ... (betaling ? geen idee, d'r wordt in ieder geval niet naar mn gegevens gevraagd).

De camping staat behoorlijk vol met surfers en andere fanatiekelingen. Overal zie je luxe mountainbikes en surf-pakken en -planken.

Zo .... nu eerst even een bakkie senseo en daarna ettn kokn. Vandaag maar s even wat pannekoeken bakken.

Onder het voetbal nog even wat mailtjes beantwoorden en de avond is zo weer voorbij.

Oh ja ... ik hoorde nog een grappig verhaal van mn Belgische buurman. Hij vertelde dat een groot aantal Zwitserse gasten hier op de camping (ongeveer de helft van alle campinggasten) studenten zijn. Dat dat te maken had met het feit dat Zwitserland natuurlijk niet zover weg ligt. Maar dat de meeste van die studenten hier gewoon onder studietijd verblijven. Die volgen een soort van sportopleiding waarbij ze, door hier surflessen te geven, verder niet naar school hoeven. Dat klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar opvallend is wel het aantal jonge Zwitsers hier op de camping.

Donderdag 20 september 2007.

Vanochtend heb ik rond 10.00 uur een gesprek bij de receptie. Dus eerst even naar de beurs kijken, afwassen en nog even een camping bellen. Dat werkt dus ook via internet. Als je in ieder geval maar een UMTS verbinding hebt kun je gewoon via internet (gratis) bellen.

Maar als ik tegen 10.00 uur bij de receptie kom is de eigenaar al weer verdwenen. Da's lekker ... En dus ga ik weer richting camper en vertrek. Ik vraag nog even een "buurjongen" uit Drenthe mij te helpen. Want hoe ik hier gisteren achteruit rijdend het veld op gekomen ben ... geen idee. Maar ik kom er amper weer vanaf. 2 flinke bomen met overhangende takken maken me het moeilijk. Hij "stuurt" mn achterkant en even later rijd ik de camping af.

Op naar buurman Camping la Presqu'ila de Giens. Daar blijkt de eigenaar niet aanwezig. Ik word naar de andere camping (zelfde eigenaar) hier in het dorp gestuurd, camping La Tour Fondue, die overigens een stuk fraaier ligt.

Maar als ik naar de camper loop, komt er een man naar me toe fietsen. Hij stopt, kijkt me aan en zegt "tja, waar ken ik die man ook al weer van". Hij weet het al wel maar laat mij nog even aanmodderen. Dan zegt ie "camping Arhus, 3,5 maand terug". Nou ja zeg. Die man heeft met een camper naast me gestaan op camping Arhus in Denemarken. Zij waren toen ook op weg naar Noorwegen. Heel apart dat je mekaar dan in Zuid-Frankrijk weer tegen komt.

Op camping La Tour Fondue heb ik een gesprek met de eigenaar en we maken voor de namiddag een vervolgafspraak. Dan bezoek ik nog 2 campings hier in Giens. 1 camping valt onder een groep, dus krijg ik een dikke brochure in de handen gedrukt. De 2e schijnt dezelfde eigenaar te hebben als die van de camping waar ik afgelopen nacht gestaan heb, die spreek ik dus morgenvroeg. En om het gemakkelijk te maken. De 4 campings waar ik het nu over gehad heb, hebben dus 2 eigenaren die ook nog dezelfde achternaam hebben....

Als ik bij de laatste camping vertrek roept de receptioniste mij na "tot ziens". Dus informeer ik of ze Nederlands kent. Vervolgens word ik getracteerd op een oud Nederlands liedje. Ik ben schijnbaar nog heel jong want ik ken het niet. Maar de receptioniste heeft het vroeger op school (in Duitsland) moeten leren. Grappig ..

Ik besluit door te rijden naar de volgende plaats: La Londe-les-Maures. Daar heb ik nog 3 campings op het programma staan. Het is wel 16 km. heen en later vanmiddag weer terug, maar dan heb ik die maar weer bezocht. Onderweg vind ik nog een camper serviceplaats waar ik mn vuile water loos en vlak voor 12.00 uur rijd ik camping le Pansard op. Want de 1e camping die ik op het programma had staan blijkt al dicht te zijn. Tja .. het is ook al zo slecht weer ..

Op camping le Pansard word ik in het Nederlands verwelkomt. Huh ? hoe kan ze dat nou zien .. oh ja .. natuurlijk mn kenteken gezien. Ze regelt een gesprek met de eigenaar en ik heb een leuk gesprek waar helaas niet direct een contract uit voorkomt. Maar ik heb goede hoop.

Voordat ik hier vertrek vraag ik de eigenaar of ik misschien even over de camping mag. Want de camping ligt volgens mij direct aan het strand. Dit is geen probleem, sterker nog, de eigenaar geeft aan dat ik rustig met de camper de camping op mag. En dus besluit ik hier ook maar even te eten. Ik koop een verse baguette en vind een prachtige plek. Sjonge jonge wat ligt deze camping mooi. Echt geweldig. Je loopt zo het strand op. Kijk maar:

Helemaal links op de foto zie je mn camper staan (uiteraard onder een boom). Ik heb ondertussen ook maar even stroom gepakt. Want onder het eten vind ik een bakkie senseo wel lekker en ik wil nog even achter mn laptop aan de slag. Maar telkens als ik naar buiten kijk denk ik ... wauw ... wat een mooie plek. Als ik even later naar de toiletten ga ben ik wat minder enthousiast maar de plek is echt geweldig !

Even na 15.00 uur vertrek ik van de camping. Een beetje vreemd nagekeken door enkele campinggasten. En dat kan ik me wel een beetje voorstellen. Komt er hier zo een camper aanrijden. Zoekt een plekje, pakt stroom, gaat naar de wc en vertrekt een paar uur later weer. Misschien heeft iemand mn kenteken wel opgeschreven ha ha, in de wetenschap dat die vent met die camper toch wel heel brutaal is door hier illegaal op de camping te gaan staan.

De volgende camping hier in het dorp ligt iets verderop, maar daar ben ik al snel weer weg. Niet echt een succes.

Dus maar weer terug naar Giens. Wat ik gisterochtend al schreef gebeurde dus vanmiddag al. Schade ... tenminste .. bijna. Op een te smalle weg werd ik door een vrachtwagen in de berm gedwongen. Helaas stond er voor de berm ook nog een vangrail en daar kwam ik tegenaan. Gelukkig alleen maar er tegenaan en niet er schurend bij langs. Er zitten nu wat plekken op de zij-skearts maar ingedeukt is het gelukkig niet.

In Giens heb ik een pittig gesprek met de eigenaar van camping La Presqu'ile de Giens. Niet negatief hoor, maar gewoon pittig. Uiteindelijk spreken we af dat ik hem dinsdag bel. Maar .. ik mag hier wel overnachten. Alleen .. hij zoekt een plekje voor me uit. Hij vraagt me hoe groot de camper is (oei .. da's geen goed teken ..) en wil vertrekken. Shit ... ik wil natuurlijk vanavond graag Heerenveen zien. Als ik nu maar niet ergens in een hoekje onder een grote boom gestald wordt. Dus ik informeer vriendelijk of ik even mee zal lopen ... nee hoor, niet nodig. Weer shit ... Hoe breng ik dat nou netjes. Want als je gratis mag overnachten kun je natuurlijk niet wat te eisen hebben. Eh .. dan toch maar gewoon vragen of ik op de plek ook bereik voor de parabool (internationaal woord voor schotel, dat snappen ze overal ..) heb.

Volgens hem wel, ik moet dan toch maar zelf even kijken. Maar ja .. lopend he ! dus dan zal ik eerst moeten kijken welke kant de schotel op draait want de plek ligt inderdaad volledig onder de bomen. De buurvrouw van de camper die er vlak naast staat doet vlug haar bikinihesje weer aan want die zat er lekker te zonnen ha ha.

Haar man staat bij de camper. Het zijn Belgen maar ze spreken geen Vlaams. Dus maar in het Frans vragen of ze bereik hebben. Eh .. geen tv ... Ok, dat schiet op. Ook in de nabijheid geen parabools te zien. Dus maar even verder lopen. En wie de schotel heeft omhoog staan ... precies .. de man die ik in Arhus tegen kwam. Ik moet ook wel lachen. Met de gedachte hoe zijn schotel staat loop ik terug naar de plek (nee, de buurvrouw zit al in de camper ha ha) en schat zo in dat ie precies tussen de bomen doorgaat.

Dus haal ik de camper op en zet m op de plek. En probeer natuurlijk direct de schotel. En ja hoor ... ongelooflijk ! Ik sta helemaal onder de bomen en de schotel gaat precies tussen de kruinen van de bomen door:

Nadeel is wel dat de camper echt helemaal scheef staat. Ondanks dat ik m al op de blokken heb staan. Maar goed dat ik gisteren al pannenkoeken heb gegeten ha ha. Halve pannenkoeken is niks aan...

De rest van de avond ga ik verder met mn verslag bezig en kijk ondertijd naar het superieure (......) Ajax. Nee, neem dan Heerenveen. Dat staat in de 1e helft al met 3 - 0 voor ha ha !! Eh ... maar het eindresultaat staat me minder aan .. sjonge jonge.

Vrijdag 21 september 2007.

Vandaag pak ik al op tijd op want ik heb een afspraak op camping International waar ik de vorige nacht gestaan heb. Het gesprek loopt goed maar helaas komt het niet tot zaken. Helaas ...

Dan verlaat ik hier het gebied. In de volgende plaats, la Londe-les-Meures, heb ik gisteren de campings al bezocht en dus gaat de rit direct richting Bormes-la Faviere. Als 1e pak ik camping Du Domaine en kan het niet nalaten even de camping over te lopen. Want 2 jaar geleden hebben we hier ook gestaan en als ik daaraan terug denk is het toch wel heel erg vreemd dat ik hier nu aan het werk ben. Toen werkte ik nog bij de Rabobank, althans .. toen was ik nog in dienst bij de Rabobank.

Bij de receptie word ik vriendelijk ontvangen maar de marketing van deze enorme camping (totaal 1.500 plaatsen !!) wordt gedaan door een extern buro waarvan ik de gegevens mee krijg. En al op dat moment bekruipt mij het gevoel dat het vandaag niet mn dag wordt.... en dat klopt ..

Een korte uiteenzetting:

- de 3e camping (ook in La Faviere) geen interesse.

- de 4e camping (idem): persoon van de marketing niet aanwezig. Info achtergelaten, volgende week krijg ik bericht.

- de 5e camping (in Cavalaire-sur-Mer) --> daar wordt net dit weekend het WK Jetski racen gehouden en zelfs op het droge wordt je bijna overreden door jetski's. De eigenaar geeft aan echt geen tijd te hebben, goh ... wat een verrassing ..

- de 6e camping (idem) --> juiste persoon niet aanwezig. Maandagochtend kan ik bellen.

- de 7e camping (idem) --> het was de bedoeling om hier te overnachten, maar als ik de camping gevonden heb blijkt deze te zijn overgenomen door een organisatie waarbij je als campinggast lid moet zijn ...

- de 8e camping (in La Croix-Valmer) --> heeft wel interesse maar geen budget meer en wil nu nog niet beslissen voor volgend jaar.

- de 9e camping (in Ramatuelle) --> hier rijd ik toevallig langs. Stond ook op mn lijstje maar blijkt onder de Yeloh ! Village groep te vallen. Advertenties alleen via de groep.

- de 10e, 11e en 12e camping vallen onder 1 groep --> op de 11e wilde ik overnachten maar deze hebben bijna geen kampeerplaatsen meer (daarover later meer). Door Nederlandse manager van de receptie afspraak geregeld bij de 12e camping.

- deze 12e camping ligt in Port Grimaud, de afspraak is morgenvroeg (zaterdagochtend) dus ....hier houd ik het voor gezien ...wat een klotendag ! (zakelijk gezien dan he !)

De rit (ruwweg) van le Lavandou naar St. Tropez is schitterend. Overal waar je kijkt zie je prachtige baaien en mooie zandstranden. Ik ben hier eerder (stapvoets) langsgereden maar toen viel het me niet zo op. Maar nu ik wat hoger in de camper zit kun je makkelijker "over de rand" kijken. Stoppen is er op veel plaatsen niet bij, al hoef je daar niet veel voor te doen. Zelfs nu, bijna eind september, is het hier nog ongelooflijk druk. Houdt er rekening mee dat je hier in de zomer bijna alleen maar stapvoets kan rijden.

In Cavaliere, ca. 5 km. ten oosten van le Lavandou (dus niet Cavalaire !) ligt een schitterende camperplaats. Volgens mij gratis en mooi in terrasvorm gelegen met een strand voor de deur. Maar ik rijd door omdat ik nog wat campings wil bezoeken vandaag. Helaas is het de dag van de foute beslissingen. Nadat ik eerst al besloten heb om niet op die mooie camping (le Pansard) het weekend te verblijven rijd ik nu deze mooie camperplaats voorbij.

Op de camping in La Croix-Valmer raak ik aan de praat met een Nederlandse camperaar. Z'n camper "komt uit Giethoorn", dus als ik m vraag waar ze vandaan komen zegt ie "uit de buurt van Giethoorn, uit Koekange, maar dat ken je waarschijnlijk toch niet. Als ik m aangeef dat ik een aantal jaren in Ruinen gewoond heb en wel vaak in Koekange gekorfbald heb, is hij uiteraard zeer verrast.

Ik heb trouwens "het huussien" bij Hilly en Lukas Hester weer gehuurd voor de winterperiode. Voor hoe lang weet ik nog niet, maar in ieder geval weer vanaf begin december als ik weer terug ben.

Dan camping Kon Tiki in Ramatuelle. Dit ligt op een steenworp afstand van St. Tropez. Mn bedoeling was hier te overnachten omdat deze camping ook direct aan het strand ligt. Maar bij aankomst blijken er nauwelijks meer kampeerplaatsen te zijn. Ik word ontvangen door een Nederlandse manager van de receptie en zij regelt voor mij een afspraak met de Commercieel Manager van deze groep die morgenochtend op camping Les Prairies de la Mer is. Ik besluit dan ook maar door te rijden en zij regelt ook dat er een plaats voor mij achtergehouden wordt. Dat lijkt wat overdreven maar als ik, uiteraard weer in file St. Tropez uit, de camping op rijd, zie ik dat het geen overbodige luxe is. De camping staat nagenoeg vol en bij de plekken aan het strand is het al helemaal dringen.

Ook is er geregeld dat ik voor slechts EUR 12 (per nacht) mag overnachten. En dat is niet gek want inmiddels ben ik er wel achter dat de campings die direct aan het strand liggen behoorlijk duurder zijn.

Ik vind een mooi plekje waar ik ruim met de camper op pas en kom nog een beetje bij van deze enorme camping. Zeker als je een paar maanden in Noorwegen bent geweest is dit wel even slikken. De camping beschikt over 2 ingangen/recepties, over 2 supermarkten, diverse winkels, een kapper, diverse restaurants, een enorme ijszaak, een campingdokter, zeilschool, snackbar, diverse bars waaronder een tapas bar, diverse sport- en speelvelden, een theater, een dancing en zelfs een eigen kermis midden op de camping. Ongelooflijk.

Maar ondanks dit massale zie ik dat dit een prima camping is. Wat dacht je van de toiletgebouwen die in allerlei "stijlen" opgetrokken zijn:

het (Spaanse) Alhambra, inclusief "stroompje".

het (Griekse) Helios ..

of van het prachtige strand, inclusief diverse strandpaviljoens:

vanaf het strand heb je uitzicht op St. Tropez. Op zee zie je wat "kleinere" jachten liggen maar ook enkele enorme jachten die niet in de haven passen...

en zelfs de plekken zijn vrij ruim. Heb niet de illussie dat je hier mooie grasveldjes aan treft want de plekken hier op (alle) campings zijn gewoon een grote zandbak:

De rest van de avond houd ik het voor gezien. Ik heb het wel een beetje gehad. Morgenvroeg heb ik om 8.30 uur een afspraak .. ben benieuwd.