Mn 2e week in Frankrijk. Vanaf zaterdag 16 - vrijdag 22 april 2011. Route Carnac - St. Nazaire - La Bernerie-en-Retz - La Chapelle-Hermier - Jard-sur-Mer - Chartres (bij Parijs) - Zele (bij Gent) - Lemelerveld.

Zaterdag 16 april 2011.

Gisteravond heb ik besloten om hier nog een naggie te blijven en vandaag hier in de omgeving wat campings te bezoeken, want ook hier zijn campings genoeg.

Helaas is gisteravond mn WIFI verbinding er wel mee op gehouden. Schijnbaar zit er toch een tijdslimiet op. En dus ga ik vanochtend eerst (offline) mn verslag bijwerken en loop daarna even richting receptie. Nog een nacht hier blijven is geen probleem en ik krijg nu een WIFI code mee welke 20 uur geldig is. Daar moet ik toch genoeg aan hebben :-)

De rest van de ochtend werk ik achter mn laptop. Administratie bijwerken, presentaties online zetten, vermeldingen nakijken. Tussen de middag ga ik even een broodje eten en even na 13.30 uur vertrek ik richting Plouharnel. Onderweg zie ik ineens een camping liggen (Les Bruyeres) die ik "verderop op mn lijstje" heb staan. Die had ik dus ergens anders verwacht. Nu toch eerst maar even bezoeken en ik tref het, de eigenaar is aanwezig. Het gesprek loopt goed (denk ik) en hij zegt 2x "okay". Nu hebben ze mij altijd geleerd dat je dan gelijk door moet pakken, maar schijnbaar was dat "okay" een stopwoordje van de eigenaar want hij wil eerst nog even naar de sites kijken.

Dus vraag ik of hij dat vanavond kan doen want dan kom ik morgenvroeg even terug. Oei ... daar had ie niet op gerekend ha ha. Maar hij gaat akkoord en dus ga ik morgenvroeg kijken of het lukt een contract te sluiten.

In Plouharnel ga ik bij een grote Super-U nog even een Franse stocques-du-brot- kopen en een flinke fles koelvloeistof want anders haal ik het sowieso niet om naar huis te komen.

Bij de volgende camping op mn lijstje tref ik niemand en dus rijd ik naar Quiberon wat op een soort van schiereiland ligt. Camping Do Mi Si La Mi (dus ....) is een eindje rijden, maar ik ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig hoe het er daar uit ziet. Nou, de rit is al zeer de moeite waard en gezien de vele auto's en campers hier op de weg is het een leuk weekenduitstapje.

Onderweg kom ik in ieder geval een overvolle camperplaats tegen:

Maar ja ... die ligt dan ook direct aan een enorm zandstrand:

Bij de camping ben ik genoodzaakt mn voorstel af te geven, maar ik heb me voorgenomen om alle campings straks nog een keer te benaderen.

Ik rijd weer terug richting Plouharnel en ga nu richting La Trinite-sur-Mer. Dan kom je dus eerst in Carnac Plage en ... pfff .... allemachtig want een drukte. Ik kom er bijna met mn camper niet doorheen.

Op de volgende camping (Les Menhirs) is niemand aanwezig en de eigenaresse van Camping les Druides (ik heb soms het idee dat ik in een Asterix en Obelix stripboek beland ben) zit op hete kolen want er staan een aantal mensen op haar te wachten. En dus ga ik door naar mn laatste camping want het is inmiddels ook al 17.00 uur. Het is even zoeken naar de eigenaar van Park Plijadur, hij lijkt geinteresseerd maar zaken doe ik er niet.

Okay .... weinig goede gesprekken gehad vanmiddag. Ik heb mn hoop op de 1e van vanmiddag gevestigd. Met die eigenaar heb ik morgenochtend een vervolggesprek. Kben benieuwd.

Tegen 18.00 uur ben ik weer terug op Camping L'Etang en ga uiteraard eerst even een bakkie leut. En daarna met het eten aan de slag. Mn bami 2 :-) bewaar ik tot morgen want morgen ben ik - naar verwachting - de hele dag onderweg en dan heb ik morgenmiddag vast het eten klaar. En dus eet ik nu pannenkoekuhhh !

Na het eten ga ik me vast voorbereiden op morgen, want ik wil toch nog proberen een flink aantal campings te bezoeken. Ik noteer er een flink aantal, dan kan ik altijd onderweg nog wat campings schrappen als dat qua tijd niet goed uitkomt.

Voor morgenavond heb ik een camping uitgezocht in La Bernerie-en-Retz, waar zeer waarschijnlijk WIFI op de camping is.

Zondag 17 april 2011.

Met de eigenaar van Camping Les Bruyeres heb ik tussen 9.00 en 10.00 uur afgesproken, maar als ik om 9.45 uur zn camping op rijd is ie niet aanwezig. Even schiet me door het hoofd "nee he ... toch Frans ?" Ik loop even over de camping, vind de eigenaresse en die geeft aan dat haar man zo weer terug komt. En dus zit ik even later in een leuk gesprek en ik doe niet alleen zaken voor deze camping, ook voor een andere camping waar hij eigenaar van is ... een camping in de regio Bourgondië. Zodra de presentaties online staan zal ik hier wel even de links plaatsen. Dat is inmiddels het geval:

--> voor meer informatie over Camping Les Bruyeres in Carnac, kijk even op --> www.campings.nl/camping-les-bruyeres/camping-les-bruyeres/

en over de prachtige luxe mobilhomes op deze camping -->  www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3344&gebied=hoog-normandie&land=frankrijk

--> en voor meer informatie over Camping L'Etang de Fouche in Arnay le Duc (Bourgondië), kijk even op --> www.campings.nl/camping-letang-de-fouche/camping-letang-de-fouche/

en over de 5-pers. chalets op deze mooie camping -->  www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiewoning.php?id=3357&gebied=bourgondie-cote-dor&land=frankrijk

Ik loop nog even met de eigenaar over de camping want hij heeft nieuwe mobilhomes en WAUW ... zo fraai heb ik ze nog nooit gezien. Wat een luxe ! Ook hier volgen de foto's nog wel van.

Als ik de camping af rijd is het inmiddels half 12. Poeh ... mn schema kan ik dus gelijk wel gaan veranderen. Want de eerstvolgende campings liggen op ruim een uur rijden en dan kom ik precies tussen de middag aan op de campings en die zijn dan zeer waarschijnlijk gesloten.

Eenmaal op de snelweg beginnen de rode lampjes al weer snel te branden. Huh ? nu al ? Dat is wel heel erg snel. Maar even later zijn ze weer uit en ik zie de temperatuur weer zakken. Niet echt lekker rijden, maar het is even niet anders.

De eerstvolgende campings liggen bij Penestin en even voor die plaats stop ik even om wat te eten, maar ook omdat mn camper nu bijna aan de kook is. Ik neem even ruim de tijd om wat te eten en dus kan de motor mooi even afkoelen.

Tegen 13.30 uur bereik ik de 1e camping, maar zowel bij deze als bij de volgende camping is de eigenaar niet te bereiken. Wel kan ik bij beide campings mn voorstel achterlaten. Iets verder in Asserac zie ik aan de campingbordjes dat ik m voorbij ben gereden. Nou ja ... jammer dan, ik heb er nog genoeg op mn lijstje staan ha ha.

Bij Camping le Chateau du Petit Bois in Mesquer heb ik een goed gesprek met de jonge eigenaar, maar ook hij is druk. Hij lijkt echter wel geïnteresseerd. Onderweg naar de volgende camping rijd ik direct langs de kust. Sjonge jonge wat is het hier mooi. En mooie huizen dat er staan !! Bij een strand kan ik even stoppen en dus ga ik er even uit om wat foto's te maken. Het is trouwens behoorlijk warm vandaag (ca. 25 graden) en dat is te zien op het strand:

En ook hier een overvolle camperplaats:

Allemaal Fransen trouwens. Het lijkt wel of al die Fransen een camper hebben. Maar goed, er zijn natuurlijk best veel Fransen, veel te veel eigenlijk ha ha.

Naar Camping Parc du Guibel moet ik even zoeken, ik heb wel een adres maar kan de camping nergens vinden. Uiteindelijk vind ik bij een kruispunt de campingbordjes en daar kom ik erachter dat ik precies de verkeerde kant op rijd.

Mn geduld wordt echter beloond want op Parc du Guibel (mooi zwembad en nog mooier terras !) tref ik de eigenaar en ik heb een goed gesprek. Het lukt me echter niet om direct een contract af te sluiten. Hij doet me wel allerlei toezeggingen, maar dat blijft - zeker in Frankrijk - altijd afwachten.

Het is inmiddels al weer bijna 16.00 uur en ik zie dat mn eindbestemming nog een uur rijden is. Ik besluit er nog eentje te doen: Camping Domaine de Leveno in Guerande. Want deze camping maakt onderdeel uit van een groep van 4 campings en dan is het in ieder geval handig om te camping te bezoeken om een zo een contact (naam) te krijgen. Aangekomen bij de receptie blijkt de parkmanager niet aanwezig, maar ik krijg wel een naam en dus kan ik voor deze campings een voorstel maken.

Even iets verder ligt La Baule. Daar ben ik vroeger ook een keer geweest en ik weet dat daar een hele mooie boulevard langs het strand loopt, maar gezien het weer en het feit dat het zondag is (en dus overal behoorlijk druk) laat ik La Baule maar links eh .. rechts liggen. Dit heb ik dus niet gezien:

Bovendien houdt mn camper het bijna voor gezien en dus stop ik even voorbij La Baule om weer wat koelvloeistof te gaan bijvullen. Want even iets verderop ligt bij St. Nazaire weer een flinke brug op me te wachten:

Als ik de brug op rijd blijkt er bovendien maar 1 rijstrook open:

... je zal daar maar stil komen te staan met de camper ...brrrr..

Maar het gaat allemaal goed en rond 17.30 uur rijd ik Camping Les Ecureuils op. Ik word heeeeel vriendelijk ontvangen door de eigenaar, maar de Nederlandse receptioniste welke ik vorige week aan de telefoon gehad heb is niet aanwezig. En nou blijkt zij nou ook nog de marketing te regelen. Daarnaast geeft de eigenaar aan dat er alleen maar WIFI mogelijk is bij de bar, maar als ik de camper te plek heb (vlakbij de bar :-) ... blijkt de WIFI wel te werken.

Nou ja ... het signaal is goed, alleen hebben ze wel behoorlijk wat beperkingen ingebouwd. Ik kan niet bellen via internet en bovendien kan ik via outlook geen mailtjes versturen. Maar ja .. een gegeven paard mag je niet in de bek kijken he ?! Want je hoeft er niets voor te betalen en dan kun je er ook niets van zeggen.

Dat ik er gisteren voor gekozen heb om mn bami 2 voor vandaag te bewaren was geen overbodige luxe. Want ik heb mn bordje nog maar net leeg of de voetbal begint al. Daarna nog even afwassen en nog een tijdje achter de laptop en de avond is zo weer voorbij.

Maandag 18 april 2011.

Om 8.00 uur sta ik weer fris en fruitig naast mn bed, maar niettemin ga ik me eerst even douchen. Tja ... het zwembad hier is helemaal geweldig, maar misschien hadden ze ook nog wat euro's kunnen spenderen aan het sanitair ??

Maar goed, je kunt niet alles hebben en het is gewoon een hele mooie camping. Ik heb even wat foto's gemaakt. Dit is mn plekkie hier:

En dit is het zwembad:

Daarnaast nog een leuke speeltuin .... met op de achtergrond een mooie camper:

Gelijk met het maken van deze foto's ben ik even richting receptie gelopen want de WIFI werkt nu helemaal niet en ik heb het idee dat het even resetten van de router alles oplost. En ja hoor ... de eigenaar (hij is echt heeeeeeeel lief :-) regelt een mannetje en even later is het gefixt. Ik heb gelijk ook even gevraagd of ik rond 13.00 uur mag vertrekken en dat is geen probleem.

Mn einddoel vandaag is Camping Le Pin Parasol in La Chapelle-Hermier. Die camping is gesloten, maar ik ben uitgenodigd door de eigenaren welke ik gesproken heb op de Caravana in Leeuwarden en die een contract op

www.vakantiewoningen-in-europa.nl hebben afgesloten. De receptie gaat om 17.00 uur dicht en dus heb ik er om 16.00 uur afgesproken. En dus heb ik niet veel tijd meer om campings te gaan bezoeken.

En dus laat ik het schiereiland Noirmoutier links liggen en ben ik in St. Jean-de-Monts ook heel selectief in het bezoeken van campings. Dat kan ook niet anders want alleen in de gidsen staan er al 17 !! En dan moet je weten dat echt niet alle campings in de gidsen staan. Tis niet te geloven. En dus wil het gebeuren dat ik er 4 op het programma heb staan, maar er domweg eentje niet kan vinden. Maar ja .. Je komt hier soms op een kruispunt en dan staan er gewoon 2 borden met tig campings op de hoek. Ik stop dan gewoon op het kruispunt en maak daar zeker geen vrienden mee in Frankrijk en sommige rotondes neem ik 3x om goed te kijken wat er staat aangegeven.

Bij 2 van de resterende 3 campings heb ik een goed gesprek en heb ik het idee dat er nog wel wat uit komt. Afwachten dus...

De tijd gaat snel en dus besluit ik bij St. Gilles-Croix-de-Vie te stoppen en door te rijden naar Camping Le Pin Parasol. En dat is geen overbodige luxe want ze zijn onderweg op meerdere plekken met de weg bezig en even na 16.00 uur rijd ik de camping op.

Ik word vriendelijk ontvangen en er wordt eerst WIFI (niet gratis ...) voor me geregeld. Vervolgens krijg ik een rondleiding over deze enorme camping en ik ben onder de indruk. Grote plaatsen (soms 200m2 !!), veel groen, de meeste mobilhomes op een gescheiden gedeelte, een mooi zwembad (zowel binnen als buiten) en vele andere voorzieningen. Bovendien ligt de camping aan een meer en vanaf de camping heb je op sommige punten een mooi uitzicht.

We zoeken ook een plekje uit en even na 17.00 uur heb ik de camper te plek staan. De schotel doet het, de senseo doet het en WIFI doet het. Althans ... internet wel, maar "de rest" is afgeschermd. Mn Outlook krijg ik niet aan de praat. Op de vorige camping kon ik in Outlook wel mails ontvangen, maar niet versturen. En dat is voor mij heel lastig omdat ik behoorlijk wat e-mailadressen heb en zo het overzicht een beetje kwijt raak.

Niettemin kan ik voldoende doen en de rest van de avond zit ik achter mn laptop. Morgenvroeg maar weer kijken.

Dinsdag 19 april 2011.

Vandaag een belangrijke dag want ik heb vanmiddag mn 2e afspraak met een groep, al is deze groep een stuk kleiner dan de vorige. Ik bel nog even met mn contactpersoon of de naast het kantoor gelegen camping wel open is tussen de middag en of er WIFI is. Ik krijg te horen dat de camping om 14.00 uur weer opent en dat er waarschijnlijk wel WIFI is. Nou ja, ik gok het er maar op.

In ieder geval besluit ik om vanochtend nog even flink wat werk af te wikkelen en bereid me vast voor op het gesprek van vanmiddag. Campings bezoeken zit er vandaag niet in want het is een klein uurtje rijden naar Jard-sur-Mer en dat betekent dat ik rond 13.00 uur weg moet. Als ik campings wil bezoeken moet ik (omdat de meeste campings om 12.00 uur dicht gaan) had ik eigenlijk vanochtend al direct moeten vertrekken. Tja .. en als ik dan vanmiddag geen WIFI heb, dan heb ik echt een probleem.

Aan het eind van de ochtend heb ik het nodige puin weggewerkt en loop ik nog even naar de receptie om af te rekenen en afscheid te nemen. Terug in de camper ga ik nog even wat eten en even voor 13.00 uur rijd ik van de camping. En ... Camping Le Pin Parasol is zeker de moeite waard. Kijk voor meer informatie maar even op deze pagina --> www.vakantiewoningen-in-europa.nl/vakantiehuizen.php?land=frankrijk&gebied=pays-de-la-loire-vende ((Camping Le Pin Parasol staat bovenaan ....)

De omgeving is hier trouwens zeer fraai en even later zie ik de zee weer opdoemen en rijd ik Jard-sur-Mer binnen. Bij de receptie van L'Oceano d'Or wacht me echter een verrassing ... de camping is gesloten en de receptie is pas om 15.00 uur open. Huh ?? Gelukkig komt er net een mannetje in een elektrisch karretje aanrijden. Toch makkelijk zo'n grote camper voor de poort ha ha. Ik vertel hem dat ik een afspraak heb en geeft aan dat ik wel kan overnachten, maar dat het sanitairgebouw gesloten is (alweer ? nou ja .. toe maar). Hij kan stroom regelen en WIFI kost EUR 5 voor een nacht. Dat zijn nog s bedragen !

Hij informeert wel wie voor de overnachting gaat betalen. Dewat ? geen sanitair en dan toch voor de overnachting geld vragen. Ja deuuu ! Ik geef m aan dat ik de stroom wel wil betalen, maar hij zal het wel met het kantoor afstemmen zegt ie. Ook goed. De plek is trouwens zeer fraai en ook weer groot:

En warm dat het is ... niet normaal. Ik zag net een paar keer 26/27 graden staan. Da's veel te warm om te werken ha ha.

Maar ik hijs me toch nog even achter de laptop, even kijken of WIFI werkt. En ja hoor ... enne ... er rollen 91 mailtjes binnen. Dus ....

Ik bereid me nog even voor op mn gesprek en hoop toch wel dat het daar in het kantoor een beetje koel is.

Het kantoor is inderdaad maar 5 minuten lopen en ik word vriendelijk ontvangen. Tijdens het gesprek merk ik dat er interesse is, ook van hun kant is het gesprek goed voorbereid. Het verloopt dus prima, maar ik ben natuurlijk ook altijd afhankelijk wat zulke groepen te besteden hebben. Deze groep bestaat uit 12 campings in Frankrijk, dus een kleinere groep. Maar niettemin interessant. En dus spreken we af dat ik een goed voorstel ga maken en dat we verder contact via de mail onderhouden.

Terug bij de camper leg ik het bijna af. Een sauna is er niets bij en ik de screens (zie foto hierboven) nog wel dicht gedaan om de zon wat buiten te houden. En dus ga ik eerst even met een biertje in de schaduw zitten, dat heb ik wel verdiend ha ha. Daarna kruip ik toch nog even achter de laptop want ik wil het wel een beetje bijwerken.

Daarna even met het eten aan de slag, afwassen en de rest van de avond zit ik achter de laptop en doordat outlook weer werkt kan ik flink wat werk verstouwen. Morgen begin ik aan de terugreis, heel benieuwd hoe mn kvs (koelvloeistof) het houdt.

Woensdag 20 april 2011.

Vanochtend sta ik al vroeg naast mn bed, want ik wil nog wat doen voordat ik vertrek. Sowieso moet ik om 9.00 uur even een aantal telefoontjes plegen en voor de tijd wil ik mn verslag nog even wat bijgewerkt hebben.

Het lukt allemaal en om 9.15 uur maak ik me klaar voor vertrek. Iets voor 9.30 uur rijd ik de camping af. Op richting Paris ! Nou ja ... onderweg naar de hoofdroute terug kom ik nog een aantal interessante campings tegen en ik besluit er sowieso even 2 mee te pakken.

Maar als ik even buiten Jard-sur-Mer bij de 1e camping de receptie binnenloop krijg ik - voordat ik überhaupt al wat gezegd heb - te horen: NON. Kijk .. nou zijn we weer in Frankrijk ha ha. Wegwezen hier.

Bij de 2e camping is helaas de eigenaar niet aanwezig en dus laat ik mn voorstel achter. Tja ... en dan zit ik een beetje in tweestrijd. Ik heb mn tijd vandaag wel nodig, maar heb nog 1 camping op mn lijstje staan vlakbij Longeville. En dan moet ik iets terug. Ik twijfel, maar volg mn gevoel en even later rijd ik de camping op.

En hoe verschillend kan het zijn met de 1e camping vanochtend. Ik word vriendelijk ontvangen en de parkmanager wordt opgetrommeld. Tijdens het wachten kom ik er in de receptie achter dat deze camping/dit park onderdeel is van een groep van 5 campings. Okay ...dit wordt interessant ha ha. Even later is de parkmanager gearriveerd, we gaan even in gesprek omdat ik het idee heb dat ik ze straks toch een voorstel via de mail moet doen. Maar nu blijkt het hoofdkantoor van deze groep ook op deze camping gevestigd te zijn en dus springen we in een elektronisch autootje en even later zit ik met een groep mensen in gesprek. En ze zijn zeer geïnteresseerd !

Dit is een mooie afsluiting van mn campingbezoekjes en dus ga ik nu naar huis !

Zoals al aangegeven probeer ik de snelwegen wat te vermijden. Deels omdat mn motor dan snel oververhit wordt en deels omdat stoppen op de vluchtstrook echt je reinste zelfmoord is hier in Frankrijk. Zeker als je voor de auto gaat staan om koelvloeistof bij te gooien. Ik heb er 3 dagen voor uitgetrokken en vandaag moet ik een kleine 400km. rijden want ik heb een camping uitgezocht in Chartres, even voor Parijs. En dus pak ik eerst bij La-Roche-sur-Yon wel een stuk snelweg, maar moet even voor Cholet (na iets meer dan een uur) al stoppen omdat de lampjes weer beginnen te branden. Tijd dus voor mn 1e stop ha ha.

Eenmaal weer op de weg neem ik iets voorbij Cholet de afslag en neem daar de "groene bordjes" richting Angers/Le Mans. Het voordeel is dan dat je soms door hele dorpjes komt, waarbij je soms het idee hebt dat je zo de kerk binnenrijdt:

Maar dat is gelijk het nadeel, want het kost natuurlijk heel veel tijd.

Bij Angers steek ik de Loire over en dat is te zien:

Ze zijn trouwens druk met de weg bezig bij Angers en ik kom nog net niet in de file, maar het kost me wel behoorlijk wat tijd om er langs te komen.

Ook even verder in de dorpjes mooie "doorkijkjes":

Bij Le Mans neem ik weer even een stukje snelweg en je weet het ... Bij Le Mans moet je voorzichtig doen. Want vanwege het circuit daar lijkt het of iedereen daar harder wil rijden en mn gedachte is goed want op 2 plekken staan ze te controleren met laserguns. Even verder verlaat ik de snelweg weer en neem nu de D923 richting Chartres mn eindbestemming. Onderweg tank ik nog even en moet ik nog een keer mn kvs bijvullen. Maar het lijkt goed te gaan.

Even na 17.00 uur rol ik Chartres binnen, met de nadruk op rol ... want ik kom onmiddellijk in de file terecht. Het is er giga druk, campingbordjes zie ik al helemaal niet dus ik ben nu wel heel erg blij dat mn navigatiesysteem het weer doet.

Tegen 17.30 uur rijd ik Camping Des Bords de L'Eure op. Ook hier word ik weer echt op zn Frans ontvangen, maar voor overnachtingsprijs van EUR 11 mag je niet klagen. Ook niet dat het gras bijna tot onder mn knieën komt. En schijnbaar denken er meer zo over want de camping staat behoorlijk vol. Volgens mij met heel veel "doortrekkers' ..

Als ik de camper te plek heb ga ik me eerst even douchen, ben ik wel aan toe :-) Daarna toch mn laptop maar even aanslingeren. Volgens de eigenaar is er alleen WIFI voor bij de receptie of misschien dat ik een signaal op kan vangen als ik een plekje met de camper dicht bij de receptie vind. Nou, dat laatste is zeker niet het geval ... ik kan vanuit de camper de receptie niet eens zien. Maar goed, toch even proberen en ik moet even wat kunstelen, maar uiteindelijk lukt het me. En da's fijn want dan kan ik vanavond nog even wat doen. Zelfs mn outlook werkt ha ha.

Donderdag 21 april 2011.

Vandaag staat er een spannend ritje op het programma, want ik moet langs Parijs en dat vind ik normaal gesproken al niet echt fijn .... nu mn auto kuren heeft al helemaal niet.

Rond 9.15 uur rijd ik de camping af. Ik wilde ook niet te vroeg vertrekken want Parijs ligt binnen een uur rijden en ik neem aan dat het richting zo'n grote stad 's morgens wel druk is. Nu in ieder geval niet meer, want als ik de snelweg op draai is het lekker rustig. Maar daar zal nog wel verandering in komen.

Op de kaart heb ik gezien dat vlak bij de tolpoortjes nog een P is en daar stop ik nog even op nog even mn kvs na te kijken en evt. bij te vullen. Zodat ik met een gerust hart langs Parijs kan, want als je daar stil komt te staan ...

Even later duik ik Parijs in en ja hoor ... giga druk. Ik zal een gedetailleerd verslag van dit stuk van de route besparen, maar 1 ding is zeker: het is echt gigantisch druk en ik sta regelmatig stil. Uiteindelijk duurt het meer dan een uur voordat ik eindelijk op de A1 richting Lille zit.

Ik heb minstens 2x gedacht: dit gaat niet goed en ik ben wat gewend met "camperrijden", maar bij Parijs heb ik altijd het idee dat ik er niet zonder schade uit kom. Waarom ? Geen idee. Gewoon gevoel. Komt het door de werkelijk idioot rijdende vrachtwagenchauffeurs (ook bijv. Duitse vrachtwagenchauffeurs die met een rot gang over de linkerbaan (van de 3 !) knappen, of door de smalle bochtige rijbanen die af en toe ook nog door tunnels gepropt worden, of doordat de mensen hier niet kunnen rijden of gewoon onverantwoord rijden. Zo stopt een Slowaakse vrachtwagenchauffeur gewoon op de kruising van de afrit omdat hij niet of hij er wel of niet af moet met als gevolg dat alles ineens stil staat en er een enorme file ontstaat. Ik let wel op, maar letten ze achter mij ook op.

En dan heb je nog de motorrijders ... ondanks dat de banen smal en bochtig zijn razen ze met een rotgang tussen de auto's door. Eentje zag ik pas toen hij mij al gepasseerd was....

Maar goed, rond 11.00 uur heb ik het weer gehad. Op naar La Belgique. Bij Senlis pak ik de afslag en vervolg mn route - de groene borden volgend - richting Arras en draai daar de snelweg weer op. Onderweg stop ik nog een keer om te eten en om mn koelvloeistof bij te vullen, maar het lijkt allemaal goed te gaan. Langs de A1 koop ik bij een tankstation nog weer even een grote fles want anders haal ik thuis niet ben ik bang.

Bij Lille twijfel ik even wat ik zal doen. Rondrijden of "door de stad". Ik besluit voor het laatste te kiezen, na Parijs kan ik de hele wereld aan ha ha. En even later rijd ik Belgie al binnen. Mn eindbestemming is Camping Groenpark in Zele, iets voorbij Gent. Maar even voor Gent staat het weer helemaal stil. Ze zijn met de weg bezig en zo ver ik kan zien zie ik auto's voor me. Maar dan ineens rijd het weer, ik duik de linkerbaan op en even later ben ik enorme rij met vrachtwagens voorbij.

Even later pak ik de afrit en rijd ik Camping Groenpark op. Althans ... dat denk ik.... Want halverwege "het pad" naar de camping zie ik voor me een gesloten hek. En er komt een vrouw aanlopen welke gebaren maakt van "weg hier". Er bekruipt mij het gevoel dat de camping dicht is, maar als ik mn raampje geopend heb zegt ze "belachelijk .... EUR 23 voor 1 nacht ... echt niet normaal". Op mijn vraag of de camping ook geopend is ... is het even stil waarna ze me verbaasd aankijkt en vervolgens ja zegt en weg beent.

Dus ik rijd iets door totdat ik niet verder kan. De eigenaar ziet me maar opent het hek niet. Achter het hek is voldoende ruimte ... maar ja. Ik blokkeer nu het gehele pad. Er kan niemand in en uit ... Nou ja, jammer dan. Bij de receptie vangt de eigenaar me op en ik informeer of de camping wel geopend is. Ja hoor .... Tja ... echt heel uitnodigend allemaal. De overnachting kost (voor mij alleen en met kortingskaart) mij EUR 12 inclusief stroom. Dus daar kun je niets van zeggen. In de gids (en op de site van de camping) stond aangegeven dat er WIFI op de camping zou zijn, maar dit blijkt niet (meer) het geval. Daar werd volgens de eigenaar misbruik van gemaakt en nu heeft hij het alleen nog in het restaurant. Nou ja .. dan maar een keer geen internet.

Als ik de camping eindelijk opgelaten word zie ik even verder een camper welke vanochtend voor me de camping in Chartres af reed. En welke ik bovendien onderweg nog een paar keer tegen kwam. Dat is toch wel heel toevallig. Ik vind een mooi plekje naast hun en krijg tot mn stomme verbazing de schotel nog tussen de bomen door. Als ik - uiteraard - met mn buurman bij gekletst heb, vertelt hij dat WIFI inderdaad alleen maar in het restaurant mogelijk is en dat je daar een code voor moet hebben, kosten EUR 1.

Natuurlijk probeer ik het ook even in de camper en ja hoor .. verbinding ... al is het wel heeeel zwak. Dus ik richting receptie om voor EUR 1 de code te kopen (mn buurman had trouwens al voorgesteld dat ik die van hem wel mocht gebruiken), maar dat gaat me niet lukken. De eigenaresse wil me de code alleen verkopen als ik hier met mn laptop ga zitten. Want op de camping heb ik toch geen ontvangst. Ik geef haar aan dat dat wel het geval is, maar volgens haar kan dat niet. Ik probeer het nog een paar keer om de code van haar te kopen, maar ze blijft volharden dat het niet mogelijk is. Pffff...

Mn buurman is me meer ter wille en even later zit ik lekker in mn eigen camper achter de laptop. En dus kan ik vanavond nog mooi wat doen.

Vrijdag 22 april 2011.

Benieuwd wat me vandaag gaat brengen. En dan heb ik het met name over de drukte. Want het is natuurlijk Goede Vrijdag en richting het Paasweekend zal het op de weg niet rustig zijn.

Mn buren vertrekken vlak voor me en mn buurman roept nog "ik neem geen afscheid want ik kom je waarschijnlijk nog wel ergens tegen" ha ha. Wat een kerel.

Als je de camping af rijd moet je een code intoetsen om het hek te openen, maar dit keer wordt het hek netjes door de eigenaresse geopend. Wel aardig .... maar snap ik het nou niet ?? Dat kun je toch beter bij aankomst doen of niet dan ?

Nou ja.... iedere campingeigenaar heeft zo zn eigen gewoontes denk ik maar.

Via het leuke dorpje Zele rijd ik even later de snelweg op richting Antwerpen. Bij Antwerpen is het druk, maar goed te doen. Aan de andere kant van de vangrail is het echter een puinhoop. Ik heb Antwerpen inmiddels al 10km. achter me gelaten, maar dit is al 10km. lang de aanblik van de andere kant van de snelweg:

excuses voor de smerige voorruit ... ik had m voor vertrek nog schoongemaakt maar inmiddels had zich al weer een heel insectenkerkhof meester gemaakt van mn voorruit....

Tot aan Breda gaat het prima, alleen bij de op- en afritten is het behoorlijk druk. En aan de andere kant blijft het maar stil staan. Eigenlijk heb ik nagenoeg het gehele stuk van Antwerpen tot aan Breda auto's aan de andere kant van de vangrail stil zien staan. Vooral veel vakantieverkeer. Ook richting Utrecht blijft het druk aan de andere kant, maar voorbij Utrecht is het ook voor mij raak. Het staat helemaal stil en tot aan de A1 bij Hoevelaken is het stapvoets rijden en over dat stukkie doe ik bijna een uur.

Bij Nijkerk besluit ik dan toch maar even wat te eten en mn koelvloeistof bij te vullen. Het gaat wonderwel goed, al is de tank nu ook al weer helemaal leeg. Ook op het parkeerterrein is het zoeken naar een plekje. Even gauw wat eten en dan weer verder. Bij Zwolle valt de drukte gelukkig weer mee. Ik tank nog even en even later is ook deze (korte) reis ten einde.

Slotwoord:

Het was maar een korte reis - "even" 2 weekjes naar Frankrijk - maar het is me goed bevallen. Zeker zakelijk en al helemaal omdat ik net gisteren (23 mei, dus een maand na de tijd) een hele mooie deal met Castels heb afgesloten. Een groep van maar liefst 38 Franse campings. Dat maakt de reis meer dan goed.

Daarnaast zijn de Fransen in Normandie en Bretagne me enorm meegevallen. Het zal ook in Frankrijk wel te maken hebben met wel/niet toeristisch gebied, al kun je natuurlijk niet stellen dat Normandie en Bretagne geen toeristische gebieden zijn. Over het algemeen is het zo dat in de gebieden waar veel toeristen komen, de campingeigenaren/personeel een stuk minder vriendelijk zijn. Waarschijnlijk met de gedachte "de toeristen komen toch wel, we hoeven niet vriendelijk te zijn". Dat vind ik in ieder geval wel zo in Zuid-Frankrijk en de Landes (zuidwestkust Frankrijk). Maar in Normandie en Bretagne vond ik de mensen veel vriendelijker.

Ook wat de camper betreft ben ik blij dat ik deze reis even gemaakt heb. Want ik moet er toch niet aan denken dat ik ergens in de bergen in Noorwegen problemen met mn koelvloeistof zou hebben gekregen. Frankrijk was een goede test en bovendien wel fijn om even weer met de camper op pad te zijn om er weer vertrouwd mee te raken.

Kortom, een kort reisje ... maar toch prima bevallen !