Italie, route Sarteano-Trasimeno-Amiata-Bolsena-kust Maremma (ged.Lazio & ged. Toscane) zondag 12 - zaterdag 18 november 2006

Zondag 12 november 2006.

Vandaag ga ik aan de slag met de voorbereidingen voor de komende week. Want het plannen wordt steeds moeilijker. Er zijn nauwelijks campings meer die open zijn. En dus zal ik de komende tijd heel veel op camperplaatsen of voor gesloten campings overnachten. En dan af en toe even naar een camping om "alles te verversen". Die campings liggen allemaal in het binnenland dus ik zal er af en toe wel even een stukje voor moeten rijden..

De voorbereidingen bestaan uit: allereerst het bepalen van de route, wat ga ik nog doen ... in de wetenschap dat ik rond 1 december weer in Nederland wil zijn. Dan kijken waar de campings liggen. Na een tijdje heb ik mn plan klaar (en dat is een heel gepuzzel, want omdat ik hier nog nooit eerder geweest ben moet ik de campings opzoeken in diverse campinggidsen en campingbladen (zoals VrijUit en CampingContact). Ik heb besloten om morgen in 1 dag alle campings aan het meer van Trasimeno te bezoeken. Op 2 heb ik een afspraak en met 2 ben ik al aan het mailen. De rest zie ik wel (totaal zijn er ongeveer 11 campings). Aan het eind van de middag ga ik dan weer terug naar de plek waar ik nu sta want dinsdag moet ik hier weer langs richting de enige camping die hier in de omgeving open is, camping Amiata.

Vanaf daar ga ik richting het meer van Bolsena, die campings heb ik nu gemaild en ga ik dinsdag bellen. Hetzelfde geldt voor een aantal campings tussen ruwweg Orbetello en Civitavecchia aan de kust. Het grootste gedeelte van deze kust valt onder de provincie Lazio (waar ook de stad Roma onder valt).

Ook de campings aan het Lago di Bracciano en bij Roma heb ik gemaild maar die ga ik zeker niet bezoeken want dat is me te ver zuidwaarts.

Het mag duidelijk zijn, het grootste gedeelte van de ochtend ben ik hier wel mee zoet.

De rest van de middag ga ik opnieuw met boekingen aan de slag en met het nawerk daarvan (uitprinten, administreren). Af en toe ga ik even in het zonnetje zitten maar tegen 16.00 uur moet alles weer dicht om de warmte een beetje in de camper te houden.

Op tijd met het eten aan de slag want om 19.00 uur is het natuurlijk voetbal en daarna Boer zoekt vrouw .. altijd spannend.

Maandag 13 november 2006.

Op tied deruut... want ik wil vandaag vroeg weg. En mede omdat het 's morgens nog behoorlijk fris is in de camper rijd ik al om 8.30 uur. Richting Trasimeno is het ongeveer 45 minuten rijden maar het is niet zozeer de afstand maar wel het feit dat je dwars door een aantal dorpjes moet wat tijd kost en doordat een gedeelte van de rit door de bergen gaat. Veel genieten van de omgeving is er vanochtend echter niet bij want zit helemaal dicht. Als ik van Sarteano "naar beneden rijd" zie ik beneden mij de bewolking boven het dal hangen .. en ja hoor... even later rijd ik er middenin. Even oppassen geblazen met die gekke Italianen op de weg.

Onderweg even tanken en boodschappen doen en even na 10.00 uur ben ik aan het meer. De 1e camping waar ik een afspraak is op camping Polvese maar dat is pas om 11.00 uur. En als ik er langs rijd ziet het "er behoorlijk dicht uit". Dus eerst maar even wat andere campings bezoeken, maar dat is niet zo succesvol, bij 1 geef ik de informatie af, drie 3 anderen zijn dicht.

Om 11.00 uur wordt ik hartelijk ontvangen op camping Polvese, we hebben een goed gesprek, maar we komen niet (direct) tot zaken. Hij wil eerst met z'n vader overleggen en vraagt mij of ik ook de Vakantiebeurs in Utrecht ben (9 - 14 januari 2007). Ja dus .. en we spreken af om de zaken daar af te wikkelen bij de stand van Umbrie, want Trasimeno (vlakbij Perugia) valt niet onder Toscane (net niet) maar onder Umbrie.

Dan rijd ik verder via de oostzijde van het meer waarbij je soms mooie uitzichten hebt over het meer:

Rond de middag kom ik aan in het stadje Passignano sul Trasimeno. Mn navigatiesysteem (die ik opdracht heb gegeven om de autostrada langs de noordzijde van het meer te mijden) probeert mij door een doorgang van 2,5 meter hoog te sturen, maar dat gaat niet lukken. Even verder is de doorgang (onder het spoor) wat hoger en bereik ik camping Europa, maar ook deze camping is helemaal dicht.

Bij de volgende camping in dezelfde plaats heb ik geluk want op de camping bevindt zich ook een hotel en die is nog wel geopend. Ik heb een goed gesprek met de wat stugge eigenaresse maar het lukt om een basisadvertentie te plaatsen.

Een paar honderd meter verder vind ik bij de haven ineens een prachtige camperplaats, direct aan het water en met alle voorzieningen. Dus voor de zekerheid maar even water lozen en mn cassette legen. Daarna even vlug broodje eten en dan op naar mn volgende afspraak.

Onderweg doe ik camping Punta Navaccia nog even aan (daar rijd ik langs). Die zijn al klant van campings.nl maar nog niet van camping.eu en ik heb net een mailtje gekregen dat ze voorlopig nog niet willen uitbreiden. Maar ik doe net of ik het mailtje nog niet gezien heb (ik ben immers onderweg ...) en ga gewoon domweg naar de camping. Maar als ik daar ben is het 14.00 uur en dus middagpauze (van 12.00 - 15.00 uur) maar ik tref een van de eigenaressen en die belt haar zus op om te overleggen. Ze geeft mij de telefoon en hoor van de zus dat ze mij net een mailtje gestuurd heeft (oh... ?) en dat ze "dit jaar" niet willen uitbreiden. Ik vraag haar of ik haar dan in april/mei een voorstel zal sturen. Daar gaat ze mee accoord, maar vervolgens vraagt ze of ik ook op vakantiebeurs in joetrecht kom. Ik moet bijna lachen .. ik krijg het nog druk daar... Ze geeft aan dat ik welkom ben op de stand van Umbrie en dat we er, onder het genot van een wijntje nog maar even over moeten hebben.

De 2e afspraak van vandaag is om 15.00 uur op camping Badiaccia. Geen idee wat het betekent maar ik krijg het bijna mn strot niet uit. Ik ben er te vroeg en moet even wachten. Maar het wachten wordt beloond, ik doe flinke zaken en beide knapen plaatsen een dubbele advertentie.

Ik rijd nog even bij camping Lido Trasimeno (met de Ned. eigenaar Dick Ettema heb ik al mailcontact) en camping Listro langs, beide gelegen aan de westzijde van het meer in Castiglione del Lago, maar beide zijn gesloten.

En dus weer op naar mn plekje in Sarteano bij camping Parco delle Piscine. Daar aangekomen is mn plekje op het parkeerterrein nog vrij en vind ik de verstopte kabel weer terug zodat ik mooi de stroom weer kan aansluiten. De campingeigenaar had namelijk vrijdag een kabel door het hek gestoken en gevraagd of ik die bij vertrek ver genoeg door het hek wilde gooien. Dat heb ik vanochtend dus niet gedaan, maar de kabel een beetje verstopt zodat ie niet zichtbaar was vanaf de parkeerplaats.... goed he !

Maar ik meld me nog wel even weer op het kantoor van de camping of het goed is dat ik nog een nachtje blijf. De manager geeft aan dat het geen enkel probleem is en vraagt of ik nog stroom moet hebben. Ik grijns en geef aan dat ik dat al weer geregeld heb.

Als ik eenmaal in de camper zit heb ik het helemaal gehad. Ondanks het tijdstip (17.30 uur) moet ik eerst even een bakkie senseo hebben ... pfff... Zwaar daggie.

's avonds doe ik dan ook niet zo heel veel meer. Wat mailtjes beantwoorden en CSI kijken..

Dinsdag 14 november 2006.

Hopelijk de laatste koude nacht ... brrr. Elke ochtend sta ik om 8.00 uur op maar de laatste dagen (hier op 600 meter hoogte) ben ik telkens voor de wekker wakker. De ochtend besteed ik om mailtjes te beantwoorden, mn verslag bij te werken en om te proberen afspraken te maken voor morgen.
Het gaat dan in eerste instantie om een 3-tal campings aan het Lago Bolsena wat net in provincie Lazio ligt. Vanaf daar wil ik eigenlijk richting de kust en 1 camping, vermoedelijk onderdeel van een grote groep, heeft al positief gereageerd. Ook een andere camping in de omgeving van Rome heeft belangstelling. De campings rond Rome ga ik in ieder geval niet bezoeken want dat is me te ver weg.

Maar bij alle 3 campings wordt de telefoon niet opgenomen...

Dus ga ik maar eten, afwassen en ruim ik de boel op. Vanmiddag ga ik naar de enige camping in de omgeving die open is, camping Residence Amiato in Castel del Piano. Dat is ongeveer 1,5 uur rijden vanaf hier.

Rond 13.00 uur vertrek ik bij camping Parco delle Piscini waar ik nu vanaf vrijdag op het parkeerterrein gestaan heb.

Via een schitterende route, de via Cassia met onderweg prachtige uitzichten op de typische Toscaanse natuur:

En de herfst:

bereik ik de heuvels rond de berg Monte Amiata met een hoogte van 1738 meter de hoogste berg van Toscane. De Monte Amiata is een niet langer actieve vulkaan (hoop ik) en biedt een schitterend uitzicht dat zuidelijk Toscane kan bieden. Maar als ik bij de afslag naar de Monte Amiata aankom en naar boven kijk, zie ik honderd meter al de bewolking hangen... de zonnestralen komen er trouwens nog wel net doorheen ...

Dat schiet dus niet op ..

Bovendien heb ik mn tijd vanmiddag nog wel nodig, dus besluit ik door te rijden naar de camping. Onderweg kom ik steigingspercentages tegen van 14 en 16% ... 1 keer verkeerd schakelen of teveel remmen en je staat direct stil met meestal een toeterende Italiaan achter je. Nu is het hier niet echt druk, dat schijnt in de zomer wel anders te zijn als veel toeristen de berg opzoeken als verkoeling. Dat heb ik gemerkt want toen ik in Sarteano weg reed had ik de airco aan en toen ik de berg op reed had ik de kachel aan.

Voordat ik bij de camping aan kom zie ik in de verte het plaatsje Castel del Piano (waar de camping ligt) al liggen:

Camping Residence Amiata is een redelijke camping (185 plaatsen) maar als ik de inrit in rijd twijfel ik of de camping wel open is. Niets te zien maar gelukkig komt even later de campingeigenaar aanlopen. Gezien de leeftijd schat ik zo in dat zaken doen hier lastig zal worden en waarschijnlijk wordt het morgen ook wel weer betalen ha ha. Maar goed, dat mag ook wel want zowel de camper als ikzelf zijn aan flinke onderhoudsbeurt toe.

Als ik de camper te plek heb:

ga ik me dan ook eerst maar s douchen. Heerlijk !

Ik heb trouwens Camping Lido Bolsena (de grootste camping aan het meer) niet kunnen bereiken maar moet morgenvroeg weer bellen. Dus weet ik nu nog niet waar ik morgen naar toe ga. Dat is overigens steeds vaker een verrassing...

Woensdag 15 november 2006.

Ik zou er eerder gek van geworden zijn, maar nu weet ik nog niet waar ik vandaag naar toe ga en waar ik vanavond kan slapen ...

Dus maar op tijd eruit, mede omdat mijn Engelse buurman (zie boven) al om 7.30 uur vertrekt, die moet zeker de boot nog halen ! Dus maar even mn cassette legen, water bijvullen en opnieuw douchen (voorzorg..). Even na 9.00 uur bel ik een aantal campings en weet toch een afspraak te maken met camping Lido Village in het Lago Bolsena. Niet op de camping maar in Hotel Royal (poepoe). Ik heb daar om 12.00 uur afgesproken en het is ongeveer 1,5 uur rijden dus maar even aanmaken. Ook op de 1e en zuidelijkste camping die ik wil bezoeken, camping Europing (geen Chineese camping) in Tarquinia kan ik vanmiddag terecht. Nou ja, eigenlijk morgen maar ik probeer het vanmiddag vast.

Ik moet inderdaad afrekenen bij de eigenaar maar krijg korting, ik moet EUR 10,35 betalen ha ha. Omdat hij bijna een kwartier bezig is met het invullen van de nota, heb ik even de tijd om in wat blaadjes te neuzen. En zie ineens dat de het gebied rond de Monte Amiata een sneeuwzeker wintersportgebied is. En nog behoorlijk druk ook omdat het natuurlijk centraal in Italie ligt. Er liggen behoorlijk wat routes en ik had mij al verbaasd over de vele hotels en pensions hier in de omgeving. Desgevraagd vertelde de campingeigenaar mij dat er soms eind november al sneeuw ligt .. huh ? en het is nu 15 november ... ik moet hier echt weg ha ha. Maar sneeuwzeker is het in ieder geval van eind januari tot eind maart.

De route rond de Monte Amiata zuidelijk richting Lago Bolsena is het eerste stuk van bijna een uur behoorlijk zwaar. Steile stukken, veel haarspeldbochten, maar wel met prachtige uitzichten en "nauwe" dorpjes. Wat wel heel gaaf is, is dat je vanuit de bergen het Lago Bolsena nadert. Tja, en dan moet je ook een beetje geluk hebben ... vanuit de verte zie je zon schitteren in het water en zie je een paar eilandjes liggen. PRACHTIG !! sorry ... ik kon tijdens de afdaling nergens stoppen en dus geen foto maken ...

Onderweg doe ik nog even boodschappen en even na 12.00 uur rijd ik het plaatsje Bolsena binnen. Het eerste wat je ziet is het kasteel wat hoog boven de plaats uittorent. Het is even zoeken want de bitch van mn navigatiesysteem is telkens te laat met het roepen van "rechtsaf". Bij het hotel aangekomen vraag ik mij af of ik me nog moet omkleden, sjonge jonge wat een luxe hotel. Ach, kan mij het schelen... gewoon in de spiekerbokse en jasse naar binnen.

Het gesprek heb ik met een schiere receptioniste. Op de computer van het hotel laat ik zien welke mogelijkheden onze websites hebben. Ze is enthousiast en zal het met de manager van de camping bespreken.

Mn maag begint inmiddels te knorren, maar ik besluit eerst de plaats uit te rijden. Voordat ik echter een plaatsje om te eten kan vinden zie ik eerst camping Blu eerst rechts liggen. Die heb ik vanochtend nog gebeld en er werd niet opgenomen, maar als ik er toch langs rijd... het weggetjes is echter bijna niet breed genoeg voor mn camper .. tja, en dan kom je natuurlijk halverwege ook nog een meissie tegen. Die schrikt zich te pleures (dacht natuurlijk: camping dicht er komt toch niets aan ..) en kijkt verbaasd of ik misschien achteruit kan ... kdacht het niet ! Als ik haar gepasseerd ben rijd ik bij de camping langs, waar inderdaad alles gesloten is. En geen ruimte om te keren, dus doorgereden tot het meer en op een klein stukje net kunnen keren. ... eh, eigenlijk net niet ... kzag tenminste in de spiegel een grote container iets bewegen maar toen ik later naar de camper heb gekeken heb ik geen schade kunnen ontdekken.

Maar ik vind daar nog wel een leuk plekje om te eten en eet mn nog warme baguette op. Ik besluit maar niet te lang te blijven staan want het is nog een stukkie rijden naar de kust. Even later rijd ik langs Lido Village en inderdaad poort dicht, niets te zien.

Aan de zuidkant van het meer heb ik een paar mooie uitzichtenpunten:

Ook het plaatsje Montefiascone mag er zijn ! Via een binnendoor weggetje bereik ik Tuscania. Daar twijfel ik nog even of ik zal stoppen want het ziet er erg leuk uit ! Maar goed, nog even doorrijden. In Tarquinia ga ik op zoek naar camping Europing maar dat blijkt lastiger dan gedacht. Alle campings hier hebben geen eigen adres maar er wordt bijv. aangegeven: via Aurelia km. 102, de volgende camping ligt via Aurelia km. 105,5. Dat zijn dus de afslagen. Maar ik kom niet over de Via Aurelia (de snelweg die langs de kust loopt) aanrijden en weet dus niet precies waar ik moet zijn. Dat komt ook omdat mn navigatiesysteem de straatnaam niet kent .. ??

Ook in Tarquinia hebben ze net als in San Gimignano mooie woontorens:

Mijn logische gedachte is om naar de kust te rijden. Alle campings liggen immers aan de kust. Dus rijd ik naar Lido di Tarquinia, vind daar wel een (andere) camping maar besluit die over te slaan. Maar geen camping Europing, ook geen bordjes. Dus maar terug en de Via Aurelia op. En ja hoor, de 1e afslag staat het duidelijk aangegeven. Maar als ik bij de camping kom is de poort gesloten. Net als ik begin te foeteren zie ik auto's staan en gaat de poort open.

De manager blijkt echter niet (meer) aanwezig en het meisje op kantoor vraagt mij morgenvroeg terug te komen. Ik probeer nog of ik daar mag overnachten maar krijg het niet voor elkaar. Zij verwijst mij naar een camping in Lido di Tarquinia die misschien open is ...leuk ! daar kom ik net vandaan.

Maar daar had ik ook een "camperplaatsbord" gezien. Onderweg zie ik nog een camping, die pak ik morgenvroeg wel mee.

Op camping Tuscia aangekomen blijkt de poort open maar als ik de camping oprijd komt de receptioniste wild gebaren makend naar me toe. Ik denk dat de camping dicht is ... Dus pak ik nu om meerdere redenen mn map en geef aan dat ik "voor zaken kom".

Tja, en dan wordt het verhaal nog mooier. Ik geef een presentatie op hun computer en vang een woord in het gesprek tussen de eigenaar en de receptioniste op. Ik hoor "consortium". Ik vraag of de camping misschien onder een groep valt en geef aan dat ik morgenvroeg een afspraak heb met de manager van Europing. Waarop de eigenaar weer wat in het Italiaans brabbelt (z'n Engels is als mijn Italiaans) en z'n Cellulare pakt.

Als het gesprek verbroken is geeft ie aan dat de manager van Europing morgenvroeg beslist en dat hij positief is. Het blijkt dat deze camping, de camping waar ik net vandaan kom en de camping die ik onderweg heb gezien en nog een camping die verderop (richting Rome) 1 groep zijn. Dat schiet op ! Ben benieuwd of het morgen lukt.

Ik besluit het ook hier te proberen en vraag of ik hier mag overnachten. Ze vragen me of ik vanavond nog weg moet. Nee dus .. De receptioniste wijst mij naar een plek, ik kan zelfs stroom pakken. De toiletten zijn uiteraard wel gesloten. Super !

Als ik de camper te plek heb ga ik eerst naar het strand want de camping ligt direct aan het strand ... heerlijk ! De ondergaande zon, de op het strand rollende golven, het (bijna) warme briesje ... op zulke momenten moet ik altijd even slikken.

En zelfs met palmbomen:

Terug bij de camping eerst maar s even eten, daarna even mn verslag bijwerken en vanavond natuurlijk voetbal kijken.

Donderdag 16 november 2006.

Nou, dat voetbal had me gestolen kunnen worden. Het gaat echt een stuk beter nu Clarence Seedorf erbij is ...

Ik heb vannacht als een blok geslapen en als ik op sta ben ik nog zo duf als een konijn ... goh wat een toeval. Het logo van www.campings.nl is ook een konijn ha ha. Dat is wel grappig, heel vaak kennen de campingeigenaren de website wel en geven dan vaak aan "the rabbit" .. precies ..

Vanmorgen heb ik dus afgesproken op camping Europing, maar er is geen tijd afgesproken en dat kan ik beter wel doen. Want doordat ik 's morgens altijd graag even de beurs volg en weer een aantal boekingen had vertrek ik, naar mijn gevoel, veel te laat van de camping.

Om 11.00 uur bedank ik Renato van de camping en ga naar Alessandro van Europing. Tja, en dan kom je daar ... spreekt die gast geen woord Engels, Duits of Frans. Dat schiet op. Hij brabbelt wat in het Italiaans en ik krijg 2 receptionistes op mn nek. Maar die spreken gelukkig wel Engels.

Ze vinden de site leuk (tuurlijk !!) en als ik vraag wat nou de bedoeling is, geven ze aan dat Alessandro nu met de 2 andere campings (waar nog geen contact mee geweest is) aan het overleggen is. Want Alessandro is net vertrokken.

Ze geven aan dat ie aan het begin van de middag terug komt. Ja hallo ... het is natuurlijk wel een vet contract, maar daar wil ik eigenlijk niet op wachten.

Dus geef ik aan dat we verder contact via de mail houden.

De campings liggen hier allemaal redelijk dicht bij elkaar. Het nadeel is echter dat er geen weg langs de kust loopt. Dus je moet eerst naar die snelweg (via Aurelia) en vanaf daar moet je dan de volgende afslag nemen. Nou, dat is helemaal een mooi verhaal ! Als ik de volgende camping wil bezoeken moet ik (volgens het navigatiesysteem) over 800 meter linksaf slaan. Huh ? linksaf slaan op een snelweg ? Een paar honderd meter verderop zie ik de camping aangegeven op een "ANWB" bord .. linksaf ! ja hoor. Maar weer een paar honderd meter verder kan ik echt niet linksaf. Gewoon vangrail. Dus maar de volgende afslag pakken, weer richting Rome (want alle wegen leiden naar ... precies !) en dan weer de afslag.

Bij een volgende camping heb ik weer hetzelfde en het valt me al op dat de vangrails er wel heel nieuw uitzien. Ik heb het idee dat ze die in de zomer weghalen of zo vanwege de vele toeristen. En zodra de campings dicht zijn ..

Ik ben er onderhand wel een beetje flauw van .. bovendien zijn de volgende campings op 1 na allemaal dicht. En dan bedoel ik echt dicht. Dus niemand (ook niet op kantoor zoals in de meeste gevallen) aanwezig.

Dan maar "even vakantie vieren". Want ik wilde eigenlijk wel het plaatsje Orbetello bezoeken. Orbetello ligt op een soort van brede dijk richting het schiereiland Monte Argentario. De weg ernaar toe loopt over een natuurlijke landtong - met links de Middellandse Zee en rechts de laguna van Orbetello. Parkeren is echter een probleem en voordat ik het weet ben ik het al voorbij. Lekker ! Bij het schiereiland aangekomen twijfel ik wat ik zal doen. Een rondje over het eiland red ik waarschijnlijk niet voor donker en dus besluit ik naar het visserplaatsje Porto Santo Stefano te gaan van waaruit ook de veerboot naar Bastia (Corsica toch ?) gaat:

Maar ook in Porto Santo Stefano kan ik geen kant op met de camper. Als ik op een gegeven moment wat te ver richting het gebied rijd waar geen campers, bussen en vrachtwagens mogen komen krijg ik een caribinieri op mn dak. Hij legt in het Italiaans uit dat ik bij de rotonde wel kan parkeren. Dat had ik al wel gezien maar ook daar staat een groot bord dat ik daar niet mag parkeren. Dat probeer ik hem in het pizza Italiaans duidelijk te maken, maar "hij niet snappen he", springt giftig in de auto en gaat mij voor. Bij de rotonde aangekomen wijs ik naar het bord maar hij zwaait met z'n armen van "toe nou maar". Dus .. kan mij het schelen. Ik plant de camper over 2 parkeervakken, zet m op het alarm en sjouw even lekker door het vissersplaatsje. Wel leuk, maar niet heeeel bijzonder:

maar wel met een hele mooie boulevard waar het in de zomer ongetwijfeld drukker is dan nu:

En omdat het inmiddels al 16.00 uur is en het om 17.00 uur donker is besluit ik weer verder te rijden richting Grosseto. Vlakbij, aan de kust liggen nog een aantal campings.. ik hoop maar dat ik daar nog iemand kan bereiken. Maar net als ik dijk richting Albinia op rijd zie ik rechts een camping liggen.

Mijn gedachte: och, die kan ik ook nog wel even meepakken. De eigenaar is zelfs aanwezig en als ik mn presentatie geef kom ik erachter dat de camping open is. SUPER ... hoeveel geluk kan iemand hebben.

In de receptie zie ik bij het weggaan 2 foto's hangen. Een foto van een oude vrouw die bij een camper met mensen staat te praten en een foto van dezelfde oude vrouw in een zwarte Mercedes cabrio die naar mensen zwaait. Huh ? koningin Juliana ! heel apart. Als ik vraag wat dat me.... wat Juliana hier doet, geeft de eigenaar mij aan dat ze hier vlakbij een huis had. Volgens betrouwbare bron in het plaatsje Port Ercole. Tja, laat ik daar nou vanmiddag vlak bij langs zijn gereden, als ik het eiland wel rondgereden had was ik erdoor gekomen... he .. weer wat gemist.

Ze heeft het huis overigens nu niet meer in bezit.

Ik vind een plekje op de camping, onder de bomen ... dus geen tv-ontvangst, en met 3 ampere ... dus geen senseo. Ach, het is maar voor 1 nacht ha ha.

Want morgen wil ik een flink stuk doen. Nog een klein eindje over die k ...snelweg en dan kan ik langs de kust rijden. Lijkt me ook een stuk mooier !

Vrijdag 17 november 2006.

Behoorlijk op tijd vertrek ik van de camping. Aan het eind van het smalle strookje land waar de weg overheen loopt liggen bij Albinia niet minder dan 7 campings op rij, tussen de snelweg en het strand. Een aantal had ik gepland om te bezoeken en die heb ik dus vantevoren een mail gestuurd, maar een aantal zijn voor mij nieuw. Dus ik bezoek ze allemaal, dat kost niet zoveel tijd want de meeste campings zijn dicht. Bij een aantal is het hek wel open, maar kan ik of niemand vinden of er zijn alleen mensen met onderhoud bezig. Bij 1 camping weet ik door te dringen tot de manager en bij de laatste besluit ik, staande voor het hek, de receptie (dus zeg maar achter het hek) te bellen. Want ik zie wat auto's staan, dus er is volk.

En wie krijg ik aan de lijn ? Gloria van Gitav. Volgens mij heb ik dat nog niet eerder vermeld, maar die Gloria reageerde maandagmorgen direct dat ze wel een camping op de site wilde plaatsen. Ze noemde ook nog een andere camping hier in de omgeving. Waarop ik haar vroeg of het misschien een groep was, want bij 5 campings eindigde het emailadres op "campingvillage.com". Maar ondanks dat ik haar bijna elke dag gebeld heb en meerdere emails gestuurd heb, ik kreeg haar niet te pakken.

En net nu ik het eigenlijk al had opgegeven krijg ik haar stomtoevallig aan de telefoon. Schijnbaar is de telefoon van de receptie doorgeschakeld naar Gitav, een soort van marketingkantoor voor een aantal campings. En het toeval wil ik ook nog dat de volgende 2 campings die ik wilde bezoeken (Argentario en Talamone) ook tot de groep van 5 campings behoren. Helemaal super !

Gloria vraagt mij te wachten bij de camping. Ik heb echter geen idee waar ze vandaan komt ...dus ik wacht rustig af. Na een kwartiertje komt ze eraan rijden en geeft mij aan haar te volgen. De rit gaat naar het plaatsje Albinia waar we bij een restaurantje wat gaan drinken. Ondertijd vertel ik haar wat de mogelijkheden zijn en uiteraard de prijs (totaal EUR 2.500 !). Zij geeft aan dat ze het verder via de mail zal afwikkelen en dat ze maandag het verhaal nog even moet aftikken. Maar ze geeft mij al wel aan dat het wat haar betreft accoord is.... heel mooi !

Helemaal in mn nopjes trek ik verder richting Talamone. De camping daar hoef ik dus niet meer te bezoeken maar volgens mij is het plaatsje wel even de moeite waard om even van de snelweg te gaan. Talamone is een schilderachtig vissersdorpje, met een beetje a le Mont St. Michel op elkaar geplakte huizen:

Bij het kleine kasteeltje helemaal bovenop de heuvel heb je een prachtig uitzicht over de zee:

Als ik terug loop richting de camper zie ik dat er politie bij de camper staat. Oei ... volgens de borden mag ik hier niet parkeren (alleen voor personenauto's) maar normaalgesproken zijn ze buiten het seizoen niet zo streng. Maar bij de camper aangekomen blijkt dat mijn buurman (Engelsman) al met ze in gesprek is. Ik besluit me er maar niet in te mengen en maak dat ik weg kom. Ik word nog wel even nagekeken, maar geen bon gelukkig ..

Onderweg bel ik nog even naar een camping in Gavorrano, vlakbij Follonica. Volgens de gids en de website is de camping het hele jaar open en ik zoek nog een camping voor het weekend. De eigenaar geeft aan dat de camping enkele weken geleden toch gesloten is. Nou .. eigenlijk vind ik het prima, want ik wilde eigenlijk toch al richting Casciano (ca. 25 km. onder Siena), naar camping Solino waar ik 1,5 week geleden ook 2 nachten gestaan heb. Want ik wil eigenlijk ook wassen dit weekend en op die camping stond het mij allemaal wel aan. Mooi plekje, voldoende stroom, tv ontvangst, goedkoop en schoon genoeg om daar te wassen. En bovendien mooi plek om een lijntje te spannen. Geen hoge bomen bijv.

Het enige nadeel is dat Casciano een behoorlijk stukkie rijden is, ca. 75 km. (iets meer dan een uur rijden want een gedeelte gaat over de snelweg). Maar goed, veel keuze heb ik niet.

Maar goed, het is nu even na 12.00 uur, ik ben bijna in Marina di Grosseto, eerst maar s eten. Ik vind een mooi plekje in het zonnetje en geniet er even van. Een half uurtje ga ik de 3 campings hier in het dorp bezoeken. Op de 1e camping is alles dicht, op de 2e .. camping Cieloverde is het hek geopend, dus maar s even kijken. Maar bij de receptie aangekomen is er niemand te vinden. Tja ... deze camping is 80 ha. groot met 1280 plekken, probeer dan maar s iemand te vinden. Gelukkig hoor ik wat lawaai en inderdaad tref ik verderop iemand aan die met de weg bezig is. Als ik hem vraag of de manager of padrone er misschien is geeft hij in het Italiaans aan dat er tot 13.00 uur mensen op kantoor waren. (ja ja.. ik kan het Italiaans al aardig begrijpen).

Shit, dan ben ik dus net te laat. Maandagmorgen maar even bellen. Even buiten het dorp op de weg richting Castiglione della Pescaia bezoek ik nog een camping en daar tref ik de ouders van de eigenaar aan. De zoon is echter niet aanwezig en de ouders geven aan dat de zoon over de camping gaat. Ze vragen mij om het verder via de mail te regelen. Nu heb ik in ieder geval een mooi aanknopingspunt.

Onderweg naar Castiglione doe ik nog 1 camping aan, maar daar is ook niemand aanwezig. De rest van de tig campings die hier in de regio liggen, liggen voorbij Castiglione. Het is onderhand rond 15.00 uur en ik houd het vandaag voor gezien. Want vanaf nu raak ik alleen maar verder weg van de camping waar ik dit weekend wil overnachten.

Ik besluit het leuke plaatsje Castiglione nog even te bekijken:

en rijd daarna naar Casciano. Onderweg was het behoorlijk druk en om 16.30 uur kom ik op de camping aan. De eigenaresse verwelkomt mij lachend, "he, ben je er weer". Het plekje waar ik de vorige keer stond is nog vrij en de Zuid-Afrikaanse Nederlanders staan er ook nog steeds. Die zitten op een onderdeel te wachten voor de computer die per post opgestuurd zou worden, maar dat duurt maar. Goh, waar doet mij dat toch aan denken ?

Zaterdag 18 november 2006.

Voor 8 uur heb ik de was al in de wasmachine. Het is wel een beetje bewolkt vandaag en volgens Weeronline is er kans op een bui, maar ik gok het erop.

Het is vandaag (en trouwens ook de komende week) ca. 19 graden en af en toe komt het zonnetje erdoor.

's morgens krijg ik ineens bezoek, dit keer niet van een hond maar van een ..... ezel ! ja ja ... soort zoekt soort ...

Want hier op de camping loopt echt van alles rond, een ezel, een pony, kippen, eenden, ganzen .. en een mol ha ha:

Als ik de was heb hangen ga ik eerst even op mn fietsie naar het dorp om brood te halen. Ik had mij vanochtend ook even willen douchen (want dat heb ik al weken niet gedaan ha ha .. geintje) maar heb dat maar even laten rusten tot na de fietstocht. Want gewoon even naar het dorp fietsen is er hier niet bij. Bijna niets is vlak en 1 gedeelte is gewoon niet te fietsen, daar had ik zelfs met de camper wel aan.

Na het douchen ben ik de rest van de dag bezig met boekingen, het bijwerken van het verslag, de was:

opruimen en met de administratie van de campings.

Ik had trouwens gisteren een boeking van iemand uit Zwolle. Hij belde later 's avonds nog even voor de bevestiging. Toen gaf ie aan, dat hij het wel fijn vond om bij iemand uit de buurt te boeken. Toen schoot ik in de lach ... en vertelde hem waar ik nu was. Even bleef het stil (ik hoorde hem denken, bij wat voor zigeuner heb ik nu toch geboekt ?) maar daarna hebben we even bijgekletst over Nederland.

Pffff.... net op tijd de was binnen, flinke regenbui .. heel apart.... regen ! Maar goed, kan ik vast een beetje wennen. Ik moet nu toch wel een paar keer weer regen hebben, anders ben ik straks helemaal in de war als ik weer in Nederland ben ha ha.

En vanavond ga ik lekker tv kijken .. campinglife, 24 en Vegas (en proberen tussendoor nog een glimp van voetbal op te vangen) .. pff... ik krijg het nog druk ha ha.