Italie, route Cinque Terre-San Remo-Monaco-Nice zaterdag 25 november - woensdag 29 november 2006

Zaterdag 25 november 2006.

Ik heb de wekker om 7.30 uur gezet. Niet dat we zo vroeg weg gaan, 9.40 uur pas. Maar ik merk aan mezelf dat ik een stuk fitter ben als ik er 's morgens op tijd uit ga. Ik kijk nog even mn mails na en rond 9.30 uur maak ik me klaar voor vertrek.

Dit keer staat het shuttlebusje al klaar en als we net bij het station zijn komt de trein er al aan. Huh, nog eerder dan aangegeven staat ... heeeeeel anders dan eergisteren ha ha !

De rit naar La Spezia duurt bijna 1 uur, maar dat is niet vanwege de afstand, maar eenvoudigweg omdat de trein (behoorlijk luxe trouwens) in elk dorpje stopt. Totaal tussen Deiva Marina en La Spezia dus nog 8 keer. Onderweg passeren we weer alle Cinque Terre dorpjes, met opnieuw vanuit de trein weer prachtige uitzichten. En dat iedereen hier met de trein gaat is steeds te merken. Op alle perronnetjes, hoe klein ook, stappen met name heel veel toeristen in en uit.

La Spezia is een behoorlijk grote stad. We informeren eerst waar het busstation is, tenminste wat de bus richting Porto Venere betreft, want gek genoeg stopt die niet bij het station. We zijn inmiddels wat ervaren en weten dat je de kaartjes van de bus vantevoren moet kopen. Dat kan eigenlijk wel in elke "sigarenkiosk" en opnieuw verbaas ik me over de prijzen. Voor de trein moesten we voor een retour EUR 5,40 per persoon betalen, voor de bustocht heen en terug EUR 2,90.

Het duurt even voordat we het juiste busstation vinden en ongewild, nou .. eigenlijk ongepland, zien we al het centrum van la Spezia. Bij het bushokje zien we op de busschema dat de bus over 20 minuten aankomt. Maar 5 minuten later staat er gewoon wel een bus .. toch maar instappen want er staat Porto Venere op. Onderweg raakt Peter aan de praat met 2 Australiers die we gisteren tijdens de wandeling bij de Cinque Terre waren tegengekomen.

Ondertussen geniet ik van de omgeving, want dat is nog een voordeel van het openbaar vervoer. Je hebt tijd en vaak (vanuit bus en trein) een goed uitzicht om dingen te bekijken.

Tegen 11.20 uur zijn we in het mooie plaatsje. Porto Venere staat bekend om de okergele en rode huizen en ligt aan een prachtige baai:

We lopen eerst het dorpje in en in een klein "opa Mol winkeltje" koop ik wat lekkere broodjes en een banaan (beleg). Het plaatsje is eigenlijk klein en de straatjes zijn nauw. Overal zie je echter de kleurrijke huizen:

En dan ineens ligt het voor je: de grijswitte kerk Chiesa San Petro (13 eeuw). Hoog op een rots gelegen ligt deze prachtige oude kerk:

Vanaf het terras heb je uitzicht over de hele golf, tot aan de Cinque Terre (zegt het boekje, maar dat kon ik niet ontdekken..). Ook is het mogelijk het dak van de kerk te beklimmen:

Daar ligt nog een plateau, waar je echt een magnifiek uitzicht hebt:

In het zonnetje peuzelen we onze broodjes op en slenteren daarna langs de haven tot we een leuk terrasje vinden:

Peter en Elizabeth drinken steeds Americano, oftewel een klein sterk bakkie koffie met een beker warm water. Als je dit mengt benader je redelijk de bij ons bekende koffie. Ik ga weer voor de cappuccino en deze is echt geweldig. Dit is echt de lekkerste cappuccino die ik tot nu toe (al 2 maanden ..) gehad heb. Daarna hebben we genoeg energie opgedaan om de trappen achter het kasteel te bestijgen. Maar dat valt niet mee .. pfff .. Het uitzicht is echter fenomenaal en eenmaal boven lopen Elizabeth en ik nog even een stukje verder om nog een mooier uitzicht te krijgen:

Overigens kun je via dit pad helemaal naar Levanto lopen. Je doet er dan totaal 12 uur over en passeert daarbij ook de Cinque Terre.

Terug in het dorp staat de bus op ons te wachten (sjonge wat een verschil met 2 dagen terug toen echt alles mis ging) en binnen een poep en een scheet zijn we weer terug in La Spezia. Daar komen we nog even in de file terecht omdat La Spezia moet voetballen en rond het stadion is het gigantisch druk. La Spezia schijnt in de "eerste divisie" van Italie te voetballen.

Terug in het centrum zetten we het op een lopen want de trein richting de Cinque Terre gaat over 10 minuten en willen het 5e dorpje Monterosso nog bezoeken. Daar zijn we gisteren wel langs gereden maar hebben we niet gezien.

Om 15.30 uur zijn we in Monterosso, de grootste van de 5 Cinque Terres. Monterosso is bekend vanwege het grote strand. Opnieuw treffen we het met het weer en opnieuw komt af en toe de zon erdoor. Veel meer dan het strand (eigenlijk zijn er het er 2 ... via een tunnel met elkaar verbonden) is het eigenlijk niet en aan Vernazza kan het naar mijn mening bij lange na niet tippen:

Een uurtje en een Italiaans ijsje later stappen we weer op de trein en tegen 5 uur worden we weer bij het station in Deiva Marina opgepikt door Sabrina.

Opnieuw een heerlijke dag !

Ik ga me even lekker douchen want ik wil straks Campinglife kijken. Want Campinglife is vanavond vlakbij Venetie, ik ben benieuwd op wat voor camping. Het moet een camping zijn waar ook Vacansoleil tenten heeft want dat is een sponsor van het programma. Tja, en dan zit je te kijken en dan zie je Sander camping Isamar oprijden. En niet alleen ben ik daar een maand geleden geweest en heb ik daar een gesprek gehad ook 2 jaar geleden hebben we op die camping gestaan. Heel apart om het zo op tv te zien. Volgende week is Campinglife daar nog steeds en dan gaan ze in Chioggia kijken, en daar heb ik overnacht en bij enkele campings gesprekken gehad. Ben benieuwd ..

De rest van de avond doe ik eigenlijk niet veel, afwassen, tv kijken en een beetje aan mn verslag werken.

Zondag 26 november 2006.

Vandaag maar s even flink aan het "werk" want morgen wil ik verder. Ik begin vanochtend met de administratie van de campings en daar ben ik de hele ochtend wel mee bezig want de laatste dagen heb ik er niets aan gedaan. En inmiddels heb ik 3 mailtjes binnen van totaal 5 campings die accoord zijn met mn voorstel en waar ik de contracten voor op moet maken.

Halverwege de ochtend drink ik nog even een bakkie met de Cookies (Elizabeth en Peter heten van achternaam Cook) waarna we afscheid nemen. Zij gaan richting Lucca en Pisa, daarna richting Rome en rond Kerst hebben samen met vrienden een hotelkamer geboekt in San Remo. Grappig !

Morgen rijd ik richting San Remo en met name rond die stad liggen nogal wat campings. In totaal heb ik er nog 16 op mn lijstje staan. Ik zoek de post- en emailadressen erbij, stuur ze een mail en dan kijk ik wel hoe het de komende week uit komt. Want ongeveer de helft ervan is open, da's niet zo moeilijk dus. Maar de rest ga ik vantevoren (onderweg) bellen.

Om 14.00 uur heb ik een afspraak bij de buren, camping la Sfinge. Die was ook (tijdelijk) dicht en die belden gisteren dat ze wel een afpraak wilden. En omdat ik maandag op tijd weg wil was zondag de enige mogelijkheid. En niet zonder succes. Ze plaatsen ook een advertentie op camping.eu en ik heb de kosten van deze camping weer verdiend.

's middags vul ik het water in de camper handmatig (met de sjerrycan) bij want de servicevoorzieningen zijn hier nauwelijks te bereiken met de camper ... handig ! en natuurlijk maak ik nog even een foto van mn plekkie hier:

Aan het eind van de middag ff eten koken en omdat ik in Italie ben lijkt me het tijd voor spaghetti ! Even na het eten wordt het al weer behoorlijk fris en net als ik even de kachel aan doe om het wat op te warmen zie ik dat er nieuwe gasten zijn gekomen. In het licht van de auto zijn 2 Fransen hun tentje aan het opzetten .....brrrrr.

Na de voetbal en Boer zoekt vrouw (he jammer .. afgelopen) beantwoord ik nog wat mailtjes en heb toch weer een boeking ..

's avonds krijg ik nog een smsje van Peter en Elizabeth "hi Mole, Lucca car park. 5hr. tour. Sunny off to Pisa, drive safe, Cookies." Leuk !

Maandag 27 november 2006.

Op tied deruut want vandaag wil ik flink wat campings bezoeken. En eerst nog even wat mailtjes verwerken. En om 10.00 uur wil ik bij de 1e tunnel zijn. Dat vraagt natuurlijk om een uitleg ...

Om camping Smeraldo in Moneglia te bereiken moet ik door een flink aantal tunnels. En dat zijn allemaal smalle buizen. Voor de tunnels staat een stoplicht die om de 20 minuten op groen gaat. Als ik aan kom rijden staat er al een flinke rij:

Waarom om 10.00 uur ? omdat je dan in 1 keer door 3 tunnels tegelijk kunt. Op andere tijden moet je tussentijds (bij de volgende tunnels) wachten. En .. heel bijzonder, camping Smeraldo bereik je door een in/uitgang in de tunnelbuis:

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit wel een beetje griezelig. Ik zie steeds borden staan met verboden voor campers/caravans (behalve voor bezoekers van camping Smeraldo) en een bord "verboden voor voertuigen breder dan 1,90 m.". En ik ben 2,35 breed. Maar voor mij rijden 2 vrachtwagentjes die en hoger en minstens even breed zijn. Maar sommige stukken zijn behoorlijk smal.

De camping ligt echter magnifiek, al kan ik nauwelijks de draai door de wand van de tunnelbuis maken. Je staat direct aan zee op een soort van plateau en je hebt een prachtig uitzicht. Helaas is degene die Engels spreekt en de advertenties regelt niet aanwezig, dus laat ik mn informatie achter.

Tja, en dan moet je weer effies wachten voordat je de tunnelbuis in kunt. Heeeeeel apart !

Als ik de tunnels uit ben en bij Riva de snelweg op kan vind ik het dan ook wel prima. Het was sowieso al de bedoeling om een stuk via de snelweg te rijden want ik heb geen zin om door de grote stad Genua (of Genova in het Italiaans) heen te rijden.

Maar als je over de snelweg (A12/A10) rijd, krijg je ook nauwelijks het daglicht te zien. De weg voert grotendeels door tunnels en als ik na een uur de snelweg verlaat valt het mij nog mee dat ik maar EUR 4,50 tol hoef te betalen.

Bij Arenzano pak ik de Via Aurelia weer op, en de route is schitterend. Direct langs het strand, mooie palmbomen en een stralend blauwe hemel. Heerlijk !

Zakelijk gaat het even wat minder. Bij Arbisola rijd ik een camping voorbij zonder dat ik borden zie en vanmorgen had ik al een camping gebeld die ik wilde bezoeken maar daar werd niet opgenomen.

In Savona (behoorlijke plaats) is het een drukte van jewelste en het duurt even voordat ik de plaats achter me heb gelaten. Ik geef de tank even wat te drinken en als ik Savona uit rij zie ik een enorme haven/terminal richting Corsica. Vanaf hier is het 6 uur varen.

In Spotorno bezoek ik een (gesloten) camping waar ik heel even met de eigenaar "spreek". Want hij spreekt geen Engels, Duits of Frans .. ik geef hem de informatie en houdt het voor gezien.

In Pietra Ligure heb ik 2 campings op het programma staan. Camping dei Fiori zou volgens de gids open moeten zijn, maar als ik arriveer blijkt dit niet het geval. De moeder van de eigenaar vangt me op en geeft aan dat haar zoon een maand in Brazilie is. Omdat het al rond de middag is blijf ik op het parkeerterrein van de camping even eten en mn mails ophalen. Na een kwartiertje komt "la madre" bij de camper en geeft mij een fles wijn en een "kerstmiscake". Nou ja .. gek mens !

Ook in Ceriale blijkt de camping die open zou moeten zijn, dicht te zijn, en dus houd ik het voor gezien. Hier vlakbij is nog een camping die open is. Althans, dat hoop ik dan maar. Onderweg doe ik bij de Lidl en de Familia nog even flink boodschappen want ik heb niet veel meer ...

Camping Bella Vista in Camposchiesa (bij Albenga) is inderdaad open. De Ned. eigenaar is niet aanwezig maar komt vannacht (vanuit Nederland) weer thuis. Die kan ik morgenvroeg dus spreken.

Ik ben nu trouwens ca. 110 km. van Nice. Het gaat sneller dan ik had verwacht.

Dinsdag 28 november 2006.

Vanmorgen doe ik rustig aan want om 10.30 uur heb ik een afspraak met de Nederlandse eigenaren van camping Bella Vista waar ik nu overnacht heb. Het is trouwens best een leuke camping. Niet echt in een superleuk gebied (tussen de kassen) maar wel met een mooi zwembad en met een mooi uitzicht.

Het gesprek loopt aardig maar het moet eerst even in de familie besproken worden.

Ondertussen ben ik ook gebeld door een camping hier in de omgeving die een afspraak wil maken voor a.s. vrijdag. Ik geef haar aan dat dat niet gaat omdat ik dan al onderweg naar Nederland ben. We spreken af om contact via de mail te houden.

In Albenga is de 1e te bezoeken camping dicht en of de 2e open was ... geen idee. Ik kwam bijna klem te zitten in een spoorwegtunnel. Volgens iemand van de gemeente die er vlakbij aan het werk was kon het makkelijk. Ik wees hem op het bord van maximaal 2,5 hoogte (camper is 2,85) maar hij zei dat dat aan de zijkant (tunnel liep rond) was.

Maar eenmaal met de cabina onder de tunnel besloot ik het er maar niet op te gokken. Ik snap er trouwens niets van, alkoof campers kunnen daar al zeker niet langs en een andere weg heb ik niet kunnen vinden. Ook de volgende 2 campings zijn dicht. Mn maag begint inmiddels behoorlijk te knorren (het is 13.30 uur) maar ik ben vlakbij camping de Wijnstok in Imperia, misschien ga ik daar wel overnachten.

Camping de Wijnstok, dat is wel een hele eigenwijze Nederlander, om in Italie een camping een Nederlandse naam te geven. Maar de eigenwijze Nederlander is niet aanwezig, maar een of andere vieze vent en ook de camping staat mij niet aan (hoge bomen, geen zon en geen tv ontvangst).

Dus rijd ik door naar camping Villaggio dei Fiori in San Remo. Daar ben ik al vlakbij. Trouwens volgens mij heb ik vandaag maar 45 km. gereden, maar langs de kust schiet het natuurlijk niet op en soms is het nog wel s zoeken. Want het navigatiesysteem geeft bij veel kleine straatjes niet thuis en de bewegwijzering naar de campings is soms ook niet je van het.

Camping dei Fiori (de 3e camping met deze naam die ik bezoek) is open. Dat wist ik al, want ik was onderweg al een paar mensen tegengekomen die deze camping noemden. Een Duits stel noemde deze camping het paradijs. Nou, dan is het paradijs flink duur. Ik moet hier EUR 28 betalen en als je vlak aan zee wilt staan komt er nog een toeslag van EUR 4 bij. Sjonge jonge. 1 ding is duidelijk, dit wordt 1 nachtje. En douchen morgenvroeg ha ha. En maximaal water tanken voor de camper.

Of ze moeten morgen een megacontract tekenen. Want ze hebben mn email gezien en zijn enthousiast, en ..... ze blijken onder een groep van 8 campings te vallen. Onder deze groep: www.rivieravillage.it zitten bijna allemaal bekenden. Camping Le Sfinge waar ik zondag een contract van .eu heb afgesloten en de camping waar ik vanochtend telefonisch mee gesproken heb. De andere campings heb ik op 1 na, allemaal bezocht maar waren gesloten.

Morgenvroeg heb ik een afspraak met de grote baas. Zou niet onaardig zijn .. mn laatste camping in Italie het grootste contract binnenslepen....

Want morgen heb ik even voorbij Nice een camping uitgezocht die volgens Elizabeth het hele jaar open is en heel leuk: camping la Vieille Ferme in Villeneuve-Loubet Plage. Vanaf daar ga ik waarschijnlijk vrijdag weer verder naar een camping iets onder Lyon en dan zaterdag en zondag doorrijden naar Nederland.

Opnieuw heb ik geen puf vandaag om verder nog wat te doen. Na het eten koken (en opeten natuurlijk) vind ik het wel prima ...

Wat overigens heel bijzonder is, is dat het hier bijna lauw is buiten. Als ik laat op de avond nog even richting de wc loop kan ik gewoon in mn korte bokse langs het water lopen en zie ik een prachtig verlicht San Remo. Misschien dat om klimaat hier nogal wat campers (en een paar caravans) staan. Achter mij staan 2 Duitse campers die hier al 4 weken zijn. Ik kan nu bijv. ook de hele avond in de korte broek zitten terwijl ik afgelopen zondag nog even de kachel aan moest. Het heeft dus echt te maken met de hoogte waar de camping ligt. Daar ga ik op mn terugreis dan ook kritisch naar kijken.

Woensdag 29 november 2006.

Vanmorgen heb ik een afspraak bij de receptie met de grote baas van de groep van 8 campings en de receptioniste zou mij een seintje geven zodra deze gearriveerd was. Maar ja .. Italianen en afspraken ... Dus toog ik even na 10.00 uur zelf maar de receptie. De receptioniste heeft opdracht gekregen om een inventarisatie te maken en tijdens mn presentatie ontmoet ik de grote baas nog even. Ze zijn accoord met de prijs maar hebben nog accoord nodig van de gehele groep en a.s. maandag is er een overleg met de andere campings waarbij mijn voorstel besproken gaat worden.

In ieder geval hoef ik van de grote baas niet te betalen. Zo de 1e winst is binnen. EUR 28 verdiend.

Tegen 11.00 uur ben ik klaar voor vertrek en ga ik langs de kust richting Ventimiglia. Een prachtige route die helaas dwars door 2 hele drukke plaatsen voert: Bordighera en Ventimiglia. Tussen deze 2 plaatsen in had ik nog een camping op het programma staan maar die heb ik niet kunnen aantreffen.

Rond 12.30 uur bereik ik de Italiaans-Franse grens en zo'n beetje midden op de grens staat een enorme kerstboom:

Heel apart gevoel geeft me dat, voor mij lijkt dat nog zo ver weg. Op de grens is een grote drankzaak en daar koop ik tegen een voordelig tarief nog even wat "limonade".

En dan begint de prachtige route richting Nice. Ik houd steeds de kuststrook aan en direct is merkbaar dat ik in Frankrijk zit. Het verkeer is wat rustiger en er is zelfs wat ruimte tussen de dorpjes. Ik bedoel .. even geen bebouwing.. en zelfs plekken waar je gewoon met de camper even kan stoppen.

Even voorbij Menton rijd ik de kaap van Rocquebrune cap Martin op waar ik onder het genot van een prachtig uitzicht mn broodjes oppeuzel:

Deze plaats staat nog in mn geheugen gegriefd omdat villa BVD van Barend en van Dorp daar in 1998 (geloof ik) vanuit een restaurant met een magnifiek uitzicht elke avond uitzonden tijdens het WK voetbal.

Als ik even later weer rijd rol ik Monaco binnen. Ik besluit dwars door Monte Carlo te rijden en dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want Monte Carlo is zo goed als volgebouwd. De wegen zijn smal en druk en stoppen ho maar. Ik heb wel s gehoord dat op elk kruispunt een politieagent staat .. nou, dat was geen gerucht. 3x probeer ik een foto te maken van de prachtige winkelstraten en van de haven maar 2 x komt oom agent lopend naar me toe en de 3e keer heb ik een motormuis naast me staan --> doorrijden is het motto ! En dat is jammer want ook hier is alles al in het teken van de Kerst en het is er heel gezellig. Overal staan zilverkleurige kerstbomen en overal zie je mannen in strakke pakken en vrouwen in het lang of in het heeeeel kort.

Gewone auto's heb je in Monaco bijna niet. Sportauto's, grote BMW's, Mercedessen en duurder.. het kan niet op.

En dan .. voordat je het weet, ben je er ook weer uit. Echt tijd om het te bezoeken had ik ook niet en tig jaar geleden ben ik er ook al s geweest. Ik kan me nog herinneren dat je vanaf het koningshuis bovenop de berg een prachtig uitzicht over de stad, de haven en de kust had.

Via Beaulieu-sur-Mer:

en Villefranche-sur-Mer bereik ik Nice. Ook daar ben ik al s eerder langsgereden en ik kan me nog de brede boulevard herinneren. Die houd ik nu ook aan en het is een genot om er langs te rijden. Het verkeer trekt op z'n Amerikaans (allemaal in hetzelfde tempo) langs de kust. Rechts heb je prachtige gebouwen (veel hotels) staan:

en links de brede loop- en fietsboulevard en daarachter het strand. En overal waar je kijkt zie je palmbomen:

Soms zie je pas als je foto's terug ziet wat je precies op de foto gezet heb. In dit geval moest ik wachten voor een verkeerslicht en heb uit het raam een foto gemaakt ... en zag nu pas dat ik er zelf ook nog een stukje op sta.

En .... ook hier Kerstbomen. En mensen in korte broek op de boulevard. Een hele aparte combinatie.

Bij een wegafzetting kan ik even mn camper asociaal parkeren en een paar foto's schieten:

Nice lijkt mij een prachtige stad. Als je je bedenkt dat het begin 20 graden is dan zal het hier bijv. met Kerst ook nog heerlijk vertoeven zijn.

Van Nice naar Villeneuve-Loubet Plage is maar een schieteindje en ik kom hopeloos in de file terecht. En ik zit nog lang niet in de spits want het is nog maar net 15.00 uur geweest. Bovendien volg ik het navigatiesysteem, wat wel handig is met deze drukte maar ik vraag me wel af of ik wel de makkelijkste route gereden heb.

Maar goed, uiteindelijk ben ik de drukte uit en bereik ik camping la Vieille Ferme, waar het behoorlijk druk is. Ik word hartelijk ontvangen bij de receptie en uiteraard doe ik ook hier een voorstel. Ik hoor morgen meer.

Ik vind een mooi plekje en tijdens het "klaarmaken" van de camper komt de Ned. Engelse buurvrouw een praatje maken. Zij is Ned. maar getrouwd met een Engelsman en staan hier ook al 4 weken. En als ik zo om me heen kijk doen dat er wel meer. Veel Duitsers en Engelsen maar ook Fransen, Zweden, Italianen en 1 Nederlander ha ha.