Dordogne periode maandag 24 april 2006 - zondag 30 april 2006

Maandag 24 april 2006.

Om half 11 heb ik een afspraak met Ellen, de eigenaresse van de camping. Maar na een voorbereiding van een uur kom ik bij de receptie  ... en wat blijkt .. mevrouw is er niet.

(achteraf blijkt dat ze met haar man naar het ziekenhuis was gegaan omdat die onwel was geworden tijdens een marathon ... goed excuus !)

Op dat moment wist ik dat echter nog niet en ik heb behoorlijk de pest in, en dat op mijn 1e campingbezoek. Ik besluit 2 andere campings te gaan bezoeken en haal mn scooter uit het vet. Eerst maar s overal de stickers van af halen ha ha. Door de drukte ben ik er nog niet aan toe gekomen om m te testen dus ik hoop maar dat dat ding het direct doet.

En ja hoor .. geen enkel probleem.

Op de scooter is het lekker koel en na een half uurtje kom ik op de 1e camping. 2 vrienden (geen vriendjes !) beheren de camping en 1 leid mij rond. Best grappig eigenlijk.

De camping ligt aan 2 zijden van een doorlopende weg in Rouffignac en zo'n beetje elk plek heeft een prachtig uitzicht. Omdat er op de camping ook veel chalets en bungalows staan stel ik hun voor om hun camping ook op te nemen in de accommodatiewijzer.

Dit vinden ze zo'n goed idee (ha ha) dat ze nu misschien een advertentie gaan zetten. Het begint goed.

Op de 2e camping in Montignac gaat het wat minder voorspoedig. De moeder van de eigenaar ontvangt me op de camping en spreekt geen woord Engels. De zoon komt echter met een half uurtje op de camping en intussen kan ik mooi de camping bekijken.

Ondertussen is het echter gigantisch gaan plensen. De eigenaar is heel passief en wil eigenlijk niets. Daar ben ik dus snel klaar.

Maar eenmaal op de scooter krijg ik nog een plensbui over me heen. Juist op een moment dat ik nergens kan schuilen en dus ... zeiknat. Maar als ik weer dichtbij de camping ben schijnt het zonnetje weer en al "drooggefohnd" kom ik weer terug op de camping.

Maandagavond weer het gebruikelijke patroon: eten, mailtjes beantwoorden en vast klaarmaken voor vertrek op dinsdagochtend. Inmiddels heb ik met Ellen een nieuwe afspraak kunnen maken en voordat ik vertrek heeft ze nog even tijd.

Dinsdag 25 april 2006.

Het gesprek met Ellen en haar man verloopt niet al te soepel. Ze plaatst wel weer een link (EUR 150 waarvan 20% voor mij ... leuk !! kan ik weer tanken ha ha) maar wil geen advertentie zetten.

Na het gesprek ga ik direct weg, tank nog even in Montignac en doe nog even een paar boodschapjes (o.a. Fromage Blanc ...mmm) en rond 11.30 uur kom ik op de volgende camping. Ook daar een mevrouw die amper Engels kent maar we komen eruit, mijn Frans begint al wat beter te worden. Heel belangrijk --> advertentie = annonce. En betalen is payez.

's middags pak ik nog een camping mee vlakbij Sarlat en daar doe ik goede zaken.

Aan het eind van de middag kom ik bij de familie Kerkhoff aan in Milhac. Het weer is nog steeds super en ik wordt heel gastvrij ontvangen. Peter heeft een plek voor mij uitgezocht op een plateau wat uitkijkt over de vallei en het zwembad. Het enige nadeel is dat het zwembad lek is en op dit moment niet gebruikt kan worden. De plek is echter fantastisch, ik sta lekker vrij, heb stroom, kan water pakken en bij het zwembad gebruik maken van douche en toilet.

En als klap op de vuurpijl wordt ik door Peter en Rita uitgenodigd om bij hen te komen eten. Lekker buiten onder de boom met de kids... heerlijk !!!

Na een bakkie leut toog ik weer naar de camper en heb het helemaal gehad. Een bijzondere dag !!

Ik heb al wel besloten om woensdag de zaken s even te gaan ordenen want is inmiddels een puinhoop. Het is best druk met boekingen voor de meivakantie (volgende week) en ik moet nodig de administratie voor Mol Travel en de campings op orde maken.

Woensdag 26 april 2006.

De hele dag bezig geweest om orde op zaken te stellen. Administratie van de afgelopen 2 dagen bezochte campings bijwerken, de post die ik de vorige week vanuit Lemelerveld had meegenomen s openmaken, mailtjes beantwoorden en veel dingen lezen.

Voordat ik het weet is de dag voorbij. Ondertijd is het echt prachtig mooi weer en af en toe maak ik met Peter een praatje bij het zwembad. Hij zit flink met de handen in het haar want komend weekend zitten ze vol en verwachten ze ca. 60 gasten.

Ook 's avonds nog weer boekingen voor de midweek van 1 - 5 mei en met de verbinding (telefoon en UMTS Datacard van Vodafone werkt het prima)

Onderstaand de foto's van mn plek bij Peter en Rita.

Even wat meer informatie over Peter en Rita Kerkhoff --> Peter en Rita hebben in Dalfsen gewoond en hebben in Milhac 12 jaar geleden een "notarishuis" met diverse bijgebouwen gekocht. Inmiddels zijn daar nog een aantal panden bijgekomen en inmiddels verhuren ze naast enkele kamers in het notarishuis (Chambres d'Hotes: kamers in combinatie met ontbijt) ca. 11 accommodaties op het terrein. In totaal kunnen ze ca. 60 a 70 gasten ontvangen.

Op het terrein bevind zich o.a. een prachtig zwembad van 6 - 12 meter met zonneligbedden, parasols, diverse speelattributen en een bar. Voor meer info kijk op: Les Maurelles.

De hoogte en afstand kun je niet zo goed zien. Maar ik sta op een plateau wat ongeveer 15 a 20 meter boven het zwembad ligt en op een afstand van ongeveer 25 meter. Het zwembad en het gebouwtje waar het toilet is, is via trappetjes te bereiken.

Donderdag 27 april 2006.

Ik heb besloten er nog een rustdag tegen aan te plakken. Ik wil namelijk ook voor mezelf in kaart brengen hoeveel tijd ik hier nog heb. 8 juni gaat de boot van Frederikshavn naar Oslo en als ik het ruim aanhoud moet ik ca. 20 mei richting Zwitserland. De 14 campings die ik daar moet bezoeken liggen vrij ruim uit elkaar, wat dus wat meer reistijd kost. Ze liggen echter wel bijna allemaal aan de meren en ik kan ze mooi op route (richting Noorden) meepakken.

Ik heb inmiddels ook een schema voor de komende dagen gemaakt. Morgen (vrijdag) ga ik proberen flink wat campings te bezoeken, zaterdag pak ik er nog eentje mee die in een heel andere richting zit en zondag en maandag ga ik geen campings bezoeken. Maandag is het namelijk 1 mei en dan is het in Frankrijk een feestdag. Rond deze feestdag plannen veel Fransen een weekendjeweg en ook op de campings (met name in de mobil-homes en chalets) is het dan behoorlijk druk.

Dinsdag begin dan met de campings rond Sarlat en dat zijn er totaal 9 !!

Peter heeft inmiddels een nieuw doek (bodem) voor het zwembad besteld. Z'n zoon Maarten zal het zaterdag vanuit Toulouse meenemen. Ik hoop er nog gebruik van te kunnen maken volgende week.... want met dit weer is het heel aanlokkelijk !

Inmiddels heb ik bij de camper opnieuw bezoek gekregen. Voordat ik met de camper wegging zei Timo "waarom neem je geen hond mee, voel je je misschien wat minder alleen". Het bleek niet nodig, zowel bij de wijnboer in Alencon als op de plek bij Peter en Rita heb ik inmiddels vrienden. Zie onderstaand.

De vriendschap met de 82 kilo zware Sint-Bernhard is op moment van dit schrijven (zondag) al wat bekoeld, want er zijn natuurlijk andere gasten ....

Ik heb Peter trouwens al gevraagd of hij niet zo'n vaatje (met wijn) om z'n hals kan hangen, maar dat beest heeft er al genoeg aan om zichzelf op de poten te houden.

Vrijdag 28 april 2006.

Aan het werk ! Met het scootertje naar de campings ... En het gaat mooi. Nadat ik in Gourdon de tank heb volgegooid voor EUR 3 (daar gaat mn winst ha ha) vind ik na enig zoeken de 1e camping. De eerste 2 campings hebben Nederlandse eigenaren en voor het eerst krijg ik koffie. De 1e camping verlengt de advertentie, de 2e twijfelt nog over het plaatsen van een link. Via de mail probeer ik de komende weken nog contact te houden met deze mensen.

Op de 3e camping tref ik weer mensen aan die nauwelijks Engels kunnen en mn Frans wordt flink op de proef gesteld.

Rond 14.00 uur ben ik op de 3e camping klaar en besluit ik er nog 2 bij te pakken. Op naar Souillac. Daar moet ik een Municipal bezoeken die volgens de gids pas 1 mei open gaat. Een gokje dus om deze camping nu te bezoeken.

De camping ligt direct aan de rivier de Dordogne en het is er heel rustig ! Te rustig ...

Niemand te zien. Nadat ik even over de camping ben gelopen zet ik de helm op en rijd van de camping, en net op dat moment komt er iemand aan ! massel !

Met de bedrijfsleider van de camping bekijk ik de toiletten en neem ik het formulier door.

En bij een Municipal ben je vlot klaar met de vraag of er ook een advertentie moet komen.. "dat moet via de gemeente en loopt via zoveel schijven"....

Onderweg naar Milhac pak ik de laatste. Een hele mooie camping ook gelegen aan de Dordogne met een eigen strandje. Ik word leuk ontvangen, we voeren een leuk gesprek, het komt bijna tot een advertentie maar ik kom eigenlijk een jaar te vroeg. De mensen zijn nog niet zo lang eigenaar en weten nog niet precies wat ze aan jaarlijkse advertentiekosten willen uitgeven.

Als ik eind van de middag terugkom bij de camper heb ik het helemaal gehad. Nadat ik even lekker gerelaxed heb ga ik eten koken --> aardappels (uit eigen tuin - Lemelerveld), bieten (uit eigen tuin - pa en ma) en verse worst (tja ...)

's avonds natuurlijk Baantjer !!

Zaterdag 29 april 2006.

In Nederland wordt koninginnedag gevierd maar gek genoeg krijg je daar hier niets van mee (...) Ik stap weer op mn scootertje en ga binnendoor naar Salviac (niet te verwarren met salmiac..) Rond 10.30 uur rijd ik de camping op en ook hier heeeel erg rustig. Na een tijdje heb ik beet --> bij een nabijgelegen huis gaat een slaapkamerraam open en een vent roept nors in het Frans "wat ik mot", tenminste ik denk dat hij dat zegt. Ik versta nog "j'arrive" en even later komt de niet al te fris ruikende eigenaar de camping op strompelen. Al excuserend dat de camping vandaag voor het eerst open is en dat de avond er voor altijd traditiegetrouw een feestje gebouwd wordt nemen we het formulier door.

Opnieuw snel klaar. Geld voor advertenties is er volgens hem niet (ja, zeker na gisteravond niet meer) maar volgend jaar gaat hij zeker een advertentie zetten. Ja ja ... ik was de camping al even over gelopen en nu weet ik ook waar "met de Franse slag" vandaan komt. Sjonge jonge wat een zakie.

Op naar Gourdon. Vandaag heb ik maar 1 camping op het programma staan en in Gourdon aangekomen wil ik het stadje gaan verkennen. Een parkeerplaats is gauw gevonden ... gek he... met een scooter is dat veel makkelijker als met een camper van 7 meter...

en Gourdon is zeker de moeite waard:

Stomtoevallig loop ik langs een office du tourisme en neem nog een paar folders mee van campings rond Gourdon. (misschien voor volgend jaar..)

In Gourdon zitten opvallend veel immobiliers (makelaardijen) met "we speak English" op de ramen. Het stikt hier dan ook van de Engelsen. Vlak bij Peter en Rita hebben Engelsen een oud huis opgekocht en de afgelopen jaren opgeknapt. Echt fantantisch !! prachtig mooi huis met verschillende serres en torentjes, mooi aangelegde tuin en uiteraard (want dat hebben ze hier bijna allemaal...) een prachtig zwembad.

Nadat ik nog even over de markt ben gelopen zoek ik de scooter weer op en rijd richting een Intermarche.

Daar tank ik nog even voor bijna 4 euro (hij was nu echt bijna leeg..) en haal ik voor het eerst met scooter boodschappen. Daar moet je wel even rekening mee houden. Uiteindelijk weet ik 4 toetjes, 1 camembert, 5 kilo aardappels (kleinere zakken waren er niet..), een fles wijn, een pak melk, een zak met 12 croissants en een stokbrood op en in de scooter te krijgen en ik rijd nog net niet zoals in China met een heel varken achterop de scooter richting de camper.

In Milhac aangekomen zoek ik Peter en Rita om te vragen of ze een foto van me kunnen nemen maar ze waren niet te vinden ... die houden jullie te goed.

Vanochtend was het trouwens behoorlijk fris op de scooter en ook vanavond moet ik vrij vroeg de camper in. 's avonds moet ik zelfs de kachel aan ... heel apart.

Zondag 30 april 2006.

Het is vannacht steenkoud geweest. Echt ongelooflijk. Zaterdagmiddag loop je nog in een t-shirt en korte broek, 's avonds wordt het al wat frisser en 's nachts is het steenkoud.

Vanochtend schijnt echter het zonnetje al weer en terwijl ik nog wat oude Zwolsche Couranten aan het lezen ben komt Peter een praatje maken. Hij geeft aan dat z'n oudste dochter Liselotte vanochtend moest krabben (de autoruiten !). Peter geeft aan dit rond deze tijd nog nooit meegemaakt te hebben, heb ik weer ...

Maar goed beter zo dan andersom (dat het overdag steenkoud is en 's nachts heel warm ..)

Vandaag dus eindelijk mn verslag bijgewerkt. Door de week komt het er toch niet echt van. Iemand opperde al dat ik maar beter een secretaresse in dienst kon nemen ... tja ...

Voor de rest vandaag niet zoveel bijzonders gedaan. Omdat ik nog wat lasagnebladen over had en een nog wat prei en heel toevallig nog wat lasagnesaus (....) heb ik vandaag in de oven lasagne gemaakt. Op het pakje staat voor 4 personen, vertaling voor mij --> ruime maaltijd voor 2 dagen.